Trolling-ul a capatat o noua forma pe internetul romanesc si se numeste "Camioanie". "Camioanie" poate fi orice. Cautarile nu iti dau multe raspunsuri. Ionesco ar fi multumit. E un absurd al absurdului. Sau o forma de revolta impotriva a orice, dar mai ales a establishment-ului. Asta am inteles eu. Dar e posibil sa nu fi inteles nimic.
"Camioanie" este si un un manifest pentru libertatea de exprimare. Pentru libertatea de exprimare pana in cele mai exagerate, radicale, prostesti sau absurde manifestari. Polemica pe aceasta tema este la fel de batrana precum civilizatia. Ea este sustinuta acum si de vloggerii romani. Cu limbaje noi, repetitii si trolling.
Totul a pornit de la Mihai Zmenta si Codrin Bradea aka Satana si polemica lor proprie legata de libertatea de exprimare. Care, zilele trecute a depasit cadrul YouTube-ului si s-a mutat pe paginile brandurilor, unde followerii au inceput sa testeze reactii si limite. (Asa am aflat si noi de ea, pentru ca uneori ne scapa adancurile internetului. Cei de la Golin ne-au anuntat de invazie comunitatii vloggerilor pe paginile de branduri.)
Asa incat, social media managerii mai multor companii au avut de gestionat, dintr-o data, foarte multe "camioanie". Cei de la Coca-Cola au ales sa intre in joc. Altii au recurs la butonul de Spam.
Cu cei "patiti" am deschis aici o discutie despre ce inseamna sa fii prietenos ca brand si care sunt limitele acestei atitudini. Discutie pe care am inceput-o anul trecut, daca mai tineti minte micul nostru experiment.
Mai jos vedeti in ce termeni se purta discutia dintre Zmenta si Codrin. I-am si intrebat pe fiecare dintre ei cate ceva. Codrin ne-a trollat pentru o parte din raspunsuri, iar Mihai urmeaza sa revina cu opiniile lui.
Ce spune Codrin, pe scurt: “Toti ne putem folosi libertatea cum vrem. Inchizitia si comunismul au trecut”.
Pozitia lui Mihai Zmenta: "Tre' sa fii extrem de bleg sa repeti la nesfarsit niste cuvinte care nu au nici un sens doar pentru ca tie ti se par amuzante."
Codrin Bradea
Relatia dintre tine si Mihai Zmenta
L-am vazut pe Zmenta la inceput, am vorbit intr-o vreme, eram intr-o stare de formalitate neutra.
Disputa a pornit cum?
Dintr-un simplu comentariu pe pagina lui de la un fan de-al meu. Comentariul era "camioanie". El nu a fost injurat, jignit, nimic. L-or deranjat Camioaniele.
Limitele libertatii de exprimare
E vorba de libertate. Nu poti spune "o libertate limitata".
Trolling-ul si libertatea de exprimare
Camioanie.
Ce e bun la trolling si ce e rau
Cum s-au comportat agentiile si brandurile in situatia asta
Pai eu cred in opinia mea ca consider ca eu cred ca situatia a fost gestionata.
Tu cum gestionezi trolling-ul?
Vorbim de gestionare sau de definire? Daca e de gestionat, e ok, si eu sunt un troll. Daca ii sa-l definesc, as spune ca cel mai concludent exemplu ar fi sa aflati ca eu sunt un porumbel.
Consumerismul
Ma pot gandi la termen doar cu sens peiorativ. Se iau salariile de la patroni si ajung la alti patroni. Cateodata ma gandesc ca societatea e intentionat construita gresit inca de la sistemul de invatamant. Chiar nu se urmareste sa ne antreneze nimeni ca lideri. Daca toti am fi lideri, n-am mai fi niciunul. Scopul e sa se antreneze muncitori, nu conducatori.
Cea mai mare problema a romanilor pe internet
Ura.
Mihai Zmenta
Tu si Codrin
Trebuie sa se inteleaga un lucru. N-am avut si nici n-am vreo treaba cu el, am vorbit de cateva ori anul trecut pe internet, dar nimic deosebit. Oricum scandalul e irelevant pentru publicul meu si pentru cei care mai fac si alte lucruri in afara de stat pe internet si ascultat rap & manele.
Disputa a pornit cum?
