Dregandu-si glasul de profet, Mihai Tanase (Digital Client Service, CAP) are cateva prognoze pentru viitorul publicitatii: programatorii vor deveni noii art directori, iar la urmatoarea criza, vom comunica prin SMS. Pana atunci, noi vorbim de prezent si felul in care schimbarile din piata au avut efecte in agentii. Ce teritorii noi s-au dezvoltat in publicitatea din Romania si cine sunt cei care se ocupa de ele.
Scurt istoric personal
Profil: 23 ani, economist, de 3 ani invechit in publicitate. E ca si cum as fi terminat “Publicitate” la SNSPA la cat de mult m-au indoctrinat prietenii mei activisti in domeniu. Dar nu regret ca nu am ajuns in politica :)
Cum se numeste functia ta si ce presupune?
Digital Client Service. Intrebarea asta m-a infiorat mai tare decat RTB, WSM, ROI, KPI, EOD si COB. Hmm... o zi de munca inseamna multe situatii/ stari: linistea dinaintea furtunii, panica, stres, relaxare, zambete, nervi si tot asa. Dar nu omit micile bucurii ale CS-ului pe care oricine din departamentul asta le stie.
Scurt istoric al departamentului
Digital-ul a crescut odata cu tehnologia si pe masura ce tot mai multi romani au inceput sa stea pe net, a inceput sa fie din ce in ce mai atractiv pentru branduri. El a sosit cu mai mult reach, engagement, mai multe nevoi de „tineti aproape”, contextualizare, targetare in adevaratul sens al cuvantului.
Criza a oferit acestui canal sansa de care avea nevoie. Multi clienti au luat calea online-ului pentru ca era mai eficient din punct de vedere al costurilor si ia tu bugete mari cand nu ai de unde. Si de aici iata-ma si pe mine, din generatia oropsitilor de criza pusi pe facut treaba si pe schimbat lucruri.
Ce mi se pare amuzant acum este ca acum si digital-ul a inceput sa coste. Probabil ca la urmatoarea criza o sa se comunice doar prin SMS.
Ce inteleg ceilalti ca faci
Inteleg pentru ca, oricum, nu au de ales :D Pana la urma tot treaba de account fac, doar ca livrabilele si gandirea din spate sunt altele. Ce e tare la noi e ca fiecare stie ce are de facut si daca avem cumva vreo veriga lipsa vom avea un nou coleg si tot asa.
Demersuri de educare a pietei? Initial mai greu, dar sigur. Acum, cand avem atatea informatii si posibilitati, lucrurile merg mai bine :)
Totusi, unii clienti sunt mai deschisi, altii nu. Piata in sine ne educa pe toti, din pacate. Ea schimba regulile jocullui si daca nu faci fata, „pa-pa”!
Provocari
Ce urmeaza nu este o provocare pe care am intalnit-o la nivel personal, ci la nivel de agentie. In online esti restrictionat de foarte multe conditii de implementare si asta de multe ori te limiteaza din punct de vedere creativ. Una dintre cele mai mari provocari a fost sa ne adaptam acestor reguli, pastrand, totusi, creativitatea in ecuatie.
Un proiect important
„Cel mai mare colind” este unul dintre proiectele de care sunt mandru. L-am facut pentru ING.
De Craciun am vrut sa schimbam obiceiul de a colinda din casa in casa, prin a-l muta in online. Oamenii se filmau cantand un colind, iar pentru fiecare video ING dona o pereche de ghetute catre „Fundatia Copii in Dificultate”. La finalul campaniei am strans toate video-urile si am facut din ele un… cor digital!
N.R. "Mos Craciun cu plete dalbe", varianta IQads:
Viitorul
Digital-ul creste si tot creste si pe masura ce tehnologia avanseaza si ea, va prinde si mai mult teren.
Provocarea este sa aduci tot timpul ceva nou, pentru ca pe net multi vor sa iti fure atentia pentru cateva secunde. Programatorii vor deveni noii art directori, avand in vedere limitarile de implementare despre care spuneam mai sus, care se schimba mereu. Research-ul in digital este vital.
Noi testam diverse idei tot timpul si majoritatea nu sunt pentru clienti, ci proactive, ce vor deschide teritorii in viitor. Va anunt cand dam lovitura.
Teritorii noi aparute afara
Aplicatiile si jocurile video au inceput sa prinda amploare, iar dezvoltatorii au inceput sa apara cu chestii din ce in ce mai misto. Bineinteles, ideea tot de la un creativ bun a plecat. #atlulnumoare :)