Dulcele grai al graffiti-ului se face auzit. Sweet Damage Crew: Vrem sa schimbam, atat cat putem, mentalitatea romanilor despre graffiti si street art

Dulcele grai al graffiti-ului se face auzit. Sweet Damage Crew: Vrem sa schimbam, atat cat putem, mentalitatea romanilor despre graffiti si street art

In timp ce aveti ochii lipiti de telefoane, Sweet Damage Crew pune stapanire pe Romania. Dar si cand va ridicati ochii, mama ce o sa fie atunci. O parada de culori, figuri si mesaje sculptate in caligrafie care sa inunde griul care ne inconjoara. Formarea Sweet Damage Crew (SDC) s-a petrecut in 2010, cand patru artisti au decis sa participe impreuna la un concurs. Cinci ani mai tarziu, crew-ul a inceput sa se extinda si sa se apropie de cultura hip-hop. Astfel, au intrat pe fir Radu Pandele, pictor, si Bogdan Constantin (cunoscut cel mai bine sub numele Macanache).

Fiecare dintre ei are cate un rol bine definit in crew. Cage e manager; face sa fie bine si "intern", la capitolul organizare, si pe dinafara, cu contractele si cu clientii. Recis e arhitect (cu acte in regula) si contribuie mai ales cu perspectiva de ansamblu a lucrarilor. Seyr (aka Stol, aka Lost Optics) este omul-geometrie, precis, ordonat si bun prieten cu diminetile. Biex e caligraful trupei, care impinge SDC-ul si spre zona de tatuaje. Pandelee e artistul pur, care creeaza de la zero schitele pentru fiecare desen. Iar Maca e promotorul crew-ului pe oriunde s-ar duce.

SDC si-au construit pe parcursul anilor un portofoliu, care include si colaborari cu branduri sau agentii de publicitate. Ne-au spus ca cerintele venite din sali de sedinte sunt uneori superficiale si cer interventii majore: "De obicei, le deturnam planurile si ii dirijam catre ceea ce ar trebui sa apara pe perete, panou etc, astfel incat sa transmita mesajul potrivit, sa evite cliseul si sa aiba impactul dorit". 

Ce au mai avut de povestit, vedeti in continuare:

 

Inceputul Sweet Damage Crew

Salut! Noi suntem Sweet Damage Crew. Echipa este formata din 5 grafferi si un MC (rapper). Componenta este urmatoarea: eu (Cage), Recis, Biex, Seyr (Lost Optics), Pandele si Macanache.

Membrii fondatori sunt Cage, Biex, Seyr si Recis. Impreuna desenam destul de des, dar nu sub forma unei echipe, ci mai mult pe cont propriu, iar infiintarea crew-ului s-a intamplat in 2010 la un concurs de graffiti ce a avut loc la Paulesti, in cadrul “I Love Festival”. Concurs la care am castigat locul intai.

In 2012

Atunci s-a nascut si numele echipei, deoarece, la fata locului, fiecare echipa inscrisa avea nevoie de un nume de scena. Biex isi facuse un tricou cu acest tag dat de el si intamplarea a facut sa il poarte fix atunci. Asa ca, la momentul inscrierii, ne-am uitat unii la altii, am vazut tricoul lui Biex si am hotarat: Sweet Damage. Si asa ne-a ramas numele.

2013

 

Parcurs. Marirea echipei cu Pandele si Macanache 

Am marit echipa anul acesta, in martie. Desenam in Club A. Stateam deja de cateva zile bune prin subsolul ala si trebuia sa vorbim, inevitabil, si de planuri de viitor. 

Si, legat de extinderea crew-ului, ne-a trecut prin cap ideea de a aduce in SDC toate cele 4 elemente ale hip-hop-ului. Momentan avem grafferi si MC, cine stie, poate in scurt timp vom coopta si niste Dj si b-boy.

