[Bloggerii si publicitatea] Printesa urbana: Vreau sa traiesc din blog pe termen lung si credibilitatea e cel mai important bun al meu

[Bloggerii si publicitatea] Printesa urbana: Vreau sa traiesc din blog pe termen lung si credibilitatea e cel mai important bun al meu

Primele propuneri au venit acum 5 ani, dar le-a refuzat, pentru ca nu era momentul potrivit, povesteste Ioana Chicet-Macoveiciuc.

"In ultimii doi ani, insa, am regindit strategia editoriala astfel incat sa pot include pe blog si campanii, articole sponsorizate, bannere, proiecte foto speciale, pentru ca-mi doresc sa traiesc exclusiv din blog si sa petrec cat mai mult timp alaturi de copii".

Ioana a inceput sa scrie in 2007 pe blogul sau: "ca sa-mi exorcizez niste mici demoni cvasi-romantici. Am scris constant, despre mine, despre mincare, amor, vacante, Bucuresti.

Nici acum nu stiu cum am ajuns la zeci de mii de cititori pe luna, nu am facut nici un demers special in acest sens. Doar am scris, cu drag si responsabilitate, despre mine.

De cand am copii, iar universul meu se invirte aproape exclusiv in jurul lor, scriu mult despre copii, iar comunitatea de mame din jurul blogului a crescut foarte mult”.

Printesa urbana explica pentru IQads care sunt regulile in functie de care accepta publicitate pe blog, ce o enerveaza in online-ul romanesc si care sunt lucrurile bune din blogosfera.

 

Publicitatea pe blog. Controverse

Observ ca exista controverse legate de statutul bloggerului, ocupatie nereglementata de nici un fel de reguli generale de breasla, etice sau legale.

Fiecare scrie ce si cum il taie capul, nu prea exista responsabilitate, se copiaza mult, exista tot felul de rafuieli personale intre bloggeri, din fericire publicul a inceput sa sanctioneze comportamentele nepotrivite si sper ca in citiva ani, continutul generat de bloguri sa fie unul (preponderent) de calitate.

O alta controversa e cea legata de publicitatea pe bloguri. Unii cititori se arata deranjati de ideea ca bloggerul poate castiga bani din scrisul pe blog, obisnuiti cu ideea ca scrisul e un hobby, ca blogging-ul nu e o meserie (desi va asigur ca poate fi), ca blogurile nu pot fi surse de venit pentru ca sunt asa, ca o gluma facuta la terasa cu prietenii.

Ne amuzam impreuna, apoi fiecare se intoarce la jobul lui serios, cu cravata si costum, sedinte si exceluri. Cum sa faca cineva bani dintr-un blog? E ca si cum ar primi bani ca se uita la un film si mananca popcorn.

 

Reguli

La inceput nu acceptam publicitate deloc, scriam articole foarte personale, in care orice tip de mesaj comercial ar fi fost nepotrivit. In timp, am invatat sa dezvolt colaborari creative cu agentii si branduri.

Mi-am facut un obicei de a ma intilni cu oamenii fata in fata si de a discuta impreuna ce campanie putem face pe blog astfel incit sa fie naturala, sa aduca publicului informatii verificate, oneste, interesante, sa prezinte brandul intr-un mod potrivit audientei mele, sa mi se potriveasca.

Nu recomand produse sau branduri pe care nu le cunosc, despre care nu am feedback exclusiv pozitiv, care nu se potrivesc stilului nostru de viata.

Nu colaborez in sistem barter, nu fac recenzii platite, nu ridic in slavi produse. Pastrez un raport de cel putin patru articole de continut la un articol sponsorizat. Nu ma implic in acelasi timp in campanii la produse concurente. Nu public comunicate de presa sau informatii gata mestecate de agentie.

Ma documentez serios pentru fiecare articol, analizez bine mesajele campaniei, adaptez forma lor in primul rand mie, apoi audientei mele (despre care stiu ca este 98% de gen feminin, 92% studii superioare), scriu un articol onest, direct, complet, il trimit agentiei sau clientului pentru feedback, apoi urmarim impreuna reactiile si la o saptamina dupa campanie revin cu date complete de audienta si feedback, in exporturi si screenshoturi, ca sa nu fie loc de interpretari si dubii asupra veridicitatii cifrelor.

