Cum cresc ideile. Transhumanta prin crowdfunding

Cum cresc ideile. Transhumanta prin crowdfunding
Sursa: facebook.com/Crestemidei

Transhumanta, prietenii Mocanitei, carti de colorat, Cinemobilul. Sunt cateva din ideile crescute si devenite realitate prin intermediul CrestemIdei.ro, o platforma de crowdfunding, care incearca sa popularizeze si sa educe romanii in legatura cu mecanismul finantarii colective. 

In 2010, fondatoarele acestei asociatii, Catalina Amihaiesi, Oana Man si Judit Katona, au urmarit atent fenomenul de crowdfunding din SUA, care lua amploare. Ideea initiala a fost de a lansa in Romania o astfel de platforma, care sa sprijine proiectele educative / de cercetare, insa ulterior s-a optat pentru acoperirea a 17 domenii de activitate (cultura, artistic, mediu, sport, comunitate, tehnologie), la nivel national.

CrestemIdei.ro s-a lansat pe 24 decembrie 2012, dupa derularea unei proprii campanii de crowdfunding: 1076 de euro, 41 de finantatori.

Prima campanie crowdfunding a fost lansat in decembrie 2014: tiparirea romanului ilustrat Praslea cel Voinic si merele de aur, ilustrator Maria Surducan. Atunci s-au adunat 13.505 RON colectati, de la 92 de finantatori.

Pana acum, au gazduit 56 de campanii, din care 27 au fost finantate integral, au strans 50.000 de euro de la 1800 de finantatori.
Asociatia si-a imbunatatit treptat metodele de plata, 4 in prezent (cu cardul, prin transfer bancar, prin SMS, M-Pesa / Payzone), a lansat in 2014 o versiune in engleza a platformei si si-a marit echipa.

Oana Man (Co-fondator, crestemidei.ro) si Oana Rus (Coordonator proiecte, crestemidei.ro) povestesc despre cele mai interesante idei care au crescut pe platforma lor, cum au evoluat sursele de finantare si cat de deschisi sunt romanii in a dona pentru proiectele altora.


Oana Man si Oana Rus


Obiective

- Promovarea crowdfunding-ului ca mecanism inovator de a finanta, testa si promova un produs / serviciu;
- Finantarea proiectelor inovatoare si care genereaza impact pozitiv in comunitate;
- Educarea comunitatii cu privire la utilizarea mecanismului de crowdfunding.


Planuri de actiune

Pe termen scurt ne dorim educarea pietei pentru intelegerea mecanismului de crowdfunding. Pe termen mediu si lung, daca piata ne va permite, dorim sa devenim un loc de lansare a celor mai inovatoare idei din Romania!


De unde vine energia echipei pentru proiectele dezvoltate?

Practic, crestemidei.ro a aparut din dorinta de a schimba ceva in bine in Romania, de a contribui la realizarea unor proiecte inovatoare, si de a oferi omului de rand oportunitatea de a se implica si a face o schimbare in comunitate fara a depune un efort prea mare.

Energia vine din fiecare idee frumoasa ce creste la noi pe platforma. Iubim acel moment in care un proiect se finanteaza si il vedem pus in practica.

Implicatiile pozitive sunt vizibile la nivel de societate, a se vedea Cinemobilul, Mocanita de pe valea Hartibaciului, primul panoul de escalada din Falticeni, seria de workshopuri Focus Atelier - pot fi accesate toate aici.


Cinemobilul


Surse de finantare. Evolutie

Credem ca am combinat intr-un mod inovator sursele de finantare, iar comunitatea are un rol principal in sustinerea crestemidei.ro. Sumarizand, acestea sunt:

- derularea propriei campanii de crowdfunding pentru lansarea platformei;
- retinerea unui procent de 7% in cazul campaniilor finantate integral (minim 100%);
- derularea campaniei 2% din impozitul pe venit;
- fonduri private.

Fondurile private si donatiile de 2% au inceput sa vina in momentul in care oamenii au inceput sa aiba incredere in mecanismul de crowdfunding.


Bugetul estimat pentru 2015

O astfel de platforma are nevoie de minim 20.000 EUR pe an pentru a functiona eficient. Incercam sa adunam resurse suficiente pentru a atinge acest buget. Cei ce citesc acest articol ne pot ajuta in aceasta pivinta prin sustinerea financiara a unui proiect pe crestemidei.ro.