Primul pe lista propunerilor a fost chiar Pandele, ii stiam lucrarile, stiam ce poate, era candidatul perfect. L-am sunat imediat si l-am rugat daca poate sa vina pana in Club A. A venit, si l-am intrebat daca ar vrea sa faca parte din SDC.  A acceptat imediat, iar la scurt timp l-am si luat cu noi la prima lui lucrare ca nou membru in crew.

Radu Pandele


Pe Macanache il stie toata lumea. N-ai cum sa nu-l sti pe Maca, mai ales acum cand e pe val. Maca e omu nostru, il sustinem in ceea ce face si la randul lui el ne sustine pe noi. El s-a chinuit multi ani sa iasa in fata cu muzica pe care o facea, iar acum s-a facut remarcat si toata lumea il baga in seama, nu ca inainte.

Maca nu a acceptat nicio oferta de la case de discuri, etc, asa ca l-am luat noi sub aripa noastra, e parte din familie, e fratele nostru rapper. Care este rolul lui ? Sa faca ceea ce face el cel mai bine si sa promoveze Sweet Damage Crew pe unde se duce.

Macanache aka Bogdan Constantin

 

Evolutie

In 5 ani am crescut mult, ne-am cunoscut mult mai bine unii cu altii, stim cine, ce, cum. Petrecem mai mult timp impreuna decat o facem cu familiile. SDC este o a doua familie pentru noi si fiecare are rolul lui in crew.


Recis
este arhitectul, are si studii care sa ateste asta, el este cel care vede in perspectiva si construieste desenul la care s-a ajuns in urma unui brainstorming. Tot el se ocupa de multe ori si de simularile facute in Photoshop si este vesnic nemultumit de ceea ce deseneaza, lucru care il face sa evolueze tot mai mult.


Cage e managerul echipei, el se ocupa de tot ce inseamna contracte, birocratie, intalniri cu eventuali clienti, proiecte, programul de lucru, materiale, plati, achizitii etc. Asaza totul in asa fel incat celorlalti membri sa le fie viata cat mai usoara si sa-si desfasoare talentul fara nicio grija.


Seyr
este omul perfect pentru geometrie, liniile drepte nu mai au niciun secret pentru el. Dar nici cercurile nu-i sunt straine. Dintre toti, e singurul care se trezeste cu usurinta dimineata.E primul la perete si se mai pricepe si la Photoshop, asa ca ne bazam pe el, mai ales atunci cand este nevoie urgenta de o simulare pe care trebuie sa o trimitem unui client.


Biex
este tagger-ul official al crew-ului. A studiat la facultatea de Arte si s-a specializat pe caligrafie. In crew il folosim cat de des putem si ii punem talentul caligrafic la munca. Orice cuvant este un potential Tag scris de mana lui. Se distreaza ocazional si in Photoshop, dar doar atunci cand are timp, pentru ca este angajat la un salon de tatuaje unde isi exprima talentul pe pielea oamenilor.


Pandelee
este un artist in adevaratul sens al cuvantului, de la haine, la atitudine si pana la lucrari, el creeaza de la zero toate schitele pentru proiectele noastre. In ultima perioada l-am folosit foarte mult pe constructie de personaj, unde se pricepe foarte bine.


Fiecare dintre noi stie ce are de facut pentru a duce crew-ul cat mai sus in timp ce Macanache are turneu si poarta numele Sweet Damage prin toata tara :)

Gradina cu Filme


Icoanei Lahovari

 

Nume de buletin/scena

Unde ati vazut voi grafferi care sa isi dea numele din buletin? Vreti si CNP-ul? Numele de artist e numele de artist. Dar, ca sa nu va suparati pe noi, va spunem ca avem doi Florini, un Cristi, un Dan, un Radu si un Bogdan.

De ce "Cage"?

CAGE: Pentru ca in 1999 ma jucam mult Mortal Kombat cu personajul pe nume Johnny Cage. In continuare ma joc Mortal Kombat!

De ce "Seyr"?

