Dupa un master la Institutul de Tehnologie si Design Vestimentar din Londra, premiul "Designer for Tomorrow" si un an de mentorship in studiourile Stellei McCartney, Ioana Ciolacu s-a intors in Bucuresti.
Si-a deschis un studio, a lansat mai multe colectii, iar ultima, Hunters SS15 este despre prada si vanator. Si, cum moda are o relatie speciala cu publicitatea, Ioana isi promoveaza colectia printr-un short, LURE, realizat de Anton si Damian Groves, Studioset.
Anton si Damian povestesc pentru IQads cum au realizat in 3D o padure infinita, iar Ioana despre drumul ei de la Arhitectura la Arte si de la Londra la Bucuresti.
Inspiratia
Anton: Mediile noi reprezinta mereu o provocare, iar un short fashion a constituit una pe care ne-am dorit sa o exploram. O cunosteam pe Ioana prin sotia mea - Iulia Groves, ea a fost mereu cea care ma incuraja sa-i propun un astfel de proiect Ioanei. Ne-a placut foarte mult abordarea ei arhitecturala, asa ca, atunci cand si-a lansat colectia, i-am propus sa facem un scurtmetraj impreuna. A fost de acord.
Am discutat apoi despre colectie si despre ce anume inspirat-o: una dintre cele mai vechi teme din natura, vanatoarea. Si, mai ales, faptul ca rolurile se pot schimba usor - vanatorul poate deveni prada si invers, un proces ciclic care, oricat de brutal ar fi, asigura functionarea ecosistemului.
Pe atunci, Sin City rula la cinema si eram amandoi fanii esteticii alb-negru. Colectia ei, de asemenea, era in mare parte monocromatica, asa ca am fost influentati si de asta.
Mesajul
Anton: Focusul era pe colectie, asa ca am vrut un film puternic vizual, dar care sa pastreze un fir narativ. Ne-am concentrat pe trei elemente din natura: floarea, pasarea si pisica si cum fiecare dintre ele este prada si vanator. Fiecare dintre ele sunt reprezentate in colectia Ioanei, iar decorul este customizat.
Procesul este ciclic, se incheie asa cum incepe, surprinzandu-ne cu juxtapunerea frumusetii si a brutalitatii. Cel mai important lucru pentru noi a fost sa transmitem feeling-ul colectiei si sa il plasam intr-un context care chiar se potriveste, mai important decat o poveste clara.
De la concept la short
Damian: Am inceput sa ne gandim la acest concept in noiembrie 2014 si dupa ce am pus detaliile cap la cap, am fost gata cu storyboard-ul de Craciun. Dupa Sarbatori, am inceput sa ne gandim la detaliile de productie. Cum nu am avut buget extern, am lucrat in timpul liber.
Dupa o luna am stabilit data filmarii, iar apoi, doua zile am filmat. Postproductia a durat apoi 2 luni. Asa ca, de la concept pana la produsul final, a durat aproape 6 luni.
Cum dresezi o pisica
Damian: Cel mai amuzant moment al filmarii a fost ultima parte, care a implicat pisica. Daca pasarile realizate in 3D faceau exact ce le spuneam, pisica era destul de reala si facea ce voia ea. Era tarziu si oamenii voiau sa incheie filmarea, dar pisica nu stia asta.
Toata lumea sarea in platou si facea zgomote si gesturi ciudate pentru a convinge pisica sa reactioneze: tot ce trebuia sa faca era sa se plimbe printre copaci. Dar a fost mult mai greu decat ne-am imaginat.
Dupa cateva ore, am reusit sa obtinem de la ea ceea ce ne doream folosind o aplicatie pentru pisici.
Greutati
Damian: Postproductia a fost partea cea mai dificila. Sunt multe efecte speciale in Lure si asta ne-a consumat mult timp. Cel mai complex element a fost sa atmosfera padurii. Totul a fost filmat in studio, asa ca a trebuit sa extindem spatiul, pentru a crea o padure infinita.
Pasarile si florile au fost modelate in 3D si apoi animate, pentru a parea ca interactioneaza cu modelele filmate. Ne-a trebuit mult timp pentru a compune elementele 3D si a le integra.
Anton: Felul asta de proiecte personale la care lucram impreuna ne ajuta sa ne dezvoltam studioul, creativ si profesional. De asemenea, sa lucram fara buget extern, ne obliga sa gasim solutii creative si sa perseveram cand lucrurile devin dificile. Si e o mare bucurie sa vedem aceste proiecte personale finalizate si apreciate pentru valoarea lor artistica.
IOANA
Shortul
Din prima am stabilit ca baietii vor avea mana libera deoarece am incredere in munca lor. Eu m-am ocupat de partea de styling la fimari si am supravegheat ca totul arata cum vreau din punct de vedere vestimentar - am stat pe platouri pe intreaga durata a filmarilor. Restul a fost mana lor.
