Rocca (FiRMA): De dragul paralelelor si pastrand proportiile, o sa compar nasterea scenei muzicale alternative romanesti - si, implicit a trupei - cu aparitia Las Vegas-ului

Rocca (FiRMA): De dragul paralelelor si pastrand proportiile, o sa compar nasterea scenei muzicale alternative romanesti - si, implicit a trupei - cu aparitia Las Vegas-ului

Intr-un desert post-decembrist muzical, s-a desprins o ramura de oameni care au incercat sa construiasca ceva altfel, iar faptul ca se exprimau in felul in care o faceau, pe acordurile si in versurile respective, asta era promovarea. Pentru ca era diferit. Produsul se comunica de unul singur, zvapaiat. Asa descrie Rocca (vocea, una din chitarele si pianul trupei FiRMA) inceputul muzicii romanesti alternative. Despre formatia in care canta el o sa vorbim chiar acum.

FiRMA e genul ala de trupa care a trecut prin multe la viata ei, dar a reusit totusi sa-si pastreze vlaga. A cantat, s-a intrerupt si s-a ridicat din nou sa cante. Asta de vreo doua ori. Iar acum ne intalnim cu ea din nou si avem prilej de sarbatoare. Chiar astazi, la ora 19.00, FiRMA si-a lansat online cel mai recent videoclip: "Prizonieri de razboi". Hai sa dam un ochi si o ureche:

Piesa o regasim pe albumul FiRMA "Descantece vol.1", lansat anul trecut, caruia i se pregateste un urmas - volumul doi - aflat in etapa de finisare. 

In continuare, o sa va invit suspansul sa mai ramana agatat in cui inca putin, sa va faceti plinul cu melodia de mai sus si cu vorbele de mai jos. Ii apartin lui Rocca, alaturi de care o sa amintim ce a insemnat trupa FiRMA de-a lungul anilor, in termeni de imagine si comunicare:

 

Comunicarea in domeniul muzical la inceput

Dand la o parte lipsa mijloacelor concrete de comunicare (internetul si telefonia mobila), trecand cu vederea lipsa reperelor reale (fie ele culturale sau civice) de care suferea intreaga societate, nu numai industria muzicala romaneasca, rezumand, comunicarea era praf si pulbere.

Triburile de artisti si jurnalisti care apucasera sa se inchege din '89 (si pana atunci) se adunau fiecare in parte in jurul unei idei fumegande si isi trimiteau din cand in cand, in stil amerindian, mesaje din deal in vale. Iarba a legat multe prietenii, spirtoasele au inecat cateva, insa am reusit sa ne intelegem.

 

Cum ati abordat partea de promovare

De dragul paralelelor si pastrand proportiile, o sa compar nasterea scenei muzicale alternative romanesti - si, implicit a trupei Firma - cu aparitia Las Vegas-ului.

Vorbim de un desert subpopulat, de artisti care au parasit sau au fugit de desertaciunea industriei muzicale post-decembriste si au incercat sa construiasca ceva nou, altfel, real.

Promovarea la momentul respectiv era egala cu exprimarea in sine si nu avea legatura cu conceptul de PR.

Artistii alternativi nu faceau albume pentru public, ci mai degraba pentru ei sau pentru colegii de breasla. Era singura modalitate prin care erai recunoscut, apreciat, deoarece publicul era inca in formare. Rezumand, ne-am promovat cu ajutorul colegilor de breasla.


Firma / Bravo 2005 / foto: Alex Galmeanu

La filmarile pentru "Important", cu Andreea Paduraru (regizor)

 

Naming

 A fost o lista mare de nume, care mai de care, printre care 'Azbociment' sau 'Capsunile Cazatoare'. 'Firma' a picat bine pentru ca este o titulatura neutra care ne-a lasat sa ne exprimam in voie fara a fi cantonati in rigorile trendurilor care s-au perindat de-a lungul timpului. Nu numele ne-a facut pe noi, ci noi am facut numele; si am stiut asta de la bun inceput.

