Paul Cotor, electricienii, arhitectura si publicitatea

Paul Cotor, electricienii, arhitectura si publicitatea

Dupa doi ani la Arhitectura, Paul Cotor (fresh minded creative director, pastel) nu mai avea rabdare. Asa ca a cautat tot feluri de joburi in care sa isi exerseze creativitatea. Dupa carti de vizita, Xerox si reviste necunoscute, a ajuns in publicitate. Si aici a ramas.

Daca o luam calea termenilor mai precisi, aflam ca Paul a poposit pe la Planta Romanica in postura de Graphic Designer si, apoi, in cea de Art Director la Funky Business. Si, din 2006 incoace, il gasim la pastel:

"Nu mi-am dat seama ca sunt senior pentru ca, in pastel, am trecut de la functia de Art Director la cea de Creative Director fara nici un senior in fata :D Insa am simtit ca s-a schimbat ceva in momentul in care accountul nu mi-a mai zis: Paul, avem de facut un vizual, ci Paul, uite ce problema de business are clientul nostru".

 

Menire, premeditare sau accident

Am dat la arhitectura. Am stat cam doi ani pe acolo, dupa care mi-am dat seama ca as vrea sa imi vad rezultatul muncii cat mai rapid. La arhitectura, proiectele durau cu lunile, cu anii. Asa ca mi-am cautat tot feluri de joburi in care sa imi pot exersa skill-urile de creatie.

Am facut tot felul de nimicuri nesemnificative, de la carti de vizite la un butic Xerox, la machetarea unei reviste complet necunoscute. Totusi, mi-a placut sa vad ce iese din mana mea si am cautat mai departe, pana am descoperit agentia.

 

Primul interviu

Aveam cam 12 ani. Eram extrem de curios si, pentru a-mi fructifica energia, m-a trimis tata la seful unei echipe de electricieni pe un santier. Nu era propriu-zis un job. Mai degraba un post de ucenic sau internship, cum se spune acum, dar era platit. :)

Respectivul m-a intrebat daca sunt serios si daca poate sa se bazeze pe mine sa fac un anumit lucru. Am raspuns imediat da...

 

Primul sef

Daca s-ar considera acea perioada de ucenicie un job, atunci seful electricienilor de pe santier a fost primul meu sef. In schimb, cel mai bun sfat l-am primit de la un sef care a reusit sa ma inteleaga ca si persoana, nu numai ca angajat.

Sfatul a fost sa am incredere in mine pentru ca am o capacitate uimitoare de a invata si de a combina informatiile. Acest sef mi-a spus ca pot sa fac mult mai multe decat cred eu ca pot. Seful era... viitoarea sotie, Ioana :)

 

O carte de specialitate care te-a marcat

O sa pacalesc un pic intrebarea si o sa raspund ca manualul de geometrie descriptiva din facultate :) In realitate, am fost un mare fan al Google Reader, am o colectie imensa de resurse online pe care le citesc cu seriozitate si aproape cu religiozitate.

Sunt atat de multe lucruri in jurul meu, de la un nou update de Indesign, la campanii globale spectaculoase, la know-how de management, incat simt ca trebuie sa citesc zilnic.

Altfel, am senzatia ca voi ramane in urma si nu voi mai recupera niciodata. Imi place vria intelectuala din industria asta.

 

Ce credeai despre publicitate inainte sa te angajezi

Ma uitam la postere si la aduri si ma minunam. Nu imi imaginam ca voi ajunge sa fac si eu asa ceva. Credeam ca e foarte greu si ca oamenii care le fac publicitate sunt niste genii.

Aceasta perceptie nu s-a schimbat prea mult. Este tot mai greu sa faci ceva cu adevarat unic, util si relevant. Cine reuseste asta, este, intr-adevar geniu.

 

Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze

Publicitatea este un domeniu creator de tendinte, domeniu in care lucrurile sunt in continua schimbare. Singura constanta necesara de la un publicitar aspirant este curiozitatea, dorinta de cunoaste tot si de a realiza mai mult decat ai facut deja.

Totodata, este un domeniu greu, cu un volum imens de informatie, extrem de rapid. Trebuie sa acumulezi informatie noua mereu si sa o procesezi intr-un timp foarte scurt. Sunt zile cu presiune enorma, cand apar crize din toate partile.

Sunt momente in care te uiti la monitor si nu stii de unde sa apuci brieful. Sunt atat de multe momente de dezamagire, incat trebuie sa fii puternic si sa iubesti cu adevarat publicitatea, ca sa lucrezi in ea.

