[INSIDER | Business-ul Promoart] Andrei Stanciu: Ultimii ani au fost concentrati strict pe investitii, nimic legat de promovare/ vanzari

[INSIDER | Business-ul Promoart] Andrei Stanciu: Ultimii ani au fost concentrati strict pe investitii, nimic legat de promovare/ vanzari

Cum se vad campaniile publicitare din perspectiva oamenilor de productie? Care sunt learning-urile acumulate pe parcursul timpului si experientei de a lucra cu agentiile sau cu clientii finali? Cum considera ei ca s-ar putea imbunatati aceste raporturi? Ne-am propus sa aflam raspunsurile de la managerii si ownerii companiilor de productie de la noi.

Andrei Stanciu (CEO, Promoart):


Valoarea pietei de productie publicitara. Evolutia ei in ultimii ani

Din pacate, nu va pot ajuta cu un raspuns. Cred ca furnizorii nostri au access la aceste cifre sau, ma rog, se pot arunca in speculatii.

In ultimii ani, indiferent de capriciile pietei, trendul nostru a fost si este unul ascendent. Chiar daca volumul de lucrari creste constant, profitabilitatea nu e neaparat proportionala.

Preturile scad de la un an la altul, furnizorii vor sa vanda, companiile de print vor sa vanda si toti trag pretul in jos, iar atunci profitabilitatea creste prin faptul ca suntem mai eficienti si prin investitii in echipamente moderne.

Am inceput, ca mai toate companiile, sa facem de toate (productie publicitara), dar in ultimii ani am migrat usor spre partea de print, restul externalizam.


Business-ul Promoart. Cota de piata. Linii de business

Nu suntem la nivelul in care sa ne incadram intr-o cota de piata. Promoart este un proiect pe care vreau sa-l facem bine, iar acest lucru implica investitii mari si constante pe care o companie in crestere nu le poate sustine; atunci venim cu bani din alte business-uri.

Cifra de afaceri nu este momentan un reper. A fost pe la 500.000 Euro prin 2009, apoi cativa ani a stagnat pe la 300.000, iar acum nu e nici 200.000, dar este normal. Ultimii ani au fost concentrati strict pe investitii (extindere spatiu productie, achizitie de echipamente, logistica), nimic legat de promovare / vanzari, iar acest lucru s-a simtit in cifra de afaceri.

Vrem sa fim perceputi ca o "Fabrica de print”, nu niste amatori cu un site bun care defapt produc intr-un garaj. Ideal ar fi sa dezvoltam relatii cu revanzatori din toata tara pentru care sa devenim furnizorul principal.


Cel mai spectaculos serviciu

Avand in vedere ca noi facem in majoritatea cazurilor doar partea de executie, nu putem spune ca facem ceva spectaculos. In unele cazuri, nici nu stim la ce vor fi folosite printurile facute de noi si nici nu le cerem clientilor imagini cu rezultatul final.


Structura portofoliului: agentii versus clienti finali

Cred ca revanzatorii (agentii, tipografii, etc) au o pondere de 90% in activitatea noastra. In majoritatea cazurilor, comenzile de executie sunt simple, artwork-ul in format electronic cu eventuale specificatii de culoare, foarte rar se cere un proof.


Colaborarea cu agentiile. Avantaje, probleme

Nu avem in portofoliu agentii cu renume, lucram cu agentii mici raspandite in mai toata tara (Iasi, Cluj, Bacau, Constanta, Sighisoara, Bistrita, etc) Lucram cel mai mult cu oamenii din productie / creatie, ei sunt cei care stiu ce vor si sunt in masura sa ne raspunda la intrebari.

Sa incepem cu avantajul. Cel mai mare este faptul ca sunt in bransa, nu trebuie sa-i trombonesti, au clientul final, au artwork-ul, stiu exact ce produs vor si doar cauta pe cineva sa-l execute. Cat timp ne facem treaba bine, nu castigam doar un client cu un portofoliu.

Aceasta bucurie in unele cazuri nu e de durata, comenzi constante inseamna termene de platacare inseamna o expunere mare pe un singur client; care, mai departe, atunci cand se hotaraste ca nu mai are bani sa plateasca iti provoaca un disconfort financiar marisor.


Diferenta teoretica de roluri intre creatie (noutate) si productie (standardizare)

Cred totusi ca in productie nu trebuie sa ne preocupam cu creativitatea sau sa o traducem prin faptul ca venim cu tehnologii noi de print (textil, rigid, UV, 3D, etc).

Trebuie sa fii creativ atunci cand vrei sa castigi un client sau cand vrei sa ii vinzi ceva, am cam eliminat aceasta abordare atunci cand am decis ca nu ne mai intereseaza clientul final. E treaba agentiei sa fie creativa si a noastra sa dam viata produsului final. 


Sugestie catre agentii pentru o colaborare mai eficienta

Inca nu am gasit un pattern pe care apoi sa-l imbunatatim, incercam pe cat putem sa educam agentiile sa lucreze dupa fluxul nostru si, daca apare o problema, e mai usor sa o corectam la noi. 


Colaborarea cu clientul final. Avantaje, probleme

Mai sunt exceptii unde clientul final ne contacteaza direct, campania are marje mici si atunci nu are sens sa mai cooptam si o agentie in proiect. Nu am lucrat niciodata cu clientul final al unei agentii cu care avem o colaborare. 

La clientul final e mereu haos, am lucrat si cu secretariatul.

Cea mai mare problema a lucrului cu clientul final este lipsa lui de know-how. Nu stie ce vrea, nu stie cum sa faca, dar il vrea livrat ieri. Avantajul sta in grila mai mare de preturi.


De cate ori in ultimul an si-a dorit clientul sa lucreze direct cu voi si partea de creatie?

Ne-am ferit mereu de partea de creatie, care este clar subiectiva si iti mananca foarte multe resurse cand nu stii sa o faci bine. Daca noi, ca business, nu vindem creatie, atunci preferam sa ne rezumam doar la partea de DTP si incurajam clientii sa isi gaseasca o solutie pentru artwork.


Promovare

Am folosit doar metodele clasice de promovare. Spoturi radio, campanii de direct marketing cu cataloage/ mostre. Adwords si Facebook Ads.


Surse de informare pentru noutatile si inovatiile din domeniu

Fie suntem abordati direct de producator, fie participam la targul de advertising de la noi de la Romexpo - Advertising Show - sau cel international, FESPA.


Cum va educati partenerii despre noi servicii?

Le propunem solutii noi insotite de multe discount-uri mai ales in cazul in care ne fac noi munca mai usoara.


Exista initiativa de a prezenta clientilor anumite proiecte pe care v-ati dori sa le produceti in afara unui brief?

Inca nu avem un grad mare de incarcare pe fabrica pentru a ne bate capul sa le vindem solutii noi.


Planuri pentru 2015

Pentru anul curent si anii ce urmeaza, vrem sa avem in portofoliu cel putin cate o agentie din fiecare oras mare din tara.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related