Cei de la Ateliere Fara Frontiere s-au hotarat sa recicleze publicitatea. Si destinele.
Sub umbrela remesh, ei recicleaza tone de materiale publicitare si le transforma in produse de moda etica, cu ajutorul angajatilor in insertie.
"Noua ne place sa spunem ca 'reciclam destine'. Misiunea nostra principala este de a (re)integra pe piata muncii persoane care cumuleaza un numar de dificulati care le impiedica sa isi gaseasca un loc de munca stabil", spune Marta Tanase (Coordonatorul de dezvoltare a atelierului remesh).
La inceputul lunii mai au lansat si un concurs de design pentru o geanta de bicicleta, realizat, bineinteles, din bannere publicitare. Schitele pot fi trimise pana pe 21 iunie, iar cea mai inspirata propunere va prinde contur in atelierul remesh, alaturi de numele castigatorului.
Ideea
In 2011 ne-am intalnit cu Bilum, o mica intreprindere de langa Paris, care asta face - upcycling de bannere publicitare. Ei erau interesati sa-i ajutam cu productia - la Ateliere Fara Frontiere primeam bannnerele, le taiam si le curatam. Nu am continuat colaborarea, dar ne-am gandit ca era o ideea buna si pentru diversificarea activitatilor noastre.
Noi tot cautam o activitate care ar deschide atelierul la un public mai larg, inclusiv femei si persoane cu handicap, care nu erau prea numeroase in cadrul activitatilor legate de IT, de reciclare si de logistica, singurele pe care le aveam la momentul de fata.
Proiectul ne-a placut si ni s-a parut foarte potrivit pentru obiectivele noastra legate de activitatile pe care vrem sa le propunem angajatilor nostri in insertie: sa fie motivante, sa aiba un rost pentru mediu si societate.
In plus, produsele remesh fiind foarte dragute si laudate, o mandrie foarte benefica s-a creat in randul salariatilor carele confectioneaza.
Primul produs
Primul produs remesh a fost coperta raportului de activitate Ateliere Fara Frontiere 2010, realizata in 300 de exemplare. Coperta din deseuri publicitare a venit ca urmare logica a copertei din hartie manuala reciclata cu insertii de iarba si componente IT din anul precedent.
Cele mai populare
Cele mai populare produse sunt sacosele A4 – revent si revive. Ele sunt preferate atat de companii pentru evenimente sau conferinte, cat si de publicul larg, datorita aspectului, rezistentei si utilitatii lor.
Etapele productiei
Avem autorizatie de mediu pentru colectarea si reutilizarea materialelor publicitare. Odata ajunse la sediul nostru, bannerele sunt taiate, spalate, croite si cusute, forma finala fiind data de angajatii in insertie in atelierul remesh.
Angajatii in insertie sunt persoane din grupuri dezavantajate, pe care ii acompaniem prin reconstruirea angajabilitatii si rezolvarea problemelor cu care se confrunta catre o stabilitate sociala si economica.
Designul este rezultatul unor idei colective ale membrilor care au facut si fac parte din echipa remesh. Incercam mereu sa cream produse noi, iar unul dintre planurile noastre de viitor este sa colaboram cu un designer pentru o serie de produse atragatoare si moderne ce vizeaza un public tanar si responsabil.
Echipa remesh este formata din 7 angajati in insertie din atelierul remesh ,un confectioner, un responsabil productie, si un coordonator de dezvoltare a proiectului.
Obstacole
Greutatile intampinate sunt legate de optimizarea procesului de productie, pozitionarea, design-ul, pretul si promovarea produselor.
Trebuie sa lucram mult la design ca sa putem crea un adeverat trend si pentru ca produsele remesh sa fie cautate pentru ce sunt: unice, atragatoare, rezistente, responsabile social si fata de mediul inconjurator.
Ce fel de materiale publicitare pot fi (re)folosite
Putem reutiliza deseuri publicitare outdoor, poliplan, PVC banner / mesh, steaguri, canvas, tot ce se poate croi si coase! Conteaza foarte mult si felul in care materialele arata dupa ce se incheie campaniile publicitare, nu le putem folosi pe cele foarte zgariate si degradate.
Produse nonconformiste
Ne place sa credem ca toate produsele noastre sunt noncomformiste, dar in top 3 se gasesc cu siguranta puful relax, rucsacul recsac si borseta repocket.
