Cum se vad campaniile publicitare din perspectiva oamenilor de productie? Care sunt learning-urile acumulate pe parcursul timpului si experientei de a lucra cu agentiile sau cu clientii finali? Cum considera ei ca s-ar putea imbunatati aceste raporturi? Ne-am propus sa aflam raspunsurile de la managerii si ownerii caselor de productie de la noi.
In continuare, Viorel Spinu (CEO & Founder, Robofun):
Valoarea totala a pietei de productie publicitara neconventionala
Sincer, habar nu am sa dau o cifra. Probabil ca este destul de mica in Romania, lucrurile sunt inca foarte la inceput si nu sunt foarte multe proiecte in zona neconventionala, cel putin din cate stiu eu. Lucrurile sunt, insa, in mod cert pe un trend crescator.
Evolutia pietei in ultimii 7 ani
Noi suntem in piata de publicitate de vreo 2 ani si ceva, greu de raspuns pe ultimii 7 ani :) Lucrurile in mod cert merg din ce in mai bine. Daca la inceput aveam periodic cereri de genul "vreau un replicator ca cel din Star Trek", in ultimul an nu cred ca am mai auzit vreo cerere similara.
Faptul ca si in afara Romaniei lucrurile au inceput sa se miste bine in zona non-conventionala inseamna ca exista mult mai multe surse de inspiratie, deci automat ideile au mai mult sens si sunt mai realiste.
Top 3 solutii din portofoliul vostru
Ceea ce oferim noi in mod obisnuit sunt solutii la cheie, unice pentru fiecare client. Nu e foarte comun sa repetam aceeasi solutie pentru doua proiecte diferite, de obicei de fiecare data este altceva.
In ultima perioada, doar doua dintre proiectele pe care le-am pus in scena s-au tot repetat si cred ca vom mai avea ocazia sa le implementam si in viitor. Este vorba despre dispozitivul care genereaza mesaje vocale la raft in momentul in care sesizeaza prezenta unui vizitator si statuile printate 3D.
Dispozitivul care genereaza sunet la raft se bazeaza pe detectarea prezentei unui vizitator in zona raftului din supermarket si in acel moment reda un mesaj audio (mesaj promotional audio, melodie, etc).
Daca ai grija si alegi un mesaj audio similar cu cele obisnuite (voce umana, spre exemplu vocea unui promoter, inregistrata), atunci efectul este maxim.
Vizitatorul se opreste derutat si se invarte in jur cautand pe cel care ii sopteste persuasiv "doar azi, 1 aprilie, platesti doua produse si primesti unul singur!". Perioada asta de nedumerire e suficienta pentru a-i atrage atentia, a-l face sa petreaca timp in zona raftului si sa receptioneze mesajul campaniei (chiar de mai multe ori).
Cel mai spectaculos serviciu oferit de voi
De departe, cel mai spectaculos serviciu din portofoliul nostru in acest moment sunt statuile printate 3D. De ce sa dai ca material promotional un breloc inscriptionat cu brandul tau, cand ii poti ridica omului statuie, pe bune?
Concret, noi venim la un eveniment cu un scanner 3D, realizam modelele 3D ale vizitatorilor si apoi le printam 3D. Am facut asta anul trecut la Webstock (220 de statui) iar acum cateva saptamani am facut acelasi lucru pentru Nescafe, la Dreamhack.
Ca element deosebit, cei de la Nestle / Zenith Media au venit cu o serie de armuri foarte spectaculoase. Gamerilor de la eveniment le-a placut la nebunie sa se imbrace in armura si sa fie scanati. Insasi experienta de a fi rotit intr-un scanner 3D, ca peste 30 de secunde sa te poti vedea in 3D pe laptop este iesita din comun si rewarding in sine pentru vizitator.
Ulterior, printarea 3D si faptul ca poti iei in mana propriul selfie 3D este de nepretuit (este cu mult peste ceea ce poate oferi un breloc, fie el si personalizat ;) Postamentul statuii poate fi branduit foarte simplu in orice mod isi doreste clientul (spre exemplu, in cazul Nestle postamentul a fost o cana reala si perfect functionala, din portelan, branduita cu Nescafe).
Dificultatea unui astfel de proiect tine de procesul de printare 3D, care este un proces de durata. Ne ajuta aici faptul ca noi producem imprimante 3D in cadrul robofun.ro, astfel incat putem printa simultan cu oricat de multe imprimante este necesar - fiind produse de noi, avem costuri mici (pentru Nescafe am folosit simultan 12 imprimante 3D vreme de 3 saptamani, am avut de printat 258 de statui).
Ponderea clientilor: agentii de advertising versus clienti final
Intotdeauna preferam sa lucram cu agentiile. Inca suntem foarte concentrati pe partea tehnica (si nu cred ca ne vom extinde vreodata pe orizontala).
Ne place prea mult sa facem dracovenii electronice si robotei; nu ne ramane timp pentru restul de elemente, care sunt absolut necesare (punere in scena, elemente de design, colantari, productie conventionala, etc).
