Adrian Docea, despre Heraldist & Wondermarks: Nu suntem nici corporatie, nici freelanceri, suntem un animal nemaivazut. Un fel de brotherhood, un model de "cooperativa de advertising"

Adrian Docea, despre Heraldist & Wondermarks: Nu suntem nici corporatie, nici freelanceri, suntem un animal nemaivazut. Un fel de brotherhood, un model de "cooperativa de advertising"

La Cluj se coace ceva de ceva vreme incoace, cu o scanteie pornita din Berlin.

Acolo se gaseau Adrian Docea (Creative Director, Heraldist & Wondermarks) si Elena Hurjui (Strategy Director) intr-o pauza de advertising cu rol de catalizator. Ulterior, cu creionul pe blueprint-ul de agentie, au facut niste modificari - niste procese flexibilizate, cateva ajustari la ierarhie, adaugarea de prioritati noi samd. 

A iesit Heraldist & Wondermarks (H&W)o agentie bazata pe un model cooperativ. 

H&W recruteaza seniori cu zeci de ani la activ in publicitatea internationala, care devin actionari din prima zi in care se alatura agentiei. Misiunea: constructia de branduri. Cel mai de preferat, in moduri deloc confortabile si pe trasee necunoscute.

Alte upgrade-uri la versiunea beta de agentie: 
- regula de 20% (procent de timp dedicat proiectelor pro bono); 
- infiintarea unei platforme de parteneriate cu startup-uri cu potential (sprijin privind branding, advertising si pana la accesat fonduri europene);
- componenta de business: lansarea propriilor branduri, cu propriile magazine (unul de miere, urmeaza unul turistic si altul de fashion). 

Adrian spune mai pe larg povestea H&W in continuare:

 

Calea catre Heraldist & Wondermarks

Sunt un geek.

Cred ca am fost pasionat de branding din clasa I, nu stiam ca-i zice branding, desenam pagini intregi de steme si simboluri la sfarsitul caietelor.

M-a fascinat faptul ca poti reduce un intreg univers la esenta, m-a fascinat estetica simbolurilor si constructia logica din spate. In liceu am inceput sa citesc tot ce prindeam pe identitate si strategie de brand.

Numele agentiei e un omagiu adus heraldicii, parintele branding-ului.

 

Membrii fondatori. Cum v-ati reunit?

Nu ne uitam la Mad Men, ne uitam la Sillicon Valley.

Am inceput Heraldist & Wondermarks anul trecut in Berlin impreuna cu Elena Hurjui. Ne luaseram un an sabatic in care sa ne punem gandurile in ordine dupa 12 ani de advertising si dupa cei aproape 5 ani in Moscova.

Ne-am dat seama ca iubim meseria asta ca-n prima zi, ca vrem sa construim branduri de poveste si sa facem advertising care sa miste oamenii, dar ca vrem s-o facem altfel.

Ne-am propus sa reinventam conceptul de agentie. Cred ca am reusit: am creat un model de business foarte deschis, prin care partenerii seniori care ni se alatura devin actionari inca din prima zi.

Inca din primele luni ni s-au alaturat Balint Hajagos, cu care incepem biroul din Bucuresti si Claudia Szanto, cu care am fondat biroul din Cluj, amandoi oameni cu 15-25 de ani de experienta internationala in spate. Suntem in discutii cu urmatorii doi seniori care se vor alatura proiectului.

 

Agentia reinventata

Sa aduni laolalta 5-6 experti intr-un startup in doar cateva luni e o performanta. Cum a fost posibila?

Suntem agili, ne miscam rapid, nu ne uitam la Mad Men, ne uitam la Sillicon Valley. Cred ca devenim un fel de aspirator de seniori de top care nu mai vor in corporatie. Intr-o multinationala esti si vei un angajat.

In Heraldist esti actionar din prima zi. Ai firma ta, fara sa treci prin chinurile facerii unei firme. Ai flexibilitatea unui freelancer fara riscurile freelancing-ului.

Nu suntem nici corporatie, nici freelanceri, suntem un animal nemaivazut. Un fel de brotherhood, un model de "cooperativa de advertising". 

E un model care, din cate stiu a mai fost incercat intr-o alta forma doar de catre St. Luke (ex-Chiat/Day London), legendara agentie londoneza care a reinventat pentru prima oara agentia de publicitate.

Chiar am reusit sa dau de Andy Law, fondatorul St.Luke, si am schimbat cateva ganduri despre modelul de business. Cred ca putem invata din greselile lor si putem sa facem modelul cooperativ functional.

Putem sa readucem oamenilor de advertising entuziasmul inceputurilor, bucuria de a fi parte din ceva important in loc sa lucrezi pentru cineva important.

 

Din Berlin in Cluj

Berlin a fost un stop, nu destinatia. Dar e locul in care s-a nascut H&W. Destinatia era Cluj.

De ce Cluj? Pentru ca vroiam sa ne intoarcem acasa in Romania, locuisem deja 5 ani in Bucuresti, dar Cluj a fost intotdeauna acasa.

Cluj e boem, dar are energie. Oamenii au timp de oameni, de biciclete si hamace, filme si muzici, iar creativii au timp de creat.

Orasul e in acelasi timp un centru european major pe arte vizuale, dar si cel mai mare exportator de IT al tarii. E orasul marilor festivaluri si ai aproape 100.000 de studenti din care sa recrutezi tinere talente.

