Carmen Tiderle a ajuns in publicitate cautand mituri colective in opera unui scriitor argentinian

Carmen Tiderle a ajuns in publicitate cautand mituri colective in opera unui scriitor argentinian

Lucra la proiectul de diploma, pentru examenul de licenta. Si cautand mituri, a aflat ca exista meseria de copywriter. Si, in loc sa se faca profesor sau traducator, Carmen Tiderle a intrat in publicitate.

A inceput la Saatchi, in 1997, apoi a lucrat trei ani in-house, la Connex si a stat 12 ani in Leo Burnett, cu o pauza de 6 luni la GMP. Din 2013, este la Papaya & Directia Creativa.

Ce isi aminteste despre inceputurile in publicitate: o intrebare pe care i-a adresat-o Bogdan Manea in timpul interviului, un sfat de la Bogdan Naumovici si propunerile pentru primele sloganuri, la inghetata si la ochelari.

 

Menire, premeditare sau accident

A fost o intamplare cu premeditare :) Urma examenul de licenta iar proiectul de diploma era ceva cu mituri colective si individuale in opera unui scriitor argentinian.

Cautand informatie, am dat peste niste lucruri care aveau o vaga legatura cu advertising-ul si am aflat ca exista meseria de copywriter care parea seducatoare.

Cele cateva randuri din CV n-au mai fost scrise cu scopul de a deveni traducator sau profesor de spaniola si franceza, ci de a dovedi ca pot sa scriu, sa leg inteligent niste cuvinte. Intamplarea de care vorbeam la inceput a fost ca m-au angajat.

 

Primul interviu

Fac eforturi sa-mi amintesc. S-a intamplat acum 18 ani. M-au chemat de la Saatchi si de la Notorious. Am acceptat intai job-ul de la Notorious, unde lucrau cativa oameni printre care Bradut Florescu, pe care il salut cu drag.

Am primit sa fac un slogan pentru o inghetata. Bineinteles ca una dintre propuneri era “te topesti de placere”, dar am circumstante atenuante: se intampla in '97-'98. Dupa o saptamana la Notorious, am fost acceptata la Saatchi unde mi s-a parut mai interesant.

Si acolo primul job a fost un slogan; de data asta, pentru un magazin de ochelari.

Surpriza e ca sloganul inca exista si e scris mare pe toate magazinele lor. Intrebarea care m-a pus in dificultate in timpul interviului a venit de la Bogdan Manea si suna cam asa: “Cum te-ai descrie tu in doua cuvinte?”. Nu mai stiu ce-am raspuns.

 

Cel mai bun sfat de la un sef

Ca sunt batalii in care merita sa (te) lupti si batalii in care nu. Un sfat care imi foloseste mult si acum, sau mai ales acum, primit de la Bogdan Naumovici. Dar e doar unul dintre nenumaratele lucruri invatate de la el.

 

O carte de specialitate care te-a marcat

Din pacate, nu sunt din generatia care a invatat din carti. Niste campanii, vreo doua cursuri, cativa oameni, cartile de nespecialitate citite si experientele mele de viata si-au pus amprenta pe ce stiu eu azi sa fac in publicitate.

 

Ce credeai despre industrie inainte sa te angajezi

Nu mai stiu ce-mi imaginam. Ce-am aflat mai tarziu si ce-mi place la job-ul meu e ca, in ciuda nervilor si supararilor pe care ti le pricinuieste, iti ofera permanent material de gandire, nu te lasa sa cazi in pacatul lenei de a gandi, de a face asocieri, chiar si intre idei nu tocmai profunde.

Imi mai place ca ai posibilitatea de a aduce lucruri noi pe lume, de a crea. Chiar daca nu sunt mind blowing sau capabile sa schimbe lumea, tot e fantastic. Cat despre industrie, mi-ar fi placut sa fie ceva mai constructiv competitiva, mai multa colaborare si mai putin dispret.

 

Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate

Tocmai le-am spus. E o meserie care te tine viu, conectat la tine si la ceilalti, care-ti mai da si privilegiul de a spune cand iesi la bere: “Eu am gandit/facut chestia aia!”.

 

Cand ai devenit “senior”

Senior esti atunci cand stii ca poti sa rezolvi orice brief. Atunci cand incetezi sa spui “nu mi-a venit nicio idee”, oricat de greu sau prost ar fi brief-ul sau oricat de scurt timpul.

 

Cea mai importanta schimbare in industrie

Cea mai dramatica schimbare prin care am trecut a fost trecerea la a gandi integrat. Inainte, era mai simplu: iti venea o idee pe care incercai s-o executi cel mai bine posibil pe niste suporturi clare – spot, print. Reguli clare, criterii clare.

Odata cu integrarea, a aparut provocarea (urat cuvant!) nu numai de a duce ideea in medii pe care le stapanesti mai putin, dar de a o face si sa mearga dupa niste criterii cel putin aleatorii.

A fost greu, dar asa a devenit advertising-ul si mai interesant decat era.

 

Interviuri cu noua generatie

Slava Cerului, nu mai intervievez pe nimeni.

 

Cand erai mica

Imi doream sa scriu. Si scriu de ceva timp niste poezii pentru copii. Daca vreti sa le cititi pana iese cartea, intrati pe Facebook.

 

Te vezi imbatranind in publicitate?

Deja s-a intamplat. Multumesc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related