Ca hartia nu a murit, am mai auzit. Una dintre cei care ne-o spuneau atunci era si Adina Segal, initiatoarea Atelier A4, un loc unde hartia naste lampi, veioze, candelabre si alte corpuri de iluminat, atent si variat texturate. Si, de fapt, increderea Adinei in potentialul hartiei a inceput acum 3 ani cand lua nastere sus-numitul atelier.
Cum de? Pai Adina (de formare, arhitect) isi dorea foarte tare sa lucreze cu mainile. Ii lipsea constitutia fizica necesara pentru a deveni zidar, iar designul de obiect o astepta la statia imediat urmatoare. Primele lampi de hartie le-a produs pentru apartamentul propriu. Din fericire, nu le-a pastrat doar pentru ea, ci au ajuns la ROD, sa le vada lumea; ca, mai apoi, sa le si ceara.
Mai multe despre evolutia Atelierului A4 ne spune Adina in continuare.
Si, pentru mai multe creatii facute cu maini de designer, mergeti pe Bucharest Design Center.
Veioza Roca, candelabrul Carioca si lustra Cupola - cele trei obiecte produse constant de Atelier A4
Despre Adina
Sunt Adina. Arhitect, designer si artizan. In lipsa constitutiei fizice necesare pentru a fi zidar, dorinta constanta de a lucra cu mainile m-a impins catre productia de obiecte, designul fiind o extensie fireasca si necesara a preocuparilor mele profesionale (de arhitect).
Ca spatiu de lucru si experiment, atelierul exista de cand eram inca in facultate. In timp, s-a mai transformat, hartia fiind insa o prezenta constanta.
Am facut primele lampi de hartie cand mi-am reamenajat apartamentul, in 2012, si le-am inscris la ROD (targul de design romanesc de la Carturesti) pentru feedback.
Rezultatul a fost peste asteptarile mele. Obiectele pe care le-am promovat atunci au ajuns in revistele de profil, am fost invitati sa participam si la alte evenimente; si tot atunci am inceput sa primim comenzi.
Asa am inceput oficial sa fac design.
De ce hartie?
Am inceput sa lucrez cu hartia pentru ca mi s-a parut un material cu evidente calitati estetice si, experimentand diverse metode de prelucrare, am obtinut de fiecare data texturi noi.
Putine materiale ofera aceasta diversitate in expresie care, cumulata cu aspectul ecologic (folosim doar hartie reciclata), au facut din hartie materialul nostru preferat.
Evolutia Atelier A4
Voiam de ceva vreme sa deschid un atelier, iar ROD a fost ocazia de a ma lansa public. Am inceput alaturi de Raluca Bumbac, cu care mai colaborasem anterior. Eu faceam partea de design, ea comunicarea.
La inceput, ne-am propus sa analizam reactia pietei la obiectele pe care le facusem si la materialul cu care lucram, feedback-ul pozitiv impingandu-ne sa ne diversificam texturile si abajururile.
Atelierul s-a asezat in timp si echipa a variat in functie de necesitati. Tot ce nu este direct legat de hartie am externalizat: avem un colaborator pentru scheletele metalice si matrite iar partea electrica este realizata intr-un atelier specializat. In atelier am un colaborator pe partea de imagine si, in functie de comenzi, variaza echipa de productie.
Am hotarat de la inceput ca nu vom incepe productia pana nu gasim obiecte pe care sa putem "construi" atelierul pe mai departe, de aceea pana anul trecut nu am lucrat decat pe baza de comanda. Sigur ca aceasta abordare (care nu aduce profit de la inceput) a pus presiune pe echipa atelierului, aceasta variind in timp.
Acum, dupa 3 ani de experimente si feedback, avem trei produse pe care le producem constant si care ne sustin atelierul: veioza Roca, lustra Cupola si candelabrul Carioca.
Lustra Cupola // Foto: Mihai Georgiadi
Proces. Inspiratie
Procesul creativ porneste de la metoda de prelucrare a hartiei - mai exact, de la felul in care e tocata hartia pentru topire. Intotdeauna, in etapa asta, caut trasaturi noi pe care sa le evidentiez sau pe care sa le transform.
Marca si specificul atelierului meu nu tin atat de forma obiectelor, cat de texturile propuse. De aceea, dupa ce gasesc o textura care imi place, caut un context (adica un obiect) in care sa o valorific.
Clienti. Proiecte
Din cauza materialului cu care lucram, ne adresam unei nise mici din piata. Dar asta nu ne deranjaza pentru ca doar asa putem sustine o productie manuala care garanteaza calitatea, precum si o anumita expresie a materialului care nu ar putea fi obtinuta altfel.
Primul proiect a fost anterior atelierului - e vorba de lampile pentru apartamentul in care locuiesc.
A urmat amenajarea unui spatiu de joaca pentru care am facut niste lampi customizate si, dupa ROD, a inceput colaborarea cu Dizainar si cu designerii de interior.
Promovare
Noi ne adresam in principal designerilor de interior. Ei propun obiectele noastre in amenajari (de obicei, spatii publice). De aceea, cea mai eficienta promovare ramane cea prin targurile de profil (BIFE - Targul International de Mobila, Echipamente si Accesorii, Romanian Design Week) si presa.
Dar evenimentele trebuie completate cu expunere in showroom-uri, unde lampile pot fi vazute, atinse si, mai ales, prezentate.
Din acest punct de vedere, o contributie semnificativa la constructia Atelier A4 o are Mihnea Ghildus si magazinul sau Dizainar. Feedback-ul primit de la Mihnea ne-a orientat productia si o parte semnificativa din vanzarile noastre s-au realizat prin magazinul acestuia.
In rest, ne promovam prin Facebook, orice nou eveniment sau obiect cream. Chiar acum pregatim un facelift pentru site-ul actual si sper ca pana la sfarsitul anului sa ne extindem prezenta si in magazine.
Designul de obiect in Romania
Cand am pornit, in 2012, comunitatea de designeri era inca in organizare. In acea perioada au inceput sa apara ONG-uri dedicate, evenimente de profil, showroom-uri s.a. Noi am avut norocul de a prinde acest val si de a fi promovati, mai ales in presa si prin expozitii.
Publicul care cumpara design apreciaza si nota de "romanesc", cu conditia ca obiectele propuse sa fie competitive cu ce vine din afara tarii. Iar atelierul meu a crescut ca vanzari in fiecare an si datorita faptului ca romanii cumpara din ce in ce mai mult design autohton.
Planuri pe 2015
In viitor, vreau sa intru pe piata de corporate gifts cu un prim obiect, veioza Roca. Mai mult decat sa propun abajururi in culori de logo corporate, ma gandeam ca ar fi cu adevarat fain sa fac veioze din hartia recuperata, ce altfel ar fi consumata in birouri. Poate chiar sa-i pun pe angajati la munca si sa le faca chiar ei, la un teambuilding. Muhahaha!!!
Iar, deocamdata, ne pregatim pentru BIFE in septembrie cu un facelift al site-ului si cu o colectie completa A4, gata de etalare.