Asta se intampla prin 1998 si avea 23 de ani. Scrisese 100 de pagini despre o tigaie care prajea fara ulei, tema pe care o primise la primul sau interviu de job. A fost un interviu ratat cu brio, isi aminteste Sorin Tranca, in prezent Managing Partner la FRIENDS\TBWA.
A avut insa si altele mai reusite si asa s-a angajat la Graffiti BBDO, unde a stat mai putin de un an. A urmat Tempo si tot cautandu-si locul cel mai potrivit, a fondat in 2003 FRIENDS Advertising, care s-a unit in 2014 cu TBWA \ Bucharest. In 2010 a pornit The Friends For Friends Foundation (FFFF.ro), care, pe langa multe F-uri, incearca sa sustina tinerii creativi din Romania. In 2013 a dat drumul la Marketizator.
Anul acesta, a lansat Brief, o carte cu invataturi pentru urmasii urmasilor creativilor, care vor afla de acolo ca atunci “cand nu‑ti vine ideea, esti pe-aproape” si ca „un copywriter bun stie cand nu trebuie sa scrie nimic”. Sau alte 99 de lucruri pe care Sorin ar fi vrut sa le stie cand a intrat in publicitate.
Care erau putinele lucruri pe care le stia, totusi? In textul de mai jos:
Menire, premeditare sau accident
Raspunsul la intrebarea ta e "da, bineinteles". Fiindca pare a fi fost cate putin din fiecare. Pentru amatorii de amanunte biografice, am ajuns sa locuiesc in Bucuresti un pic din greseala, iar in publicitate am ajuns fiindca era al doilea cel mai haios lucru de la televizor (dupa "Chestiunea Zilei" a lui Florin Calinescu, de care n-am reusit nicicum sa ma lipesc).
Dar am intrat in publicitate fara sa stiu prea clar ce as avea eu de facut, pe post de copywriter, iar cand am aflat, desi erau lucruri de care habar nu aveam, am avut ambitia de a le invata cat puteam eu de repede, dand muncii (care devenise captivanta, desi complicata) chiar si 15 ore pe zi in primii ani.
Primul interviu pentru un job
Primul interviu (ratat cu brio) a fost la Leo Burnett, cu Ioana Manea si Radu Placintescu. Am vazut anunt in ziarul "Romania Libera" si m-am dus sa vad despre ce e vorba. M-au pus sa comentez niste reclame dintr-o revista, parca la tampoane si sampon, nu le-am gasit prea reusite si cred ca le-am comentat cam fara chef.
Apoi mi-au dat o tema, pe care am trimis-o la timp, intr-o saptamana, la care am muncit tot timpul saptamana aia. Am facut un ditamai caietoiul, cred ca avea vreo suta de pagini, despre o tigaie care prajea fara ulei, tema fiind la alegere.
Si acum cred ca spotul pe care il scrisesem, inmormantarea uleiului, era destul de haios pentru a ma chema la o doua discutie. Nici nu am primit raspuns. Aveam 23 de ani. Apoi, la ceva timp, m-au primit la un interviu la BBDO, unde am si inceput.
Primul sef
Primul om care m-a angajat a fost Puiu Oncescu, actualmente coleg la FRIENDS \ TBWA. Nu imi aduc aminte de sfaturi importante de la sefi, desi sigur au fost. Le multumesc acum tuturor sefilor pe care i-am avut, fiindca de la fiecare am invatat cate ceva... desi parca nu sub forma de sfaturi, ci urmarindu-le gandirea si furand meserie.
O carte de specialitate care te-a marcat
Nu cred ca m-au "marcat", in sensul in care nu imi aduc aminte ca dupa o carte sa imi schimb gandirea definitiv... Insa au fost carti in care am gasit inspiratie, atat de creatie, cat si de strategie, marketing, economie, art direction, graphic design sau psihologie.
O sa enumar cateva: "Where The Suckers Moon", "Ogylvy on Advertising", "Positioning" (ca si celelalte carti ale lui Jack Trout", "The Making of A Name" a lui Steve Rivkin, "Hey, Whipple, Squeeze This", "Perfect Pitch" sau "Disruption" a lui Jean-Marie Dru. Si mai sunt.
Serban a avut o idee foarte buna sa faca o lista scurta de lecturi esentiale, aici. Mai gasiti o gramada la biblioteca Fundatiei noastre.
