[Bloggerii si publicitatea] Roxana Lupu: Multi scriu si despre atentatele de la 11 septembrie, si despre rapiri de copii, si despre iaurt, si despre parfumuri; din pacate, fara pic de talent

[Bloggerii si publicitatea] Roxana Lupu: Multi scriu si despre atentatele de la 11 septembrie, si despre rapiri de copii, si despre iaurt, si despre parfumuri; din pacate, fara pic de talent

Roxana Lupu spera sa nu imbatraneasca pana cand va avea un "job full time" la Adrenallina.ro. Ea a pornit blogul in 2009, in momentul in care a descoperit si sportul. Publicitatea a venit de abia in 2014, cand romanii de toate varstele au inceput sa alerge sau sa mearga cu bicicleta sau sa faca triatlon si, o data cu asta, atentia brandurilor a fost brusc captata.

"Cand a crescut traficul destul de mult si cand am inceput sa primesc din ce in ce mai multe propuneri de colaborare, am decis ca Adrenallina trebuie sa treaca la nivelul urmator. Asa ca am luat domeniu .ro, am format o echipa de oameni pasionati de sport si cu talent la scris si impreuna facem ce ne place la Adrenallina.ro", povesteste Roxana, care este si jurnalist cu 14 ani experienta.

Ea explica pentru IQads ce o enerveaza in online-ul autohton, care sunt conditiile in care accepta publicitatea pe site si cum o trece prin filtrul sportiv.

 

Blog inceput cu o bicicleta

Adrenallina.ro s-a nascut in 2009, odata cu renasterea mea: la 29 de ani am descoperit sportul si asta mi-a schimbat viata. Am primit o bicicleta cadou si din acel moment am inceput sa practic mountain biking, mai ales in competitii.

In fata mea s-a deschis o noua lume, am aflat ca am oarecare talent la ciclism, ca ma simt incredibil facand asta, am inceput sa urc pe podium la concursuri in toata tara si mi-am facut o groaza de prieteni misto.

Eu sunt si jurnalist (am 14 ani experinta in presa) si atunci am simtit nevoia sa impartasesc din povestile astea, fie ca erau jurnalele mele de cursa, fie ca erau interviuri cu oameni pe care ii descopeream treptat, cum ar fi, un exemplu, domni la 60 de ani care participa la competitii de anduranta, cu bicicleta pe munte si intrec pusti de 20 de ani.

La momentul lui 2009, Adrenallina era pe platforma Wordpress, si mai erau cateva bloguri razlete pe sport; cat priveste publicitatea, nu prea exista: un schimb de link-uri in blogroll si cam atat.

Cu timpul, au inceput sa apara organizatori de competitii care ma contactau pentru a face cunoscute detaliile cursei lor, si atunci faceam un dragut conspect dintr-un site. Au aparut apoi usor-usor comunicatele de presa, care in ultimii trei ani s-au intetit, pe masura ce calendarul competitional s-a aglomerat.

Dar asta e PR. Despre publicitate in cazul Adrenallina si, as indrazni sa spun, in cazul majoritatii blogurilor de sport de la noi, putem vorbi raportandu-ne la anul 2014.

Cand si ce s-a intamplat? A crescut numarul oamenilor, de toate varstele, care incep sa alerge sau sa mearga cu bicicleta sau sa faca triatlon, odata cu asta au aparut din ce in ce mai multe curse si concepte de cursa si atentia brandurilor a fost brusc captata.

Au aparut strategii de Corporate Social Responsibility in companii, care privesc sportul si miscarea, proiecte de initiativa ce privesc sportul si miscarea sanatoasa, campanii publicitare care folosesc ca trigger competitia sportiva.

Blogging-ul sportiv este intr-o expansiune, are teren prielnic, ceea ce ii lipseste poate este experienta in scris a celui care il pastoreste.

Asadar, pentru Adrenallina putem vorbi despre publicitate in anul 2014, cand au inceput sa apara discutii cu agentii, propuneri din partea brandurilor de sport sau din partea organizatorilor de competitii sportive.

Adrenallina era deja un nume in piata – majoritatea sportivilor amatori si profesionisti din Romania, din zone ca alergare, alergare montana, ciclism, mountainbike, triatlon, au cam auzit despre platforma.

In plus, blogul a crescut odata cu evolutia mea sportiva: de la mountainbike am trecut la triatlon si curse de triatlon extreme (Ironman, Half Ironman), astfel ca publicul a crescut si a venit din toate aceste zone de care eu m-am apropiat treptat.

In lumea sportiva, oamenii asociaza spatiul cu mine, pentru ca e o lume in care cam stim unii de altii: ne intalnim la antrenamente, prin parcuri la alergari de grup, iesim in weekend la ture, ma mai vad pe podium la competii.

Cand a crescut traficul destul de mult si cand am inceput sa primesc din ce in ce mai multe propuneri de colaborare, am decis ca Adrenallina trebuie sa treaca la nivelul urmator.

Asa ca am luat domeniu .ro, am format o echipa de oameni pasionati de sport si cu talent la scris si impreuna facem ce ne place la Adrenallina.ro: spunem povestile din lumea asta; este pacat sa se piarda, mai ales ca multi ne spun ca se simt motivati de ceea ce citesc acolo.

Unii si-au deschis propriul blog, altii isi iau doza de inspiratie sau de curaj pentru a iesi la antrenamente sau de a participa la curse. Sau de a-si schimba viata.

