Eu si mediul radio n-am pastrat legatura. Ultimele noastre intalniri au fost sporadice, desfasurate prin masini, la drum lung. Dar primele amintiri sunt de pastrat - cu bunicul prin curte, cand se batea ora 12 la Radio Romania Actualitati si se apropia masa; sau cu mama, care-mi zicea cum e cu fierul de calcat in timp ce la radio duduia "Catalin Crisan - Daca pleci".
Ei bine, Europa FM face niste pasi inspre mine si inspre altii ca mine, care ne petrecem mai mult timp sub influenta internetilor decat a oricarui alt canal media. Astfel, postul radio pluseaza cu energie video si se construieste in spatiul YouTube, prin formate video ale emisiunilor realizate on air sau content special. De pilda, intr-un serial behind-the-scenes aflat in pregatiri, vom vedea cum realizatori si invitatii lor se pregatesc de o sesiune de radio ca la carte.
Astfel, postul ii va introduce in conversatie si pe cei din online, creand o comunitate dincolo de cea a ascultatorilor. Despre metodele acestei aduceri a oamenilor impreuna vorbim si la Brands & Communities 2015, eveniment desfasurat pe 21 si 22 mai, la UniCredit Tower.
Mai multe despre mutarile cross media ale Europa FM aflam de la George Zafiu (director de programe al Europa FM si co-host al emisiunii "Desteptarea") in continuare:
In ce context vine nevoia unor programe audio/video de tipul asta?
Astazi in media, dar nu numai, totul se duce spre internet, asa ca si pentru noi e o vorba de o adaptare la nevoile consumatorului. In acest moment, in Romania, avem din ce in ce mai mult public care are amintiri placute de la radioul clasic, dar in acelasi timp isi ia informatiile si doza de divertisment din online. Si tot ceea ce facem este sa mergem in intimpinarea publicului, unde se afla el.
Continutul cu care este obisnuit publicul din online este putin diferit de clasicul FM si de aici "transferul" nostru catre partea video. Iar avantajul e ca stim sa facem "audio" foarte bine.
Ne-am propus, deci, sa ne apropiem si mai mult de ascultatorii nostri si sa fim "intregul" pe care ni-l imaginam, oameni uniti de pasiuni si preocupari comune care construiesc impreuna, chiar dincolo de cel mai bun post de radio din Romania
Publicul consumator
Vorbim de un public (ascultator) matur, educat, care nu s-a nascut cu internetul in familie, dar care si-a adaptat stilul de viata la descoperirile tehnologice. Are smartphone, descarca aplicatii, isi cumpara gadget-uri nu doar pentru ca sunt cool, ci si pentru ca sunt utile pentru stilul lui de viata.
Programele de radio-video
Dincolo de emisiunile on air, am creat un produs special pentru online, unic in forma continutului lui. "Interviurile Europa FM cu Anca Gradinaru", o emisiune in care sunt intervievati lideri politici, reprezentati ai unor institutii care fac agenda zilei.
Desi emisiunea este gindita special pentru online, se realizeaza si cross media: interviurile incep on air la ora 11.00 cu citeva intrebari, apoi emisiunea continua in online.
Pe linga "La Radio cu Andreea Esca" si "Interviurile Europa FM", vom incerca sa dezvoltam o componenta video pentru cel mai ascultat matinal din Romania, in acest moment, "Desteptarea cu George Zafiu si Vlad Petreanu", dar si pentru emisiunea-vedeta a postului, "Romania in direct" a lui Moise Guran, care are un extenso vinerea - "Avocatul Diavolului", unde Moise Guran il are partener pe Vlad Petreanu.
Atit Vlad, cit si Moise au o experienta importanta in televiziune, gestionand si mari comunitati in online prin activitatea lor din afara radioului si, chiar daca nu am fi urmat aceasta directie cross media, nu scapam de gura lor sa ne extindem :)
Glumesc, dar dincolo de aceasta gluma e o parte de adevar. Vorbim de interesul nostru pentru comunitatile create in online in jurul unor oameni/emisiuni, grupuri de oameni care impart aceleasi valori, si e pacat sa nu fructificam comunitatile fiecaruia dintre cei care formeaza echipa Europa FM si sa le integram in programele noastre.
