Anunt din ciclul Grand Spoof by Ardealul: ultima zi de inscriere a spoof-urilor voastre, cu nobila misiune de a ne face sa radem, dar si de a trezi din moleseala advertising-ului romanesc, se duce pe 7 septembrie, ora 23.59. Pastram vie in suflete si creiere flacara sperantei care repeta neincetat ca reclamele vor avea tot mai mult curaj sa depaseasca temperatura calduta a "etapei de productie industriala normata, de banda, proletara", prin care spune cineva mai jos ca trece publicitatea de la noi. Iar voi, publicul, puteti chiar dicta niste directii pentru asta. Cum? Pai in urmatoarea perioada se voteaza in forta spoof-uri pe TheCreator. Ca sa avem castigatorii, sa-i analizam in toata gloria umorului si sa ne bucuram de ei la ADfel 2015.
Pentru ca vrem sa intetim sporul la votat, vi-i prezentam in continuare pe "auteurii" spoof-urilor inscrise la aceasta editie a Grand Spoof. Mai jos o sa vedem care e numitorul comun dintre pateu si barbatii adevarati, o sa invatam despre Catusag si al lui Beci Domnesc, vom face niste freestyle la shaormerie, ca asa e cool pe net acum, dupa care ne odihnim cu un paharel de Horincuzza.
Serban Roman, Andrei Rosca, Vlad Visinescu, Vlad Bonciu - "Barbatii adevarati mananca pateu"
Despre voi
Serban: Tineri, 24-26 de ani, brasoveni (fara Andrei); un fost apartament creativ din Cluj (fara Bonciu). Toti am studiat publicitate, PR sau jurnalism in Cluj sau Brasov. Momentan formam un "apartament creativ" in Bucuresti. Ne ocupam cu de toate. Mie-mi place sa spun ca suntem oameni de Foto-Video-Audio, tipii la care te duci cand ai o idee, iar ei te ajuta sa o pui in practica. E prima oara cand participam, am vrut sa ne inscriem in fiecare an, dar vara e destul de greu sa-ti pui prietenii la treaba.
Vlad V.: In primul rand, "salut!". E prima oara cand participam la Grand Spoof, dar nu e si primul concurs de spoof-uri la care ne-am inscris. Facem asta din primul an de facultate. Acum am decis sa participam pentru ca ne lipsea aceasta activitate si ne-a suras ideea de a ne masura puterile cu alti spooferi :)
Plaja spoturilor publicitare #2015
Vlad V.: Noi nu avem televizor, asa ca nu cunoastem "plaja". Totusi, din ce mai circula pe internet, in afara de "joburi joburi joburi" si Arsinel nu prea mai ai ce parodia. Poate s-a prins lumea ca internetul nu iarta o reclama prea creata.
Reclama pentru spoof
Serban: Am ales-o pentru ca imi placea foarte mult varianta originala, in limba engleza. Am considerat ca varianta dublata e deja un spoof si ca ar fi pacat sa nu existe o versiune facuta la noi in tara.
Ce inseamna un barbat adevarat?
Serban: Barbatul adevarat e cel pe care-l poti avea langa tine, la fel sta treaba si cu femeia adevarata. Daca suntem mereu cu ochii dupa fotomodele, suntem niste tristi; nu de alta, dar nici fotomodelele nu arata mereu ca pe catwalk.
Vlad B.: Un barbat adevarat nu pierde timpul cu detalii nesemnificative, cum ar fi sa isi faca unghiile cu lac, sa foloseasca crema de fata, sa isi rada parul de pe picioare. Pe barbatul adevarat l-am cunoscut in comunism, e cel care vine de la fabrica mirosind a transpiratie, desface repede o bere si mananca niste pateu.
La filmari cu ardeleni
Vlad B.: Din punctul meu de vedere totul a fost incredibil de eficient, in cateva ore scenariul era gata si deja filmam. Cel mai greu a fost cu Serban, care se tot adresa unui public de femei mature sau era foarte respectos si folosea apelativul “dumneavoastra”.
Vlad V.: Noi eram mai concentrati pe prima parte, acolo unde monologul trebuia tras dintr-o dubla, iar eu incurcam uneori replicile. Ardelenii si fainosagul apar ca "Bonnie & Clyde", partners in crime. Ardeleanul modern e mandru de accent si de stilul molcom si calculat, iar reclamele au profitat cumva de imaginea asta a taranului, de la Ghita incoace.
Serban: Cand clientul vrea niste ardeleni cu fainosag, ii dai ardeleni cu fainosag!
Pitch de spoof
Serban: Atentie! Urmeaza o dezvaluire incredibila despre barbati.