SEYR: Pentru ca am luat alfabetul la studiat si am ales patru litere pe care le-am asezat intr-o ordine care sa-mi placa. La Stol si Lost povestea este cam aceeasi, doar ca am adaugat la Lost si Optics, asta pentru ca am considerat ca aceste doua nume se potrivesc cu stilul pe care il abordez in desene.

De ce "Biex"?

BIEX: Dupa ce m-am gandit bine, am ales ca tag porecla pe care am dobandit-o in copilarie, Biex, nu e o poveste anume, a fost pur si simplu o joaca.

De ce "Recis"? 

RECIS: Povestea este cam aceeasi, alegerea unor litere din alfabet care sa arate bine puse una langa cealalta.

 

Background-uri. Primele contacte cu graffiti-ul

CAGE: In 1999 am vazut niste videoclipuri pe MCM cu niste rapperi francezi, NTM, clipuri in care era promovata cultura graffiti. La scurt timp am mai vazut un clip, “Energie”, al trupei U96, in care era o intreaga poveste, cu un graffer care isi pregatea tuburile, pleca de acasa sa deseneze, era urmarit de politie, etc. M-a fascinat.

La scurt timp am intalnit niste oameni care faceau deja treaba asta prin Bucuresti si asa am aflat mult mai multe lucruri, am descoperit oameni noi si implicit un nou stil de viata. Este si o vorba: “Change your life today. Meet a graffiti writer!”. Cred ca este cat se poate de adevarata vorba asta.

In viata de zi cu zi sunt: sot, tata, administrator de graff shop si manager pentru Sweet Damage Crew.

Semnat: Cage


SEYR: 
Am vazut pentru prima oara graff-uri in spatele blocului in urma cu mai bine de 15 ani si mi s-a parut ceva interesant asa ca am decis sa incerc si eu sa fac asta. M-am apucat impreuna cu niste colegi de scoala.

In viata de zi cu zi, sunt membru al unui ONG care se ocupa de organizarea unor evenimente care au stransa legatura cu street art-ul si graffiti-ul.

Seyr


BIEX: 
Am vazut cand eram mic un videoclip de la Boomfunk MC’s in care era o secventa cu un tip care baga un desen pe perete. Am reprodus imediat desenul pe hartie asa cum mi-l aduceam aminte. In aceeasi perioada calatoream des la Bucuresti unde vedeam tot felul de desene pe pereti pe care le copiam cand ajungea inapoi acasa, la Slobozia.

Stiam toate desenele de pe ruta autobuzului pana la gara Obor si linia troleelor 69/ 85). Am experimentat desenul in mai multe forme, dar graffiti-ul a primat.

In viata de zi cu zi tatuez, asta e meseria de baza acum, imi ocupa foarte mult timp, insa tot cand desenez cu spray-ul am cea mai mare satisfactie.

Biex


PANDELEE: 
Sunt din Arad, ma trag cumva din skatepark. Eram un skater mediocru , dar in contextul si anturajul respectiv, m-am intalnit direct cu spray-urile; si, inconstient, o anumita rezonanta cu atitudinea graffiti-ului m-a facut sa-mi pun problema sta tot mai serios pe parcursul celor 4 ani cat am facut/trait graffiti

In prezent, pictor cu licenta, dupa o pauza de cam tot 4 ani, odata cu alaturarea mea in SDC, ma apropii de suprafata total diferit. Pictura murala mi-ar placea sa fie inclusa pentru totdeauna in repertoriul meu, datorita dinamismului procesului, dar trebuie sa iau in considerare si diminuarea capabilitatilor fizice odata cu varsta.

Sunt full-time artist si e o dezamagire sa aflu ca in prezent e o slujba ca aproape oricare alta.

Pandele


RECIS: 
M-am imprietenit cu niste baieti care desenau deja de ceva vreme si aveau un stil de viata care mi-a placut. Era ceva nou pentru mine, graffiti-ul, asa ca m-am hotarat sa incerc si eu sa desenez pereti. Mi-am gasit un tag si cativa prieteni dispusi sa faca acelasi lucru, ne-am creat un crew, iar in scurt timp am fost remarcati de cei mai mari.

