In sesiunea aceea, nu a avut voie sa manance si sa bea nimic si nici sa fumeze. Ce se intampla acolo atat de special? Inregistra versiunea romaneasca a primului sintetizator de voce din lume, care a fost, ulterior, cumparat de Amazon.
Carmen Ivanov e jurnalist si are 10.000 de ore in fata microfonului, de la Radio Contact, la cel public, Mix FM, Realitatea TV, City FM, B1 TV si, in prezent, Radio Gold FM.
Este trainer de dictie si a scris doua manuale in acest domeniu, unul pentru adulti, "Sase sasi in sase saci", si altul pentru copii, Strafurnica si prietenii sai, lansat anul acesta.
Carmen Ivanov este si Zelda, pentru cine isi aminteste de robotica de la Radio Guerrilla, care a atras multe amenzi din partea CNA-ului, pricinuite de limbajul licentios cu care milita dimineata pentru emanciparea femeii.
Ea comenteaza pentru IQads vocile din reclame, dar povesteste si despre ce face robotica in timpul sedintelor serioase, cum a scris Strafurnica si cine va omori radioul.
De la Drept la radio
Sa stii ca eu de fapt nu mi-am propus si nici nu mi-am dorit sa fac radio, am ajuns la Radio Contact pentru ca trebuia sa fac ceva pana la examenul de magistratura. Doar ca imediat ce am intrat in radio mi-am dat seama ca e un domeniu fascinant. De la stiri si pana la emisiuni sau programe, cum le zice acum pompos, totul este incredibil de viu.
Cu ce am ramas din facultatea de drept? Acolo am invatat sa… invat eficent. Erau tomuri intregi de teorii si spete, carti de sute de pagini pe care trebuia sa le invatam, nu doar sa le lecturam.
De la radio, inspre dictie
Prin toate radiourile prin care am trecut am avut perioada de proba de zero zile pana sa intru pe post. Oamenii au spus mereu ca am o voce buna si o dictie incredibila asa ca nu m-a tinut nimeni in proba. Toti m-au vrut LIVE cat mai repede.
Apoi Centrul Pentru Jurnalism Independent mi-a propus sa predau cursuri de dictie pentru colegii de breasla si uite asa, in cativa ani, am adunat cateva mii de cursanti, atat la CJI cat si la Scoala de Televiziune Tudor Vornicu sau la Dictie.ro.
Asta pentru ca stiu exact ce i se poate intampla in LIVE unui om de radio sau de TV si cum poate sa scape de anumite defecte, sau macar sa le mascheze. Eu nu predau dictie pentru ca am citit undeva cum trebuie sa vorbesti corect, ci pentru ca am peste 10.000 de ore in direct in fata microfonului.
Strafurnica
Ideea mi-a venit in decembrie 2014. Am lansat-o in iunie 2015. Am terminat de scris manualul de dictie pentru copii in trei luni si jumatate. Restul timpului l-am petrecut intre tipografie si editura. Insa teoria din carte este adunata in vreo 12 ani de predat cursuri de dictie.
Am scris acest manual de dictie pentru copii pentru ca nu exista niciunul asa ca mi-am usurat munca de la cursuri, atat pentru mine si echipa mea, cat si pentru multi psihologi si logopezi din Romania.
Strafurnica si prietenii sai a fost primita cu mult mai bine decat manualul de dictie pentru adulti Sase sasi in sase saci. In primele doua luni de la lansare s-au vandut peste 1000 de exemplare din acest manual, chiar daca pretul este unul mare pentru o carte (99 de lei).
Parintii au reactionat foarte bine si au inteles ca manualul de dictie pentru copii Strafurnica si prietenii sai nu se adreseaza doar copiilor cu deficiente de vorbire, ci oricarui copil care vrea sa vorbeasca clar, corect si sa iasa in evidenta prin dictia sa.
Zelda
Zelda a aparut la Radio Guerrilla. Creatorul Zeldei este fara indoiala Mihai Dobrovolschi si stiu sigur ca Zelda a fost motivul mai multor amenzi aplicate de CNA pentru limbaj licentios :)
Pregatirea
Zelda e pretutindeni. Zelda e perfecta! Nu ai de ce sa te pregatesti pentru Zelda.