Vanatorii de moda
Pentru Hunters SS15, care apare in Lure (si care a fost lansata la Berlin Fashion Week acum fix un an), am lucrat cam 3 luni. Conceptul colectiei a fost relatia dintre vanator si vanat, un schimb de putere dintre prada si pradator.
Ce e interesant e ca in discutiile dinaintea filmarilor cu Anton Groves, eu ma asteptam ca acest concept de la care pornisem sa fie schimbat in functie de viziunea lui Anton. In schimb, el a pastrat si s-a mulat pe vibe-ul existent si a transformat conceptul meu in visual.
Inceputul
Sunt pasionata de munca mea cam de cand mi-am dat seama ca mi se potriveste. Inainte de asta nu eram neaparat pasionata, cat apreciam cum se traduc timpurile in port. Cred ca pasiunea constanta pentru zona asta vine din craftsmanship-ul pe care il presupune fiecare colectie.
De la Arhitectura la Arte
Nu eram multumita de meseria pe care mi-o alesesem, in momentul in care am inceput sa o practic. Fiind inca in scoala mi-am luat libertatea sa aleg din nou.
Am oscilat intre Moda si Scenografie, dar am ales Moda pentru ca era cel mai eficient sa pendulez intre UNArte-casa-Arhitectura.
Alegerea asta mi-a permis sa urmez si termin in paralel ambele facultati. Schimbarea de la arhitectura la moda a fost una extrem de usoara si naturala - veneam dintr-o zona creativa dar predominant structurata si tehnica, abilitati care mi-au folosit extrem de mult in felul in care privesc moda.
Aptitudini de arhitect
In momentul in care schimbi cursul, vii cu bagaj. Bagajul meu a fost folositor pentru ca oricum alesesem ceva care sa complimenteze ce stiam deja. Nu a fost o trecere radicala de la lucrat in banca la scriitor ci, mai degraba, o schimbare de nuanta in care tot ce invatasem si imi placea se porivea mai bine in moda.
Experienta Stella McCartney
Faptul ca am cunoscut si am stat printre toti oamenii aia mi-a folosit la nivel de formare si ideologie. Am avut contact direct cu oameni bine infipti in industrie si o simpla discutie face mai mult decat toate insighturile primite in toti anii de studii.
Cu Stella am avut o experienta life changing, in sensul in care nu ma asteptam ca lejeritatea si naturaletea discursului ei sa mi se potriveasca atat de mult.
Am realizat atunci ca idolatrizarea se intampla doar in mintea noastra si ca, desi apreciez multi oameni, la sfarsitul zilei sunt oameni cu aceleasi capacitati, dorinte si framantari ca si mine.
Surpriza a fost ca am reusit, cu ajutorul lor, sa cuprind dedesubturile industriei intr-un timp foarte scurt.
Intoarcerea in Bucuresti
In momentul in care am castigat DfT am realizat ca ma va astepta un an in care voi fi sprijinita, voi putea sa ma extind, sa invat, sa-mi deschid un atelier, toate astea fara sa imi fac mari griji financiare.
Am avut norocul sa pot sa aleg si ca alegerile pe care le fac sa se materializeze. Desi un atelier in Londra - unde locuiam inainte sa ma intorc - suna foarte tentant pentru multi, mi-am dat seama ca sprijinul pe care il primesc este limitat in timp (am avut o bursa de 1 an) si am incercat sa imi planific viitorul sustenabil.
Asa am ajuns sa aleg Bucurestiul si acum, uitandu-ma in spate, ma felicit pentru alegerea facuta.
Mi-a permis sa imi reduc costurile de productie si sa pot creste incet, dar sigur. Dincolo de asta, sunt foarte fericita ca, aici, calitatea muncii este superioara, ca pot produce in Europa still, ca pot controla fiecare aspect pentru ca am totul la indemana.
Astfel, acum pot asigura maximum de calitate si control pentru intreaga Europa si USA. Sansa asta, cu tot ajutorul primit, nu as fi avut-o in alta parte. Am gandit pasul asta dincolo de mirajul unei capitale a modei si toate asteptarile au fost pe masura.
Obstacole
The usual: sa prioritizez, sa ma incadrez in deadlineuri, sa gasesc materialele potrivite si providerii de incredere.
Oamenii care poarta hainele tale. Fete in principiu:)) Acum serios, nu am un stereotip de tipa pe care vreau sa o imbrac, scopul meu e ca fiecare femeie, indiferent de locatie, varsta, educatie sa se simta fain in hainele mele.
Artisti din lumea modei pe care ii urmaresti
Preen, Stella, Tisci.
Campanii publicitare din lumea modei care ti-au placut
Pe vremuri, Benetton faceau campanii reusite prin controversa. Dar, mai nou, mi-a placut abordarea Prada in 'A therapy':