DJ Hefe & Dan Costea (Coma): Ne chinuiam sa spunem prin tot ce faceam ca nu suntem rockeri "d-aia" din vechea garda

DJ Hefe & Dan Costea (Coma): Ne chinuiam sa spunem prin tot ce faceam ca nu suntem rockeri "d-aia" din vechea garda

Coma s-a format si s-a afisat in lume prin anii 1998-1999, cand pe la TV si radio duduiau A.S.I.A. sau 3rei Sud Est. Baietii voiau sa actualizeze rock-ul romanesc, care nu era musai sa fie sinonim cu pletele lungi si culoarea negru, desi lumea nu parea sa stie asta. Si s-au folosit, pe langa muzica, si de postere, coperte de album, imagine si dress code. De pilda, DJ Hefe se poate sa fi fost primul rocker roman cu dread-uri. 

Anii au trecut si, la circa 16 ani de la aparitie, membrii Coma s-au maturizat cu tot cu imagine, lucru vizibil si in cel mai recent videoclip al lor. Chit ca ni s-au prezentat in context de sanatoriu.


Daca site-ul lor ne duce deocamdata inapoi in 2008 (dar arata bine, nu ne plangem), pe Facebook suntem in 2015, an in care trupa ne promite si-un album nou. 

Acum ii avem mai jos pe DJ Hefe (aka Razvan Radulescu) si Dan Costea, care ne povestesc din trecut, prezent si viitor.

COMA // Constanta, 2015


Si, intre altele, Coma a avut la un moment dat afis in revista Popcorn; rugam posesorii de copii sa se sesizeze si sa ne trimita un scan ca sa-l  putem adauga. 

 

Comunicarea in domeniul muzical

Prin '99 erau impinse in fata multe formatii de fete si baieti, variante romanesti tare slabute ale formatiilor Spice Girls si Take That. Deci tot ce insemna revista de profil baga fortza pe partea asta, dar am mai prins si noi din cand in cand cate un articol prin Bravo si Popcorn. Am avut chiar un poster in revista Popcorn :) Plus aparitii in Penthouse si Playboy (motive in plus sa cumparam revista, duh). Pentru muzica mai underground, se faceau flyere si se imparteau prin cluburi.


 N.R. Acum, victoriile se numara in milestone-uri pe Facebook:

 

 

Cum se promovau artistii?

Cum ziceam, in mare parte prin flyere format A6. Prin celebrul, pe atunci, club Web unde bagau Suie Paparude, DJ Vasile vedeam multe flyere foarte, foarte cool. Mai era si revista Sapte Seri sau 24 Fun in care cluburile isi promovau concertele prin print ad-uri de un sfert de pagina :)

2001 - 2002

2006 > 2015

Se cautau chipuri prin 2014

 

Povestea "Coma"

Numele a venit dintr-o intamplare. Ne uniseram cativa oameni (adica cei de acum) din alte formatii in care incepusem si ne cautam nume. Stiam ce aveam sa cantam, adica sa imbinam o voce calma si calda si poezia din vocea lui Cata, cu vocea mea agresiv-urlata... deci, o combinatie intre urlet si cantec :)  

La un moment dat, Hefe a zis "bai, o sa se deschida un club in Bucuresti si astia vor sa se numeasca Fire Club... eu le-am propus sa se cheme Coma, dar nu le-a placut.. si le-am propus sloganul keep on drinking till Coma :) ... tot nu le-a placut". Moment in care eu (Dan) am zis intr-un glas "pai asta e numele trupei! we haz it!" COMA e linia fina intre the darkness of death si the light of life :) BOOM! concept ... perfection!

 

Identitatea voastra ca trupa pe atunci

Ne chinuiam sa spunem prin ce faceam (muzica, postere, album covers, dress code) ca nu suntem rockeri "d-aia" din vechea garda... si ca rock-ul nu inseamna doar par pana la fund si vopsea pe fatza, haine negre si un logo de neinteles.

Ne uitam si noi la ce era pe afara la momentul ala si incercam sa spunem ca si in Romania se poate face un rock actual. Deja ascultam Rage Against The Machine din '93, Tool din '94, Deftones si Korn din '95, sa nu mai zic de Nirvana, Pearl Jam si Alice in Chains din '90.

Si stiam ca muzica si muzicantii arata altfel si voiam si noi asa :) aveam niste exemple bune deja de ani de zile,  asa ca in 2000 stiam cum vrem sa fim, sa sunam si sa aratam.


2003

2006 (1)

2006 (2)

2015

 

Evolutie

La inceputuri, mai precis la primul clip, eram vopsiti in cap - mai punk rock - apoi au aparut ceva dread-uri si baggy pants. Oricum am incercat sa tinem pasul cu moda vremurilor, dar asta fara sa fim fashion victims :) Totusi, nu ne-am vopsit pe fatza niciodata :))


Imaginea de acum credem ca e una serioasa :) we let the music speak for that. Nu ne-am vorbit niciodata cu ce sa ne imbracam la concerte... "Hei vezi ca eu ma imbrac in galben, tu trebuie sa apari intr-un albastru sa dam super bine pe scena". Nu s-a intamplat asta si nu se intampla.

Pentru cine nu ne-a ascultat, ar fi interesant de vazut daca poate ghici genul de muzica pe care il cantam doar uitandu-se la o poza cu trupa Coma.


La Zilele Prieteniei Bergenbier

 

"Asocierile" cu alti artisti

Colaborari am avut cu Bill Gould de la Faith No More (una dintre trupele noastre preferate) dupa care au mai fost bunul prieten Adrian Despot si eroul nostru hip hop Brugner.

Lansarea DVD-ului "At The Movies" (2007)

 

Cat conteaza muzica si cat conteaza comunicarea?

In egala masura. Daca ai un produs muzical bun si nu reusesti sa-l dai mai departe, e degeaba. Daca ai promovare, dar melodia e slaba si nu o tine minte nimeni, degeaba ai promovare. Bine, mai sunt si cazuri in care promovarea inseamna 90% si 10% = tzatze + cur. Si atunci canta toata lumea, nu conteaza ce melodie. Dar nu e cazul nostru :)

 

Colaborari cu agentii

Am lucrat de multe ori cu Agentia Dan Costea pe partea de imagine & some extra ideas :))

A durat 13 ani sa facem un logo pentru COMA, dar intr-un final a iesit ceva frumos! :) Deja de 2 ani ne bucuram cand vedem fani COMA purtand tricourile cu "the logo".

 

Un artist roman care va place cum comunica

Cam tot ce fac cei de la CTC (Vlad Dobrescu, Deliric, Doc) consideram ca e facut corect si ajunge exact unde trebuie. In fond, cine nu ar vrea sa poarte tricourile PORC sau sapca "Bucuresti"? :)

 

O campanie/un artist international care comunica misto

Ne plac foarte mult niste artisti care comunica exclusiv online si ii mentionam aici pe Pomplemoose si Walk off The Earth  :)


Ei comunica prin intregul act artistic - muzical, vizual, video - este foarte creativ cu totul. Fiecare video especial, abordarea muzicala e fresh si interpretarea live in multe din cazuri se vede ca este facuta cu multa repetitie si truda :)

 

Promisiunea lui 2015

Proiectul si telul nostru in acest moment este un album pana la sfarsitul acestui an. Speram sa ne tinem de cuvant.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related