[Salut, sunt freelancer] Sebastian Olar: M-as intoarce intr-o agentie care pune oamenii pe primul loc. O agentie cu lideri care inteleg un lucru simplu: oamenii iti fac ideile. Si ideile iti fac bani

[Salut, sunt freelancer] Sebastian Olar: M-as intoarce intr-o agentie care pune oamenii pe primul loc. O agentie cu lideri care inteleg un lucru simplu: oamenii iti fac ideile. Si ideile iti fac bani

Nu il stiu pe Sebastian Olar decat prin prisma lucrurilor pe care le-a facut. Si din ce am mai citit pe ici pe colo, ca ar fi vorbe spuse de el. 

Ce mi se pare pana acum, daca-mi permiteti, e ca Sebastian e unul din oamenii aia care evalueaza tot in permaneneta, care isi pun probleme, in sensul lor bun (cel putin in majoritatea timpului, e de bine). Bucuriile, tristetile, castigurile si esecurile nu par sa treaca pe langa el in nestire, in timp ce ochii ii stau lipiti de un "premiu" sau altul.

Nu demult, Sebastian Olar a plecat din pozitia de Group Creative Director la McCann. Nu se stia daca a plecat din publicitate de tot, daca isi cauta alta agentie, nu se stia in ce masura niste postari sincronizate aveau de-a face cu decizia sau nu. La putin timp, am aflat ca e freelancer. Acum ne spune ca voia sa plece cat mai repede in afara. A schimbat cateva mail-uri cu Hegarty si Wieden in persoana, dar deocamdata a ramas la noi. 

Inca-i nesigur ce urmeaza (in termeni de forma de organizare a muncii; sau de specificul granitelor), dar stie ca vrea sa fie in preajma oamenilor cu care are chimie. Nu-i displace amestecul de profesional si personal pe care il aduce freelancing-ul. Si Sebastian mai are niste lucruri de zis:

 

Contextul in care ai ales sa pleci din agentie

N-are treaba cu gandacii, plecarea :) Era un lucru la care ma gandeam de mai mult timp.

A existat si un element de impuls, totusi - un proiect in care credeam mult (eu si alti oameni) fusese aprobat seara, cu costuri si tot, si anulat dimineata, fara vreo explicatie foarte clara. Cred ca eram eu atasat foarte mult de acel brand/client, poate de-aia mi s-a parut atunci ca speranta a fost pierduta :)

 

Tranzitia catre freelancing

Tranzitia a fost spre o perioada de pauza, initial, pana s-au terminat banii. Pauza cumulata cu trimis de zeci de mail-uri catre agentii din State, in principal. Speram sa reusesc sa plec foarte repede din tara, intr-o agentie faina, si rabdarea nu a fost un element pe care l-am luat in calcul initial. Chiar daca nu s-a intamplat nimic inca, mi-au raspuns la mail domnii Hegarty si Wieden, in persoana, macar atat.

 

Viata de agentie de cand esti freelancer

Viata de agentie e stresanta. Realizez acum cu mai multa claritate ca stai in aceeasi incapere cu alte zeci de oameni si despre majoritatea habar nu ai cine sunt, ce fac, ce gandesc, ce simt. E ciudat. Un mediu de multe ori depersonalizat/ desexualizat etc. de volumul mare de munca.

 

Jobul/ agentia in care ai invatat cel mai mult

Am invatat lucrurile de baza in Vitrina, de la Calin Crainic, dar majoritatea lucrurilor le-am invatat din McCann. Si ai de unde invata, ca lucrezi cu zeci de oameni tari non-stop - inveti perseverenta de la o persoana, capacitatea de munca si tenacitatea de la alta, carisma, umorul si felul de a vorbi de la alta samd.

 

Ai fi interesat sa-ti formezi o agentie proprie?

Probabil ca o sa fac odata. Dar ca si atunci cand munceam in agentie, nu o sa o fac pentru bani. Sau nu in primul rand pentru bani. Problemele incep, cred eu, cand pui banii pe primul loc. Atunci accepti clienti slabi, neexperimentati si vibe-ul se duce de rapa.

