Tinerii. Se inmultesc de la an la an. La fel si telefoanele. Direct proportional sau nu, e clar ca timpul petrecut strict in offline de catre ei este tot mai mic. Si, legat de timpul care exista, tanarul se gandeste mult de tot pana sa-l puna in slujba vreunei cauze nobile. Asta daca se gandeste, pentru ca si-asa are o super paleta de optiuni pana la optiunea "Ajuta niste necunoscuti". Si chiar daca se gandeste, na, el ce primeste?
O iau tot mai in jos in intro-ul asta, nu? Dar e bine ca interpretarile mele nu sunt bazate pe vreun fundament prea solid.
In schimb, research-ul spune ca 84% dintre tineri folosesc Internetul pe mobil, in crestere de la 74% fata de anul precedent, iar ca numai 19% dintre tineri fac voluntariat. Datele sunt cuprinse in raportul de cercetare Youth Index Romania - Tendinte in activitati, preferinte si consum - 2014/2015 vs. 2013/2014, un demers al Brennan R&C si Quantix Marketing Consulting care continua initiativa din anul anterior, raportul YouBUS 2013-2014.
Cum ai vorbi cu restul de 81% dintre tinerii de 14-26 de ani ca sa plantezi samanta voluntariatului?
Hai sa notam niste exemple.
Coca-Cola a desfasurat anul trecut campania "Fii nebun de bun" care, iata, combina cele doua elemente aparent certate: mobile-ul si voluntariatul. Odrasla a iesit in forma unui app, Radar for Good, care permitea oricui sa gaseasca in apropiere, pe o harta interactiva a Bucurestiului, cazuri inregistrate unde sa se deplaseze si sa ajute.
Case Study: Coca-Cola - "Radar for Good"
Potrivit comunicatului emis de McCann PR de la acea data, Coca-Cola "isi propune[a] sa demonstreze ca in lume exista oameni care fac lucruri bune fara a cere nimic in schimb". Pe langa aplicatie, campania spunea si povestile unor astfel de oameni, intre care Alex Bobes, un tanar de 20 si ceva de ani care oferea curse gratuite cu masina celor care aveau nevoie.
Cu sprijinul nespus al lui Google, aflam ca totul s-a transformat intr-un proiect de sine statator.
Parasim Romania si ajungem in Peru, unde Techo, un ONG care construieste case pentru oamenii nevoiasi, a observat prin 2013 ca voluntarii li se imputinau tot mai mult, iar problema saraciei isi pierdea din audienta.
Vrand sa le vorbeasca tinerilor despre problema saraciei in asa fel incat ei sa si asculte, agentia Circus Lima au inventat un personaj care sa atraga atentia acestui target. O chema Pandora, era artist vizual si avea un plan cu totul deosebit in eliminarea saraciei poporului peruan. In clipurile ei de pe YouTube, vorbea cu pasiune despre eliminarea saraciei prin proiecte de fashion pentru oameni defavorizati, de pilda - pentru ca "Daca vrei sa nu mai fii sarac, trebuie sa nu-ti mai arati saracia".
Acum, stim ca tinerii sunt greu de impresionat dar, cand le dai o tinta ambulanta, n-o vor lasa sa scape.
Case Study: Techo - "Pandora Project"
Centrul de voluntari din Zagreb si agentia IMAGO ii cam cunosc pe tinerii croati si stiu si ce-i bine pentru cauzele pe care le sustine ONG-ul. De ce sa pierzi timp incercand printr-o campanie sa strangi voluntari ca apoi sa-i aduni la un loc pentru a face ceva?
Mai bine fa o campanie unde sa-i activezi ca voluntari remote, cum s-ar spune.
Si, cand transformi expresii ale urei pe baza de xenofobie, rasism, homofobie si alte puncte de discriminare, in sintagme precum "Eat Mom's Donuts" cu doar cateva litere strategic plasate, e destul de clar ca vorbim de un joc de cuvinte care ar prinde pe oricine face un drum de la A la B si se mai uita si pe pereti, nu doar in telefon. Ah, mai stiti vremurile cand ne uitam pe pereti?
Case Study: Volunteer Center Zagreb - "The world is so much better without hate"
Ramanem in Croatia si pentru urmatoarea campanie. Avand scopul de a recruta noi voluntari, campania pentru Volunteer Center Zagreb, realizata de Bruketa & Zinic OM, vorbeste tanarului (indiferent de varsta) care se viseaza erou.
Loc de desfasurare: cinema. Photo booth la intrare: bifat. Un film cu supereroi: arhibifat, e inflatie de cativa ani de zile. Panou foto cut-out cu supereroi unde sa-ti pui capul ca sa devii Thor sau Iron Man, bifat. Lumea trece, lumea vine, lumea pozeaza. La final, vine si twist-ul. Primeai poza si vedeai ca nu esti Tony Stark, ci ca esti mai bun decat el.
Case Study: Volunteer Center Zagreb - "Anyone can be a superhero"
Gata. Sa ne vedem cu altele si mai bune.