Raluca Bararu: La noi, ilustratia a ramas sora saraca a fotografiei si toata lumea se asteapta sa plateasca putin spre nimic. Dar las' ca ne facem noi sindicat

Raluca Bararu: La noi, ilustratia a ramas sora saraca a fotografiei si toata lumea se asteapta sa plateasca putin spre nimic. Dar las' ca ne facem noi sindicat

Urmaresc Nicaieri-ul Ralucai Bararu de cateva luni si ma fericeste vizual cam tot ce vad acolo. A creat spatiul respectiv prin 2010, ca o zona libera de brief a mintii ei: "In Nicaieri regurgitam toate problemele fara solutie si imi gaseam entuziasmul necesar sa bat drumul pana la birou a 2-a zi. Acum nu mai are un rol terapeutic atat de puternic pentru ca m-am vindecat de boala bullshit-ului cotidian".

Raluca e art/ilustrator freelance de aproape doi ani si, din experienta ei, clientii din afara stiu ca lucreaza cu artisti pe art direction, romanii mai putin. 

Structura de agentie nu-i croita s-o tina locului, desi si cu freelance-ul e greut la inceput. Raluca incearca sa se desprinda de agentii din 2008 si are la activ doua tentative. Asta, a treia, e cea mai longeviva. 

Uneori simte lipsa unui CS din schema, dar rar. E mai misto sa-si aleaga proiecte dupa criterii proprii [de pilda, nu mai lucreaza pentru bussiness-uri bazate pe exploatarea, abuzul sau sacrificiul animalelor], sa-si gestioneze singura timpul si sa fie expusa unei palete mult mai intinse de proiecte decat daca ar fi in agentie.

Haideti s-o cunoastem din vorbe si desene:

 

Raluca: scurta incursiune

Primele amintiri cu desenul
In clasa 1 am facut oreion si am fost consemnata la pat o perioada. Nu stiam inca sa citesc, toti erau plecati, nu aveam nimic de vazut la televizor (de altfel, alb-negru si cu program scurt), iar placile cu povesti nu le auzeam bine din cauza durerilor de urechi.

Pe scurt, eram inchisa etans in propriul cap. Se intampla sa fie in jur de 1 martie asa ca m-am apucat sa fac felicitari. Cu creioane colorate pe hartie. Si am facut, si am tot facut pana am epuizat toti colegii de clasa, rudele stiute si cativa vecini. Ai mei au confundat plictiseala cu pasiunea si cantitatea cu talentul asa ca mi-au alocat rolul de “artista familiei”.

Cand ai virat serios in directia asta pe plan profesional?
De la incidentul mentionat mai sus am fost in permanenta ghidata in directia asta. Am trecut prin scoala de arte, liceu de arte, academie de arte. Am incercat o rebeliune, doua, depunandu-mi dosarul la medicina umana sau amenintand ca ma las de arte si apuc de medicina veterinara. Nu mi-a iesit. 

Primul job in publicitate
Nu imi amintesc numele firmei nici sa ma pici cu ceara. Stiu ca era ceva de web design. Patronului ii placuse lucrarea mea de diploma (orientata cumva catre zona de advertising) si ma culesese de pe treptele facultatii.

Aveam foarte putine proiecte si erau extrem de plictisitoare si, dupa o luna, cand m-am dus sa imi dau demisia, am avut surpriza sa aflu ca intentiona sa ma concedieze. Toata lumea a fost fericita. 

Au mai urmat vreo 2 firme micute si apoi am picat in Publicis unde m-au angajat Petridean si Nedelschi. Abia atunci a inceput distractia.

The Kidnapping

 Dog and Death

Gems

 

Freelancing

Cand si de ce?
De prin 2008 tot incerc sa plec din agentie. Pur si simplu, agentiile de la noi nu au o structura care sa ma tina in loc. Am plecat pe freelance de 2 ori, de fiecare data cam un an. Ultima si a 3-a tura este si cea mai consistenta. Implinesc 1 an si 8 luni de freelance fericit. 

Prima perioada
Sunt cateva reguli ce le-am descoperit in du-te-vino-urile mele.

1) Cand o stergi, trebuie sa ai pusi deoparte bani pentru 2-3 luni.
2) Sa ai 1-2 joburi cu care sa incepi sau macar proiecte personale, ca sa iti rotunjesti portofoliul cu ceva mai fin, cat astepti sa vina clientii platitori.
3) Sa ai portofoliul pus la punct si sa fi dat deja sfoara in tara.
4) Nu te baza pe un singur domeniu (daca faci art, baga si design, daca merge si un retouching sau o ilustratie, e si mai bine) 

Eh. In decembrie 2013, cand am luat eu decizia ca "gata!”, nu bifam primele 3 :) Am tremurat vreo 2 luni, dar apoi lucrurile au mers struna.


Optidog // Pentru Bucuresti Optimixed

Avantaje / dezavantaje
Despre freelancing, de la mine, numai de bine. Dincolo de “fac ce vreau cu timpul meu si iau ce clienti vreau”, partea cea mai misto e varietatea. Iei joburi de unde nici cu gandul nu gandeai si unele sunt atat de misto incat nu respiri pana le termini. 

Ar mai fi si asta: esti mult mai eficient. Ce faceam in agentie in 2 zile, acasa fac in 6 ore.

Siii… ai timp de proiecte personale, de sport, de mancare sanatoasa, de stat cu picioarele in iarba si numarat norii.

