Daca am aruncat o privire asupra "branding"-ului si imaginii unor trupe romanesti pe care unii le ascultam din copilarie, nu se putea sa nu pivotam si catre mai tinerele grupuri muzicale care ne ajung pe la urechi in prezent. Iar pe cei doi baieti de la The Bridge Committee ii stiam din cateva melodii inainte sa faca exercitiul p**de cu iPhone de pe Instagram (care intre timp, nu mai exista).
S-au intalnit baietii intr-o seara, au primit in vizita si inspiratia, au facut cont, au dat acces si s-au pus pe urmarit. Iar oamenii urmariti se speriau ca de virus cand erau cotropiti de request-urile cu titulatura obscena. Dar in spatele aparentelor se gasea ceva neasteptat:
Nu v-ati intalnit pana acum cu ecranul asta de mai jos? Inseamna ca sunteti in afara societatii #Insta.
Jazz 8 (Cosmin Dominte) si Kent Archie sunt cele doua jumatati ale proiectului The Bridge Committee - primul e un actor galatean, care detine si un titlu de campion national la slam poetry (in 2013), iar al doilea un american din Cleveland venit in Romania din cauza unei fete (in raspunsuri s-a folosit enigmaticul "prietena", lasam lucrurile interpretabile).
S-au intalnit printr-o cunostinta comuna si au stat intr-o seara la o bere, cum se mai intampla. Din vorba in vorba au ajuns la muzica, iar Galatiul si Cleveland-ul si-au descoperit astfel chimia improbabila. Pe fondul asta s-a creat o punte culturala, spun ei, si asa a iesit de Bridge Committee, ideea de punte continuandu-se cu primul lor album, "Romanglish".
Fiecare are si un proiect solo, le gasiti aici si aici. Dar hai sa-i descoasem in formula The Bridge in acelasi regim in care ne canta: "romanglish". Adica pe romana si, respectiv, engleza:
Despre Cosmin. Despre Kent
Jazz 8: Eu sunt din Galati. Cu muzica cochetez de aproape un deceniu sub o forma sau alta. In viata de zi cu zi sunt actor de meserie. Joc in diverse spectacole de teatru, fac film si mai am si cate un eveniment de slam poetry din cand in cand. Sunt campion national la asta si, dupa campionatul mondial din Paris, am intrat in primii 10 din lume.
Ca rezultat, am inceput sa primesc diverse invitatii de a performa. Ultima chestie oficiala de acest gen a fost cand m-a invitat ambasadorul Belgiei sa-mi performez lucrarile la ambasada impreuna cu campionul lor national.
Kent Archie: I'm from Cleveland, Ohio. I was always interested in making music. I just thought it was such a far-fetched dream that I didn't try to go for it until a bit later on in life.
I guess you can say I'm a full time musician. The way I've been making the majority of my money is through music. Not exactly performing our songs on stage, but mc-ing in certain clubs throughout the country - but mostly in Bucharest. There's also a bit of acting on the side, believe it or not.
Cum v-ati cunoscut?
Jazz 8: Pe scurt: In Romania s-a intamplat toata chestia. Kent era aici pentru ca ii place sa calatoreasca; aflase de Romania fiindca a avut o prietena originara de aici.
Un producator canadian in al carui scurtmetraj jucam era cazat la un hotel in bucataria caruia lucra Kent. L-a invitat la o bere unde m-a adus si pe mine. Acolo am avut parte de niste incidente amuzante din care a rezultat o chimie imediata intre noi doi. Am devenit prieteni si apoi am facut si trupa.
Kent Archie: We met in 2010 through a mutual friend who invited us out for a drink. He was laid back and chill. Seemed confident and sure of himself and was pretty straight forward. Jazz and I had a good conversation about how we love music and also make music, so we decided to meet up another time and work on some tracks.
Rap-ul romanesc
Jazz 8: Eu i-as zice "o familie" colorata si misto cu tot felul de membri.
Kent Archie: The scene is pretty tight. Meaning mostly everyone who does this knows each other. It's very easy to run into another artist since it's a small community.
"E cazul sa ne auda si restul lumii"
Jazz 8: Cand fiecare dintre noi a vazut ce poate face celalalt. Apoi am inceput sa vedem feedback de la oamenii din jurul nostru, apoi am primit invitatii la niste show-uri mici si am vazut reactiile persoanelor din public si am tot continuat pana am ajuns in punctul asta.
Kent Archie: We let some friends hear the stuff we made, and everyone we showed it to thought it was great. We had a show in some small pubs with some other up-and-comers (some of the guys there ended up being a part of the Sicksound Crew) and the people there went crazy for us. So, since then, we just kept rolling on.
The more we did it, the more we seen people liking our Facebook page, so all the signs were there.
De pe Facebook: The Bridge comics (1)
Naming - cum v-ati ales numele?