Sintetizatorul vocal
O echipa din Polonia a creat acest prim sintetizator vocal, de altfel, e primul din lume si cel mai reusit. Acum a fost cumparat de Amazon, iar pe limba romana vocea mea a ramas singura folosita de cei de la Ivona-Amazon.
Oamenii au cautat o voce perfecta. Am dat un casting, ei spun ca au gasit vocea pe care o cautau, asa ca am inceput inregistrarile.
Pentru realizarea acestui software in limba romana am citit aproximativ 3 milioane de litere sau 500 de mii de cuvinte separate. Echipa Ivo Software a venit in Romania pregatita pentru cel putin patru zile de intregistrari.
Din fericire, am reusit sa finalizam proiectul intr-o singura sesiune de inregistrari care a durat aproape 10 ore. A fost extrem de obositor insa si, ca un amanunt interesant, nu am avut voie sa mananc, sa beau suc sau cafea si nici sa fumez pe parcursul zilei de inregistrari.
Cu greu i-am convins pe tehnicieni sa ma lase sa beau apa de doua ori in zece ore.
Iti cer prietenii sa vorbesti ca Zelda sau ca un sintetizator?
Nu imi cer asta pentru ca o folosesc oricum pe furis si o pun sa zica lucruri neortodoxe. Pe unii, cum ar fi niste sefi ai mei, chiar i-am surprins in timp ce ascultau cum robotica spunea chestii pe care eu nu le-as spune in mod normal niciodata si se amuzau teribil in sala de sedinte. S-au rusinat un pic cand s-au prins ca i-am surprins.
Colegul meu de la Gold FM, Mihai Craciun, spune ca face emisiune cu centrala telefonica sau cu un robot.
Vocile din reclame: lucruri de bine
Unele sunt, pur si simplu, incredibil de bune. Nu mai suna toate ca la teatru, in trecut ziceai ca asculti teatru radiofonic cand auzeai dialoguri in reclame. Au aparut si voci mai putin conventionale.
Cel mai mult imi place Alex Tuhut. E o voce versatila, e o voce calda, o voce puternica si convingatoare, o voce care te face sa crezi in produs si sa-l cumperi.
Vocile din reclame: probleme
Lipsesc vocile bine antrenate. Lipseste tehnica. Multi intepreteaza dupa ureche si dupa cum vrea clientul, chiar daca acesta nici nu stie prea bine ce vrea. In plus, sunt mereu si mereu aceleasi voci. Stam prost la capitolul voci de reclame bine antrenate.
Greseli suparatoare
Foarte des auzi la radio sau TV: intra pe www.numedesite PUNT ro, in loc de puncT ro sau grupurile de sunete sce-sci citite “sce” “sci”. De exemplu: Pe ”scena” vor urca… sau: Aqua Parc dispune de sase ”piscine”.
Nu-i suport pe cei care nu au dictie, care inghit sunete, care pocesc cuvinte si care intoneaza prost. Sunt mai multi, nu are rost sa-i numesc pe toti.
Un sfat pentru producatorii de reclame
Sa diversifice. Sunt zeci de voci proaspete care ar putea fi folosite in locul celor deja folosite, noi le spunem ”uzate” pe alte zeci de reclame.
O reclama de radio care iti place
Reclama la Golden Brau, voce Alex Tuhut.
Cu ce ai inlocui radioul
Cu online-ul. Feedback-ul de-acolo vine instant, dar n-as face asta pentru ca imi place prea tare pe radio.
Cine va omori radioul?
Sincer, nu cred ca radioul va muri. E o stare de spirit, n-are cum sa dispara sau sa moara, nici din cauza televiziunilor, nici din cauza online-ului sau a aplicatiilor. Cred doar ca va evolua: vom putea face radio folosind mai multe instrumente si vom putea asculta radio prin mai multe mijloace, nu doar pe aparatele de radio clasice. Deja sunt aplicatii pentru mobile pe care poti asculta radio din orice tara, oriunde te-ai afla.