Descoperirea graffiti-ului m-a dus catre o cariera intr-o lume ce tine mult de desen.

In prezent sunt designer de produs, graphic designer, 3D editor, interior designer si graffer cu norma intreaga la Sweet Damage Crew :)

Recis

 

Misiune actuala

Planul nostru este sa ducem ceea ce facem la nivelul celor de afara. Sa apara in Romania lucrari tot mai bune, tot mai mari si de impact, astfel incat sa schimbam, atat cat putem, mentalitatea oamenilor despre graffiti si street art. Dorim sa crestem organic, fara steroizi, prin munca multa, si sa ii cooptam in echipa pe cei mai buni din tara.

Alte planuri ar fi crearea unui brand de haine, cel mai probabil tricouri, colectii bazate pe stilul unic al fiecarui membru din SDC.

Poate si o posibila trecere in digital, logo-uri pentru diferite firme, amenajari interioare, arhitectura, design de produs, organizare de evenimente dedicate culturii graffiti, dar si dezvoltarea zonei de tatuaje care este reprezentata in crew de Biex.


Fabrica de Muzica


Muzeul Satului

 

Romania + graffiti: mentalitate...

Ca tot vorbeam mai sus de mentalitate si cum incercam noi sa o schimbam prin lucrarile pe care le facem: e greu, iar intamplarile prin care am trecut ne-au dezamagit putin.

E trist sa vezi tineri de 20-25 de ani care considera ca un perete alb este mai frumos decat unul colorat care transmite ceva, un perete care are mesaj sau care te pune pe ganduri. Daca ei nu inteleg, ce pretentii sa ai de la cei batrani?

Insa mai exista si momente surprinzatoare atunci cand oameni de varsta a treia, 70+ ani, se opresc, admira si apreciaza munca noastra.

In proces // Street Art Contest - Port Constanta

La final // Street Art Contest - Port Constanta

 

... si pricepere

In ceea ce priveste priceperea si stilurile artistilor romani, nu comentam. Graffiti-ul este o chestiune atat de libera si fara reguli scrise, incat fiecare poate face ce vrea. Nu ne place sa facem comparatii intre ceea ce facem noi si ce fac altii. Sunt stiluri complet diferite, idei diferite, tipuri de lucru diferite, asa ca nu isi au rostul impresiile despre ce fac ceilalti, pentru ca e o chestiune de gusturi.

Publicul este cel care da nota finala. Si noua ne plac tag-urile, si noi am vandalizat pe ici pe colo cate un perete, ca asa ne-am apucat de treaba asta.

Dar trebuie sa-ti dai seama ca, daca vrei ca publicului larg sa-i placa ceea ce faci tu, ar trebui sa studiezi putin ce apreciaza oamenii si sa faci mici compromisuri astfel incat ei sa-ti dea like-ul lor.

Sunt multi grafferi si street artisti romani care ne plac; nu am vrea sa uitam pe cineva, asa ca dam cu pace pentru toti baietii care mazgalesc peretii.

 

Cum va repartizati proiectele?

De obicei, lucrarile ajung la noi in urma unui telefon. Cage este cel care coordoneaza tot si care repartizeaza lucrarile in functie de complexitate, timp de lucru, suprafata si membri.

Daca a lucrat intreaga echipa la muralul respectiv, automat semnatura crew-ului va aparea in dreptul lucrarii. Daca este un desen individual, autorul poate decide el daca vrea sa il semneze cu numele lui sau cu cel al crew-ului.

 

Primul proiect comandat

Proiecte de mici dimensiuni am avut mereu pe cont propriu, insa toata distractia a inceput cu ajutorul prietenului nostru, Butch, patronul clubului Goblin din Bucuresti, care a avut curajul sa ne lase timp de o luna sa-i decoram peretii clubului. Am dormit acolo, pe canapele. La scurt timp dupa ce am realizat lucrarea respectiva au inceput sa vina din ce in ce mai multe.

