Cum ar fi sa mananci ceva bun undeva frumos si sa nu anunti pe nimeni? Sau sa nu poti arata prietenilor unde te afli, ce faci acolo si ce nasol ca n-au vrut sa vina cu tine. Mama! Si mai aiurea: daca ai vrea sa-ti asterni gandurile intr-un loc unde sa le citeasca lumea, ai avea de improvizat un "avizier" in scara blocului unde sa-ti lipesti colile mazgalite. Sa te publice (alt)cineva, cam slabe sansele. Dar si daca ai face muzica, sa vezi atunci truda si chin. Cum ai face s-o auda oamenii? Ar trebui sa mergi din loc in loc sa le spui unor oameni cu acces la varii mijloace de comunicare in masa ca existi si de ce. Asa era pe vremuri. Iar baietii de la Bere Gratis mergeau si comunicau prin viu grai. Imaginea nu i-a ajutat niciodata prea mult, spune Robert Anghelescu, fondatorul trupei. Pentru ca nu se anunta scandal cand paseau in cladire:
"Dintotdeauna am avut o imagine cuminte, de baieti linistiti care nu cauta scandal, indiferent de hainele purtate sau de sound-ul muzicii. Foarte mult nu ne-a ajutat acest lucru si rare au fost momentele in care am aratat ca o trupa cool. Oamenii obisnuiti nu prea stau pe prima pagina. Suntem din categoria artistului care mai intai face muzica si abia apoi merge la croitor".
In schimb, muzica s-a dovedit a pune caramizi unde cancan-ul ar fi pus paie si bete.
Dar azi coordonatele chiar ca s-au schimbat de tot. Si cum s-au transformat Bere Gratis (pe Facebook, aici) odata cu ele? Acum vedem:
Comunicarea in domeniul muzical la inceput
In 1998, internetul era departe de ceea ce este acum. Trupele/artistii spuneau ce aveau de spus la radio, la TV sau in presa scrisa. De asemenea, in timpul unui concert transmiteai, printre piese, informatii despre ceea ce faci.
Lucrurile se intamplau rapid si atunci, dar trebuia sa astepti o emisiune TV/radio sau un interviu la un ziar/revista pentru a putea comunica ceva fanilor. Cumva, trebuia sa iti astepti randul.
Acum, totul se intampla instant. Ai ceva de spus, intri pe Facebook sau pe blogul personal si imediat prietenii/fanii tai au luat la cunostinta. Si asta se intampla de la tine de-acasa, un aspect foarte important in ceea ce priveste lejeritatea comunicarii.
Promovarea Bere Gratis
Pana sa semnam cu o casa de discuri, noi ne-am ocupat de relatia cu presa. Nu stiam nimic, dar acest lucru nu a contat, am mers inainte. Nu aveam niciun plan.
Prin terti sau prin relatiile fiecaruia, mergeam la redactiile muzicale ale ziarelor, la TV sau radio si vorbeam despre noi. “Suntem Bere Gratis si avem doua cantece inregistrate”. Eram ca niste curieri fara biciclete, umblam de colo-colo.
Tin minte ca in vara lui ’99, am mers, pe cheltuiala noastra, la o emisiune celebra in acea perioada ce se desfasura pe plaja si se transmitea in direct, seara, la un post TV. Nu stia nimeni nimic despre noi. Se asteptau sa cantam cu discul (majoritatea momentelor erau pe suport CD), noi i-am surprins.
S-a auzit prost, din pacate, ne-au spus cei de acasa, dar a contat mai putin. Eram fericiti, faceam ce ne place.
"Bere Gratis"
A fost ideea unui prieten, Cato, pe numele lui si se intampla prin ’97. Venise pentru cateva saptamani in tara si, cu o zi inainte de plecare, in statia lui 69 de la Mosilor, mi-a spus, mai in gluma, mai in serios ca trupa pe care voiam sa o infiintez ar trebui sa se numeasca “bere gratis”. Astfel, lumea ar veni in numar mare la concerte.
Zicea el: “Cum ar fi un afis cu Timpuri Noi, Pasarea Colibri si Bere Gratis?” :)
In primii ani, in special la concertele din cluburi, ne-am intalnit cu situatii in care oamenii veneau la bar si intrebau cum e cu berea gratis? E un cupon, cumva? :)
Am tinut minte ideea si dupa un an, in septembrie ’98, cand am avut “sedinta” pe tema numelui, aceasta a fost propunerea mea.
Identitatea voastra ca trupa pe atunci
Identitatea noastra era si ea la inceput de drum. Eram naivi si plini de vise. Ne doream enorm sa scoatem un album cu piesele noastre. Nu luam in calcul faptul ca am putea castiga bani facand ceea ce ne place.
