Cand era mica, Maia Novolan voia sa se faca “directoreasa”

Cand era mica, Maia Novolan voia sa se faca “directoreasa”

Nu numai ca a reusit, dar a si deschis carari noi in marketingul mobil din Romania, inca din 1995, iar apoi a pus bazele companiei Syscom Digital. A inceput la 20 de ani, cu “munca de jos”, in arhivele pline de praf ale administratiei financiare. Nu i-a placut. Asa ca in anul 4 de facultate, s-a apucat de afaceri.

Maia Novolan are 24 de ani de munca in telecom, interactive marketing si digital. Ea povesteste despre cum era Adrian Sarbu ca sef, cum a buchisit, acum 20 de ani, Managementul Marketingului de Philip Kotler si ce cauta acum, la noua generatie, care doreste sa se angajeze in domeniu.

 

Menire, premeditare sau accident

A fost o combinatie intre intamplare si menire, cu o evolutie cat se poate de naturala. Dupa 3 ani de antreprenoriat in comert m-am angajat intr-un grup media.

Intamplarea a facut ca divizia in care lucram sa se ocupa printre altele cu telefonie si aplicatii interactive pentru cresterea audientei TV. Dupa emotiile inceputului, a fost ca si cand ma nascusem acolo. Mi s-a potrivit perfect. Am dezvoltat mult aceste tipuri de activitati, interactiunea cu telespectorii (si mai tarziu consumatorii) fiind o componenta pentru care cred ca am un simt aparte.

In acele vremuri interactiunea era strict telefonica prin apeluri la liniile fixe. Abia in 2002 am decis sa reapuc calea antreprenoriatului alegand sa dezvolt proiecte interactive de data asta utilizand telefonia mobila, o componenta de comunicare absolut noua la acel moment.

Cu anii ne-am diversificat activitatea si in acest moment ma simt fully digital, deruland proiecte atat in mobile si online, cat si in ultimii ani in offline, dar cu tool-uri digitale interconectate, altele decat telefoane si tablete.

 

Primul interviu

Primul job l-am avut la 20 de ani fiind studenta in anul doi. Ma angajasem la administratia locala si fusesem detasata la o casa de pensii.

Nu-mi aduc aminte interviul, dar stiu ca nu mi-a placut deloc scormonitul prin arhiva plina de praf si mucegai, caci noi aia mici si proapeti veniti faceam toate " dirty job-urile" zilei. Dupa un an nu m-am mai dus, dar am inteles ca trebuie sa-mi fac planuri serioase de cariera, ca doar n-o sa stau toata viata pe banii lui tata si ca trebuie sa acced la un job bun si bine platit (doar vazusem cum era la munca de jos).

Asa ca, in anul 4, m-am apucat de afaceri impreuna cu un amic. Dupa 3 ani, insa, m-am angajat si asa a inceput saga job-ului meu actual de antreprenor si digital strategist.

 

Primul sef

Chiar nu-mi mai aduc aminte cum il chema pe primul sef si prin asta intelegem ca nici nu a avut vreun aport important la evolutia mea. Cel pe care-l consider primul meu mare sef a fost si a ramas Adrian Sarbu, cel care m-a inspirat si m-a motivat sa pot si sa reusesc mai mult.

Nu cred ca pot cita un sfat anume. El era o inspiratie permanenta. Iti inducea un mix de incredere, putere, dorinta, performanta, teama si respect. Tipul asta de om este cu adevarat un lider pentru oamenii sai.

 

O carte de specialitate care te-a marcat

M-a marcat in mod special pentru ca a fost prima carte de specialitate pe care o citeam acum vreo 20 de an. Chiar am buchisit-o pentru ca era in limba engleza si pe vremea aia nu-mi era chiar usor sa pricep orice text in engleza. Este una din editiile cartii Managementul Marketing-ului de Philip Kotler, un fel de abecedar al marketingului ce a fost reeditat multi ani de atunci incoace.

 

Ce credeai despre industrie inainte sa te angajezi

Privind cu maxima obiectivitate, nu pot sa raspund la intrebare - eu, ca si alti colegi de-ai mei de varsta similara, am construit aceasta industrie pentru ca ea nu exista.

Asa cum cei care lucrau in publicitate in anii 1990-1995 sunt veteranii si au pus bazele publicitatii din Romania, si eu si alti colegi de industie care incepeam sa educam piata si sa dezvoltam business-uri de digital in anii 2002-2007 consider ca am turnat bazele ei si am cladit-o.