Jazz 8: Eu mi-am dat seama ca suntem singurii doi indivizi care vin de unde vin si fac asta impreuna; am realizat ca suntem ca un pod intre culturile noastre si am zis ca "The Bridge" descrie cel mai bine ce facem. Kent a alaturat "Committee"-ul acolo si asa a ramas.
Kent Archie: We were trying to find a phrase or word that explained what we were doing, which was exchanging each other’s culture through music. Jazz said The Bridge, because we were bridging the gap between our lifestyles. Then I came up with Committee. We were the first two in the Committee to start bridging this gap, and as we grew through having shows or videos the fans become a part of the committee. I'm sure we had a few more names we came up with, but I don't remember any of them to be honest.
Cat de dificil e inceputul?
Jazz 8: E dificil pana iti gasesti locul in treaba asta si zona de confort in care sa te poti desfasura asa cum iti doresti pentru ca esti pe cont propriu si iti ia ceva vreme pana te limpezesti si te relaxezi. In primele luni oamenii nu stiau cum sa reactioneze la noi si nici noi la ei. Ne lasam dusi de vant. Acum suntem in deplin control.
Kent Archie: Well just something as simple as recording was a problem. We didn't know where to go in the beginning. We just had beats and we'd rehearse our verses on them. When it was time to record we knew about the big recording studios, but we didn’t want to spend that kind of cash. It took a while to find a place.
It's also hard to find gigs to get on, but luckily after the first show we met Clue (member of Sicksound Crew) and he knew where we could perform, and would invite us to sing in other locations.
Also, when we first started to perform people would just stare at us. It was very confusing because we didn't know if they liked us or not. Once we'd get off stage, people would show love and give us props, but since they didn't know the words, they couldn't sing along. So they'd just pay attention and listen.
Identitate si imagine
Jazz 8: Identitatea e simpla: Galati colt cu Cleveland. De cate ori ai contact cu ce facem noi ai contact cu locul asta de intersectie, cu lumea noastra. In rest, facem ce simtim si ne bucuram de calatoria asta interesanta numita The Bridge Committee. Nu ne-am propus niciodata sa transmitem ceva anume cu imaginea noastra.
Noi doar intram intr-o sinergie cu oamenii care rezoneaza cu noi. Singura data cand ne gandim la imagine este atunci cand ne facem clipurile pentru ca vrem ca oamenii ca inteleaga exact particica respectiva din lumea noastra pe care incercam sa o prezentam.
Kent Archie: I really don't know. We just make sure we speak from a truthful place. Rather it's having fun, talking about social problems, how we feel about the government, or just day-to-day life. If I had to say something, I would go with "the voice of the thinking people".
Everything we do image-wise is just us doing what we feel. Hopefully others do the same. There's not a real plan or goal. Except for when it comes to our visuals for the videos, like Jazz said.
"Branding"
Jazz 8: De logo-ul nostru s-a ocupat acum vreo 5 ani un prieten de-al nostru, Costi, care impreuna cu fratele sau, Andrei, a pus bazele firmei GhostFace Wear cu care am si colaborat de altfel pe mai multe planuri inclusiv pentru realizarea liniei de tricouri The Bridge | Limited Edition, alea cu piele gravata pe care le vaneaza lumea :))
Iar cover-ul primului nostru album e realizat de Ioana Harasim, o artista foarte misto si draga noua, care este din Galati ca si mine. Am cunoscut-o cand a trimis-o AIESEC-ul sa ne propuna sa venim ca speakeri pentru tineri in cadrul unei conferinte organizata de ei pe tema "Succesul neconventional".
Ioana e tare! Are un stil original si extraordinar de desen care ne-a placut instantaneu. Kent a vazut un desen de-al ei si a zis ca si-ar dori sa avem cover-ul albumului intr-un registru asemanator. L-am vazut si eu si am fost de acord.
In perioada aia cautam idei pentru cover si desenul Ioanei mi-a fixat totul in cap apoi eu si Kent am stabilit toate detaliile - capetele, steagurile care reprezinta cultura care curge din noi fiindca fiecare a fost crescut in spiritul locului respectiv, toate elementele specifice oraselor din care venim si elemente specifice noua fiindca ne-am gandit noi ca "zeama" aia e Galati colt cu Cleveland.
Toate elementele astea specifice fiecaruia dintre noi, cand se unesc dau nastere ROMANGLISH-ului. De fiecare data cand ai contact cu ceva ce facem noi ai contact cu "Galati colt cu Cleveland" si e ceva unic fiindca nu mai exista altii doi care sa faca asta si sa aiba flavour-ul asta. I-am spus toate lucrurile astea Ioanei, iar ea a surprins si expus totul perfect. O iubim! Asta asa, ca sa stie toata lumea. :))
Partea de promovare in prima faza. Evolutie
Jazz 8: In prima faza am abordat metoda "Am facut asta. Uite!" Acum facem la fel, numai ca sunt si alti oameni dispusi sa spuna "Bai, aia de la The Bridge au facut asta. Uite!".
