Dan Draghicescu lucreaza in publicitate din 1998. A fost producator la Grey, Ogilvy, Frank Group si Saatchi & Saatchi, a colaborat cu regizori ca Mick Davis, Cristi Puiu si Cristi Mungiu, iar intalnirile cu astfel de cineasti i-a deschis apetitul pentru film.
In prezent, este Creative Producer la Chainsaw Europe Studio si, apoi, la Pink Stripe Group, un studio independent prin care a produs short-ul “Fata din Transilvania”, selectionat la TIFF si alte cateva festivaluri de film, si “The Silver Spoon”, selectionat la Short Corner Cannes 2015.
Dan povesteste pentru IQads despre intersectia dintre publicitate si film, cum e sa colaborezi cu regizori de cinema si ce amprenta isi pun acestia pe reclamele pe care le realizeaza.
Inceputurile in publicitate
Cand am inceput in advertising, in anii '90, sursele inspirationale erau cartile lui David Ogilvy si networking-ul in reteaua internationala de publicitate. Deadlineurile erau "relaxate", iar bugetele normale.
Aveam timp suficient sa cautam regizori, sa pregatim productia, aveam 4 saptamini numai pentru pitch-ul intre casele de productie si directors scout, dupa care filmarea care nu era long day la acea vreme (decit in mod exceptional ziua de filmare avea 12 ore). Majoritatea spoturilor aveau 2/3 zile de filmare fata de azi "one long day" :)
Cea mai importanta schimbare prin care a trecut publicitatea romaneasca
Publicitatea este in schimbare continua, in functie de clienti. Evident, depinde de bugete si timing, care afecteaza calitatea. Se face mult mai multa publicitate in zilele noastre decit acum 15 ani, mai ales online, dar asta nu inseamna ca este potrivita neaparat.
Probabil online-ul o sa depaseasca cu mult publicitatea pe TV, avem un exemplu contemporan, online-ul a ingropat presa scrisa pe hartie, ziarele sunt pe cale de disparitie.
Lucruri pe care le-ai invatat de cand lucrezi in publicitate
Respectul fata echipa de productie si post productie, fiecare om din echipa este important, spiritul de echipa este mandatoriu. Daca esti individualist in aceasta bransa nu cred ca ajungi intr-o directie buna, iar de la echipa cu care lucrez astept sa-mi impartaseasca acest entuziasm. Din fiecare productie invat ceva nou, o noua experienta se aduna in cv.
Publicitate sau in film
E greu de spus, o sa am grija sa combin publicitatea si filmul, ca si pina acum de altfel. Parca timpul curge mai repede, evolutia este rapida, este o societate de consum masiv in Romania si asta se reflecta si in publicitate.
Pasiunea pentru film
Lucrand cu regizori de film si echipe de productie, la filmarile de spoturi care de multe ori fac si filmele din zilele noastre, nu a fost decit un pas mic (dar mare pentru mine) cand am produs primul scurtmetraj "Fata din Transilvania”, in 2011.
Evident, ca sa produci orice trebuie sa pui bazele unei case de productii ca sa fie totul ca la carte, asa ca am infiintat casa de productie independenta de film "Pink Stripe Group" in 2010.
Filmul romanesc
Se produce mai mult film romanesc ca acum 20 de ani, mai ales productia de scurtmetraje este foarte infloritoare, as spune. Mai multe proiecte, mai multe sanse de castig la festivalurile internationale, lucru care se vede in ultimii 5 ani.
In acelasi timp, filmele sunt facute pentru festivaluri, filme de arta, iar publicul nostru este in tranzitie, inca digera mai usor un film american de actiune, decit un film european.
De ce are nevoie filmul romanesc
Filmul romanesc are nevoie de bugete mai mari - atunci am produce mai mult si poate si mai comercial pentru publicul larg. Filmul romanesc are nevoie de spectatori mai multi.