Ciprian Basarab, Cerasela Cilibon, George Capoianu - "Beciu Domnesc cu catusag"
Despre voi
Ciprian: Pai, suntem trei oameni de vizual, toti trei cam din acelasi cartier cu advertising-ul. Cerasela e regizor, George e operator de imagine, iar eu vin din zona grafica/art in publicitate. Pe scurt, o olteanca, un muntean si un moldovean, ajutati de o bulgaroaica, despre niste ardeleni. Cred ca ne-a iesit aproape un casting de „Miorita”, dar varianta fraterna extinsa, combinate intr-un fel de, sa-i zicem, minibanc politico-urban. Eu am mai participat la Grand Spoof 2014 cu „Manga Imaj”, facut cu buget zero si foarte rapid. A luat parca mentiunea de „cel mai romanesc spoof” sau asa ceva.
Plaja spoturilor publicitare #2015
Cu cateva exceptii, destul de boring. Probabil inca se mai resimte trauma crizei, inclusiv social-politice; si, din pacate, creativitatea si fainosagul publicitar – ca sa zic asa – nu prea mai ajung pe sticla.
Advertisingul de la noi a trecut dintr-o perioada a descoperirii, a entuziasmului cult si a ludicului, uneori geniale, la o etapa de productie industriala normata, de banda, proletara. O linie de productie calduta. Nici senzational de buna, nici suficient de enervanta sa ai ce tranti misto la o spoofaiala.
Reclama pentru spoof
Cum ziceam, oferta a fost foarte limitata, in special pe campanii, la care se referea brieful. Mai ales ca cel mai accesibil segment, FMCG-urile, cu cele mai stridente doua clisee, berea si detergentii, erau deja luate pe batator de „Pate Ardealul”.
Am luat in calcul si bugetul, prin urmare ne ramaneau putine variante. Timpul a fost si el scurt, asa ca ne-am hotarat abrupt la un scenariu pe care il gandisem de cand cu pelerinajul baronilor din politica pe la „Beciul Domnesc”. Reamintim, pentru cei care nu urmaresc politica sau stirile, ca „Beciul Domnesc” e expresia cu care este alintat arestul central al Politiei.
De la fainosag, la politicieni si apoi la catusag
I-am convins pe colegii mei sa folosim contextul de care pomeneam pentru o spoof-uiala, pentru ca a fost o ocazie rara cand doua domenii care ma intereseaza s-au intersectat funny pe sticla, politica si publicitatea - „Beciul Domnesc”, adica un brand de vin care i-a imprumutat numele arestului central al Politiei, destul de prezent pe fluxul de stiri. Am incercat sa punem in valoare mica gluma intr-un spoof, inainte sa se volatilizeze mediatic.
Asa cum o sticla de vin te poate transporta brusc in cramele autentice de odinioara, ar fi frumos sa te poata transporta brusc si intr-o celula de inchisoare, daca esti un politician corupt. Era o fantezie haioasa, de care Romania cam are nevoie.
Ardelenii si fainosagul
In universul mitic romanesc, ardelenii au fost si vor fi arhetipul suprem al seriozitatii, harniciei, datoriei si cinstei. Sunt un brand al autenticitatii si al traditiei, asa cum e si Transilvania. O spun ca un moldovean care a trait vreo patru ani in Ardeal, inainte de a veni in Bucuresti.
Si, ca sa fie in toata Romania, nu doar la pateu, fainosagul a avut nevoie de pregatire. L-am denumit „catusag”, e mai metalic, mai subtire si e aproape esential pentru ca tara asta sa se elibereze de trecut, de o anumita mentalitate - si sa se dezvolte fain, „cum treba”.
Pitch de spoof
Daca tot e pe horit ardeleneste, ni aci: Ca sa n-avem furtisag, si sa fie fainosag, treba dat cu catusag, ca ne-a fi traiu‘ mai drag, maai! No ase!
Dragos Alexandroaiei si Dan Miron (Urban Impro) - "Freestyle la shaorma"
Despre voi
In viata de zi cu zi fiecare avem joburi mai mult sau mai putin corporatiste, dar in final punctul de intersectie il reprezinta trupa de teatru de improvizatie in care activam: Urban Impro. Am participat la Grand Spoof si anul trecut - „Forex Brokers – Cu noi dai lovitura!” - ni s-a parut o experienta faina si am hotarat sa o repetam :)
Spoturile publicitare #2015
Am trait tot felul de experiente impreuna, am lasat lumea sa bata mingea, am vazut-o pe Halep in fiecare zi in drum spre casa (pe panouri publicitare), asteptam cu nerabdare urmatoarea reclama cu Ghita Ciobanul si „Ghemotron”. Ca sa nu mai vorbim de reclamele la bere... din Live, Share, Play, Love, Enjoy nu am iesit toata vara. Radem, glumim, dar chiar aveai de unde alege!