Asteptam cu nerabdare geanta de bicicleta ce va fi confectionata in urma concursului de design, pentru care asteptam schite pana pe 21 iunie. Gasiti mai multe detalii aici.
Deseuri si destine reciclate
Deseuri de Echipamente Electrice si Electronice, in speciat echipamentele IT uzate. Dar nu facem doar reciclare. Cand se poate, le reconditionam si le donam mai departe catre scoli si asociatii care le folosec pentru proiecte de educatie si dezvoltare locala, mai ales in comunitati defavorizate.
In 2014, de exemplu, am reconditionat 47% din calculatoarele uzate colectate. De la inceputul proiectului, am donat 8.000 de calculatoare complete catre 1.500 de scoli, asociatii si institutii sociale, de care s-au bucurat 200.000 de copii si tineri dezavantajati din zonele mai putin dezvoltate al tarii.
Este foarte important pentru a creste "angajabilitatea acestor tineri" intr-o lume in care aproape toate joburile din viitor vor necesita aptitudini digitale. In Romania exista un decalaj digital mare intre orasele mari si zonele rurale de exemplu.
In cursul acestui an vom recicla deseurile organice printr-un nou proiect, BIO&CO, sprijinit de Fundatia Carrefour: o ferma langa Peris in care noi angajati in insertie vor produce legume si fructe BIO si vor colecta spre compostare deseurile organice din retail, HORECA, etc. Detalii in curand!
Anul viitor vom recicla si reutiliza echipamente medicale iesite din uz datorita unui proiect condus de partenerii nostri italieni de la CAUTO si Medicos Mundi Attrezzature (MEMUA), cofinantat de Comisia Europeana prin linia de finantare Life.
Mai mult, noua ne place sa spunem ca "reciclam destine". Misiunea nostra principala este de a (re)integra pe piata muncii persoane care cumuleaza un numar de dificulati care le impiedica sa isi gaseasca un loc de munca stabil.
Dupa un parcurs de insertie in care angajatii lucreaza la mai multe activitati si primesc o acompaniere sociala si profesionala, formari si calificari care le ajuta sa dobandeasca aptitudini mai mari de lucru si sa isi gaseasca la sfarsit un loc de munca mai bine platit, un motiv concret de a crede din nou in ei insisi, in ceilalti si in viitor.
Ateliere fara Frontiere
Este o povestea lunga… A fost o data ca niciodata Ateliers Sans Frontieres, o asociatie din Franta, langa Paris, tot intreprindere sociala de insertie prin activitatea economica, nascuta in 2003.
In 2007, Ateliers Sans Frontieres a trimis un voluntar in Romania, Raluca Ouriaghli, pentru a evalua nevoia si oportunitatea pentru ca modelul Ateliers Sans Frontieres sa fie adaptat in Romania.
Dupa doi ani de intalniri, proiecte pregatitoare si munca administrativa, atelierul de insertie a fost infintat in 2009 cu o cofinantare din partea FSE-ului in partenariat cu Samusocial Romania.
Atunci am pornit, cu activitatea de baza, cea de colectare / tratare / reutilizarea Deseuri de Echipamente Electrice si Electronice, cu sprijinul eco-organismului Ecotic si a fundatiilor si companiilor care au ramas pana acum partenerii nostrii startegici: Apa Nova Bucuresti / Veolia, BRD Groupe Societe Generale si Carrefour.
"Numele" a fost ales tocmai pentru ca noi credem ca niste modele care au demonstrat eficienta lor intr-o tara trebuie sa fie dezvoltate si in alte tari unde este nevoie.
Este cazul insertiei prin economie sociala in Romania, unde persoanele excluse si marginalizate raman o povara pentru societate, primesc ajutor / asistenta sociala minime care nu rezolva situatia lor in adancime, pe cand noi credem in faptul ca fiecare persoana, poate sa se reconstruiasca prin munca si sa-si construiasca demnitatea participand deplin la viata in societate… cu increderea, sprijinul si acompanierea potrivite.
Sa luptam impotriva frontierelor invizibile din cadrul societatii, discriminarilor si alte prejudecati. In total, suntem 40 de angajati in asociatie, dintre care 21 in insertie. Avem 6 membri ai Adunarii Generale si aproximativ 10 voluntari.
Daca ati putea recicla reclamele de la TV, ce ati face cu ele? :)
Le-am transforma in expozitii foto efemere pe suport digital pentru a documenta trecerea anilor, schimbarea mentalitatilor evolutia umanitatii de inceputul televiziunii.