Marian Chiriac (Alerg.ro): Am interactionat cu mai toate brandurile prezente in Romania care se asociaza cu alergarea. Cu doar cateva exceptii, nu cunosc si nu inteleg fenomenul alergarii de masa

Marian Chiriac (Alerg.ro): Am interactionat cu mai toate brandurile prezente in Romania care se asociaza cu alergarea. Cu doar cateva exceptii, nu cunosc si nu inteleg fenomenul alergarii de masa

"La anul se vor implini 30 de ani de la prima distanta a maratonului pe care am alergat-o. As zice, asadar, ca alerg dintotdeauna. Alergarea pentru mine e o forma naturala de a ma misca, un mod de viata", spune Marian Chiriac (jurnalist cu 25 de ani experienta si alergator pe masura).

A pornit Alerg.ro ca un blog si peste 2 ani a devenit o revista tiparita, cu o echipa proprie si colaboratori. In plus fata de acest proiect, Marian organizeaza programe de training pentru alergatori ,dar si evenimente conexe alergarii, cum ar fi Seratele Alergatorului.

Asa cum arata si datele cercetarii "Sport in Romania 2015. Focus on Running", realizata de Quantix Marketing Consulting, din ce in ce mai multi romani incep sa alerge.

Marian povesteste in textul de mai jos experientele sale de alergator, dar si concluziile pe care le-a extras ca martor al acestui fenomen in Romania: cum a evoluat interesul romanilor pentru alergat, care este portretul alergatorului autohton, ce lipseste.

 

42 de numere, cat un maraton

Proiectul Alerg.ro a inceput in 2008, ca un blog, unde relatam despre alergarile, competitiile, calatoriile proprii. In scurt timp, mi-am dat seama ca e nevoie de un spatiu mediatic in care sa se ofere si informatii de specialitate, sa se impartaseasca experiente, sa se promoveze alergatori (fie performanti, fie cu o experienta de viata relevanta), sa se spuna povesti din alergare.

Asa ca, treptat, am dezvoltat continuu proiectul, atat ca numar de colaboratori, cat si ca initiative.

In aprilie 2010, am publicat primul numar al unei reviste tiparite, care se numeste tot ALERG. Acum am ajuns la numarul 25.

De la bun inceput mi-am propus sa tiparesc 42 de numere (oarecum simbolic, cat distanta unui maraton), se pare ca o sa reusesc. Tirajul minim al revistei, care apare de sase ori pe an, e de 1.500 exemplare, iar maximul de 5.000 exemplare.

In mai anul acesta am lansat si ideea de a publica reviste dedicate exclusiv unor evenimente. Astfel, am tiparit "Alerg la Ecomarathon", cu ocazia maratonului de la Moieciu.

In iunie 2010 am initiat un training, in urma caruia patru cititori ai portalului de stiri Hotnews.ro – incepatori in ale alergarii – au reusit dupa patru luni de pregatire – sa termine Primul Maraton.

Intre timp, alaturi de Oana si Gabriel Solomon, organizez programe de antrenament pentru angajatii Raiffeisen, care alearga prima lor cursa de semi- sau maraton la Bucuresti. Programul a ajuns la a cincea editie, pana acum am antrenat circa 75 de persoane.

 

Evolutia echipei

De la inceputul anului 2011 s-a alaturat echipei Alerg.ro Viorel Ghita (Grizon), care a devenit titular al rubricii GrizonoToane. In acelasi an, dar spre sfarsitul lui, jurnalistul si artistul video Bogdan Stamatin a inceput sa tina un jurnal al alergarilor sale in cadrul rubricii Fuga dupa Stamatin.

Din aprilie 2012 avem, intr-un final, si o voce feminina: Madalina Amza, titulara rubricii Gazela de la pagina 5. Cateva luni mai tarziu, Daniel Marinescu (aka Sundance) a lansat Rubrica de viteza, unde abordeaza subiecte legate de alergarile pe distante scurte.

La scurt timp dupa aceea, Adrian Ber a inceput sa relateze despre cursele sale in rubrica Running Be(a)r, iar Adrian Mila sa fie critic, ironic si inteligent in rubrica Coltul Consumatorului.

Din 2014, jurnalistul si activistul civic Adrian Dohotaru este titularul rubricii Alergatorul Performan(t), iar Florin Popa scrie despre alergare si face recenzii de carte. As vrea sa gasesc un alergator pasionat de gatit/bucatarie, pot sa ii fac o oferta.

Constant, publicam si relatari de la alergari si experiente inedite, trimise de catre cititorii Alerg.ro.

Din primavara anului 2011, alaturi de Gabriel Solomon, am organizat Seratele Alergatorului, o intilnire informala a prietenilor alergarii, unde se vad filme, se dezbat noutati, se discuta despre alergare. Pe moment, am intrerupt proiectul, speram sa il reluam.

In anul 2012, Alerg.ro s-a clasat pe locul 2 intr-un clasament al celor mai bune bloguri sportive, intr-un concurs organizat de catre Gazeta Sporturilor.

Echipa Alerg.ro are asadar 4-5 colaboratori constanti si mult mai multi ocazionali.