Nu public mai mult de un articol pe luna despre acelasi brand (am contracte incheiate pe un an cu mai multe branduri, iar frecventa maxima agreata este de un articol pe luna, mai mult de atat devine agasant si obositor pentru cititori, iar asta nu face bine nici blogului, nici agentiei, nici brandului).

 

Cum se marcheaza publicitatea pe blog

Articolele sponsorizate sint marcate cu (P) in titlu, sint publicate in categoria Campanii si poarta sub ele tag-ul "Publicitate". Nu cred ca exista articole publicitare mai bine marcate de-atit! :)

Vreau ca cititorii mei sa stie din capul locului ca urmeaza sa citeasca opinia mea generata in cadrul unei campanii, la invitatia unui brand, contra unei sume de bani.

Vreau sa traiesc din blog pe termen lung si credibilitatea e cel mai important bun al meu.

 

Colaborarea cu agentiile

In ultimii doi ani am lucrat cu aproape toate agentiile de digital, cu mare bucurie am constatat cat de mult s-au schimbat lucrurile in bine de pe vremea cind lucram eu insami in agentie!

Oamenii sint foarte deschisi la idei, foarte rar mi se intimpla sa primesc briefuri rigide.

De cele mai multe ori discutam impreuna campania si felul in care o putem adapta blogului si audientei mele. Primesc feedback bun dupa majoritatea campaniilor, si de la cititori, si de la client, ceea ce inseamna ca oamenii din agentii fac o treaba buna cind aleg blogul meu pentru anumite campanii.

Lucrurile se misca bine si pe zona de contracte si plati. Cereri caraghioase primesc constant, de genul "Iti dau acces exclusiv la informatiile din comunicatul de presa atasat despre clientul meu, te rog sa le publici asa cum sint, desigur, gratis, pentru ca ele sint de interes maxim pentru publicul tau".

Sau "Stiu ca nu am mai dat semn de un an de zile, dar acum sintem gata de campanie, am atasat brieful, as vrea sa fim cu articolul live in trei ore". Sau "Imediat ce ai postat articolul, sa ne trimiti si noua o captura de ecran cu el" (ce vor sa faca oare cu captura, ma intreb).

Din fericire, insa, oamenii din agentii si clientii au inteles (sau au inceput sa inteleaga) in cel fel comunicarea pe bloguri e diferita de cea din media clasica, de ce un blogger profesionist va refuza sa publice articole copy-paste din materialele lor de marketing (si e foarte bine sa refuze), de ce e nevoie ca blogger-ul, agentia si clientul sa lucreze impreuna pentru un proiect special, creativ, diferit.

 

Venituri: Se poate trai din publicitatea pe blog?

Cu siguranta.

 

Enervari

Ma enerveaza campaniile nepotrivite cu blogurile alese, mesajele repetitive, textele prost scrise, textele scrise de oameni care nu se pricep si abordeaza subiectul din unghiuri nepotrivite, textele slab documentate, textele care ridica in slavi un produs, textele care nu au nici o legatura cu produsul, doar sint lipite in articol de un paragraf final plin de linkuri catre site-ul campaniei, publicitatea ascunsa si neasumata.

M-as bucura mult daca agentiile ar lucra mai mult pe partea de programare a articolelor pe bloguri, foarte des mi se intimpla sa gasesc aceeasi campanie pe 10 bloguri cu audienta similara, cititorii lor vor fi cu siguranta agasati de acelasi mesaj, oricat de creativ ar fi el prezentat de fiecare blogger in parte.

Cred ca o distribuire mai inteligenta in timp a articolelor cu subiect asemanator poate aduce mai multe beneficii brandului.

 

Blogosfera din Romania: un lucru bun si unul mai putin bun

Un lucru mai putin bun este ca in continuare exista multe bloguri cu continut indoielnic, scrise de oameni care nu stiu sa scrie (nici macar corect romaneste), fara responsabilitate, ca prea multi bloggeri pierd prea mult timp in rafuieli personale in loc sa creeze continut de calitate, ca bloggerii noi sunt preocupati mai mult de SEO decat de subiecte bune.

Partea buna e ca publicul e tot mai exigent si, la cum se vad lucrurile de la mine, in cativa ani vor ramine vii doar blogurile bune, cu comunitati inteligente, preocupate, active.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related