 

Publicitatea pe blog. Controverse

Pe nisa asta, de sport si competitii, este o incantare sa relationezi cu oamenii din spatele blogurilor. Nu spun lucruri mari, mie asa mi s-a intamplat.

Am avut ocazia sa interactionam, poate in tabere tematice in diverse proiecte si campanii sportive, pe la concursuri, pe la antrenamente de grup. A fost de fiecare data fain.

Se intampla ca oamenii care si fac sport si scriu despre asta sa fie destepti si originali, sunt muncitori, plini de idei, jongleaza de obicei si cu un job si cu scrisul la blog si cu antrenamente sau evenimente si mai fac si tot felul de nebunii sportive.

De obicei sportul uneste oamenii intr-un mod minunat, si daca mai ai in comun si dragostea pentru scris si poveste, rezulta o prietenie, in niciun caz o polemica sau o controversa. Asa e pe nisa asta, pe alte nise nu as comenta de pe margine.

Cat despre blogurile generaliste, mi-e cu adevarat greu sa le inteleg. Sunt cativa oameni, ii numeri pe degete, care au condeiul la ei si stiu sa faca treaba.

Dar multi scriu si despre atentatele de la 11 septembrie, si despre rapiri de copii, si despre iaurt, si despre vacante si despre parfumuri; din pacate, fara pic de talent. Sau strategie.

Cititorii Adrenallina practica in marea lor majoritate sport sau se gandesc sa se apuce sau vor sa treaca la nivelul urmator de pregatire sportiva, si suntem fara doar si poate prieteni.

Suna poate bucolic, dar oamenii interesati de sport, intr-o forma sau alta, sunt foarte pasnici si cam destepti. Daca le-ai inselat asteptarile, te vor taxa plecand de la tine si citind altceva. Nu fac scandal. Iar daca au de spus ceva, o fac la modul cel mai civilizat cu putinta.

 

Reguli

Continutul nostru este nisat, deci nu prea vom scrie despre frigidere sau mixere. Subiectul trebuie sa fie in legatura cu miscarea, cu sportul. Adrenallina nu este insa doar despre asta, ci despre ceva mai subtil: e despre cum te poti autodepasi.

Despre cum poti sa-ti explodezi limitele din capul tau si sa mergi mai departe, si mai departe, cu viata ta si cu ceea ce poti face tu pe Pamant. Si sportul este o cale foarte buna. Iti da o incredere in tine fenomenala si poate inlocui cu mult succes antidepresivele :)

Deci ne asumam si acest spatiu de comunicare, al depasirii limitelor si al aventurii, al miscarii si al unui stil de viata sanatos si… competitiv.

Daca este sa vorbim despre reguli de acceptare a publicitatii, acestea ar fi cateva, scurte si la obiect: sa impartim un spatiu de comunicare cu acel brand, sa avem o poveste pe care o putem spune mai departe sau detalii care ii fac viata mai buna celui care citeste, sa avem o stire.

Rar spre deloc acceptam advertoriale. Tot ceea ce apare pe Adrenallina este adaptat la public si este o poveste desenata in scris de noi, trecuta prin filtrul nostru.

 

Cum marchezi publicitatea pe blog

De exemplu, exista o rubrica de Testing, pentru produse si servicii sportive, iar in cazul rarelelor advertoriale trecem "P", de la publicitate. Testing inseamna insa si experienta cu produsul/serviciul, si povestea celui care o traieste. Nu credem in fraze prefabricate, lipsite de orice emotie. Vremea lor a trecut.

In plus, noi suntem sportivi, avem o experienta de ceva ani la activ si intelegem aceasta piata mai ales din postura de consumator, la care se adauga insight-urile pe care le-am castigat de-a lungul vremii, testand pentru noi anumite chestii, in competiii sau antrenamente.

Asa ca mesajul este unul veritabil, original. Si nu este diferit ca forma sau abordare de celelalte articole din site. Nu face nota discordanta.

 

Colaborarea cu agentiile

Colaborarea cu agentiile s-a intensificat in ultimii 2 ani si au inceput sa apara si cereri de speaking la evenimentele interne ale companiilor.

Oamenii au nevoie sa afle povesti pe care le pot cupla la ei si atunci cand afla ca un om obisnuit, ca ei, se apuca de sport la o varsta nu tocmai frageda si finalizeaza de exemplu o cursa Ironman (3 km 600 de m inot, 180 de km ciclism, 42 de km alergare), prind curaj.

Eu am finalizat cursa in iunie 2014 si am vorbit in cateva ocazii despre asta. Unii dintre cei pe care i-am cunoscut acolo mi-au scris ca s-au apucat de sport si ca au finalizat un maraton sau ca si-au luat bicicleta si merg la ture cu prietenii.

 

Venituri: Se poate trai din publicitatea pe blog?

Raspunsul la acest moment este nu. Vorbim despre o nisa, e adevarat, in crestere, dar care mai are de depasit niste etape bune. Sper, totusi, sa nu imbatranesc pana cand voi avea un job full time la Adrenallina.ro :) 

In acelasi timp, Adrenallina.ro este in transformare: nu i-as mai spune blog pentru ca ceea ce se intampla acolo este in buna parte jurnalism: sunt interviuri, exclusivitati, stiri, editoriale.

Recent, am avut o exclusivitate cu multipla campioana mondiala la triatlon Ironman, Chrissie Wellington sau cu campioana mondiala de mountain bike downhill, Tracey Moseley.

 

Enervari

Publicitatea cu orice pret, fara o strategie in spate. Fara poveste. Fara informatii utile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related