 

Proiecte

Fiind multiple proiecte, o sa incerc sa rezum pentru fiecare in parte. Oricum, trendul interesului alergatorilor pentru proiectele noastre este crescator. Desigur, totul se explica prin cresterea interesului general pentru alergare.

Proiectele:

- Site-ul Alerg.ro a crescut de la citeva zeci de vizite pe zi, la minimum 500 azi;
- Tirajul mediu al revistei Alerg a crescut de aproape trei ori, cel maxim de aproape zece ori;
- Numarul participantilor la programul Primul Maraton a crescut de la sase la peste 60, in acest an. Aceasta crestere nu e totusi chiar imbucuratoare, deoarece exista riscul scaderii calitatii antrenamentelor. Insa vorbeste de interesul tot mai mare al oamenilor pentru sport.

 

Portretul alergatorului

In opinia mea, sunt doua tipuri majore de alergatori:

- Alergatorul pasionat. Varsta medie 35-45 ani, in majoritate barbati, nivel de instruire si venituri peste medie, care se antreneaza de cel putin trei ori pe saptamana, e informat si cumpara echipament performant, alearga cel putin 6-7 curse pe distanta lunga pe an (asadar, cel putin semimaraton), plus alte numeroase crosuri sau competii adiacente (bicicleta sau triatlon).

Categoria include circa 1.500 de persoane. Acest grup se mai imparte, totodata, in functie de suprafata alergata (sosea sau trail/munte).

- Alergatorul ocazional. Varsta medie ceva mai scazuta, tot mai multe femei, nivel de instruire si venituri tot peste medie, tot din mediul urban, se antreneaza in special inaintea celor doua competitii majore la concureaza pe an, in rest alearga cand si cat poate.

Mi-e greu sa estimez un numar, dar vorbim de circa 5.000 persoane. 


Amandoua grupurile mentionate se incadreaza in categoria alergatorilor amatori. Profesionistii sunt cei care traiesc din alergare si reprezinta cu totul alta categorie.

 

Sfaturi pentru brandurile care alearga

Am interactionat cu mai toate brandurile prezente in Romania care se asociaza cu alergarea. Cu doar cateva mici exceptii, mai toate nu cunosc si nu inteleg fenomenul alergarii de masa. Sunt interesate in primul rand sa vanda, nu sa sustina alergarea ca un stil de viata.

In acest context, nu prea are sens sa fac recomandari. Insa, clar, e nevoie de o schimbare de atitudine.

 

Lipsuri

In acest moment, alergatorul generic de la noi nu duce lipsa de aproape nimic. Nici de informatii, nici de echipament, nici de competitii. Poate doar in Bucuresti si alte cateva orase mari de ceva mai multe locuri de alergare / antrenament. Insa aici doar autoritatile pot juca un rol, nu cred ca vreo companie privata se va apuca sa construiasca piste de alergare (pot doar, cel mult, sa amenajeze trasee existente).

Poate singura problema reala a alergatorului e legata de echipamentul scump (e mai scump in Romania, asa ca alergatorii din categoria celor pasionati cumpara aproape exclusiv online, din afara tarii) si de costurile (tot mai) mari ale taxei de participare.

Evenimentele de alergare sunt in clipa de fata suficiente in comparatie cu numarul alergatorilor. Tot mai multe dintre acestea sunt sprijinite de branduri, dar nu intr-un mod care sa incurajeze alergarea.

Ma gandesc la faptul ca in 90% din competitii, brandurile ofera doar echipament/vouchere pentru premii si nu sprijin financiar organizatorilor, care in aceste conditii trebuie sa tina nivelul taxelor de participare sus, mult prea sus pentru nivelul Romaniei.

 

Ce ar avea de castigat brandurile care sprijina alergatorii

As vrea sa raspund doar din perspectiva de alergator. Desigur, brandurile ar castiga expunere, si-ar face cunoscute produsele si serviciile, ar promova valorile asociate alergarii (fair-play, munca sustinuta, seriozitate, spirit de camaraderie etc).

Totusi, ca alergator, nu ma intereseaza daca un concurs e asociat cu un brand, ci doar ca acea competitie sa fie cat mai bine organizata, sa nu fie scumpa si sa imi ofere sentimentul ca e un loc/eveniment unde ma intalnesc cu prieteni, unde sa am ce vedea / ce face dupa concursul propriu-zis etc.

 

Ce branduri sustin alergarea

Ma refer doar la Romania. Apreciez Isostar, Sponser, Compressport– cu exceptia primului brand, toate celelalte sunt reprezentate de persoane care cunosc din interior fenomenul alergarii. De aceea, abordarea lor e una mai prietenoasa, mai aproape de interesele reale ale alergatorului generic.

In plus, alte branduri precum Salomon, Nike, Intersport – incep sa inteleaga fenomenul, se implica tot mai mult.

 

La nivel international

Raportat la numarul de alergatori, Romania are foarte multe concursuri. Si calitatea multor competitii, din punct de vedere organizatoric si al provocarii sportive, e de nivel international.

In schimb, ramane scazut numarul practicantilor acestui sport. Scurta comparatie: la un maraton de sosea din marile orase occidentale participa in medie 40-50.000 de alergatori. La noi nu s-a ajuns inca la 5.000 de participanti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related