O tabara in care si copiii bolnavi au dreptul la copilarie

O tabara in care si copiii bolnavi au dreptul la copilarie

MagiCAMP este o asociatie tanara: oficial, are mai putin de un an de cand exista in acte. Misiunea ei, insa, a fost gandita de acum sase ani. Ce isi doresc cei de la MagiCAMP? Sa starneasca zambetul copiilor bolnavi de cancer.

Totul a inceput cand Vlad Voiculescu, un tanar care la 18 ani a plecat la Viena sa studieze economie si lucreaza acolo in domeniul financiar, a aflat despre lipsa unor medicamente citostatice in Romania.

Acum sase ani, el a hotarat sa-i ajute pe cei care aveau nevoie de ele, alaturi de alte cateva sute de oameni care i s-au alaturat, si alaturi de asociatia P.A.V.E.L. Au cumparat pur si simplu aceste medicamente din strainatate si le-au adus oamenilor de care aveau nevoie sau medicilor care ii tratau.

Despre el a scris si Vlad Mixich in reportajul “Cum am devenit membru in reteaua citostaticelor”, reportaj care s-a transformat apoi si intr-un documentar produs de HBO.

Tot atunci, in urma intalnirii cu Olga Cridland, presedinta P.A.V.E.L, a inceput sa viseze la o tabara pentru copiii diagnosticati cu cancer si a inceput impreuna cu tatal sau sa cumpere teren pe dealul din satul in care copilarise – acolo unde mai tarziu avea sa se nasca MagiCAMP, o tabara dupa modelul celei create de Paul Newman in urma cu aproape 30 de ani in Statele Unite.

S-a intalnit apoi cu Melania Medeleanu, jurnalist, profesor de public speaking si dictie, fondator al Afterschool Clinceni si impreuna au construit proiectul MagiCamp. I-au ajutat si Codruta Comsa, medic oncopediatru la Institutul Oncologic din Bucuresti si de opt ori voluntar in poate cea mai cunoscuta tabara din Europa dedicata copiilor bolnavi de cancer, Barretstown, si Andreea Branzoiu, voluntar cu state vechi in domeniu, jurnalistul Alex Dima si alti zeci de voluntari.

Vlad si Melania spun povestea MagiCamp: cum au reusit sa stranga banii, sa convinga companiile sa doneze si chiar sa construiasca un drum de care aveau nevoie, pe langa rau.


Vlad Voiculescu si Melania Medeleanu


Obiective

MagiCAMP este inca un copil. Taberele MagiCAMP – doua la numar in 2014 – vor fi patru in 2015, pentru mai bine de 80 de copii. Tabara este obiectivul numarul unu pentru care asociatia s-a format, insa scopul asumat de la inceput a fost sa dezvoltam in jurul taberelor MagiCAMP programe sustenabile pentru copiii cu afectiuni oncologice.

Sunt mai multe directii de dezvoltare pe care le avem in vedere si fiecare suna atat de bine si in acelasi timp atat de greu de realizat... ceea ce nu face decat sa ne incante si mai tare.

Avem idei cat nu pot cuprinde hartiile pe care apucam sa le scriem cand ne intalnim, incercam sa asiguram o oarecare sustenabilitate si, cel mai important, incercam sa… strangem cat mai multi oameni buni in jurul MagiCAMP si a acestor copii!


Misiunea

Misiunea noastra este de a-i sprijini pe copiii bolnavi de cancer in procesul lent si uneori dureros de reintegrare sociala si de recapatare a increderii in ei insisi, precum si de constientizare a faptului ca… nu e vina lor.

Cancerul nu este vina lor si nu trebuie sa se rusineze de ceea ce li se intampla. Cancerul nu actioneaza doar la nivel fizic, este extrem de invaziv si la nivel psihic, lasand urme teribil de adanci, care, daca nu sunt constientizate si ingrijite, ajung sa afecteze decisiv un copil, care, chiar si atunci cand e declarat supravietuitor al acestei boli, se poate transforma intr-un adult nesigur, retras, respins si care respinge.

Azi, statisticile, internationale, cel putin, spun ca opt din zece copii bolnavi de cancer inving boala, gratie progreselor inregistrate in medicina. Urmele pe care aceasta le lasa sunt insa mult, mult mai adanci, iar sistemul medical romanesc nu face fata acestor provocari. De fapt, nici nu prea le baga in seama.