Reclama pentru spoof
Ne-am gandit initial la reclama cu "Joburi, joburi, mii de joburi", dar ne-a enervat asa de tare pe toti, incat am abandonat-o repede :) A mai fost si reclama cu „Prea bun, prea ca la tara”, ceea ce ni se potrivea ca o manusa, numele trupei noastre fiind Urban Impro. Era o antiteza perfecta.
Dupa care ne-a venit in minte reclama cu CRBL la KFC. Pe YouTube sunt mai multe filmulete cu baietasi de cartier care comanda in freestyle la diverse fast-food-uri. Ne-am adus aminte si de un fast food de la mare care se lauda cu produse traditionale romanesti, in capul listei fiind shaorma. Nu am parodiat un brand anume, ci pasiunea noastra pentru bucate alese, pentru shaorma :)
Proces
Am imprumutat o camera de filmat, am vorbit cu niste prieteni care aveau o shaormerie in Pipera si am inchiriat costumele de ardeleni. Versurile tot noi le-am scris, doar ca erau ceva mai multe - vreo 33 :) Versuri haioase, nu-i vorba, dar in 90 de secunde ar fi trebui sa turuim ca-n reclamele la medicamente.
Cu siguranta cea mai dificila parte a fost cea de editare audio-video, intrucat aptitudinile noastre in acest sens sunt, in cel mai bun caz, limitate. O alta etapa dificila am botezat-o simplu, Dragos, dupa numele ardeleanului care canta despre fainosag. El a fost ochiul critic, la modul constructiv, bineinteles :P
Ardelenii si fainosagul
Ardelenii din reclama noastra sunt acei simpatici pe care mai orice grup de prieteni ii are si care iti dau oricand, cu bucurie si de cele mai multe ori neintrebati, sfaturi mai mult decat valoroase cu privire la ce trebuie sa faci ca sa-ti iasa mancarica extraordinar de buna :) Stiu intotdeauna un ingredient minune sau „the perfect time to add something”, care sa aduca pe loc trei stele Michelin oricarui fel de mancare pe care-l pregatesti. Si care sunt fuduli tot cand le urmezi sfaturile :)
Pitch de spoof, in versuri
„E ziua in care,
Ai, n-ai pofta de mancare,
Nu exista: nu stiu, poate,
Vrei shaorma cu absolut de toate!”
Bogdan Pocol - "Horincuzza"
Despre Bogdan
In viata de zi cu zi ma joc de-a televiziunea :) Sunt operator imagine la o televiziune din Cluj. Am mai participat in 2013 cu Vax Brown Temptation, un spoof dupa o reclama Axe, dar pe care l-am realizat destul de prost si nu a inteles nimeni ce am vrut sa zic - my fault :)
Reclamele lui 2015
Sincer nu ma prea uit la televizor, dar totusi (din ce am vazut asa pe fuga) mai aveam vreo 2 idei de spoofuit - Ghitza Ciobanul si Belgravistan.
Ideea
Eram la prietenul meu Dan Borota a.k.a Dj Moshu (personajul principal din spoof) la o cafea. La un moment dat, m-a servit cu Pizzeti, iar prima reactie pe care am avut-o a fost “ce, ma, nu le mai placea cum suna Bake Rolls ?”. Dupa ce am vazut spotul, am zis “asta devine spoof”.
Ardelenii si fainosagul
In prima faza unul dintre tarani zicea doar "cu fainosag”, dar se pare ca nu a fost suficient; apoi, mi-a venit ideea cu “batutul cartilor”. Nu a fost ceva complicat, a venit destul de usor, oricum mai erau 2 personaje in spoof pe langa cel principal - nu a fost greu sa ii fac tarani :)
Procesul
A fost scris fix cat am baut o cafea, in 10 minute alaturi de Dan. Am venit amandoi cu idei, dar el le-a adus sarea si piperul. De exemplu, "soferul de pe motorul cu pita" sau "nepot din var din frati" sunt ale lui Dan. Vasalica Cioclutului era bunicul meu (am vrut neaparat sa folosim numele de Ion, Gheorghe si Vasile)
Filmarile au durat cam o ora; le-am facut intr-un local din Cluj (Insomnia - daca se intreaba cineva) si 20 de minute in cimitirul din Zorilor, CJ. Personajul principal e Dan, unul dintre tarani e colegul meu, Robi Paltan, si pe cel de-al doilea am fost nevoit sa il joc eu.
Faza cea mai amuzanta e ca in sticle chiar era “horinca”, iar dupa filmari cumva chiar ne venea sa cantam. De fapt, eu am si crosetat rapid piesa de pe fundal cu textul spoofului si a iesit asta: "Cine scutura roua, i se-nvaluie-a varsa" :)
Pitch de spoof
Inainte sa apesi "bumbutul telecomenzii", be' o gura de horincuzza s-apoi altfel vezi toata treaba.