Dar, pe de alta parte, esti in avangarda societatii. Esti omul care construiesti branduri, perceptii, credinte. Ai sansa sa intri in istorie prin fiecare proiect, prin fiecare campanie. Cate industrii au sansa asta?

 

Invataturi

Publicitatea m-a invatat sa invat, sa gasesc moduri noi de urmari noutatile, trendurile. M-a ajutat sa inteleg oamenii mai bine ca orice curs de pshologie, sa ii vad ca printr-o radiografie. Si m-a invatat ca echipa este extrem de importanta.

Iti asigura suport moral cand simti ca nu mai poti, iti potenteaza ideile, iti dezvolta creativitatea si te face sa vrei sa fii mereu mai bun.

Industria publicitatii este una in care, daca te adancesti cu adevarat, te transforma. Daca iubesti publicitatea cu adevarat, ea te va transforma intr-un om mai bun.

 

Primul proiect

Primul proiect a fost preluarea de la jumatatea unei campanii pentru lansarea unui nou magazin pentru un retailer de electrocasnice. Eram nou angajat ca graphic designer, nu stiam ce este acela brand, ce inseamna headline, de ce logo-ul trebuie sa fie asa mare :)

Eram complet pe dinafara, si asta pe langa acomodarea cu un nou loc de munca, cu procedurile interne. Dar cumva am reusit sa nu stric nimic si sa livrez toata grafica la timp.

Teama? In prima saptamana tot asteptam momentul sa se prinda ca nu stiam nimic. Se pare ca totusi stiam ceva daca nu am gresit nici un material si am mai ramas acolo o perioada :)

 

Greseli si reusite

De-a lungul timpului am facut greseli, de neatentie, scapari care au insemnat retiparirea materialelor. E groaznic cand se intampla, pentru ca sunt perfectionist si astfel de greseli sunt ca o lovitura in moalele capului. Am avut noroc cu sefi intelegatori :)

Cea mai mare greseala a fost ca la inceputuri nu aveam incredere in ceea ce pot si nu lasam creativitatea sa iasa. Nu imi exprimam ideile, uneori prea tarziu si asta m-a costat o perioada de crestere profesionala. Cea mai mare reusita a fost realizarea campaniei Durex LoveVille 2014 , o campanie regionala pe care toata echipa a iubit-o.

 

Cand ti-ai dat seama ca ai devenit  “senior”

Sunt senior? Nu mi-am dat seama ca sunt “senior” pentru ca, in pastel, am trecut de la functia de Art Director la cea de Creative Director fara nici un senior in fata :D

Insa am simtit ca s-a schimbat ceva in momentul in care account-ul nu mi-a mai zis: Paul, avem de facut un vizual, ci Paul, uite ce problema de business are clientul nostru.

 

Cea mai importanta schimbare in industrie

Au fost mai multe schimbari importante chiar in ultimii ani. Una este cresterea mediului digital, alta schimbare a fost aparitia unor tehnologii inovatoare accesibile si globalizarea serviciilor. Cea mai importanta? Aparitia unor medii care au schimbat modul de comunicare cu consumatorii.

 

Interviuri cu noua generatie

Caut persoane autodidacte, care nu se limiteaza la ce i-a invatat scoala. Ii caut pe cei care continua sa invete lucruri noi chiar si dupa ce au impresia ca stiu tot.

La noua generatie ma deranjeaza ca au impresia ca stiu totul, ca vor sa faca “spoturi” cand abia au iesit de pe bancile scolii. Iar cel mai tare ma deranjeaza lipsa de fair-play. Ii angajezi, aloci resurse interne sa invete meserie, si cand au impresia ca stiu (de obicei dupa 9 luni, maxim un an), pleaca “sa faca spoturi”.

Tot mai mult, vad ca nu sunt curiosi, nu sunt pasionati cu adevarat de agentie si, din pacate, nu sunt dispusi sa munceasca.

Nu mai vad placerea de a construi, de a creste alaturi de client. Foarte multi vad agentia ca un pas strategic inainte de a merge la client. Agentia si publicitatea sunt doar o etapa in cariera lor.

 

Ce iti doreai sa te faci cand erai mic?

Cand eram mic doream sa fiu: pilot, detectiv, explorator, regizor.

 

Te vezi imbatranind in publicitate?

Poate da... poate nu... e inca timp de o noua transformare. La cat de repede evolueaza lucrurile in industrie, e imposibil sa stii ce iti rezerva viitorul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related