Si-apoi, daca Boguski poate sa schimbe lumea din Boulder, Colorado, incercam si noi din Cluj, Romania.

 

Pozitionare

Ne dorim sa fim un wunderkind al advertising-ului european.

Nu suntem inca acolo. Dar e important sa ai o viziune care sa inspire, cu care sa te trezesti in fiecare dimineata si sa stii unde vrei sa ajungi. Noi stim unde vrem sa ajungem. Cred ca sloganul nostru spune cel mai bine ce suntem si ce vrem: suntem "Dreamers. Makers. Troublemakers".

Dreamers - toti cei din Heraldist avem inocenta de a vrea sa punem creativitatea in slujba unor cauze mai bune. De asta am hotarat sa fim prima agentie de pe piata care dedica 20% din timp proiectelor pro bono.

Inca nici nu stim daca e un model functional dar o facem deja, suntem singurii suficient de nebuni sa il incercam.

Suntem Makers - adica nu facem doar advertising, construim business-uri.

Suntem singura agentie care si-a creat propriile branduri, cu propriile magazine, si singura care are o platforma de parteneriate cu startup-uri; ba mai mult, jumatate din timpul nostru si jumatate din agentie ("Wondermarks") este dedicata startup-urilor - ale noastre si ale partenerilor.

Suntem in situatia unica de a fi simultan si oameni de advertising si oameni de business, pentru clienti e o experienta noua sa lucreze cu advertiseri care gandesc business.

Suntem Troublemakers - nu suntem o agentie confortabila; daca vrei o agentie care sa faca ce-i spui fara sa puna intrebari, exista deja 100 pe piata.

Noi punem intrebari pentru ca avem mentalitate de antreprenori, ne intereseaza cum functioneaza business-ul clientului, nu cum facem un ad de festival. E altceva.

 

Clienti si proiecte

Ne simtim ca in Sillicon Valley pe Somes Valley.

Suntem foarte interesati de branding cultural. Am gasit un partener excelent in Primaria Alba.

Impreuna am lansat primul brand turistic al unui oras din Romania, prima strategie de marketing a unui oras din Romania, primul manual de brand al unui oras din Romania, primul kit integrat de comunicare pentru turistii straini.


Apoi, suntem singurul oras din S-E Europei invitat in programul Uniunii Europene pentru city branding, alaturi de orase ca Oslo, Varsovia, Genoa, Vilnius, Zaragoza sau Utrecht. Alba Iulia a devenit un reper in city branding.

Am pozitionat Alba Iulia ca "Cealalta Capitala", am lansat promisiunea turistica "Visit The Largest Citadel In Romania" si deja se vede, desi suntem de-abia la inceput.

Acum ne uitam la idei de promovare neconventionala si promovare prin arta urbana. Sunt lucruri destul de avansate, lucruri pe care Bucurestiul, un oras de 40 de ori mai mare, nu le are inca nici macar in stadiu de proiect.

Mai lucram cu un proiect educational, sprijinim pro bono cateva ONG-uri locale, am ajutat pe partea de branding si gandire strategica proiectul "Cluj Capitala Europeana A Tineretului 2015", lucram cu un geniu indian al statisticii la un produs inovator de predictie pentru pietele financiare, lucram la un app de dating cu parteneri din Berlin si in toamna o sa lansam un brand de fashion in care vom fi si actionari.

Totodata, lucram cu primii clienti din Bucuresti carora le oferim servicii creative si ne bucuram sa regasim la ei acelasi profil antreprenorial care ne defineste si pe noi. Ne simtim ca in Sillicon Valley pe Somes Valley.

Si cea mai recenta realizare: impreuna cu Elena am inaugurat saptamana trecuta platforma Wunderkind, lansand impreuna cu Andrei Mutu, un tanar antreprenor local, primul startup din platforma.

E vorba de primul brand de regiune, si anume brandul Transilvaniei, "The Land Beyond The Forest", pe care l-am si inregistrat ca marca si am deschis deja primul design shop.

Cum au trecut vreo 1.000 de ani de cand exista Transilvania si nu l-a facut nimeni, ne-am gandit sa-l facem noi. Asta inseamna agentie cu mentalitate antreprenoriala.

Acum facem management de stocuri, strategie de produs, strategie de retail, parteneriate - pe scurt, suntem preocupati de genul de lucruri de care sunt preocupati in general clientii agentiilor.

Stii atunci cand esti in advertising si nu-ti poti inchipui cu ce-si ocupa timpul oamenii de marketing de la client atunci cand nu-ti dau tie feedback pe ad-ul ala de festival?

Aia facem noi acum. Suntem si agentie si "client" in acelasi timp. Asta ne ajuta sa fim creativi mai buni, care inteleg business, si oameni de business mai buni, mai creativi.

 

Viitor

Pentru anul viitor ne propunem o alta premiera: primul social creativity camp din lume. Dar despre asta, la timpul potrivit.

In incheiere: ne-a luat cateva luni sa construim un proiect cu adevarat inovator. In curand vom intra in etapa urmatoare, in care ne vom uita spre companii mari si branduri mari de pe piata si le vom propune o altfel de agentie decat au vazut pana acum, o agentie de "Dreamers. Makers. Troublemakers".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related