Sculptura, desen, publicitate. Si povestea unui artist in lumea advertisingului. Vali Petridean a ilustrat carti ca cele ale lui Iv cel naiv si Danila Prepeleac si a fost publicat de doua ori in catalogul Lurzer.
Avea 22 de ani cand s-a angajat, desi era inca la Facultatea de Sculptura, de la Universitatea de Arte din Bucuresti. A inceput in 2000 ca art director la TNDC si a urmat apoi Publicis (fostul Focus, actualul Lion Communication), unde a ramas pana in 2013.
"La Publicis am avut o evolutie pas cu pas, destul de clara - la inceput, pentru vreo 2-3 ani, am fost grafic designer si ilustrator, apoi art-director, apoi head of art, apoi, cand Orange a venit la Publicis, am fost group creative pe parte de artdirection in grupul care se ocupa de Orange", spune Vali.
Apoi, criza i-a dat impulsul sa incerce freelancingul si sa se ocupe mai mult de proiectele sale artistice. El povesteste mai jos despre traiectoria sa rotunda: de la Arte la publicitate si apoi in “lansare libera”.
Menire, premeditare sau accident
A fost mai spre intamplare - intr-o zi cu soare a intrat o fata in atelierul de sculptura al facultatii si ne-a intrebat, pe cei 4-5 care eram pe acolo, daca putem sa-i desenam un personaj. M-a ales pe mine si m-a intrebat daca vreau sa desenez un storyboard pentru o firma de advertising. M-am uitat nedumerit si intrebator - "Un ce?! Pentru ce?!"
Primul interviu
Aveam cam 22 de ani si nu a fost chiar un interviu, iar singura intrebare a fost daca au sau nu nevoie de mine. Aveau.
Primul sef
Primul om au fost doi - Gabriel Hennessey si Silvia Serban. Apoi am constatat ca sunt trei. Apoi mi se pareau toti sefi! :) Aveau o mica "intreprindere" care se ocupa in mare cu a advertiza medicamente, dar nu numai.
Au fost foarte de omenie, pentru ca imi permiteau sa-mi continui scoala in prima jumatate a zilei. Au fost si mai de omenie pentru ca m-au angajat fara ca eu sa stiu ceva despre publicitate, computer, lucru' in echipa etc.
Practic, eram pentru prima oara angajat - ilustrator cu titlu de artdirector :) Cel mai bun sfat l-am primit mai tarziu de la urmatorul sef - "scoala, mai inainte de toate". Asta m-a indemnat s-o si termin.
O carte de specialitate care te-a marcat
Mai la indemana era sa intuiesti, sa inveti de unul singur pe pielea agentiei; deci cu cetitul, mai greu. Cu privitul in schimb, tot timpul. La inceput eram fermecat pana si de cd-urile cu poze de pe Getty Images.
Practic vedeam pentru prima oara monitor pornit de calculator! :))
Apoi m-am mai cizelat, cu cate-un Luerzer's archive, cu cate-un catalog plin de idei ilustrate frumos, insotite mereu de ovatii ca "mama ce fain...da' ce destept dom'le...noi de ce nu putem?!... etc"
Ce credeai despre industrie inainte sa te angajezi
Chiar nu aveam idee despre industria asta inainte sa ma angajez, deci nu aveam nici cum sa cred ceva. Dupa ce am avut primele tangente, imi parea o lume extrem de straina. Imi venea s-o iau in partea cealalta dar, ca orice student, aveam nevoie de bani :)
Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate
Le spun ce mi-a spus si mie un coleg care-mi parea arogant pe vremea aia, dar nu era - "e doar o meserie, ba!".
Apoi completez cu lucrurile frumoase - o meserie prin care te poti remarca, prin care poti simti intr-adevar ca pui coada la pruna, o meserie care-ti permite intr-o masura destul de mare sa faci ce-ti place, ceea ce e mare lucru astazi, in care cunosti oameni si te invarti prin cercuri, samd. Apoi, daca se entuziasmeaza prea tare, completez si cu partea mai putin frumoasa a lucrurilor :)
Invataturi
Cred ca inca invat sa am rabdare si sa incerc pana-mi iese. Inca invat sa fac, nu pentru client, ci pentru mine! E cel mai important, pentru ca in felul asta ramai cu lucruri "de aratat", cu sufletelu' catusi de cat impacat si cu dosu' neatins!
Primul proiect
A fost storyboard-ul de care am pomenit la inceput. Am incercat sa fac cum se poate mai bine, cu pix negru si foi nou-noute. Mi-am trasat frumos, cu rigla, cadrele. Am avut si emotii si teama, dar trebuia sa inceapa cumva.
Greseli si reusite
Probabil ca am facut si greseli. Mai mult ca sigur. Si inca nu ma potrivesc in peisajul publicitarilor, dar nici nu incerc suficient :) Cat despre reusite, cred ca alea de zi cu zi sunt cele mai importante. Alea te tin departe de rutina. Si e mare lucru cand o zi nu trece degeaba.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit "senior"
Pe asta chiar nu o stiu eu, mi-au spus-o altii. Dac-a fost o devenire, a fost pe nesimtite :) E un statut pe care nu-l dobandesti dupa un timp, ci in urma unor skill-uri demonstrate.
Pe parte de art direction e mult mai greu de furat, d-asta e mult mai usor de identificat un om priceput.
Cea mai importanta schimbare in industrie
In mare, e una singura schimbarea pe care-o observ si, subiectiv fiind, s-ar putea sa ma insel: odata ajungeam la client cu 4-5 propuneri, care de care mai creative si mai diferite, desi brieful era unul singur si nu era neclar.
Faceam una, maximum doua pe brief, ca sa nu ne traga clientu' de urechi, dar daca tot ne veneau unele care ni se pareau mai potrivite si mai creative, le dadeam.
Si nu de putine ori clientul era atras de lucrurile pe care le faceam off-brief. Si asa vedeau lumina zilei. Astazi parca nu mai e timp pentru celelalte.
Exista guideline-uri de trei degete care-ti dicteaza clar "asa da"-ul","asa nu"-ul, asa ca te chinui sa-i oferi o implementare creativa si te trezesti facand slalom printre ele, elimini spontaneitatea si incerci sa adaugi tenta de prospetime la final.
Probabil ca treaba asta plaseaza clientul intr-o zona sigura, confortabila, fara raspunderi, dar cu target si profit atinse garantat. Poate ca asa si trebuie, dar distractia le ramane tot celor care..................(stiti voi mai bine).
Ce iti doreai sa te faci cand erai mic?
Aviator. Eu si jumate din popor.
Te vezi imbatranind in publicitate?
Mmmmmici tangente, Doamne-ajuta! :)