Din acest moment, fie ca o sa fiu freelancer sau angajat, vreau sa imi permit luxul de a lucra doar cu oameni cu care am o chimie. In defavoarea banilor, desigur, stiu care e compromisul.

 

Te-ai intoarce in agentie?

M-as intoarce intr-o agentie care pune oamenii pe primul loc. O agentie cu lideri constienti de valoarea si puterea culturii organizationale, care inteleg un lucru simplu: oamenii iti fac ideile. Si ideile iti fac bani. De prea multe ori e invers: 1) trebuie sa facem bani; 2) ne trebuie idei tari; 3) ne trebuie niste oameni care sa le genereze.

Multa lume mi-a zis ca sunt naiv, ca agentia pe care mi-o imaginez eu nu exista. Intre timp am vorbit cu niste oameni si macar sunt linistit ca m-am convins ca exista. Si nu sunt agentii mici deloc. Sunt agentii care castiga si Grand Prix-uri la Cannes, si fac si bani, si au si departamente de creatie de sute de oameni.

La fel cum exista si agentii de tip “Whiplash”, care fac performanta chinuindu-si oamenii cu overtime, salarii mici, zero respect pentru timpul personal, telefoane si mailuri in weekenduri si vacante etc. Motivul din care, pe Glassdoor, Wieden are scorul 4.1/5 si Droga5 doar 2.9.

 

O zi "la serviciu"

Intalniri cu oamenii cu care lucrez proiecte, munca mai mult noaptea sau dimineata, mult mai mult timp liber pentru mine. Am inceput sa meditez, invat franceza - lucruri pe care nu as fi putut sa le fac altfel.

Ar mai fi de adaugat ca zilele seamana mai mult cand esti freelancer, nu mai e asa separat timpul tau de timpul muncii. E o amestecatura continua dintre viata personala si munca. Poate ca, la un moment dat, nici nu iti mai dai seama care e care. Te duci sa filmezi un proiect si te simti ca in vacanta, ca nu mai ai alte 20 de joburi in agentie care sa nu te lase sa fii prezent acolo.

 

Prejudecati

Nu m-am lovit de ele pana acum. Dar probabil ca unii oameni ar putea privi unii freelanceri ca pe niste vanatori de bani, pe sistem hit and run.

 

Avantaje si dezavantaje in freelancing pentru creativi

Un avantaj e faptul ca esti ales cu mana, adica cei care vor sa te contracteze chiar cred in tine personal. Nu e ca intr-o agentie, cand esti alocat pe un proiect mai mult sau mai putin intamplator.

Intr-o agentie, raportul e, de multe ori, altul: noi va dam bani, voi ne dati tot ce vrem, altfel plecam la alta agentie.

 

Primul tau proiect ca freelancer

Un proiect dezvoltat cu McCann PR, culmea :)

 

Relatia directa cu clientii

E bine cand clientul te contracteaza direct, asta poate fi inceputul unei relatii bune. Daca agentia care te contracteaza are o relatie buna cu clientul, iar e bine. Mai dubios e cand o agentie de duce in fata clientului si aia nu stiu cine esti, si nici nu le pasa, esti doar un factor de productie.

 

Cum te promovezi/ cum te prezinti / cum iti atragi clientii?

Partea buna e ca nu e nevoie sa ma promovez, cel putin deocamdata. Adica multa lume a venit la mine cu propuneri de colaborari dupa ce au aflat ca am plecat. Si pentru fiecare proiect pe care l-am acceptat e unul pe care l-am refuzat, mai mult din lipsa de timp decat altceva.

 

Freelancer proaspat iesit din facultate

Nu cred ca poti sa te apuci de freelance pana nu stii meserie. Si meserie nu inveti din teorie, ci din practica. Scoala e buna si ea, mai ales aici, in Bucuresti. Am fost invitat la mai multe cursuri si mi-a placut ce am vazut. Dar e doar un fel de etapa pregatitoare pentru treaba pe bune - learning by doing.

 

Daca ai lua-o de la cap?

Poate ca as fi intrat in domeniu mai devreme, si nu dupa facultate cum am facut-o de fapt. Desi etapa controlor de bilete e acum povestea mea de viata: theticketcontroller.com. Deci nu, n-as schimba nimic.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related