In urma cu 10 ani, in 2004, advertiserii din Romania descopereau cum un spatiu comun, cunoscut de toata lumea si, in acelasi timp, imposibil de ocolit, se transforma intr-un canal de comunicare nou si inovativ. De atunci, publicitatea in lift a crescut exponential, ajungand astazi sa faca parte din mixul de media al celor mai mari branduri din piata din Romania.
In 2005, spectrul de indoor alocat “publicitatii in lift” era impartit intre principalii jucatori de indoor din piata de la vremea aceea, Elevate si Brand Management.
“Ideea mi-a venit simplu, cand urcam cu liftul din blocul in care locuiam. Mi-am dat seama ca citisem instructiunile de folosire de atatea ori ca le stiam pe de rost. Asa am realizat ca am in fata ochilor o reala oportunitate de a revolutiona modul in care comunica brandurile cu consumatorii lor. Am inceput cu panouri publicitare instalate in lifturile din blocurile de locuinte din Bucuresti si, un an mai tarziu, eram deja prezenti si in alte 25 de orase din tara”, povesteste Tudor Maxim, fondatorul Elevate.
“A fost o reala satisfactie cand, doi ani mai tarziu, Anuarul Mediafax Media & Advertising isi restructura continutul si includea, pentru prima oara, o sectiune dedicata indoor-ului”, completeaza Tudor.
Avantajele publicitatii in lift au fost, de-a lungul timpului, subiectul mai multor dezbateri. Studiile au aratat insa ca, intr-un spatiu inchis, de dimensiuni reduse, lipsa stimulilor externi favorizeaza atat citirea cat si memorarea unui mesaj publicitar. Conform aprecierilor Elevate, companie specializata in publicitatea indoor, avantajele de targetare si filtrare precisa aduse de publicitatea in lift au incurajat unele branduri sa revina in spatiile indoor cu mecanisme special adaptate pentru acest canal de comunicare.
La nivel de cifre de afaceri, de-a lungul timpului piata publicitatii indoor a reflectat contextul economic. In cei 10 ani de activitate, industria a inregistrat un prag maxim in anul 2008, cand piata era cotata la aproximativ 10.000.000 euro, conform cifrelor de afaceri ale principalilor jucatori din piata de indoor comunicate de Ministerul Finantelor. La acel moment, acestia erau: Elevate (publicitate in lift si in cladiri de birouri), Brand Management (mall-uri si retele de hypermarket-uri), Sugar Media (mall-uri), Oops Media (toalete din cafenele, restaurante si cluburi), Monopoly media (retea de plasme instalate in hypermarket-uri, centre comerciale si metrou), Indoor Media (campusuri universitare, cinema), Spectacular (metrou).
Criza a privat indoor-ul de marii advertiseri din prima jumatate a deceniului – companiile imobiliare – fapt reflectat si la nivelul incasarilor care, in 2009, au scazut piata cu aproximativ 35%. Anii ce au urmat au aratat ca tendinta generala este de inovare, de testare si creativitate. Din 2010, se remarca o preferinta crescuta pentru proiecte speciale, precum campaniile de sampling sau brandingul de locatii.
Prima mare campanie de publicitate in lift a fost implementata de catre Elevate pentru Porsche. Timp de un an, Porsche a comunicat prin intermediul panourilor publicitare instalate in blocurile de locuinte din Bucuresti si Timisoara.
“Clientul Porsche a setat un trend, dupa aceasta campanie urmand branduri mari precum Orange, Avon, Ciuc sau Raiffeisen. In urma solicitarii clientilor, am extins conceptul catre o alta zona care oferea acces la aceeasi audienta captiva, un alt spatiu in care oamenii isi petreceau cea mai mare parte a zilei. In 2006 am lansat Elevate Office, pachetul cu cea mai dinamica dezvoltare din portofoliu. In prezent, reteaua se bucura de cea mai extinsa prezenta la nivel national, oferind acces in cladirile de birouri din Bucuresti dar si din Iasi, Timisoara, Cluj, Constanta, Brasov, Sibiu, Bacau si Ploiesti”, adauga Betty Gherasim, director de vanzari Elevate.
Numarul in crestere al campaniilor indoor dar si preocuparea constanta a agentiilor de a gasi solutii cat mai eficiente au generat o diversificare la nivelul suporturilor utilizate. Astfel, din 2008, era digitalizarii aducea in cladirile de birouri din Romania o solutie integrata de televiziune in lift. Pe ecrane elegante instalate in lifturi, special dezvoltate pentru acest mediu, publicul putea urmari reclame video dar si o selectie de stiri de business la zi. Un an mai tarziu, in barurile si restaurantele din Bucuresti puteau fi admirate suporturile AddMirror - oglinzile interactive cu iluminare din interior. In 2010, primul proiect de branding de lift confirma apetitul catre neconventional a publicitarilor romani - Happy Tour implementeaza un proiect special spectaculos de colantare intregrala a cabinei de lift in mai multe centre de afaceri din Bucuresti. Au urmat retele specializate care pot livra mesaje publicitare in hoteluri de 4* si 5*, in centre comerciale dar si in salile de fitness premium.
“In ultimii 10 ani, ne-am axat in principal pe educatie si inovare. Acest lucru ne-a adus reusite importante care au schimbat fundamental piata publicitatii indoor din Romania. La momentul actual, un mesaj distribuit prin intermediul publicitatii indoor poate atinge consumatorul in aproape toate mediile in care isi petrece timpul, in spatii in care mesajul publicitar, conform studiilor, atinge minim 90% din audienta”, adauga Tudor Maxim, fondatorul Elevate.
Cu o istorie de 10 ani, Elevate este una dintre cele mai dinamice agentii de indoor advertising. Dupa ce a introdus publicitatea in lift in Romania, Elevate implementeaza campanii de comunicare indoor in Bucuresti si alte 9 mari orase ale tarii. Momentan, Elevate ofera solutii de promovare in 140 cladiri de birouri, 22 hoteluri de 4* si 5*, 16 sali de fitness premium si 4 centre comerciale, utilizand mjloace de comunicare inovative precum: afisajul clasic in rame instalate in lifturi, suporturi de tip citylight si proiecte speciale.
Branduri care au ales sa se promoveze prin intermediul retelelor Elevate: Mastercard, Romtelecom, Heineken, Volkswagen, Tarom, Avon, Turkish Airlines, Lufthansa, McDonald’s, Visa, Canon, Samsung, BCR, Milka, Puma, Vichy, HBO etc