Rareori exista psiholog in spitale, si atunci mai mult de forma, in facultate medicii nu au nici macar o ora de curs de comunicare cu pacientii si, in general… intr-un mediu subfinantat si cu extrem de putin personal fata de cat ar fi necesar este clar ca aceste lucruri pur si simplu scapa. Ce vrem noi este sa le redam bucuria copilariei prin joaca. Joaca la greu. Chiar si intre branule, sesiuni de chimio, operatii si drame si dureri nerostite.


Planuri de actiune

Principala linie de actiune este, si anul acesta, tabara MagiCAMP, in care copiii nu au alta treaba decat sa se joace. Desigur, siguranta lor este prioritatea noastra absoluta, motiv pentru care tot ceea ce facem este discutat cu medicii curanti si, bineinteles, cu parintii.

Din staff-ul de organizare fac parte medici oncologi si asistente, dar si psihologi specializati si specialisti in hipoterapie, tras cu arcul, teatru, catarare pe panouri verticale si tiroliana. Extrem de importanti sunt voluntarii, care au grija ca micutilor sa nu le lipseasca nimic si sa fie in siguranta pe toata durata taberei.

Actiunile pe care le planificam dupa tabara urmeaza aceeasi linie: a bucurarii copiilor, dar si a sprijinirii familiilor lor, aflate de multe ori in situatii delicate, financiar si nu numai. Cancerul nu loveste doar in copil, ci si in familia acestuia, si relatiile familiale sufera modificari severe ale status quo-ului natural.

De asemenea, relatiile dintre copiii afectati de cancer si fratii si surorile lor sufera deseori mutatii dramatice, atentia familiei mutandu-se asupra copilului bolnav… Asadar, planuim weekenduri de distractie pentru parinti si copii, weekenduri care sa incurajeze relatiile dintre frati, vizite in spital, dezvoltarea unui sistem profesionist si integrat de voluntariat, distractii de sarbatori, sustinerea copiilor in actiunile de zi cu zi care ii ajuta sa creasca, crearea unei comunitati de gen si, absolut necesar, studii care sa analizeze calitativ impactul taberelor asupra psihicului copiilor. Si acestea sunt doar in mare :)


De unde vine energia echipei pentru proiectele dezvoltate?

Uite o poveste. Anul trecut, ne-am bucurat in tabara de un baietel minunat, pe care cancerul l-a lasat fara o mana. In fapt, am avut mai multi, dar baietelul de care vorbim a sosit in MagiCAMP retras, necomunicativ, acoperindu-si mereu cu o bluza cu maneca lunga proteza rudimentara care ii inlocuia bratul.

La inceput, chiar si in piscina. Dupa o saptamana, pustiul nostru era altul. Radea, se bucura, interactiona. La cateva saptamani dupa tabara, mama lui ne-a sunat sa ne spuna ca nu stie ce i-am facut fiului ei, dar este cu totul altul, nu vorbeste decat despre tabara, despre cate a facut acolo si despre cat de misto a fost. Iar asta nu e reclama.

Reclama e faptul ca acest copil a inceput sa se duca la scoala fara sa ii mai fie rusine, fara sa isi mai acopere bratul. Iar asta e reclama la puterea lui! De atunci, a mai suferit numeroase operatii si speram, ne dorim din tot sufletul, sa poata veni si anul acesta in tabara!
Iata de unde vine energia acestei echipe mici, care se dezvolta pe foarte multe planuri. Daca ei pot, EI, noi ce scuza avem?!


Companii care v-au sprijinit

MagiCAMP a crescut atat de puternic gratie nu doar initiatorilor, voluntarilor si oamenilor din apropierea proiectului, ci si unor companii serioase care au zis: ”Da, e foarte frumos ce faceti, mergem cu voi!”. Si sunt companii carora le multumim pentru tot sprijinul! C&A, Kaufland, Unicredit, Novartis, Dormeo, Farmexpert, Pro TV, BCR, Dedeman, Pfizer, Valvis Holding, Philips, Domo, Lidl, Fertgas, Schoengherr, Amway, Kosarom, Unilact, Decathlon, Prima TV.


Au fost cazuri in care ati refuzat sprijinul unor companii?

Nu, nu s-a intamplat asa ceva si e greu de spus cum s-ar putea intampla. Si nu e vorba despre a lua alandala tot ce eventual ti se ofera, ci despre faptul ca am invatat ca poti fructifica orice, in moduri pe care uneori poate nu le vezi.

