Se iau doi caligrafi, se pun intr-o camera luminoasa, li se dau foi, penite, tusuri multicolore si alte ustensile. Se aduc in aceeasi camera mai multi ucenici, dornici sa invete sa deseneze litere. Se toarna peste toate aceste suflete o damigeana generoasa de rabdare si li se ureaza succes. Nu in ultima faza, li se promite o satisfactie greu de replicat. Asta ar fi reteta unui atelier de caligrafie.
Noi acum ne vom indrepta pupilele catre cei doi caligrafi de la inceput. Numele primului Georgian Constantin, celalalt e Sorin Traistaru. Impreuna, dar si separat, au absolvit Psihologia, dupa care au intrat cu acest avantaj in comunicare. Amandoi sunt pasionati de tot ce inseamna scris artistic - fie ca e vorba de typography, lettering sau caligrafie.
Ce are Georgian sa ne spuna e un pic mai jos. Nici vorbele lui Sorin nu sunt departe. Cu ei va veti putea intalni la editia a opta a atelierului de caligrafie, organizat Revista de Povestiri.
Georgian, despre Georgian
Eu eram genul de persoana care desena pe marginile foilor sau la sfarsitul caietelor ca sa nu adoarma la cursuri. Probabil voi ati avut doar cursuri super-interesante la facultate, noi n-am avut norocul asta la Psihologie.
Si oricum, indiferent cu ce m-am ocupat, psihologie si asociatia studentilor, la primul meu job in HR la Manpower, tot design am ajuns sa fac, intr-un fel sau altul. Am trecut prin Photoshop 7 (asta era hype-ul la vremea respectiva), Corel, Illustrator, InDesign de parca ma platea cineva sa le invat, apoi am avut ocazia sa ma plateasca cineva sa le folosesc.
Dupa cateva joburi de genul asta am hotarat sa mai lucrez si pentru mine, nu numai pentru altii. Tot pentru altii lucrez acum, doar ca pot sa le zic oamenilor ca sunt freelancer.
Pentru mai putin cunoscatori: caligrafie vs. typography vs. lettering
Atunci cand m-am apucat de treaba asta, nu stiam nici eu clar diferenta, si mai mult am intuit-o.
Typography, zic eu, e atunci cand te joci cu literele deja facute, le aranjezi, le distantezi, le faci sa arate bine impreuna pe o foaie sau alt material. Pentru ca, la inceput, inainte sa avem Mac-uri pe care sa le ducem in service, oamenii aranjau manual literele pentru tiparit.
Lettering inseamna sa desenezi tu literele una sau mai multe, dar nu prea multe (o litera, un cuvant, o propozitie sau fraza de obicei). E vorba, de cele mai multe ori, de un rezultat unic, pentru proiecte mici care pot sa iti ia foarte mult timp. Le bibilesti tu cu manuta ta, si aia se numeste lettering.
Caligrafia se face atunci cand scrii literele, nu le desenezi. Poti sa folosesti ce vrei tu pentru asta: penite, creioane, pene, pensule, periute, paie, scobitori, degete, atata timp cat poti spune ca litera e compusa din niste stroke-uri (linii simple, drepte, curbe, circulare) si deci e scrisa, nu desenata.
Cu care te identifici?
Tehnic vorbind, caligrafia e ceva mai simpla decat lettering-ul. Eu ma inteleg bine si cu caligrafia, si cu lettering-ul, si cu tipografia, dar cam in ordinea asta.
Ai zice ca e cam aceeasi mancare de peste. Te apuci sa le studiezi si nu prea mai e mancare de peste, una e ciorba de perisoare, alta e supa cu galuste. Apoi, pe masura ce avansezi, incep sa aiba toate cam acelasi gust.
N-as zice ca am ajuns acolo inca. Mi se par foarte diferite si nu le fac pe toate cu aceeasi lejeritate. Dar simt, undeva in sufletul meu mic de artist, ca toate vin din aceeasi cratita.
