Printre multele polemici care se zbat in blogosfera din Romania, una imbatraneste alaturi de cititori, dar nu se preda. E vorba de publicitate si felul in care este gazduita ea de bloggerii autohtoni. Asa ca IQads i-a intrebat care sunt cauzele controversei, in ce conditii accepta sa faca reclama, cum o semnaleaza si daca se poate trai din veniturile pe care le aduce.
Denisa Bargau are blog de noua ani. L-a facut pentru ca avea un job unde se plictisea, dar si pentru ca simtea nevoia sa scrie si nu avea unde.
"Blogul meu a trecut de la tagline-ul 'Frustrari si acid' la un fel de sufragerie calda si primitoare, unde aduc mai mult lucrurile frumoase din viata decat mizerii. Mizeriile raman de cele mai multe ori la usa, pe pres. Scopul e sa fie un loc frumos, cu lucruri demne de dat mai departe, dar mai scapa si cate un lucru urat, ca-n viata", povesteste pentru IQads.
Publicitatea pe blog: Controversa
S-au suparat cititorii pe mine, mai demult, cand am publicat un advertorial-teaser. La reveal, s-au declarat dezamagiti si cativa mi-au promis ca nu ma mai citesc. Asta cu "nu te mai citesc" e o tema recurenta in blogosfera, dar de fiecare data cand esti amenintat cu asa ceva, iti creste traficul.
Cat despre controverse, desigur ca noua, romanilor, ne este frica de reclama, asa cum bine a observat Zoso de multa vreme si de mai multe ori. Orice am face, orice am zice, mereu evitam "sa facem reclama". Chiar si in conversatiile private, aud de multe ori oameni spunand "Nu vreau sa fac reclama, dar...". Pai de ce sa nu faci reclama, in speciala daca tu crezi in produsul ori serviciul caruia ii faci reclama?
Reguli
Una singura: sa nu fie un produs sau serviciu pe care eu nu l-as incerca, folosi, testa. Daca mi-ar fi rusine sa fiu vazuta cumparand produsul X din magazin, atunci cum sa-i fac reclama pe blog? De asemenea, daca stiu ca pe cititorii mei i-ar deranja un produs/serviciu, nu l-as promova.
Cum este marcata publicitatea pe blog
Da, absolut toate advertorialele mele sunt etichetate cu "ad". Marchez chiar si articolele pentru care nu am fost platita, dar in care prezint un produs care mi-a fost trimis spre testare - de exemplu, produsele primite prin intermediul BUZZstore.
Colaborarea cu agentiile
E OK spre foarte buna, de cele mai multe ori. Consider absurde invitatiile (nonsalante) care mi se fac la evenimente care au loc maine in Bucuresti, de exemplu. Asta cu toate ca e destul de clar ca eu nu locuiesc in Bucuresti - scrie asta peste tot, iar eu scriu foarte des despre Hunedoara, judetul in care traiesc.
Venituri: se poate trai din publicitatea pe blog?
Exclusiv din publicitatea pe blog, doar daca te dedici acelui blog 24/7. Iar eu am avut in ultimii opt ani si un job (de care tocmai ma despart), iar in urmatoarea perioada voi trece la un alt job. Unul mult mai fain, dar tot imi va ocupa mult timp. Mai e si casa de care trebuie sa am grija, deci nu sunt omul care sa scrie zilnic pe blog chestii interesante. Incerc, dar nu reusesc. Dar da, se poate trai din asta, daca ai avut norocul sa prinzi primul tren si ai ramas in vagon, tinand cu dintii de locul tau.
Enervari in online
Ma enerveaza pop-up-urile care se baga in sufletul meu, desi eu nu le vreau. In general, eu chiar boicotez produsele ale caror reclame imi ajung la ochi/urechi in mod repetat. Mai precis, medicamentele care isi fac reclama obsesiv pe la posturile de radio care emit si online. Cat despre site-uri, na, ce sa zic, am AdBlock si nu prea vad reclame enervante. Iar pe site-urile de stiri nu intru decat atunci cand ia foc Facebook-ul ca s-a intamplat ceva grav.
Un lucru bun si unul rau din blogosfera romaneasca
Suntem multi, iar asta nu are cum sa fie altfel decat un lucru bun. Un lucru mai putin bun, din punctul meu de vedere, este ca nu am timp sa citesc mai multe bloguri, sa descopar bloguri noi, sa comentez peste tot cum faceam mai demult. Si la fel de rau e ca nu ma pot adapta la Feedly. De cand nu mai este Google Reader, parca sunt pe alta lume!