Tanara sau mai batrana, o asociatie precum MagiCAMP va avea mereu nevoie de sustinere, de la companii sau pur si simplu de la oameni, pentru ca aceste forte sunt piloni importanti pe care se dezvolta. S-a intamplat sa preluam idei venite de la companii si sa le punem in practica, s-a intamplat sa avem nevoie de ajutor si companiile sa nu ni-l poata acorda atunci, s-a intamplat sa ne ofere ajutor voluntar si sa il primim si, sincer, s-a intamplat sa ne dam seama ca sunt foarte multi oameni care vor sa ajute! Iar asta e minunat! Si daaaa, s-a intamplat sa avem nevoie de bani si sa nu ii avem…

O asociatie nonprofit, cum este MagiCAMP, nu poate exista fara un plan financiar, fara parteneri care, dincolo de intelegerea si entuziasmul pentru cauza noastra, sa ne sprijine financiar. Voluntariatul este baza oricarui astfel de proiect, insa nu inlocuieste o structura reala de venituri. Oricat de mult ai vrea si ai incerca.


CSR-ul in Romania: lucruri bune si lucruri rele.

CSR-ul in Romania este. Se defineste. Se lupta cu intentia de a face bine, dar si cu dorinta companiei de a “iesi bine” dintr-o actiune. Structurile de CSR ale companiilor sunt tot mai atente la detalii, tot mai implicate, in multe cazuri reusesc sa mobilizeze impecabil angajatii si sa ofere suport real ONG-urilor.

In acelasi timp, un ONG e o structura care remodeleaza suporturile clasice de comunicare, pentru ca nu beneficiaza de platforme obisnuite (print, online doar in masura in care si-l furnizeaza singura, campanii nationale, nu are TV, decat punctual si de la un anumit moment incolo). Dar exista deja evenimente caritabile organizate de departamentele de CSR ale unor companii mari, banci, companii farma si nu numai, care s-au impus in calendarul anual al relatiei ONG – companie.

As mai nota ceva: reactia tot mai puternica a unor companii pe partea de CSR vine atat pe fondul strategiei marilor companii internationale si pe misiunile de responsabilizare sociala, cat si pe o ”rascoala” a unei parti a societatii civile care s-a organizat pentru a rezolva situatii si a sustine cauze pe care statul nu le constientiza, accepta sau considera importante.

In timp, aceste miscari au dus inclusiv la miscari in companiile sau institutiile de stat care aveau de la inceput competente in domeniile respective.


Ce ti-ar placea sa fie diferit in activitatea de CSR a companiilor?

Oooh, noi inca descoperim pe ”pielea noastra” ce inseamna sa actionezi in acest domeniu, avem foarte multe de invatat! Ceea ce am realizat deja pana acum este faptul ca o relatie de durata, deci de succes, intre un ONG si o companie pleaca de la un inceput corect si entuziast si depinde esential de implementare si continuare solide.

Daca e sa numim un element esential, pentru ONG-uri, dar si pentru companii, atunci el este continuitatea, si nu picul de azi pe maine. Plus intelegerea scopurilor comune, integrarea in ecuatia ”noi si voi = ceva mai mult bine”.


Cel mai important lucru din comunicarea unui ONG

Sa fie transparent in tot ceea ce face. Imaginea ONG-urilor este uneori afectata de impresia ca banii donati sau efortul si investitiile umane intr-un anumit proiect se pierd intr-o zona gri, din care scapa ce informatie poate.

Increderea, izvorata din buna credinta si corectitudine, este ingredientul numarul unu intr-o astfel de aventura, in care rezultatele care nu se vad sunt uneori cel putin la fel de importante precum cele care se vad. Activitatea MagiCAMP e foarte “la vedere”, ceea ce facem se poate vedea inclusiv la fata locului, in tabere.


Surse de finantare. Evolutie

Pentru prima editie a taberelor, de anul trecut, MagiCAMP a strans putin peste 30.000 de euro, investiti complet in infrastructura, de la camerele copiilor pana la sala de joaca, sala de mese, dar si in panoul de catarat si tiroliana din parcul de aventuri de pe deal.

Pentru un inceput, pare – si este – o suma rotunda, interesanta, sa ii spunem :) ), dar este foarte putin pentru o constructie de acest fel, in care infrastructura proprie este esentiala si trebuie sa ai grija la extrem de multe detalii, pentru adaptarea acesteia la nevoile tuturor copiilor.

Pe langa bani, am primit si donatii in natura, care ne-au permis sa acoperim de la mancare pana la obiecte de decor, hainute pentru copii, aparatura. Cheltuielile de anul acesta vor depasi fondurile atrase anul trecut.