De unde a pornit interesul tau pentru domeniu?
Am vazut la un moment dat un clip cu un stilou cu penita flexibila. Era un Pilot Falcon cu penita modificata de John Mottishaw, pe care tot el il manuia cu o maestrie de invidiat. Cred ca atunci am inceput sa caut si sa aflu care-i treaba cu aceasta arta numita caligrafie, intrebandu-ma deseori de ce naiba nu m-am apucat mai devreme de asta.
Am dat de Theosone care se juca cu un Pilot Parallel Pen si de Seb Lester care desena niste gotice pe un carnetel si am zis ca aia e! Asa ca mi-am facut o penita din lemn si m-am apucat de treaba.
Sorin intra in scena...
Cam la vremea aia am aflat ca si Sorin se apucase de caligrafie. Ne stiam de la facultate, din asociatia studentilor. Ne-am intalnit de multe ori in vara anului urmator. Eram super prinsi, era o nebunie!
Apoi am fost la atelierul de caligrafie al lui Ovidiu Hrin (salutari catre Timishire!) si am avut ocazia sa vedem caligrafia din alt unghi. A fost momentul in care am zis amandoi (in sinea noastra): "Ahaaaaaa." La un moment dat, m-am trezit ca sunt invitat sa particip cu lucrari la o expozitie de caligrafie in Paris, Sorbonna, si mi-am spus ca gata, trebuie sa ma fac caligraf cuminte.
Rucsacul meu s-a ingreunat, progresiv, de-a lungul timpului, cu penite, calimari, stilouri, caiete si carnetele si foi, si a atins o masa critica neacceptabila social.
Lucrarile care au ajuns si la Paris
... si atelierul ia fiinta
La un moment dat Simina, de la Revista de Povestiri (pentru care mai scrisesem cateva texte) mi-a propus sa tin un atelier de caligrafie. M-am speriat pentru ca nu stiam daca pot sa fac asta. L-am tras si pe Sorin dupa mine, si uite ca acum suntem la al 8-lea atelier. Dupa un an de workshop-uri, ma uit in urma si pot sa dau din cap multumit :)
Cele mai importante surse de inspiratie
M-am uitat intr-o seara pe Behance, Flickr si Instagram si am facut o lista cu vreo 80 de caligrafi pe care ii urmaresc. Nu sunt toti pe care ii stiu, si nici pe departe toti care exista, dar sunt destul de multi. Am selectat la sange si am ramas cu vreo 20 care chiar m-au influentat masiv.
Voi mentiona 10, care nu-s neaparat nici cei mai mari, nici cei mai importanti pentru domeniul caligrafiei. Dar astia sunt oamenii care au schimbat ceva in mine si m-au ajutat la greu, prin ceea ce fac.
- Theosone (Adam Romualt Klodecki) • Niels "Shoe" Meulman • Luca Barcellona • Pokras Lampas • Seb Lester - probabil cei mai vizibili caligrafi din perioada asta si cu singuranta printre cei mai buni.
- Gentian Osman - care m-a ajutat, in perioada in care simteam ca stagnez caligrafic, aratandu-mi ca e misto sa te joci cu instrumente si culori diferite. O artista minunata.
- Ewa Landowska - cand o sa cresc mare, vreau sa fiu ca tipa asta. Lucreaza incredibil de frumos si de curat.
- Laura di Piazza - o caligrafa excelenta, prietenoasa si simpatica, care a ascultat Kazi Ploae doar pentru ca am facut o lucrare cu versuri dintr-o piesa de-ale lui. Si mi-a zis ca suna bine :)
- Tolga Girgin si Mosoffice Inc - care ma surprind cu fiecare lucrare noua.
Ca proiecte caligrafice, cred ca cel mai important lucru care se intampla acum este Calligraphy Masters. Am fi vrut sa-l facem noi, dar ne-au luat-o altii inainte :) In rest, evident ca eu si Sorin urmarim aceeasi oameni si proiecte. Daca vedem ceva nou: "hei, am gasit asta"; "da, am vazut". Ceva de genul asta.
