Le stim campaniile, sloganurile, clientii si agentiile prin care au trecut. Dar am vrut sa aflam altceva de la seniorii din publicitatea romaneasca. Cum au fost inceputurile? Ce au facut la primul interviu pentru un job? Si-au urat sefii? Si, mai ales: cand si-au dat seama ca au devenit seniori? Ce s-a schimbat in acel moment?
Raluca Feher (director de creatie, CAP) a ajuns in anul 2000 in publicitate din accident si a ramas acolo pana in prezent. Inainte, a lucrat 5 ani in presa (PRO TV, Curentul, Capital).
Au urmat Headvertising, Graffiti BBDO si, de 12 ani, CAP. A facut la un moment dat pauza de slogane, si s-a dus sa vada America de Sud. S-a intors cu ganduri cat sa dezbrace un continent si sa umple doua volume de “America vazuta de la brau in jos”.
La primul interviu, e posibil sa il fi injurat pe Iliescu. Singurul sef pe care il recunoaste este ea insasi. Ce a invatat in 15 ani? Ca publicitatea s-a intors in feudalism.
Inceputurile in publicitate: menire, premeditare sau accident?
Accident. Pe care, nu de putine ori, il regret.
Primul interviu pentru un job
Primul interviu a fost la Head cu Serban. Imi amintesc ca am vorbit de Pepsi versus Cola si eu am fumat vartos pe balconul sediului lor din Tokio. Posibil sa-l fi injurat pe Ion Iliescu si sa-mi fi exprimat sila fata de Romania. Anul era 2000.
Primul sef
Banuiesc ca te referi la publicitate, caci dezvirginarea in cimpul muncii se produsese deja de 8 ani. M-am angajat in 2001 la Graffiti, Lucian Georgescu a facut asta, dracu stie de ce, poate pentru ca i-a placut scrisoarea de intentie pe care i-am trimis-o (ca cv canci), poate pentru ca stia ca sunt pretena lu Serban si camaradereste i-a luat din palma cartoful fierbinte al muncitului impreuna cu ibovnica.
Cel mai bun sfat pe care l-am primit de la un sef a venit de la mine, singurul sef pe care il recunosc: da-i in ma-sa ca nu te merita.
O carte de specialitate care te-a marcat
Trebuie sa spun ca nu m-au marcat cartile de specialitate. Le-am gasit interesante, instructive, uneori chiar am pierdut niscaiva timp sa discut despre ele la carciuma. Dar, cum nu sunt o pasionata de publicitate, nu as folosi cuvantul mare: marcat. Mi s-a parut omeneasca si amuzanta Hey, Whipple, Squeeze This.
Ce credeai despre aceasta industrie, inainte sa te angajezi
Credeam ca in publicitate e mult mai usor sa iti faci treaba fara sa depinzi de o armata de functionari ghebosi gata sa-ti puna piedici, asa cum era in presa. Citiva ani chiar am crezut ca este posibil ca tu, fraierul de copiraitar, sa iei decizii care sa ajute biznisul lu marchetaru si asta sa fie fericit si tu sa fii fericit si sa luati premii de eficienta si creativitate si sa beti si sa va veseliti.
De prin 2008, de cind a venit criza, mi-am schimbat parerea. Publicitatea e plina de functionari care isi tin scaunul si, cum au mainile pline cu asta, nu fac absolut nimic cu ele. Dau insa picioare. Agentiilor, in fund.
Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate
Nu le spun nimic. Ii trimit la oameni mai putin amari ca mine.
Invataturi
Ca nimic nu este ceea ce pare, sa iti pazesti mereu spatele, sa te temi de omul de la procurement si legal, ca nu trebuie sa muncesti cu prietenii si ca, daca o faci, sa fii siguri ca nu iti sunt prieteni, ca impostura e cit casa si ca se fura ca-n codru, ca trebuie sa ai un "to do attitude", ca licitatiile se refac pina iese cine trebuie, ca trebuie sa stii sa spui "impactat" si "focusat" de cit mai multe ori, ca intotdeauna e cineva dispusa sa-si infiga coltii in curul tau, etc
Primul proiect
Nu imi amintesc primul proiect. Ce imi amintesc a fost ca, in una din primele saptamini de lucru la Graffiti, a fost 9.11. Si stateam ca boii intr-un brainstorming si avionul a intrat in primul turn iar cineva din colegi a zis: iote-i p-astia ce teasing fac pentru Independence Day. Atit de cretini solipsisti eram.
Greseli. Reusite
Cea mai mare greseala a fost sa ma intorc din America de Sud. Cea mai mare reusita a fost sa plec in America de Sud.
Cand ti-ai dat seama ca ai devenit un "senior"
Senior inseamna sa fii respectat de partenerul de discutie. A fost o vreme cind am simtit asta din partea clientilor dar, din 2008, lucrurile s-au dus dracului. Deci banuiesc ca sunt iar un junior caruia echipa de marketing trebuie sa ii rescrie copy-urile.
Cea mai importanta schimbare din industrie
Trecerea la feudalism. Suntem cu totii niste iobagi pe tarlaua unor clienti care sunt, la rindul lor, arendasi la niste corporatii cu mentalitate si comportament de boieri, din ce in ce mai hapsani si nesatui.
Interviuri cu noua generatie
Eu nu intervievez si nu angajez oameni. Cum spuneam, ii las pe altii, mai de treaba decit mine, sa faca asta. Ma deranjeaza infantilismul, incultura, superficialitatea, lipsa de modestie, asteptarile financiare absurd de mari.
Ce iti doreai sa te faci cand erai mica
Mare.
Te vezi imbatranind in publicitate?
Nu.