Trei proiecte recente ale asociatiei

Ne plac ideile ce aduc valoare celor din jur si sunt inovatoare, iar majoritatea proiectelor de pe crestemidei.ro fac asta. Am selectat trei, cele mai recente pentru a fi mentionate aici:


1. Finantarea unei scoli de vara pentru olimpicii la fizica, proiect dedicat cercetarii de top in Romania si initiat de Apex-Edu (Asociatia pentru Excelenta in Educatie).

 

2. Finantarea productiei unui film documentar antropologic despre obiceiul transhumantei. Este o marturie absolut emotionanta despre un obicei care dispare, proiect pentru care Dragos Lumpan a strabatut peste 45.000 de kilometri:

 

3. Finantarea unor actiuni de conservare si restaurare patrimoniu de cale ferata Agnita-Sibiu, a celor de la Asociatia Prietenii Mocanitei, un exemplu de implicare civica pentru restaurarea lucrurilor frumoase din tara asta:

 


Cele mai importante realizari de pana acum

Probabil ca cel mai important lucru realizat este ca suntem cea mai mare platforma de crowdfunding din Romania, fapt mentionat recent de cei de la Digi24, intr-o stire despre proiectul Cutting Edge Research.

Suntem mandri si de faptul ca am supravietuit 2 ani de zile intr-o piata cu alte 4 platforme, cu o rata de succes de 50% (media industriei din afara e 30%).

Au fost gazduite 56 de campanii, din care 27 finantate integral (target atins: minim 100%), aprox 50.000 EUR colectati, aprox 1800 finantatori. In plus, consideram utila si importanta si varietatea modalitatilor de plata de pe platforma crestemidei.ro.


Targeturi

Platforma noastra se adreseaza tuturor celor care au o idee inovatoare, de pe urma careia pot beneficia si alte persoane.

Proiectele pot fi initiate de persoane fizice, grupuri formale sau informale, organizatii non-profit, care au experienta in domeniul respectiv si au capacitatea de a implementa proiectul in cauza.

Crestemidei.ro acopera o mare varietate de domenii: comunitate, design / grafica, educatie, film/documentar, fotografie, sport, teatru, tehnologie, writing & publishing.

Din punct de vedere al finantatorilor, targetul ar fi: persoane cu studii superioare, venit peste medie si acces la internet, utilizatori de retele sociale si familiarizati cu plata online, care doresc sa sprijine direct inovatia si creativitatea romaneasca si sa primeasca o recompensa unica, ingenioasa pentru donatia lor.

O parte dintre ei pot fi prieteni sau cunoscuti ai celor care initiaza proiecte si/sau cred in proiectul / ideea respectiva si doresc sa o vada realizata.

De asemenea, facem precizarea ca platforma noastra nu gazduieste cauze umanitare si proiecte care nu aduc un beneficiu comunitatii.


Agentii care v-au sprijinit

Nu prea avem. Simona Copil, careia ii multumim din suflet, ne-a mai ajutat pe partea de comunicare. Unul dintre bloggerii care a crezut in noi de la inceput a fost Victor Kapra, in rest doar adLemonade ne-a ajutat cu implementarea campaniilor de Adwords.


Companii care v-au sprijinit

Aici da! Sunt companii care ne-au sprijinit in faza de lansare ca ISDC sau Arxia.

Apoi Endava, DeScris Penshop, TakeoffLabs. J&J Group sunt sustinatori fideli ai mai multor proiecte pe platforma! Le multumim tuturora si inca multora ce ne-au ajutat pe parcurs.


CSR-ul in Romania: lucruri bune si lucruri rele

E extrem de importanta sustinerea cauzelor umanitare de catre campaniile de CSR insa, ar fi de dorit ca aceste campanii sa sustina si alte subiecte de interes pentru societate: educatie, cercetare, inovatie. Doar asa poti sa iti sustii avansul ca societate.


Ce ti-ar placea sa fie diferit in activitatea de CSR a companiilor?

Nu ne putem pronunta foarte bine asupra acestui subiect, dar din ce am observat noi, putine companii mari sunt dispuse sa faca company matching (dublarea sumelor donate deja pe platforma crestemidei.ro pentru un proiect).

Deci o deschidere spre nou, acesta putand fi reprezentat de crowdfunding, ar fi ceva ce ne-am dori.


Cel mai important lucru din comunicarea unui ONG

Consistenta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related