Ca sa intelegeti mai bine la ce ma refer, la Dreamhack (Nescafe / Zenith Media) noi am venit doar cu scannerul 3D si cu echipa tehnica care il opereaza.
Tot restul (constructia standului efectiv, punerea in scena, echipa de inregistrare a vizitatorilor, echipa de promoteri, livrarea statuilor prin curier) a fost realizat de catre Zenith Media, agentia.
In acest moment suntem atat de prinsi cu chestiile pe care stim noi sa le facem (si ne plac astea prea mult), incat sa ne gandim la ne extinde oferta pe orizontala. Intotdeauna e necesar ca ceea ce oferim noi sa fie completat si pus in scena de catre o agentie cu expertiza pe zona asta.
O alta zona extrem de importanta de care se ocupa agentia este cea de creare si comunicare a mesajului.
Ne pricepem foarte bine sa cream canale de comunicare din comun, insa avem nevoie de cineva care sa puna in scena ceea ce facem noi si care sa transforme mesajul clientului in ceva ce se potriveste cu canalul de comunicare pe care il putem crea noi. Un exemplu care exprima foarte clar contributiile agentiei si a noastra este proiectul Don Cafe.
Cei de la Don Cafe si-au dorit sa transmita mesajul "in automatele noastre se gaseste cafea boabe si nu prafuri". McCann a venit cu ideea de a modifica un automat astfel incat din el sa curga boabe de cafea.
Ei s-au ocupat de tot ceea ce inseamna setup in Gara de Nord, colaborare cu Radio Zu, Buzdugan, Don Cafe, etc. Ceea ce am livrat noi a fost un automat de cafea controlat de la distanta prin wireless, capabil sa tranteasca un kilogram de cafea boabe pe picioarele celui din fata lui.
Asteptarile si cerintele clientilor privind implementarea proiectelor
Constat cu placere ca, in ultima perioada, cerintele au inceput sa fie din ce in ce mai realiste. Cele mai multe din proiectele despre care discutam acum sunt realizabile, au trecut cativa ani buni de cand am auzit ultima cerinta "a la Star Trek". Cum spuneam, lucrurile au inceput sa se miste bine si in afara.
Cum suna briefurile de productie care vin catre voi?
Nu pot spune ca exista un standard, exista mai multe genuri de situatii pe care le intalnim.
Avem situatii in care agentia vine cu o idee foarte clara in minte (cum a fost situatia Don Cafe). Intr-o astfel de situatie, discutam despre a gasi solutia cea mai lipsita de riscuri si de a optimiza costurile.
In cazul Don Cafe, s-a pus problema in a folosi un automat original Don Cafe, modificat de noi; a construi o incinta din Forex care sa-l imite; sau a folosi doar carcasa unui automat original. Am ales sa folosim o carcasa de automat original pe care am golit-o complet si am umplut-o apoi cu sisteme mecanice si electronice produse de noi.
Alteori, agentia vine cu un mesaj pe care doreste sa-l transmita, dar nu are exact solutia, modalitatea concreta de a face acest lucru. In aceasta situatie, ne intalnim si povestim.
Si tot povestim cu totii, si noi, si cei din agentie, pana cand gasim o solutie care sa se potriveasca perfect mesajului.
- Sunt si situatii in care primim exact copy-paste din brieful primit de agentie de la client.
Colaborarea cu agentiile de la noi / internationale
Inca nu am abordat piata internationala. Dat fiind ca tot ceea ce facem noi este destul de iesit din comun, ne este destul de dificil sa crestem echipa. In acest moment, piata din Romania ne ofera suficient de multe proiecte incat sa fim nevoiti sa refuzam unele din ele, pur si simplu pentru ca nu reusim sa avem timp sa le implementam pe toate. Avem ca intentie sa abordam si piata internationala, dar nu am un termen fix pentru asta.
Am lucrat cu mai multe agentii din Romania. Mentionez cateva dintre ele, in ordinea in care imi aduc aminte:
- Publicis, cu care am facut globul cu zapada Orange de la metrou Universitate si apoi plasmele interactive care porneau brusc cu un rechin care vine spre tine atunci cand te apropiai de ele);
- DDB - thegroup, pentru care am implementat un dispozitiv care iti recomanda vacanta ideala citindu-ti in palma;
- McCann Erickson: donatia de lumina din cadrul caravanei Coca Cola din 2013, The Sprite Camera, dispozitivul "Reputador", Don Cafe Snooze Machine;
- Heist Industries - robotul Julius Meinl;
- Jazz Communication, impreuna cu care am avut mai multe proiecte foarte interesante cu mesaje audio la raft vara trecuta;
- Zenith Media, cu care am facut statui 3D pentru Nescafe luna trecuta;
- Graffiti BBDO, cu care am colaborat mult in cadrul proiectului SmartNation;
- IQads - The Kitchen Symphonizer.
