De la Director Executiv in agentia the Syndicate la antreprenor in industria textila si publicitate, Monica Tarnovean (Owner, Second Skin Clothing si Second Skin Advertising) a intalnit cateva piedici. A trecut prin propuneri de proiecte refuzate din cauza unor erori de procedura, si-a petrecut concediile lucrand, de fapt, pentru visul de a avea un brand de haine si a revenit in publicitate in postura de antreprenor, atunci cand a infiintat Second Skin Advertising.
Atunci cand nu creeaza concepte pentru clientii din diverse industrii pe care portofoliul Second Skin Advertising ii detine, Monica alege materiale, deseneaza si comunica pentru Second Skin Clothing.
O lasam pe ea sa va spuna mai multe despre ce inseamna conceptul Second Skin:
Inceputul Second Skin Advertising
Second Skin Advertising a luat nastere pe 14 februarie 2011, cand a devenit shareholder egal in agentia the Syndicate. De atunci, firma si-a continuat existenta, iar in vara lui 2013, dupa ce am renuntat la functia de Director Executiv al the Syndicate, am lansat Second Skin Clothing.
Dupa o pauza de 9 luni, am reluat activitatile publicitare, construirea de branduri si activitati dedicate pentru ele. Obiectivele au fost simple: sa fac impreuna cu echipa mea ce stiam deja ca facem bine si sa tinem cont de piata si previziuni.
Nevoia unui proiect personal
Stiam ca avea sa se implineasca intr-o buna zi, dar amanam momentul din lipsa de timp, avand in vedere responsabilitatile pe care mi le asumasem. Dedicarea si energia necesara lansarii unui proiect nou, personal, nu poate fi complementara unor activitati zilnice-nocturne, deja solicitante.
Dupa 13 ani de publicitate pura in diferite ipostaze: de la Account in agentie internationala, la Manager in multinationala, apoi in Media si publicitate in antreprenoriat, am simtit nevoia unei deconectari si a unei reevaluari a ceea ce imi doresc. Apoi am revenit, cu doua proiecte noi: Second Skin Advertising si Second Skin Clothing.
Echipa
Am urmarit modelul deja experimentat in ultimii 6 ani. Lucrez cu echipele potrivite dupa cum cred eu ca se potrivesc briefului si specificul clientului. Pe partea de copywriting lucrez cu Petru Teodorescu si Adriana Bestea. Pe partea de Art Direction lucrez cu Crina Athanasiu si Victor Visan. Peter Iles se ocupa de partea de programare, iar Roxana Nasoi este implicata in promovarea online.
Abordarea Second Skin Advertising in publicitatea romaneasca
Anii de glorie si epatare au trecut. Noi, publicitarii, am spus intotdeauna ca rezultatele clientului conteaza, insa a devenit o realitate pe care o simtim pe pielea noastra. Asadar, depindem de tot mai multi factori fata de care incepem sa simtim responsabilitatea: politica de vanzare a clientului nostru, functionarea canalelor de distributie, motivarea clientilor.
Clientii “educati” sunt putini si, de obicei, sunt ai agentiilor de lant. Asadar, trebuie sa am disponibilitatea de a petrece timp explicand modul nostru de lucru.
Petrec mult timp studiind oamenii, moduri de alegere a produselor si brandurilor, interactiuni sociale. Uneori, cand mananc singura la pranz, ascult ce vorbesc cei de la masa alaturata. Este un spionaj cu scop nobil, nu stiu cati clienti mai sunt dispusi sa dea mii sau zeci de mii de euro pe focus grupuri pentru a afla insight-uri de calitate pe baza carora sa construiesti o strategie de creatie cu rezultate.
Cred in “tailor made advertising”, sloganul firmei Second Skin Advertising, dupa ani de retete si tipare de lucru - care isi au, totusi, rostul si folosul lor. Publicitatea se adapteaza profilului oamenilor. A doua piele inseamna confort si incredere intre agentie si client, care vine din abordarea complexa a problemelor si gasirea de solutii potrivite, “pe buget”.
O viziune proaspata este necesara pentru a da un nou imbold in relatia cu noi insine, apoi cu clientii si cu produsele lor. Tinerii au un rol important, ei trebuie sa viseze, insa sa viseze constient. Iata un mix interesant al carui ingredient comun este acceptarea, a invata sa lucram impreuna: tinerii, "experimentatii" si clientii.
