Cristi Ursea (Creative Director, BAROC) nu are foarte multa incredere in „sistem”. Si atunci cand camerele de supraveghere ale magazinului CULT au surprins un cuplu care punea hainele direct in geanta, fara sa treaca pe la casa de marcat, s-a hotarat sa porneasca un mic experiment. A postat imaginile pe internet si a rugat oamenii sa-l ajute sa identifice hotii.
Cristi se ocupa de identitatea CULT si strategia lor de comunicare. Incidentul s-a intamplat luni, cand tocmai era intr-o sedinta cu acestia. S-au mobilizat rapid, au apelat la reteaua de detectivi amatori a Facebook-ului si, dupa 2.400 de share-uri in doar 2 zile, a primit inclusiv screenshot-uri din Google Maps cu adresa indivizilor. Altii s-au intrebat chiar daca nu e vorba de o campanie.
Cristi povesteste cum a luat forma avalansa de reactii de pe Facebook, care sunt riscurile in astfel de situatii si cum te ajuta, uneori, niste necunoscuti de pe internet, mai repede ca structurile oficiale.
Incidentul
Toata treaba s-a intamplat luni, fix cand eram intr-o intalnire cu echipa CULT. Ne-am mobilizat rapid. Dupa ce ne-am uitat pe inregistrari am mers la Politie.
Intre timp, mi-a venit ideea unui mic experiment: sa aflu cine sunt persoanele din inregistrare folosindu-ma de Facebook. Initial am postat screenshot-uri, fara sa dau prea multe detalii despre ce s-a intamplat.
Dupa ce oamenii incepusera sa dea Share si sa ceara detalii, am incarcat si video-ul pe YouTube. Am ajuns la vreo 2.400 de share-uri la postare si peste 65.000 de view-uri la video in mai putin de 2 zile.
Un strigat de ajutor pe Facebook
Power to the people, asta am avut in cap inca de la inceput. Sa zicem ca n-am foarte mare incredere in sistem, asa ca am lansat un strigat de ajutor si societatea mi-a raspuns. Am observat ca oamenii sunt solidari si se mobilizeaza rapid in astfel de situatii.
Ce mi-am dorit, de fapt, a fost sa construiesc un caz solid cu informatii concrete cu care sa merg la Politie.
Reactii
Am primit sute de mesaje, majoritatea cu detalii despre faptasi. De exemplu, am aflat ca astia doi vand lucrurile furate prin saloane din Bucuresti si ca fura de prin supermarket-uri pentru droguri. Ba chiar au fost cativa carora le-au intrat in magazin si vor acum sa se faca dreptate.
M-a amuzat copios o tipa care era sigura ca e o campanie de PR si m-a felicitat pentru idee.
Am fost placut surprins de reactia rapida, empatia generala si de faptul ca am primit chiar mai multe informatii decat as fi avut nevoie, cum ar fi screenshot-uri din Google Maps cu adresa indivizilor.
Alte cazuri
Daca vorbim despre societate si dreptate, am in cap doar cazul recent cu fata din Vaslui violata de aia 7. Am vazut tone de share-uri la petitii, grupuri sau event-uri in care oamenii vorbeau despre faptul ca Politia nu face nimic si unde apareau tot felul de detalii despre violatori.
Ah, si mi-aduc aminte de multi oameni care si-au gasit bicle furate prin aceeasi metoda. So it works!
Riscuri
Prietenii imi zic sa ma uit bine pe strada ca cine stie de unde apare asta si ma ataca. Poate sunt eu naiv, dar nu ma gandesc la chestii din astea. Si daca s-ar intampla sigur as posta asta pe Facebook.
Facebook-ul: cel mai mare beneficiu, cel mai mare neajuns
E o resursa extraordinara de informatii. Si, daca stii cum sa le filtrezi, n-o sa te frustreze prea tare pozele cu Maricica de la 3 in tanga la plaja. Pentru mine a fost si va ramane un mijloc de comunicare, daca vreau ceva mai personal stau pe Instagram sau Snapchat. Cel mai mare neajuns e ca uneori petrec prea mult timp pe el. :)