Cea mai mare parte se vore duce in infrastructura pe care o vom avea multi ani de acum inainte. Vom avea camere noi, dar si o sala de activitati rezultata in urma transformarii unei hale de productie pusa la dispozitie gratuit, un spatiu de joaca mai mare si un adevarat parc de aventuri!

Ah, si o sa avem si un drum care duce dintr-un loc in altul pe langa rau. Drum pe care ni l-am construit singuri, cu ajutor de la cativa oameni buni. Inca avem buldozere si escavatoare care lucreaza la el… va fi gata, insa, pana in tabere :)

Revenind la sursele de finantare, acestea sunt in primul rand donatii si sponsorizari de la companii, firme si persoane fizice, dar si fonduri atrase la evenimente dedicate cauzelor caritabile, precum BCR Cake Day, crosul Rompetrol sau deja traditionalul Swimathon (la care MagiCAMP participa pentru prima data :), directionarea celor 2% din impozitul pe venit si, desigur, donatii in natura.


Trei proiecte importante ale asociatiei

Orice activitate pe care o desfasuram ii are in centru pe copii, ii avem mereu in minte pe Andreea, Denis, Leo, Stelian, Iulian, Cristiana, Maria, Marian, Ana, Bianca, Lili si, ca ei, pe toti copiii-minune care se lupta cu cancerul.

De aceea, proiectele cele mai dragi noua sunt taberele MagiCAMP, pentru ca i-am vazut acolo cum infloresc, cum se deschid unii catre ceilalti si catre lume, si pentru ca ne-am insorit si noi de rasetele lor!

Reactiile pe care le-am primit in urma taberelor de anul trecut, atat din partea copiilor, cat si din partea doctorilor si parintilor micilor pacienti, ne-au confirmat din plin faptul ca este nevoie de o asemenea initiativa, ca este nevoie ca lupta cu boala sa fie dusa nu doar din punct de vedere medical, ci si psihic.

Apoi, MagicBOX, un proiect ce se va desfasura lunar si prin care intentionam sa ii sprijim pe copii si familiile acestora cu lucruri necesare traiului de zi cu zi, lucruri pe care unele familii abia si le permit sau nu si le permit deloc, MagicWeekends, weekenduri in care copiii care s-au bucurat in MagiCAMP isi iau fratii, surorile si, daca vor, parintii si… ii aduc in MagiCAMP, sa le arate cum se face.

Aceste tabere sunt destinate copiilor bolnavi de cancer si sunt menite sa repare daca este ceva de reparat sau pur si simplu sa bucure oameni care au trecut prin experiente pe care cei mai multi dintre noi nu ni le putem imagina.

Alte proiecte – mai de anvengura - despre care am vre sa va povestim intr-un an – sunt menite sa scopere o nevoie stringenta a micilor pacienti si a familiilor acestora. Sunt lucruri de care au nevoie mai mult decat am eu nevoie de 90% dintre lucrurile pe care le detin, sunt lucruri de care nu e doar nedrept sa nu aiba parte, nu doar discriminatoriu, ci cu totul criminal, deci inacceptabil.


Transparenta in comunicare

Suntem mai mult decat o mana de oameni pasionati, suntem mai mult decat o echipa. Suntem o comunitate vibranta formata din voluntari, sustinatori si oameni care gandesc si simt la fel pentru a avea un impact semnificativ in vietile copiilor si familiilor lor.

Tocmai pentru ca suntem convinsi de importanta transparentei, oricine este interesat poate afla in fiecare moment cine suntem, ce facem, pentru cine, in ce stadiu suntem si cum actionam. Ne ajuta nu numai sa gasim noi modalitati de colaborare si noi oportunitati, precum si sa pastram focusul asupra scopului final – copiii MagiCAMP -, dar vrem sa cream o comunitate vie a oamenilor care cred ca si copiii bolnavi de cancer au dreptul la copilarie.

Ne informam partenerii cu privire la modul in care banii donati sunt sau vor fi folositi si investiti, prietenii voluntari legat de toate activitatile la care pot contribui, parintii copiilor legat de noi oportunitati pentru copiii lor si suntem in permanenta legatura cu medicii oncologi, si asta nu numai in pregatirea taberelor sau pe durata lor.

Credem, de asemenea, in colaborarea dintre fundatii si asociatii, este loc pentru fiecare si lucrurile ies mai bine cand mai multe capete si inimi se implica. Invatam sa comunicam si cu media :), nu pentru ca ne place sa vorbim despre noi, ci pentru ca iubim sa vorbim despre copii!

MagiCAMP e bucurie, dragoste, putere si speranta!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related