Evolutia serviciilor
Serviciile cu care am inceput sunt cele de creare de identitate de brand - strategie, manual de identitate, concept creativ, media, productie, evenimente speciale.
Ca urmare a identificarii unei nevoi, am introdus un serviciu nou pentru clienti: workshop-ul de pozitionare strategica de o zi, caruia ii succede pachetul Strategie de comunicare.
Ofer si servicii de consultanta de marketing pentru clientii care nu au un department specializat, aceasta fiind si formarea mea academica.
Structura portofoliului
Clientii ajung la Second Skin Advertising pe baza recomandarilor. Nu (mai) particip la pitchuri. Am clienti B2B in produse pentru Horeca, in Beauty and Health, constructii-imobiliare, textile si sunt in discutii cu un FMCG si un mall.
Proiecte
Primul proiect pe care l-am lansat independent a fost cel mai amplu, Second Skin Clothing. Am lucrat nonstop timp de 6 luni: de la identitate de brand la constructie de site, social media, crearea efectiva de produs, lansare oficiala, evenimente punctuale, PR.
Primul proiect extern a fost Water Drop, sisteme de dozare si racire a bauturilor pentru care am conceput identitatea de brand, strategie, site, PR in publicatii de specialitate.
Romanian Textile Concept
Altfel, cel mai complex proiect in care sunt implicata este Romanian Textile Concept. In cadrul sau am ocazia sa-mi exersez talentul de public speaker pe teme de branding si business. In plus, am sansa sa joc si sa contribui, la nivel national si international, in proiecte care ar putea propulsa industria textila a Romaniei.
Vorbim de posibilitatea crearii unui brand national si a unei Fashion Innovation Agency – ca sa dezvalui un pic din viziunea si planurile mele.
Cele mai mari provocari
Inca le traiesc! Munca mai grea este la inceput, la deschiderea de drum, crearea parteneriatelor si a echipelor. Este un proces de selectie si de filtrare natural. Cred in parteneriate in care oamenii au acelasi valori, primand cele umane. Crearea si motivarea unei echipe complete este o provocare la care lucrez permanent.
Provocarea personala este de a ramane motivata, chiar daca rezultatele nu apar imediat. Trebuie sa mentin un echilibru intre a fi perseverenta si incapatanata pentru a-mi atinge obiectivele si flexibila.
Alta provocare este cea a clientilor care nu au lucrat vreodata cu o agentie, este vorba de mult timp investit in relatie. Desi sunt o fire condusa de rezultate, ma bucura de multe ori lucrurile simple: un client multumit sau satisfactia interioara a unui proiect bine facut.
Cifra de afaceri
Anul 2014 a fost atipic din punct de vedere financiar, a fost un an in care am gasit si alte modalitati de compensare a muncii, iar cifra de afaceri a fost 25.000 euro.
Planuri de viitor
Obiectivele pe anul in curs sunt simple: atragerea de clienti noi si de proiecte noi care sa completeze portofoliul agentiei. Voi crea in continuare proiecte interesante pentru Second Skin Clothing. Sper ca anul 2015 sa aduca proiecte aprobate in cluster-ul Romanian Textile Concept.
Second Skin Clothing
Second Skin Clothing a fost “copt” 3 ani, cu mult timp inainte de a fi lansat. Am investit tot ce am castigat in Second Skin Clothing, ca un pariu, cu un curaj aproape nesabuit, din pasiune. Experienta mea de advertiser si zeci de branduri lansate in timp m-au ajutat, Second Skin Clothing este cel mai prezent client al agentiei Second Skin Advertising, se lucreaza continuu aici. Sa fii si client si agentie este unic.
Unui produs nou ii trebuie cam 2 luni pentru a iesi in piata - de la creatie, comandarea materialului in strainatate, tipar, productie serie limitata. Doar productia materialului dureaza 6 saptamani, timp in care in paralel se lucreaza la colectie si tipare, mostre pe materiale asemanatoare. Urmatoarea provocare este de a comunica colectia pe care urmeaza sa o lansam la mijlocul lui mai.