 

Ce le spui acum, despre acest domeniu, oamenilor care vor sa se angajeze

Le spun cu sinceritate ca e cel mai frumos domeniu, cel mai stimulativ si cel mai ofertant din punct de vedere al continutului muncii, imbinarea dintre creativitate, cifre si tehnologie parandu-mi-se cea mai completa, complexa si atractiva combinatie.

Nu e greu sa intri in acest domeniu, insa nu e usor sa performezi. In digital, nu te poti baza pe manual sau doar pe ce ai invatat la cursuri. Trebuie sa citesti permanent, sa te informezi, sa urmaresti tot felul de proiecte, sa fii la curent cu tehnologia si mai ales s-o intelegi.

Daca ar fi asa de usoara, probabil nici n-ar mai fi atat de frumoasa si incitanta. Cei care pun suflet in ceea ce fac stiu ca astea nu sunt doar vorbe.

 

Invataturi

Am invatat ca intotdeauna gasesti solutii adiacente celei care poate nu a iesit din prima asa cum ti-ai propus-o. Am invatat ca testarea este mama digitalului si domeniul acesta, fie ca vorbim de online sau de mobile, este printre putinele din lume care-ti permite testare fara costuri mari.

 

Greseli si reusite

M-am ferit sau m-a ferit Domnul de mari greseli, altfel probabil nu m-as mai afla in situatia actuala, una foarte fericita as spune. In privinta meseriei in sine nu prea gresesc. Sunt perfectionista si, desi perfectionismul este un mare consumator de timp si energie, este cel mai mare benefic al clientului.

Reusite au fost multe, chiar daca unele proiecte de mare success nu au fost asociate neaparat cu numele meu sau al firmei pe care o conduc. Uneori facem lucruri WOW din umbra pentru ca suntem subcontractati, alteori ne laudam cu proiectele noastre.

Acum 12-13 ani, poate primul din seria de proiecte importante, implementam primul sistem de voting prin SMS cu rezultate si grafica pe ecranul TV in timp real. Interactivitate si credibilitate in acelasi timp. Acum 6 ani realizam prima activare online cu inscriere de cod unic intr-o aplicatie de Facebook. Era o premiera pentru Romania. Am realizat integrari de canale multiple, multe dintre ele unice in Romania.

 

Cand ti-ai dat seama ca ai devenit “senior”

Cred ca varsta dicteaza de regula senioratul. Ma refer la varsta profesionala. Cand depasesti 15-20 de ani de munca in acelasi domeniu, esti un senior real. Am 24 de ani de munca, din care 5 in telecom si interactive marketimg, urmati de 14 in digital (mobile si online). Sunt un senior? :)

 

Cea mai importanta schimbare in industrie

Adoptarea mobile-ului de catre online, mergand pe anumite compenente/clienti/proiecte pana la un shift aproape complet.

 

Interviuri cu noua generatie

Imi plac oamenii proactivi, implicati, care doresc sa se autodepaseasca. Din pacate gasesti tot mai rar astfel de oameni. In anii 90, tinerii erau mult mai responsabili, mai daruiti, cu adevarat constiinciosi.

Pe vremea noastra, cariera era prioritate. Voiam sa muncim, sa realizam, sa demonstram ca putem, si abia apoi sa avansam. In ziua de azi, una dintre primele intrebari pe care le pun tinerii intervievati este “ la cat se termina programul” sau “ ce sanse de promovare exista”.

Pentru ei prioritatea este timpul lor liber. S-a schimbat scala de valori a muncii. Inainte munceam, demonstram si apoi ceream. Acum toti cer, fara sa fie capabili macar sa explice ce pot oferi de banii ceruti.

Toti angajatorii se plang ca stabilesc interviuri si o parte importanta dintre canditati nu se prezinta la interviu dar nici n-au minimul tact de a suna si a anunta. Slava Domnului ca sunt si tineri care sunt la polul opus, si pe aceea ii caut eu si unoeri chiar am norocul sa-I gasesc. Echipa noastra se mareste permanent.

 

Ce iti doreai sa te faci cand erai mica?

Nu cred ca am marcat vreodata specialitatea (gen doctorita, cantareata, inginera etc), dar imi aduc aminte ca raspunsul frecvent era: "eu ma fac directoreasa".

 

Te vezi imbatranind in acest domeniu?

Cu siguranta, ma vad facand digital (mobile si online marketing) multi ani de acum incolo. Mi-am format o echipa solida, avem un know-how imbatabil in prezent si veti auzi multe in viitor despre proiectele noastre.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Syscom Digital

Înființată în 2009, Syscom Digital este o agenție de marketing interactiv, care derulează proiecte complexe de consumer interaction și customer experience, integrând in conceptele creative... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related