Transylvania girl
"Fata din Transilvania'" a fost filmat in 3 zile si a fost pregatit cu citeva luni inainte. Filmarile au avut loc numai in locatie (nimic in studio).
Totul a fost filmat pe pelicula 35mm (subliniez) in satul sasesc Dealu Frumos / Schoeneberg din centrul tarii. Aceasta a fost o mare provocare logistica, sa acomodezi o echipa de film de aproximativ 40 oameni intr-o zona rurala, evident fara hotel, fara retea pe mobile, pe timp de iarna, in februarie.
Un mare suport l-am avut si din partea doamnei Maia Morgenstern, actrita principala, dar un mare suport a venit si de la oamenii locului, fara de care nu puteam sa desfasuram o productie in conditii normale. Am filmat in biserica fortificata luterana din Dealu frumos, casa parohiala, exterior rural in Biertan si Dealu frumos, totul in 3 zile si am avut dialog in priza directa.
Pe regizorul Sabin Dorohoi si pe operatorul Jordi Rexach i-am cunoscut tot in publicitate. Toti ne-am miscat foarte repede - rezultat de altfel si datorita pregatiriilor din Bucuresti si repetitiilor pe care le-am avut inainte de deplasare.
The Silver Spoon
Pe Mick Davis l-am cunoscut tot in publicitate, am filmat o serie de spoturi pentru telecomunicatii in 2005, dupa ce filmase "Modigliani" in Romania. Am colaborat foarte bine, am avut o zi de filmare, insa am avut multe sedinte, ca la filmele mari.
Nu am avut dificultati, as spune am avut surprize, filmul a fost selectionat in Short Film Corner la Cannes Film Festival in acest an, acum este la un festival in Grecia, iar lista festivalurilor continua.
Un short romanesc care ti-a placut foarte mult
"Apele tac" / "Silent river" de Anca Miruna Lazarescu. Foarte bun. Il recomand. Am fost adversari de scurtmetraje in selectia de la Tiff, unde am participat cu "Fata din Transilvania"
Top trei cineasti
E grea intrebarea, Stanley Kubrick, Alejandro Gonzales Inarritu, Martin Scorsese, Polanski, Woody Allen, nu pot sa ma mai opresc acum :)
Apropo, nimeni nu mentioneaza top trei producatori de film all time, mi-ar fi placut aceasta intrebare, pentru ca daca esti un super cineast, mediu sau mediocru, in toate cazurile ai nevoie de producatori sa puna "in scena" povestile, filmele, piesele de teatru sau reclamele, corect?
O reclama realizata de un regizor de film cunoscut care te-a impresionat
O reclama pe care am produs-o cu Catalin Mitulescu si o alta produsa cu Cristi Puiu la Cosmote, insa cu o alta abordare. In ambele vedem un touch de cinematografie la casting si culori ca "deformare" profesionala.
Colaborari
Am avut sansa sa filmez cu Cristi Puiu, Catalin Mitulescu, Cristi Mungiu, Radu Jude. Ei au o amprenta puternica in alegerea personajelor, castingul este foarte important intr-o reclama.
Mi-as dori sa filmez si cu Corneliu Porumboiu, imi place mult comicul de situatie pe care il abordeaza.
Particularitatile unui regizor de film care face reclame
Cand lucrezi cu un regizor de cinema, nu exista dezavantaje daca tu, ca producer, reusesti sa-l vinzi la client cu ajutorul directorului de creatie. De obicei, clientii sunt sceptici cand propunem regizori de cinema, pentru ca nu ar cunoaste brandul foarte bine.
Dar, odata aprobati in productie si post productie, flow-ul decurge normal. As spune ca un regizor de film aloca mai mult timp unui spot decit un regizor care face numai publicitate si care are multe joburi care stau la coada si vrea sa treaca repede peste ele.
Un regizor de film filmeaza un spot daca ii si place scriptul de la agentie. Cred in onestitatea tuturor regizorilor si in determinare, dar probabil regizorii de cinema impart alt entuziasm, cinematografic vorbind.