Tot scandalul, intre mine si fanii lui, a inceput de la o postare la mine pe pagina. Anul trecut facusem o serie de clipuri pe subiecte serioase, iar acum doua luni, la cererea publicului m-am gandit sa reincep si am propus publicului sa-mi lase pe Facebook teme de discutie.
Primisem sute de propuneri, care mai de care mai interesante, dar au aparut pe parcurs foarte multe comentarii de genul "camioane, pisicile e semafoare, sugi p*la si mori etc." - replici folosite de Codrin, toate postate de copilasi pana in 14 ani, reprezentand "Lejiunea lui Codrin".
Dupa toate astea, am facut un clip despre ei intitulat "Generatia tableta", despre cine-i de vina pentru comportamentul lor pe internet (parintii). Cred ca toata lumea a vazut pe internet kinderi care si-o bagau si si-o dadeau la supt, copilasi carora parintii din lipsa de timp le dau tableta sau laptopul in brate ca sa fie ocupati si sa nu le auda gura. Iar ei, fiind mici si asimiland cel mai repede lucrurile negative, incep sa se dea in spectacol. Cred ca iesitul in curtea scolii te invata sa ti-o bagi, dar te invata cand si cui, te invata respectul.
De acolo s-a simtit Codrin atacat (clar s-a simtit vinovat, ca altfel nu zicea nimic) si a facut un clip despre libera exprimare, a dat de inteles ca eu sunt Ceausescu 2 si ca nu inteleg ce inseamna evolutia. Inteleg foarte bine, fac bani din online din 2006.
Limitele libertatii de exprimare
Libertatea de exprimare nu e inteleasa corect. Ar trebui sa existe limite, dar ma repet, ar trebui. Din cauza lipsei de socializare offline, oamenii prind curaj pe internet. Si un lucru e amuzant, baietii sunt barbati pe internet. Si libertatea de exprimare are limite, iar publicul lui Codrin (Lejiunea) a inteles ca poate sa faca orice, ca e o tara libera, ca a trecut inchizitia si comunismul (majoritatea habar nu au ce inseamna comunism, inchizitie sau legiune).
Tot o exprimare libera e sa alergi in pielea goala pe strada, atunci de ce primesc nebunii astia amenzi daca e o tara libera? Totul are limite de bun-simt si respect, libera exprimare e apreciata atunci cand e la subiect, dar cand doi oameni discuta despre panselute si tu te bagi in seama incepand sa vorbesti despre cai morti, sa nu te superi daca cineva o sa te numeasca idiot.
Trolling-ul si libertatea de exprimare
Cam tot aia inseamna. Multi vor sa fie amuzati, putini reusesc, pana si mie mi-e greut cateodata. Depinde si carui public te adresezi daca trollezi, ca poti face trolling de o carte de exemplu, iar multi nu prea vor intelege. Trolling-ul e o forma de a ironiza ceva intr-un mod subtil.
Ce e bun la trolling si ce e rau
Beneficii prea multe nu cred ca aduce in afara de imagine, dar si aia e de moment. Luati exemplul cu Ziua Izabellei, maxim doua saptamani s-a trollat pana s-a viralizat si dupa au murit glumele. Efecte negative sunt, mai ales din cauza depasirii limitei de facut glume se ajunge la defaimarea imaginii si la atacuri asupra vietii personale. Si acela nu mai e trolling, e prostie pura care poate fi condamnata legal.
Cum s-a mutat discutia voastra in conversatia online a brandurilor?
Nu am urmarit, dar din cate am inteles a inceput sa se glumeasca pe paginile de brand. In afara de engagement nu s-a produs nimic si nu prea mai cred ca acest lucru e important. Cand brandurile vor pune accent mai mare pe conversii folosind social media & new media, atunci o sa fie amuzant si se va vedea ce public merita atentie. Dar e ok, din moment ce nu a aparut vreun mic scandal inseamna ca oamenii din agentii si-au facut treaba.
Cum gestionezi tu trolling-ul?
Cand e vorba de trollat, ma bag si eu. Cand e vorba de glume obosite, ban/block/pa.
Consumerism
Cei care se revolta vor doar sa nu fie ca restul lumii, dar din pacate sunt ca tot restul lumii care se revolta. N-ati inteles nimic, nu-i bai.
Cea mai mare problema a romanilor pe internet
Lipsa minimei educatii si a celor sapte ani de acasa.