Cu cine lucrati cel mai des din agentie?
Cu toti. Primul contact este cu managerul de proiect, dar la intalnirea cu noi participa de obicei intreaga echipa a agentiei. Dat fiind ca este necesar sa avem o colaborare foarte stransa cu agentia (dupa cum am spus, ei pun in scena ceea ce producem noi), lucram foarte strans cu departamentul lor de productie.
Inainte de a incepe lucrul insa, discutam foarte mult cu creativii pentru a gasi acel canal de comunicare care pune perfect in valoare mesajul lor si a gasi acea abordare care se incadreaza in buget si nu aduce riscuri majore in implementare.
Probleme si avantaje ale lucrului cu agentiile
Timpul de implementare e o problema: de cele mai multe ori, vina pentru proiectele pe care nu le acceptam cade pe timpul de implementare solicitat. Ca sa fii sigur ca poti livra ceva complet nou si care functioneaza fara riscuri, ai nevoie de timp. Timp pentru proiectare, pentru implementare si timp pentru testare.
Cu cat tehnologia este mai iesita din comun, cu atat timpul de implementare si testare necesar este mai mare. Baietii de la Apple proiecteaza si testeaza vreme de unul sau doi ani un nou telefon. Si nu e ceva complet nou, se bazeaza pe revizia precedenta.
Ca avantaj, cei din agentii sunt cei care ne completeaza. Noi oferim canale de comunicare iesite din comun, insa mesajele transmise prin aceste canale si modul cum sunt puse in scena cad in sarcina agentiilor .
Diferenta teoretica de roluri intre creatie (noutate) si productie (standardizare)
La noi e un pic diferit. De multe ori simtim asta, insa intern, in Robofun. Sa explic.
Din punct de vedere al afacerii (al banilor), solutia de a-ti scala afacerea este sa standardizezi. Insa noua nu ne plac chestiile standard. Noua ne plac lucrurile noi, care nu s-au mai facut. Ceea ce nu este intotdeauna ideal din punct de vedere financiar.
Insa ne place asa si, deocamdata, inca ne permitem sa ne jucam si sa facem doar ceea ce ne place. Iar asta face ca acest conflict sa fie mai degraba unul intern.
In relatia cu agentiile, suntem perfect aliniati cu creativul care vrea chestii care nu s-au mai facut. Atat timp cat sunt posibile, si noi vrem chestii care nu s-au mai facut, pentru ca asta ne place sa implementam.
Sugestie catre agentii pentru o colaborare mai eficienta
Timpul de implementare si riscul ca dispozitivul pe care l-am construit sa nu functioneze fix in timpul evenimentului sunt doua lucruri in directa corelatie.
De obicei, preferam sa nu ne asumam riscuri prea mari. Daca nu exista suficient timp pentru implementare, refuzam sa ne implicam in proiect de la inceput.
Colaborarea cu clientul final
Pentru noi e dificil sa lucram direct cu clientul final si preferam sa nu o facem. Nu avem expertiza decat pe zona de implementare tehnica. Clientul final are nevoie de mai mult de atat. Agentie + Robofun este raspunsul corect.
Totusi, la nivelul clientului de final, putem vorbi despre necesitatea planificarii din timp a proiectului, astfel incat sa existe suficient timp pentru executie.
Promovare
Nu facem foarte multe eforturi pe zona de promovare; si nici in 2014 nu am facut. Cea mai ampla activitate de promovare a fost cea in care am printat 220 de statui in cadrul Webstock.
Am vazut-o mai mult ca o oportunitate de a testa la limita imprimantele 3D pe care le producem (in sensul printarii fara pauza timp de 2 saptamani) si de a ne juca cu scanner-ul 3D, si mai putin ca un eveniment de promovare.
De unde va informati asupra noutatilor / inovatiilor din domeniu?
Recunosc ca suntem favorizati in zona asta.
Tot noi operam si magazinul online de componente de robotica (despre care pot spune ca e de departe cel mai mare din Romania), astfel incat tot ce vine nou in magazin ajunge inerent si prin mainile colegilor mei din Robofun Create.
Lucrurile se intampla cumva de la sine, oricine din Robofun Create are acces liber la stocul robofun.ro si este liber sa se joace si sa experimenteze lucruri. Din joaca asta ne vin ideile si asa a fost intotdeauna, chiar de la inceput.
Cum va educati partenerii despre noi servicii?
Mi-as dori sa avem timpul necesar sa putem face asta. Din pacate, deocamdata, nu-l avem si nu prea facem asta.
Exista initiativa de a prezenta clientilor anumite proiecte pe care v-ati dori sa le produceti in afara unui brief?
La fel ca mai sus - mi-as dori, dar suntem prea prinsi cu implementarile de proiecte.
Planuri pentru 2015
Pentru 2015, parerea mea este ca vom vedea din ce in ce mai des self-uri printate 3D. Cand un brand iti ridica statuie pe bune, pai treaba asta chiar inseamna ceva pentru tine!