Treptat, identitatea noastra s-a format dintr-un melanj al personalitatilor fiecaruia dintre noi, iar muzica si-a pus o amprenta definitorie.
In 2013 s-au implinit 15 ani de Bere Gratis
Evolutie
In primul rand, trupa a suferit cateva modificari de componenta. Cand apare un membru nou, dureaza un pic pana cand acesta e vazut ca fiind parte din imaginea trupei.
Apoi, dintotdeauna am avut o imagine cuminte, de baieti linistiti care nu cauta scandal, indiferent de hainele purtate sau de sound-ul muzicii. Foarte mult nu ne-a ajutat acest lucru si rare au fost momentele in care am aratat ca o trupa cool. Oamenii obisnuiti nu prea stau pe prima pagina. Suntem din categoria artistului care mai intai face muzica si abia apoi merge la croitor.
Poate nu e bine, tinand cont de lumea in care traim, dar asa am functionat pana acum. Am mai spus asta, suntem cu capul in nori, dar cu picioarele pe pamant.
In linii mari, fanii nostri stiu ca fiecare cantec nou prinde viata intre doua coordonate: forta si sensibilitate.
Ce-am putea transmite cuiva care nu ne-a ascultat muzica? Fara muzica, nu stiu daca am fi interesati sa transmitem ceva, cuiva. Totusi, plecand de la conceptul celui de-al patrulea album, i-am spune ca avem o scrisoare muzicala pentru el ce-l asteapta la “post restant” (numele albumului).
Cum gestionati comunicarea lansarii unui album nou?
In colaborare cu casa de discuri. Stabilim de comun acord o zi pentru lansare si lucram impreuna la un comunicat pentru mass media online. Incercam sa facem lucrurile simple si sa transmitem esenta noului material. In ecuatia lansarii poate intra un matinal la radioul partener, emisiuni TV, poate chiar si un concert. Cand vine vorba de un concert, ne gandim automat la afisaj si ecrane outdoor, dar si indoor.
De obicei, un nou album inseamna si un nou single. Acest cantec va fi ca o locomotiva pentru album si pentru intreaga lansare si aproape totul se va invarti in jurul lui.
Initiative de comunicare neconventionala
Comunicare neconventionala nu prea am avut pana acum. Colaborari cu alti artisti am avut doar in cadrul concertelor mari organizate in regie proprie, fara a le promova ca piese single (seria TNB, Sala Polivalenta si altele). Abia in ultimii doi ani am lansat cateva piese in duet cu alti artisti. Am considerat ca acest lucru ar ajuta piesele respective si credem ca nu am gresit.
Cat conteaza muzica si cat conteaza comunicarea?
Continutul este cel mai important, dar daca nu ajunge la publicul tinta, n-ai facut mare lucru. Prin urmare, comunicarea e o conditie sine qua non in promovarea produsului. Lipsa unei bune comunicari poate face ca un produs reusit sa ramana pe raft. Lucrurile se misca rapid, oamenii nu mai au timp de pierdut. La momentul oportun trebuie sa ai povestea pregatita. Cu fiecare nou material/cantec poti aduce noi fani alaturi de tine, iar o comunicare buna poate inlesni acest lucru.
Colaborari cu agentii
Pana acum nu am lucrat cu nicio agentie, doar cu casele de discuri cu care aveam contract. Suntem genul de trupa care functioneaza in mare parte dupa principiul DIY. Nu e cea mai fericita varianta, dar e varianta la indemina.
Un artist roman care iti place cum comunica
Sigur sunt mai multi cei care ar putea fi dati ca exemplu in acest sens, dar, atat cat am observat, baietii de la Vunk fac o treaba buna. Au continut si au o poveste de fiecare data cand lanseaza un cantec nou sau cand organizeaza un concert.
O campanie/un artist international care comunica misto
Am remarcat si mi-a placut abordarea pe care a avut-o Beyonce acum vreo doi ani, cand si-a lansat albumul cu acelasi nume. Un album “visual” ce continea, pe langa piese, 17 video-uri, lansat la miezul noptii, fara un anunt in prealabil. O surpriza placuta, cred, pentru toata lumea interesata de muzica ei.
Acum si in viitor
Lucram la un nou material de studio pe care intentionam sa-l lansam pana la sfarsitul anului. Prin urmare, compunem, adunam si selectam piese. Adica “joaca preferata”, cum ne place noua sa spunem.
De asemenea, avem mai multe evenimente in aer liber in acest sfarsit de vara, iar pe 3 septembrie vom merge la Sibiu, la Media Music Awards. “Noapte calda” a mers foarte bine la radio, iar acum a fost invitata pe covorul rosu.
Daca vreti sa intrati in contact cu noi, ne gasiti si pe Twitter, Instagram, pe langa site-ul nostru si Facebook.