Dani Macarie (Creative Director, Ogilvy) a trecut prin 5 ani de Facultate de Filosofie. Cum imi sufla o colega filosoafa in casca, se prea poate ca domnul profesor Vasile Morar sa-l fi prins la cel putin doua cursuri in anii de studentie - de etica si, mai apoi, de estetica. Cert este ca a avut elan sa ne raspunda la urmatoarea intrebare, inspirata de morala crestina: care sunt cele mai mari pacate ale publicitatii si in ce feluri se manifesta ele? Putem vorbi despre cum se vad cele 7 pacate capitale din publicitate? Luam treaba in gluma, o luam in serios, sau si si?
Dani e de parere ca publicitarii sunt pacatosi pasivi, pentru ca indeamna lumea la pacate. Apoi, sunt pacatosi activi, ca tot restul omenirii. Pe deasupra, exista si-o categorie de pacate mai nisate, tailor-made pentru publicitate: sa zicem, deznadajduirea. Sau intarzierea /oprirea platilor lucratorilor.
Iar subiectul dus mai departe arata asa:
Daca voi credeti ca cinci ani de filosofie ma califica pentru lectii de etica, va inselati.
Subiectul ma depaseste la toate nivelele. Ca sa-l ating, ar trebui sa vorbesc despre bine si despre rau, despre liberul arbitru, despre virtuti, despre fericire si, in general, despre o multime de lucruri la care nu ma pricep.
Intotdeauna m-a interesat mai mult estetica. Frumosul si uratul mai mult decat binele si raul. Si in viata si in business. E urat sa incerci sa vinzi tigari minorilor, de exemplu. E si imoral si ilegal, dar in primul rand urat.
Nu cred ca exista campanii imorale atata timp cat publicul e major si liber sa aleaga, produsul e legal si ingredientele/eventualele riscuri sunt prezentate corect si vizibil. Exista, in schimb, o multime de campanii urate si plictisitoare si idioate; si asta e intr-adevar trist. Nu e nimic imoral in incercarea de a pune produsul intr-o lumina favorabila. Imoral (si urat) e sa jignesti privirea si inteligenta si simtul umorului si bunul simt.
Cele 7 pacate capitale raportate la publicitate
Acum sarim din morala in religie si nici la asta nu ma pricep prea bine, dar hai. De dragul jocului.
La modul cel mai general, pacat inseamna orice ne indeparteaza de Dumnezeu. Asa mi-a spus mie cineva cu foarte putine pacate.
Pornind probabil de la o definitie asemanatoare, biserica s-a tot chinuit sa clasifice pacatele personale (mai e si cel originar, de care sufera toata specia) dupa gravitate, dupa importanta, dupa tipul de implementare, dupa felul in care pacatosul e activ sau pasiv si dupa inca niste criterii care-mi scapa. In acceasi logica relaxata, "indemnul la pacat" e un pacat pasiv.
Asta suntem noi, publicitarii, ca breasla. Pacatosi pasivi. Nu trebuie sa fim lacomi, dar sigur indemnam uneori la lacomie. Si la desfranare si la invidie si la iubire de arginti (imi tot vine sa pun smiley-uri). Astea sunt toate pacate capitale, sa stiti. Ca in Seven.
Dar mai exista si alte pacate; si mai pacatuim si activ noi.
Mai sunt pacatele strigatoare la cer si cele (de neiertat, de altfel) impotriva Duhului Sfant. Deznadejdea, de exemplu. Cred ca suferim de deznadejde de ceva timp incoace. Alt pacat interesant e "intarzierea sau oprirea platii lucratorilor". Si nu trebuie sa fii teolog ca sa te prinzi ca plata facturilor dupa 90 de zile e strigatoare la cer.
Si mai e si mandria. "Definitely, my favourite sin", cum ar zice Al Pacino la sfarsitul filmului. Mandria - pacatul lui Lucifer himself. In asta, sigur am cazut cu totii. Si ca publicitari, si ca publicitate. Iata cateva manifestari ale mandriei in care ne ragasim cu usurinta:
▪ Nu se supune superiorilor;
▪ Vorbeste mult si cu semetie;
▪ Cauta in tot chipul slava, cinste si laude;
▪ Se inalta pe sine si faptele sale;
▪ Dispretuieste pe ceilalti;
▪ Cauta sa sara in ochii celorlalti;
▪ Se lauda cu nerusinare;
▪ Orice lucru bun ar avea, si-l asuma lui, nu lui Dumnezeu;
▪ Se lauda cu lucrurile bune pe care nu le are;
▪ Se straduieste mult sa isi ascunda neajunsurile si pacatele;
▪ Nu primeste indemnurile, mustrarile si sfaturile;
▪ Se amesteca in treburi care nu-l privesc.
(sursa: Orthodox Wiki)
Ma simt atat de ispitit sa pun nume si statuete (idolatria e si ea un derapaj major) si comunicate de presa si conturi de Instagram in dreptul fiecarui aliniat. Dar n-o sa cedez (si) acestei tentatii. Nu de data asta. #doamneajuta