Cadre din Goblin Bucuresti, prin 2012

Expirat

Club A

 

Colaborari cu branduri si agentii

Avem destul de multe colaborari cu agentiile de publicitate; de cele mai multe ori e vorba de campanii BTL. Suntem contactati de agentii care stiu de existenta noastra, pentru ca ne-am facut legaturi destul de stranse in lumea publicitatii.

Din pacate, cerintele lor sunt uneori stupide si venite dintr-o sala de sedinte in care oamenii nu au idee despre ce este graffiti-ul. Considera ca e ceva cool si care ar putea atrage publicul tanar catre brandul respectiv.

Nu e atat de simplu daca nu studiezi putin fenomenul. De obicei le deturnam planurile si ii dirijam catre ceea ce ar trebui sa apara pe perete, panou etc, astfel incat sa transmita mesajul potrivit, sa evite cliseul si sa aiba impactul dorit.

Cafenea Vorbe

Black & White Cafe

Mega Mall

 

Cel mai recent proiect de tipul asta

Am desenat un stand pentru o companie producatoare de telefoane mobile, aveau un produs nou care trebuia promovat intr-un mod inedit, iar cei de la Infinit Solutions ne-au contactat pentru a lua parte in proiect. Standul a fost plimbat prin toate mall-urile din tara. Am lucrat pana in prezent cu clienti mari.

 

Cum ganditi fee-urile cerute?

Secretul artistului! Nu, nu este niciun secret. Calculam materiale necesare pentru realizarea desenului, iar la suma respectiva adaugam si manopera, care variaza in functie de dimensiunea peretelui, de dificultatea de executie si de complexitatea lucrarii.

Nu suntem zugravi, asa ca nu calculam la metru patrat. “Hei! hai sa iti vand um metru patrat de arta!”. Plus ca ceea ce facem noi este pentru client un moft, nu o necesitate, iar pentru mofturi trebuie sa sari cu banii.

 

Promovare

Promovarea nu prea a existat la inceput, dar odata cu Facebook-ul, ne-am creat o pagina de artist, unde postam destul de des cele mai noi lucrari, proiecte, aparitii pe la festivaluri etc. Tot acolo anuntam unde ne gasesc daca vor sa ne vada live in timp ce lucram si tot pe Facebook anuntam unde si cand avem expozitii.

Alte metode de promovare ar fi conturile de Instagram ale membrilor crew-ului, conturile de Vimeo si YouTube ale crew-ului unde publicam filmuletele pe care le face la fiecare lucrare de amploare. Si nu spunem nu nici interviurilor din presa scrisa, online, TV sau radio.

Avem si un site care este in constructie de ceva vreme, insa pentru ca niciunul dintre noi nu se pricepe la programare, este destul de greu. S-a oferit un amic sa ne ajute pro bono; dar stiti cum e, lucreaza cand are timp si, din pacate, nu prea are.

Toti membrii crew-ului pot posta pe pagina de Facebook a SDC, insa Cage se ocupa de postari cel mai des.

 

Pe unde mai desenati prin 2015?

Ne-am intors de la Sibiu dupa 5 zile de munca, unde am participat la prima editie a Street ART Festival, eveniment in cadrul caruia am desenat doi calcani, peretii frontali ai scolii gimnaziale numarul 21. 2015 a fost un an plin de evenimente, iar pentru a vedea ce si pe unde am lucrat, intrati cu incredere pe pagina noastra de Facebook.


Scoala numarul 21, upgradata

 

Alte proiecte in derulare

Proiecte avem destul de multe. Nu am mai avut o pauza din luna martie, dar nu cred ca este cazul sa ne plangem, nu de alta dar vine iarna si in anotimpul friguros dispar mai toate proiectele. Poate cu ocazia asta, o sa avem timp sa ne retragem in studio si sa punem la cale o expozitie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Infinit Agency

Infinit este o agenţie full service cu digitalul la bază și care oferă servicii la cheie de la consultanță, analiză de business și transformare digitală până la strategie, project management, servicii de... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related