Intotdeauna am lasat calitatea a ceea ce facem sa vorbeasca de la sine. E un drum mai lung si anevoios pentru ca nu avem o mare masinarie de promovare in spate, dar suntem doi oameni creativi si avem noroc sa ne mai intersectam si cu alti oameni creativi; in felul asta ne vin tot felul de idei pentru a comunica ce facem.
Nu am colaborat niciodata cu agentii pe partea de promovare. Avem niste prieteni care lucreaza in diverse agentii si cu care am colaborat in realizarea a doua clipuri si a unui cypher. E vorba de baietii de la VALEA adica Ionut Florin Negrila, Andrei Dragota, Mihai Calota, Cosmin Sandu si Vlad Socianu. Eu am fost pentru o perioada invatacel in ale copywriting-ului la Propaganda, unde am impartit biroul cu unii din cei enumerati mai sus.
Kent Archie: In the beginning, mainly through the shows we had. Actually we still promote through our shows. It might be our strongest promotional tool. We do a little bit more through Facebook. Or we've been on Music Channel, and Utv's I Think I Like It.
I think this whole time we've been using unconventional tactics to promote our music. Maybe we should try some traditional promoting.
Instagram PCiP
Jazz 8: Ideea de a face piesa am avut-o dupa ce le-am vazut Tumblr-ul cu acelasi nume al baietilor. Vizam subiectul de mult si era clar ca o problema creata de social media va trebui sa atraga atentia exact in mediul ala. Ideea pentru cont a venit intr-un moment in care faceam brainstorming cu totii, adica noi, The Bridge, si baietii de la VALEA care au realizat clipul.
Nu mai stiu cine a zis-o exact pe gura fiindca era un efort colectiv intr-o bucatarie pe la vreo 12 sau 1 noaptea. S-a facut contul si am avut toti user-ul si parola pentru a pune content si a da follow.
A fost problematic contul respectiv pentru ca ne-a fost inchis de vreo 3 ori. Probabil unii oameni luau drept ofensa faptul ca "P**de cu iPhone" le dadea follow pe Instagram, desi vedeau clar content-ul contului.
Cat conteaza muzica si cat conteaza comunicarea?
Jazz 8: Conteaza ambele, evident. In opinia mea comunicarea ar trebui sa fie ceva complementar cu muzica si sa nu devina mai importanta decat ea cum a si inceput sa se intample de ceva vreme. Nu imi place hype-ul supra-umflat cu pompa pentru ceva ce doar fasaie!
Kent Archie: Sometimes the music just promotes itself. Sometimes a track just catches on and people love it, share it and like it. It's like a snowball effect. Sometimes a track can be great, but people just can't find it or it got put out at a bad time so it's not syncing up with the audience.
I guess promoting is more important because there is a lot of shitty songs with good promotion and everyone knows it. We don't all like the track, but we all know it.
Colaborarile dintre artisti si branduri
Jazz 8: Poate fi o chestie benefica daca artistul este sincer cu el si promoveaza ceva ce ii place intr-adevar.
Kent Archie: Not really. It depends on the artist. If I'm saying fuck big business and don't drink cola because it's part of the axis of evil, then all of a sudden I have cola in my music videos….. you’d look like a sell-out.
Now, a person changing his or her style musically because they want to experiment, that's something else. If they're doing it because they feel they can make more money, that's selling out. So it depends on the artist and what they show the people they stand for.
These artists that do sell out, as we say, may have a situation we don’t know about. They need to feed people or get bills paid. So who knows why an artist switches things up and go more commercial, but if they can eat off of this and they sleep better at night doing, so then more power to them. I rather people eat then starve.
La ce proiecte lucrati acum si unde va gasim in viitor?
Jazz 8: Lucram la proiectele noastre solo, amandoi avem, de asemenea lucram la ultimele clipuri de pe albumul Romanglish pe care speram sa le ducem la bun sfarsit, ca apoi sa lansam tot albumul in online.
Mai lucram si la diverse colaborari cu alti artisti misto care si-au dorit sa ne ciocnim lumile si sa vedem ce iese. Cei ce sunt cu ochii pe noi vor avea parte de materiale noi in viitorul apropiat. In rest, ce sa va zic?!... Pe viitor ne veti gasi in viata, daca reusim sa supravietuim cu eleganta asa cum ne-am propus :))
Kent Archie: We have some videos we want to drop pretty soon to close up the Romanglish album. So be on the lookout for that. Jazz and I both have solo projects we will drop later on. Other than that, nothing really, just living the not-so-normal life.