Andreea Nastase (Poke London): Nu exista legi in privinta licitatiilor decat atunci cand sunt folosite fonduri publice sau banii cetateanului - dictate la nivel european

Andreea Nastase (Poke London): Nu exista legi in privinta licitatiilor decat atunci cand sunt folosite fonduri publice sau banii cetateanului - dictate la nivel european

Buletin meteo, editie speciala. Dupa #pitch2015, a plouat cu meme-uri si, ocazional, a fulgerat cu indignari. Presiunea atmosferica a tot crescut in asteptarea unei reactii din "ochiul furtunii". Asteptare tooot mai prelungita, asa ca nici presiunea nu mai e ce-a fost. Cum ne regasim tot in expectativa, trecem la starea vremii pe glob. Pe alte meleaguri cum ar bate vantul intr-o situatie de #pitch2015?

Andreea Nastase (Strategist, Poke London) ne povesteste in textul de mai jos despre un pitch de dimensiuni similare organizat in Marea Britanie in 2013.

Asemanarea nu e izbitoare, avand in vedere ca organizatorul era guvernul britanic, iar agentiile s-au inscris voluntar. Totusi, ulterior etapelor acestei variante de 'pitch deschis', asociatia locala Institute of Practitioners in Advertising (IPA) a avut cate ceva de reprosat guvernului in privinta integului proces.

 

In industria de comunicare din UK s-ar putea intampla asa ceva?

Atat timp cat nu e ilegal, cred ca posibilitatea exista oriunde in lume. Nu exista legi in privinta licitatiilor decat atunci cand sunt folosite fonduri publice sau banii cetateanului - dictate la nivel european.

Aici a existat o situatie oarecum similara in 2013 in ceea ce priveste numarul de participanti la un pitch si, apoi, faptul ca organizatorul cauta cel mai mic pret.

Similaritatile se opresc acolo pentru ca participantii s-au inscris singuri si organizatorul era guvernul, responsabil de niste fonduri publice.

Pitch-ul a fost la 2 ani de la desfiintarea the Central Office of Information cand guvernul a cautat relatii directe cu furnizorii de servicii de publicitate. COI a fost un intermediar specializat in achizitionarea serviciilor de publicitate de pe piata dupa ce lua briefuri de la departamente guvernamentale.

La licitatia de publicitate organizata dupa noul sistem electronic - implementat in scopul reducerii costurilor - au participat 231 de agentii si au fost alese doar 10 (din cele foarte mari).

Se estima ca potul total la publicitate era de cam £200.000.000, iar a fi pe lista nu iti garanta un proiect, ci un loc la urmatorul pitch cand aparea un brief concret.

A mai fost unul similar pentru servicii digitale la care au participat vreo 183. Au fost multi care au considerat oportunitatea atractiva, dar au lipsit si nume mari din industrie. Cei care au castigat lucreaza si acum pe proiecte venite din procesul acela.

Am participat si eu cu agentia in care eram la vremea aceea si au fost destul de multe probleme pe care n-am loc sa le enumar aici. Multe agentii au pierdut o gramada de timp intr-un proces care ar fi putut sa fie mult mai scurt.

Ca raspuns catre guvern, IPA (Institute of Practitioners in Advertising) a publicat o scrisoare deschisa in care au criticat anumite aspecte, o chestie foarte rara pentru ei. Paguba totala, ziceau ei: 231 de agentii, £50.000 pe cap de agentie, £11.500.000 in ore pierdute doar pentru licitatia de publicate, excluzand cei 183 din digital.

 

Cate agentii estimezi ca sunt in UK?

Piata de publicitate de aici e fenomenala. La evenimentul din 2013 au participat 231 de agentii si stiu ca sunt cel putin 210 membri IPA -  organizatie in care se pot inscrie agentiile cu venituri peste £500.000.

Numarul total e necunoscut, dar se considera ca cca 80% din toti cei care lucreaza in publicitate in Marea Britanie sunt in Londra.

 

Care ar fi atitudinea agentiei in care lucrezi vizavi de un pitch de tipul asta?

Orice decizie de a raspunde la invitatii de pitch se ia la nivel de senior management in urma unei consultari elaborate in privinta obiectivelor pe care le avem la nivel de agentie si grup si a resurselor disponibile pentru a participa.

 

Exista o uniune locala a advertising-ului

Institute of Practitioners in Advertising e de departe cea mai mare, dar participarea e optionala.

 

Exista acolo o legiferare mai aparte a pitch-urilor?

Nu avem legiferare decat legat de fondurile publice de care ziceam. Statul decide legile si ar interveni in cazuri in care concurenta dintre companii dauneaza consumatorului cumva.

 

S-a spus ca agentiile romanesti sufera de low self-esteem. Ce-ai spune despre agentiile britanice la capitolul asta?

As zice ca e contextul foarte diferit data fiind marimea pietei de publicitate de aici.

 

Catre agentiile din #pitch2015

Asa cum am precizat, singurele persoane care pot lua decizia corecta in privinta participarii la o licitatie sunt persoanele de decizie din top managementul fiecarei companii.

Decizia de participare sau neparticipare este individuala si tine de strategia de piata a fiecarei entitati.

 

Catre Carrefour si alti clienti cu abordari similare

Cred ca persoanele competente, cu experienta, din industria publicitatii din Romania au transmis deja in piata mesajele dorite. In general, exista solutii in ambele directii: solutii care sa genereze un raspuns creativ mai bun si solutii care sa coste mai putin.

Mai pe larg, poate in alt context. E o tema buna de scris pe blog.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related