Ce credeai despre publicitate inainte sa te angajezi
Credeam ca e mult mai relaxata treaba, ca stai mai mult sa te gandesti, ca e mai liber procesul de gandire. De fapt, am scris raspunsul la intrebarea asta in cartea Brief, pe care am lansat-o la inceputul lui 2015.
Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate
Tot in "Brief" sunt multe raspunsuri la intrebarea asta :) Dar, pe scurt, le spun ca nu e un hobby, ca in primii ani trebuie sa-i dai cel putin 14 ore pe zi, ca sa progresezi cat mai rapid, sa ajungi la un standard bun.
Le spun ca e munca dracului, ca nu te accepta nicio prietena sau prieten sau iubit sau iubita atat de absorbit de procesul asta de gandire, in care cauti ideea si ea se fereste de tine. Dar le spun si lucruri pozitive, pe langa astea, de mos tipicar :0 Cum ar fi ca nu se compara cu nimic momentul in care iti pica fisa, e orgasm curat.
Cele mai importante lucruri pe care le-ai invatat in meseria asta
Ce prost suna intrebarea asta. Nu stiu sa raspund.
Primul proiect
Primul proiect a fost un pitch la croasantul 7Days. Agentia s-a calificat in turul 2 cu spotul meu TV, plezneam de mandrie. Sloganul, insa, il scrisese un alt copywriter, Ligia Calin, am murit de ciuda ca l-a gasit asa de bine, ca nu l-am gasit eu. Si inca ceva, i-a placut lui Bogdan Dumitrache asa de mult ca a facut el storyboardul, moaaama ce frumos desena!
Greseli. Reusite. Best of
Nici la intrebarea asta nu ma simt pregatit sa raspund inainte de a implini macar 25 de ani de meserie. Deocamdata am "decat" 17.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit un "senior"
Senior inseamna la noi putin altceva decat in lumea larga, in sensul ca la noi devii "Senior" copywriter sau art director ca un fel de recunoastere a faptului ca te descurci oarecum singur, ca esti om cu experienta. In afara, statutul de "senior" aduce si obligatia de a ii ghida pe cei mai mici, pe "juniori".
De fapt, asa ajungi "senior", crescand oameni. Nu stiu cand am devenit "senior”, probabil dupa vreo 3 ani si ceva in publicitate, cand au inceput altii sa ma intrebe ce cred despre munca lor, iar eu am fost capabil sa emit pareri valoroase, care sa ii ajute.
Cea mai importanta schimbare in industrie
De departe, criza din 2008-2009. Nimic nu mai e la fel de atunci. Rata de esecuri a crescut, nivelul de siguranta in alegerea si productia de idei a crescut, capacitatea oamenilor de publicitate de a fi calcati in picioare de clienti si parteneri a crescut si ea, fabulos. Vezi, e o mare schimbare. Au crescut toate :)
Interviuri cu noua generatie
Caracter. Nu ma deranjeaza nimic. Nu sunt dintre cei ce considera "noua generatie" o catastrofa. Sunt doar oameni cu mai multe optiuni decat aveam noi, deci mai comozi, mai putin dispusi la efort pe unitatea de timp.
Dar mi se par, dincolo de observatiile astea, ok. Nu, nu cred ca ma deranjeaza ceva. Dimpotriva, imi place naivitatea lor, curiozitatea etc. Mi-au placut intotdeauna "cei mici". E si motivul pentru care am fondat Scoala ADC, la care nu am lipsit nici macar un an de la infiintare, ca tutore, desi au fost ani in care mi-a fost aproape imposibil sa gasesc timp... fiindca eu nu am doar un rol de creatie la FRIENDS \ TBWA. Ca antreprenor si administrator al companiei, am mult mai multe obligatii fata de ea: new business, reprezentare, coordonare strategica samd.
Ce iti doreai sa te faci cand erai mic?
Absolut niciodata nu am stiut ce vreau sa devin, cand eram mic.
Te vezi imbatranind in publicitate?
Visul meu e sa ajung un batran cordial, insa inutil agentiei pe care am fondat-o. Un tip din ala care apare si el in sedinte de brainstorming si e clar depasit... iar ceilalti isi dau coate pe sub masa.
As vrea sa ajung acolo si cineva sa-mi spuna in fata: tataie, ne descurcam aici, du-te la o sauna. Atunci o sa stiu ca mi-am facut treaba bine pentru agentie, ca am ales si adunat la un loc oameni mai buni decat mine.