Dincolo de aceste emisiuni, vom continua sa producem continut video pentru momente vedeta - care vor implica staruri din afara radioului si care vor lua forma unor rubrici in diverse emisiuni.
Cel mai bun exemplu e Batalia Vedetelor - Ruleta cu oua, campania de Paste in care 5 dintre cele mai importante vedete ale acestui moment (Mihai Bobonete, Cornel Ilie, Smiley, Pavel Bartos si Mihai Gainusa) au acceptat sa testeze si sa descopere intr-un mod atipic ouale crude aflate intr-un cofraj.
Pentru fiecare ou crud descoperit, Europa FM a donat un plin de benzina Caravanei cu medici, o initiativa pornita de un grup de medici tineri care ajuta batrinii de la sate.
In fapt, Batalia Vedetelor a fost o rubrica a emisiunii "Desteptarea".
Serial online: Europa FM on-the-inside
Va fi un serial saptaminal de 10 minute, ca o emisiune de televiziune cu rubrici amuzante sau provocatoare si cu detalii din culisele programelor Europa FM: ce fac invitatii inainte de a intra in emisie, cum isi cauta subiectele echipa de la stiri (avem cea mai mare productie de stiri pentru un radio privat), dar si momente atipice.
De exemplu, gazda emisiunii - Toader Paun (care poate fi ascultat in fiecare seara si la radio, de la ora 20.00 in emisiunea "Clubul de seara") va "inspecta" sertarele colegilor lui sau ii va provoca la jocuri amuzante, unele propuse chiar de comunitatea din online.
Emisiunea isi propune sa arate ascultatorilor atmosfera din spatele microfoanelor si sa le ofere continut pe care nu-l gasesc on air chiar daca intuiesc prieteniile celor pe care-i asculta din comentariile lor in emisiuni.
Cum gestionati in prezent comunitatea Europa FM?
Am vrut sa le oferim un spatiu special ascultatorilor nostri in care sa se intilneasca, sa se cunoasca si sa se bucure de avantajele unui grup select din care fac parte. Astfel a luat nastere Club VIP Europa FM, unde inregistrarea este gratuita, ia mai putin de 1 minut si ofera acces la evenimente si concursuri exclusive.
Am descoperit multi ascultatori fideli, in proportie relativ egala femei si barbati, preponderent persoane cu studii medii si superioare, cu virste care incep de la 14 ani si ating chiar si 70 de ani.
Cum va arata comunitatea brandului in viitor?
Mult mai accesibila si mai legata; oamenilor le va fi mult usor sa interactioneze cu ea. Ne bucuram de oamenii care fac parte din ceea ce inseamna Europa FM, nu sunt doar simpli ascultatori.
In viitor, credem ca numarul persoanelor care se implica in constructia Europa FM zi de zi va creste si asta ne va ajuta sa fim mai apropiati, dar si mai relevanti pentru cei carora ne adresam.
Audienta de la radio vs. cea din online
Online putem masura reactiile la informatiile pe care le difuzam si la modul in care o facem instant, ceea ce pe on air nu este pentru moment tehnic posibil. Prin online reusim sa ajungem si la cei care nu ne asculta in mod obisnuit, care ar putea sa (re)descopere o Europa FM pe placul lor. Cu alte cuvinte, europafm.ro ne ajuta sa fim aproape in orice moment de ascultatorii nostri si ne ajuta sa ne apropiem de oameni noi.
'Radioul viitorului'
Tehnologia a ajuns atit de departe incit, la radio, am putea face si avioane; dar, pentru un business corect si eficient, trebuie sa ne adaptam si la educatia si comportamentul fiecarei tari in care exista radioul. Poti sa emiti si in culori, dar daca nu exista receptoare la un pret accesibil, degeaba o faci...
Intorcindu-ne la esenta meseriei noastre, stim ca una dintre cele mai importante componente ale radioului ramine informatia si vom apela la toate mijloacele tehnologice astfel incit informatia sa ajunga la ascultator - in masina, acasa, la serviciu. Nu conteaza ca ne asculta cu ceasul, cu telefonul, cu un radio vintage ...
Vom continua sa dezvoltam componenta interactiva intre noi si ascultatorii nostri pentru ca radioul viitorului va fi foarte customizat pe nevoi individuale. E o lectie frumoasa pe care o invatam in fiecare zi de la internet si pe care incercam sa o (re)aducem si in radio.