Proiecte cu art direction-ul in frunte
Mi-a placut foarte mult sa descopar munca din spatele proiectului The Great Gatsby, al agentiei Like Minded Studio (Luca Ionescu). Ca designer si caligraf si letterer, imi place in general ce se intampla acolo. Dar am tot stat si m-am uitat la toate incercarile alea de a surprinde intreaga atmosfera a anilor 20, the roaring '20s.
Evident ca este multa munca depusa pentru un proiect de asa anvergura, dar e misto sa vezi de cate ori au dat-o in bara. Te face cumva sa te simti mai bine, pe de o parte. Pe de alta parte, te face sa te gandesti daca tu ai putea sa faci o treaba ca aia cel putin la fel de bine. Sau mai bine. Da? Nu? Poate. Nu stiu.
O campanie cu elemente puternice de caligrafie/typography care v-a atras atentia
(N.R. Avem de-a face aici cu un raspuns comun al celor doi caligrafi).
Caligrafii mari pe care ii stalk-uim pe Behance au tot felul de colaborari cu branduri cunoscute (Luca Barcellona - Carhartt, Joluvian - Coca Cola,Pokras Lampas - Nike sau Nissan).
Pe zona de campanii ne-a ramas in minte ce au facut cei de la Ogilvy Paris pentru Louis Vuitton in colaborare cu Mos Def si Niels "Shoe" Meulman (spoturile cu caligrafie facuta cu matura intr-un ring de box).
Apoi a mai fost campania In the wrong job, being very good can be very bad, unde aparea un print super caligrafic (modern). Lettering-ul are acoperire mai mare decat caligrafia si aici sunt multe proiecte frumoase, de la cele mici de care zicea Georgian mai devreme pana la case mai mari cum ar fi (random) Sagmeister & Walsh cu campania pentru Aizone.
Structura atelierului (1): Foundational Hand
Foundational Hand, cu care incepem atelierul de caligrafie, e un stil de baza si seamana destul de mult cu scrisul "de tipar", fie ca are serifuri sau nu. Este un script umanist, rontunjor si destul de simplu. La inceput este extrem de frustrant, pentru ca eu lucrez cu participantii primele linii si bastonase. Le zic mereu ca mi-e frica de faptul ca in a doua zi n-o sa mai vina nimeni.
Pentru ca pare foarte simplu. Dar e vorba de o reeducare a mainii, a vitezei de scris, a rabdarii. Si cand nu-ti iese o linie dreapta sau unghiul de 30 de grade, normal ca te oftici. Unii participanti dezvolta o preferinta pentru foundational, altii sunt fascinati de gotice.
Eu sunt indragostit de Fraktur. Cred ca un script ajunge sa-ti placa pe masura ce il descoperi. Eu unul am descoperit Foundational Hand pe masura ce l-am predat. Si este minunat :)
Rolul caligrafiei
Pe mine caligrafia ma relaxeaza si ma provoaca in egala masura, pentru ca sunt perfectionist si usor obsesiv-compulsiv. Este un hobby si ar putea sa fie profesie. Este, cred, un cadou pentru sine, la fel de bine cum poate sa fie si un cadou pentru altii. E un exercitiu zen. Si e un mod de a scrie cuvintele asa cum le simti.
Alte proiecte
Eu ma ocup din cand in cand de pagina mea de Facebook, Another Outsider. Acolo share-uiesc diverse materiale, de-ale altora, de caligrafie, typography, lettering, fotografie, ilustratie sau altele. Mai pun chestii pe Behance, atunci cand ma simt mandru de mine.
Noi speram sa punem la cale un atelier de "avansati". Asta inseamna ca participantii au trecut printr-un atelier de caligrafie sau stapanesc deja un script sau doua, si vor sa invete mai multe. Preferintele se indreapta catre Copperplate, Fraktur si brushpen, sa vedem ce o sa iasa si cand :D