Cine stie, poate intr-o zi vom vrea si vom reusi sa cantam jazz. Si ce sa vezi?! Nu va trebui sa ne schimbam numele.

Rocca putea fi vocea trupei Azbociment 

 

Identitatea voastra ca trupa pe atunci

'Noi suntem Firma', obisnuiam sa spunem atunci si asa spunem si acum. Ni s-a spus ca suntem 'altfel', si am stiut ca suntem 'altfel'. Am inteles aceasta descriere intr-un mod pozitiv, insa stim ca unii dintre cei care ni s-au adresat cu acest apelativ nu prea au inteles ce facem, ce suntem si ce vrem. Ca multi altii, am avut o parere buna despre noi si asta ne-a ajutat sa spargem in premiera cateva bariere ale industriei muzicale romanesti.

Foto: Alex Galmeanu (2003)

EXIT - prin 2007

2007

Tot pe acolo


La MTV EMA, Munchen (2007)

 

Evolutia imaginii voastre

Au fost mai multe etape de exprimare extrinseca si intrinseca. De cele mai multe ori, cele doua au fost antagonice. La inceput ne-am trezit cu o imagine clasica, de trupa rock'n'roll - vocal pletos, chitarist inspumat, basist aprig si tobosar salbatic.

Starea de spirit insa era mult mai cerebrala si nu ne-a lasat (ne-a dat voie) sa ne pierdem. Am stiut tot timpul cine suntem, unde suntem si ce vrem.

Dupa cele cateva episoade ale carierei noastre, am ajuns in punctul in care cele doua planuri s-au inversat - imaginea pe care o proiectam fiind cerebrala - iar planul sufletesc, de-a dreptul jovial. Ne bucuram ca niste copii ca am supravietuit, suntem aici si, cine stie, poate ne pierdem.

Lansarea albumului "Descantece - Vol. 1" (2014)

TIFF 2015

 2015 (1)

 2015 (2)

 

Cum gestionati comunicarea lansarii unui album nou?

Astazi ne concentram numai pe creatie si muzica. Pentru comunicare, am cautat si am gasit un PR care vorbeste pe limba noastra si l-am lasat sa se exprime.

 

Comunicare neconventionala

Raspunsul este oarecum legat de intrebarea de mai sus. 'Neconventional' pentru noi a fost sa lasam pe altcineva sa spuna povestea noastra cu cuvintele lui. Am continuat colaborarea cu artisti necunoscuti si pe albumul 'Descantece Vol.1', iar pe volumul 2 vom avea pentru prima data invitati de rang.

In ceea ce priveste aplicatiile si metodele cu adevarat neconventionale, sunt mai multe planuri in desfasurare despre care nu pot sa spun multe pentru ca ma depasesc.

 

Cat conteaza muzica si cat conteaza comunicarea lui?

In 2015, sunt doua concepte care nu pot trai unul fara celalalt. Daca industria este un film, atunci muzica/produsul este cu siguranta scenariul, iar comunicarea este regia. Gasim filme decente regizate slab, insa filme bune cu un scenariu prost, niciodata.

 

Colaborari cu agentii

Nu am lucrat si nu lucram cu agentii. Lucram numai cu oameni.

 

Un artist roman si unul international care iti place cum comunica

Angela Gheorghiu, pentru ca se promoveaza clasic, interpretand si exceland live oricand, oriunde, pentru oricine, fie el si presedintele Americii.

U2, pentru ca desi sunt 'old school', folosesc toate mijloacele posibile de comunicare 'but they keep it simple'.

 

La ce proiecte lucrati acum si ce planuri aveti anul asta?

Finisam vol.2 din Descantece si concertam cu ardoare piesele de pe vol.1. In mare, 'we keep it simple' de asemenea, si speram ca 2016 sa ne gaseasca cu energia la cote maxime. Urmeaza sa facem lucruri frumoase.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related