Mugur Patrascu a renuntat la profesia de avocat pentru publicitate. A inceput la D’Arcy, a trecut pe la Grey si a ajuns la Leo Burnett, iar filosofia agentiei i s-a potrivit cel mai bine. In prezent e owner iLeo si profesor asociat la FJSC.
Cea mai importanta schimbare care a avut loc in industrie, de cand lucreaza? Da la o parte digitalul si spune: Oamenii. “Industria este in cea mai proasta stare de cand am cunoscut-o eu in ceea ce priveste oamenii de valoare de aici. Generatia tanara inca nu a ajuns la maturitatea generatiei pe care trebuie sa o inlocuiasca. Si la clienti e la fel”.
Menire, premeditare sau accident
Am ajuns sa lucrez in publicitate pentru ca mi s-a parut mie ca e ceva cool acolo si pentru ca asta s-a potrivit si cu niste pile pe care le-am avut la momentul si locul potrivit. Cred ca a fost un accident provocat.
Primul job in publicitate a fost la D'Arcy, unde m-am angajat un fel de Account Junior Executive pe BTL, pentru ca niste prieteni de acolo mi-au spus la un moment dat ca ar cauta niste oameni sa bage munca. Si am facut pasul asta in conditiile in care am renuntat la profesia de avocat. Deci atat de cool mi s-a parut. Si chiar era :)
Primul interviu
N-am avut interviu. Am fost angajat direct de catre niste oameni pe care-i cunosteam.
Primul sef
Erau mai multi sefi: Diana Flutur, sefa agentiei, Mona Opran, sefa de BTL si Cristian Lica, seful si mentorul meu direct atunci.
In momentul acela invatam si primeam sfaturi in fiecare zi. Era o atmosfera si un mediu total noi pentru mine si tot ce faceam este sa incerc sa inteleg care e faza cu agentia si comunicarea. M-am prins peste vreo trei ani.
O carte de specialitate care te-a marcat
Nu neaparat o carte, ci o filozofie. Doi ani mai tarziu am intrat in cultura Leo Burnett si cumva asta a fost momentul in care m-am apropiat foarte mult de felul in care Leo vedea si facea advertising, de principiile si sfaturile lui, de rigoarea si standardele acestei industrii, de etapele si specializarile procesului de comunicare.
Toata lumea invata, iar inceputurile sunt mereu frumoase Mai este si perioada 60's si 70's din advertising-ul american, ceva foarte aproape de storytelling-ul de azi, fara sa stim ca era storytelling, povestile si istoriile marilor branduri, pasiunea si munca din jurul acelor campanii celebre etc.
Mancam Cannes pe paine si totul era la inceput, curat, spectaculos, cu entuziasm si naivitate. Perfect.
Ce credeai despre aceasta industrie, inainte sa te angajezi
Credeam ca e cu distractie si oameni foarte interesanti si ambele s-au confirmat. Nu stiam ca e cu atata munca si atat de mult despre oameni. Si nu stiam ca e mai mult despre constructie decat despre inspiratie.
Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate
Ca angajarea e cel mai usor lucru. Sa-si conserve si sa-si caute entuziasmul pe termen lung.
Sa nu se grabeasca, sa isi gaseasca mentori si oameni alaturi de care sa creasca. Sa isi pastreze personalitatea si carisma si sa fie mereu curiosi de ce se intampla in jurul lor.
Advertising-ul este un business al oamenilor curiosi, a relatiei si psihologiei umane. Din pacate nu mai este atat de stralucitor si de calitate si nu este numai despre superproiecte sau intalniri magice la fiecare client.
Este mai mult despre anduranta si acumulare treptata, despre specializari dintre cele mai diverse puse sub o singura directie, despre munca multa si sirul de victorii mici din fiecare zi.
Invataturi
Ca nimeni nu pacaleste pe nimeni.
Nu poti sa pacalesti publicul cu advertising-ul, nu poti sa te pacalesti ca faci avioane cu bugete mici, nu poti sa pacalesti o relatie cu oameni nepriceputi.
Primul proiect
Primul client pe care am lucrat a fost Kraft pentru Poiana si Jacobs. Cum inainte eu eram producator la "Te uiti si castigi" unde Poiana si Jacobs erau sponsorii principali, nu am fost chiar asa de emotionat.
Greseli si reusite
Cele mai mari greseli au fost legate de senzatia ca stiu, ca e usor. Nu vedeam straturile mai subtile ale lucrurilor.
Si mai e o greseala de inceput, de care am scapat destul de repede, aceea sa judec deciziile celorlalti dintr-un singur unghi. Sunt foarte multe unghiuri in adverstising, iar clientul este prost de foarte putine ori.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit un "senior"
Cand am reusit sa ies din cutiuta si am inteles si luat in calcul toate variabilele: oamenii si satisfactia lor, produsul, nevoia si limitarile clientului, brandul, timpul si banii.
Cea mai importanta schimbare in industrie
Nu o sa o zic pe aia cu digitalul, ci pe aia cu oamenii. Industria este in cea mai proasta stare de cand am cunoscut-o eu in ceea ce priveste oamenii de valoare de aici. Generatia tanara inca nu a ajuns la maturitatea generatiei pe care trebuie sa o inlocuiasca. Si la clienti e la fel.
Interviuri cu noua generatie
Caut bun simt, personalitate si valoare.
Sunt foarte multi inchipuiti, foarte multi foarte siguri pe ei si care le stiu pe toate. Foarte multi indispensabili.
Si cei mai multi sunt cei care nu stiu ce vor.
Ce iti doreai sa te faci cand erai mic?
Aviator.
Te vezi imbatranind in publicitate?
Nu, dar stii cum e: never say never.