Punte intre client si creatie,"forwardeur" de mail-uri si plimbator de hartii, cartita a clientului in agentie cu efect letal asupra creativitatii, nivelator de terenuri cu dubla actiune... Multe fatete avem de intors la jobul asta de account. Dupa ce, acum vreo doi ani i-am patruns in cateva din straturi acum ne infiltram si mai aproape de miez. Caci perceptia e una, realitatea are nuante si, aspirational, pare-ni-se ca CS-ul ar avea rolul de coloana vertebrala in agentie.
Intrata in al cincilea an de FCB, Simina Lambrino (Group Account Director, FCB Bucharest) povatuieste asupra deschiderii cu care trebuie privite cele mai [aparent] fanteziste idei iesite din creatie. Din experienta: cand ideea nebuna care abia-si facuse loc intr-o prezentare a primit ovatii la client, Simina a descoperit ca evitase cea mai mare greseala pe care ar putea s-o faca un account - cenzurarea Creatiei.
Si asa ca intre CS-ul si creatia de la FCB nu se dau lupte decat la campionatele de darts.
Cand vine vorba de clienti, in schimb, Simina spune ca pe cat sunt mai juniori, pe atat mai dificili. Lucru ce poate duce la situatii tensionate pentru ambele departamente. Insa comunicarea le rezolva:
Am ajuns sa explicam asta si in Creatie, ca sa inteleaga oamenii ca nu e nimic in neregula cu ei daca ajungem la a 4-a runda de revizii, dar ca iar lucram cu nu-stiu-care junior care nu stie de capul lui.
Inainte spre publicitate, dreapta la CS
Despre mine: vesela, vie, am un ras contagios. Am intrat in publicitate in 2006 si inca nu am invatat cum s-o iau in serios. Unii zic ca am crescut repede, mie mi se pare ca sunt la inceput de drum. Am intrat in al cincilea an la FCB si pot spune cu mana pe inima ca imi place ce fac.
Surprize la primul job
Primul meu job intr-o agentie avea un titlu foarte lung care nu insemna mare lucru si practic faceam de toate. Am tinut-o tot asa vreun an pana m-am prins ce-mi place si am cerut sa fac New Business: sa te intalnesti cu clienti noi in fiecare zi, sa vinzi un credential, sa aduci proiecte, sa fii driverul de business - asta mi se parea interesant.
Dar agentia nu a rezistat mult si uite asa am ajuns in prima agentie mare, unde am fost plasata in CS.
Am avut mare noroc sa nimeresc in echipa Ximenei Dragusin, care m-a invatat sa am rabdare si atentie la detalii si sa introduc entuziasmul in jobul de zi cu zi daca vreau sa rezist in industrie.
Rolul CS-ului in agentie
Accountul, saracul, e in mijlocul a orice. E bagatorul de seama, facatorul de glume, seriosul si calculatul, tinatorul de minte, ciuca bataii. Dar e tot treaba account-ului sa inspire si sa se lase inspirat.
Treaba noastra, a client servisilor, e sa analizam business-ul clientului, sa intelegem si sa explicam mai departe, sa organizam si sa vanam Creatia cu timing-uri, sa vindem si sa motivam. Nu e o treaba usoara, dar nici nu-ti trebuie vreo diploma pompoasa pentru asta.
Ai nevoie insa de atentie, organizare si entuziasm. Tine minte 3 cuvinte...
Evolutia clientilor. Evolutia creativilor
Desi jobul meu e sa tin clientii fericiti, de multe ori clientii nu stiu ce vor si nici ce le va face business-ul sa prospere. Aici intervin strategul si Creatia. Treaba cu creativii care sunt niste boemi visatori si tin lupte ca ideile lor sa treaca la noi nu prea se intampla.
La noi in agentie luptele se duc doar la darts, iar in rest lucram cot la cot atat in pitch-uri, cat si pentru clientii curenti. Si asta se datoreaza in mare masura directorului de Creatie, Claudiu Dobrita. Claudiu stie sa isi motiveze oamenii si sa-i directioneze, ceea ce ne face tuturor munca mai usoara.
Cat despre clienti, nu cred ca o sa zic nimic nou. Numar pe degete interactiunile cu oameni misto de la client. Suntem napaditi de atotstiutori care dau indicatii executionale fara sa incerce macar sa se uite la imaginea de ansamblu.
Iar ce intalnesc din ce in ce mai des si ma enerveaza cumplit este ca cu cat e omul mai mic si mai lipsit de experienta in marketing, cu atat e mai lipsit de respect si mai dificil.
Am ajuns sa explicam asta si in Creatie, ca sa inteleaga oamenii ca nu e nimic in neregula cu ei daca ajungem la a 4-a runda de revizii, dar ca iar lucram cu nu-stiu-care junior care nu stie de capul lui.
Relatia ta cu departamentele de creatie. Greseli
Cea mai mare greseala pe care un account poate sa o faca in raport cu Creatia este sa nu o lase sa se exprime. O greseala prin care am trecut si eu; si nu o data.
Dar dupa ce ti se intampla ca ideea aia nebuna, pe care aproape ca nici n-ai inclus-o in prezentare, sa fie aleasa de client cu aplauze, incepi sa inveti si sa respecti rolul fiecaruia.
Account-ul la nivel de perceptie
Cred ca perceptia asupra account-ului difera de la account la account. Client Service-ul e o lume pestrita si tocmai pentru ca nu-ti trebuie vreo scoala specifica, multi ajung in CS si le ia ceva pana isi dau seama ca nu li se potriveste.
"Barbatii ajung la creatie si femeile la CS"?
Nu stiu despre altii, dar eu am mare noroc de o echipa grozava de account-ese, de care aud numai de bine de la colegii din Creatie. Si da, suntem mai multe femei in CS, dar am cunoscut si barbati accounti care isi fac treaba foarte bine.
Daca e sa dau un sfat unui account la inceput de drum e sa tina minte alea trei cuvinte de mai sus: atentie, organizare si entuziasm.