Hai si 2 dezavantaje: 1) plati intarziate (daca esti copil cuminte si pui niste bani deoparte nu devin o problema); 2) tepe/proiecte cancelate (cateodata de la cine te astepti mai putin si, evident de la oameni care nu cred in cancellation fee).

Cum privesti viata de agentie de cand esti freelancer?
La fel ca si inainte: obositoare in mod nejustificat, degraba aducatoare de frustrari si plafonari.

Jobul/ agentia unde ai invatat cel mai mult
Nu cred ca agentiile sau joburile te invata lucruri, ci oamenii cu care te intampli in ele. Si cred ca am invatat multe de la multi. Pun aici 4 nume, dar nu vreau sa se inteleaga ca sunt singurele: Dan Frinculescu, Mihnea Gheorghiu, Emil Comsa, Razvan Capanescu.

Ti-ai face agentie?
Nu, nu e pentru mine. Sunt oameni misto pe lumea asta cu care e o placere si onoare sa lucrezi. Dar mie imi place sa ma joc mai mult singura, asa ca daca apar colaborari punctuale ma bucur enorm. Nu le-as inregimenta insa, pentru ca tocmai de asta fug.

Unui publicitar care vrea sa devina freelancer i-ai spune:
Do it & don’t look back!


The Boar Hunt

Saint Melancholy

 

Clienti

Criterii pentru colaborarile cu branduri/agentii
Ma intereseaza ca proiectul sa aiba ceva ne-mai-facut, interesant, sa ma forteze sa ies din zona de confort. Daca nu, macar sa fie bine platit. 

In plus, am dezvoltat recent un nou criteriu gratie unor schimbari in viata personala: nu mai lucrez pentru clienti care isi bazeaza bussiness-ul pe exploatarea, abuzul sau sacrificiul animalelor (Bye-bye cute sandwich packaging!).

Relatia cu clientii din postura de freelancer
Bine… Recunosc. Duc dorul unui client service din cand in cand :) Dar rar.

Povestea unui client "venit din iad"
Don’t kiss and tell e motto-ul meu.

Despre clientii din Ro vs. clientii internationali
Same-same but different. Cele mai mari diferente le-am observant in zone de ilustratie. Cei de afara inteleg munca si o respecta. Te trateaza ca pe un artist si renumeratia este corespunzatoare.

La noi, insa, ilustratia a ramas sora saraca a fotografiei si toata lumea se asteapta sa plateasca putin spre nimic. Exista branduri care se asteapta sa le cedezi lucrari sau sa le faci lucrari pe comanda fara nici o plata. Ei spun ca asigura “expunere”. Mi se pare absolut jenant. Dar las' ca ne facem noi sindicat.

Mermaids II

 

Ilustratie

Nicaieri
A fost secretul meu bine pazit ani de zile. A aparut prin 2010 ca zona libera de brief a mintii mele. In Nicaieri regurgitam toate problemele fara solutie si imi gaseam entuziasmul necesar sa bat drumul pana la birou a 2-a zi. Acum nu mai are un rol terapeutic atat de puternic pentru ca m-am vindecat de boala bullshit-ului cotidian. Acum e pur si simplu "acasa" pentru proiecte frumoase si mazgalituri.

Spatiul tau de lucru
Uite cam asa arata, cu variatii in functie de anotimp:

La birou

Inspiratie
Din experientele de crestere, relatii cu fiintele (oameni, catei, purcei, copacei, etc) din jur. De obicei, pun pe hartie ce mi-e greu sa formulez in cuvinte. 

Teme recurente
Recurenta mea e cruzimea. Si se intoarce pentru ca nu am gasit o metoda prin care sa o accept. Mai desenez la ea si poate, cine stie, ne impacam una cu alta.

Eat Less, Love More Postcard

3 ilustratori preferati all-time
Nu am all-timers. Ma indragostesc mereu de cate unul nou. Uite acum ii am pe baietii astia: Vladimir Stankovic, The Art of Tenia.

 

Proiecte

Primul proiect ca freelancer
In tura asta a fost o identitate. Uite:

Twin Arts and Jazz Night Out

Un proiect comandat preferat
Este un proiect de ilustratie din primavara facut pentru BBDO Dubai pentru Mercedes G Class care intamplator a fost shortlistat la Cannes. M-au lasat sa fac tot felul de demente.

Pornisem cumintel si m-au tot impins, spre surprinderea mea, catre lucruri pe care nu ma asteptam sa mi le ceara cineva din industrie vreodata.

Pentru BBDO Dubai/ Mercedes G Class

Pentru BBDO Dubai/ Mercedes G Class (2)

Close-ups

 

Un proiect personal preferat
Urmatorul. Nu spun mai mult. Dau link cand e gata. Evident, e preferat pentru ca nu exista.

Cea mai complexa lucrare de pana acum
Seria anatomiilor.

Anatomy of Lust

Anatomy of Cruelty

 

Promovare

Nu ma ocup foarte mult de promovare (asta nu e bine, stiu, promit sa o fac mai serios) doar postez lucrari pe Behance si Nicaieri, iar joburile isi gasesc drum catre mine fie via portofoliu, fie via recomandari. Lucrarile personale sunt distribuite de oamenii misto de la Colorhood.

 

Planuri?

Toata luna august si jumatate din septembrie sunt deja booked. Am 2 proiecte de art din care unul are si ilustratie si vreo 3 de retouching. Proiecte personale am pentru urmatoarele 6-8 luni. Sper sa ma tina sa le duc la bun sfarsit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related