Circuitul lui Vlad Tarziu in publicitate: de la Cluj la Paris via Miami Ad School Hamburg

Circuitul lui Vlad Tarziu in publicitate: de la Cluj la Paris via Miami Ad School Hamburg

Cati dintre voi s-au putut vizualiza invatand publicitate la Miami Ad School, dupa liceu? Eu una eram departe de tot pe vremea aia, ma chemau din nu-stiu-ce motiv Stiintele Politice. Nici Vlad Tarziu nu s-a vazut in prima faza. A terminat liceul in Brasov si a mers apoi in Cluj, la Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii (dar la specializarea Publicitate). Tot in inima Ardeal a facut si o scoala de radio si una de A/V media.

Vlad se distra in Cluj, incepuse sa si lucreze. Impletea distractia cu munca bine de tot si formase o secta asemenea lui cu alti prieteni. Elementul disruptiv al micului paradis a fost un proiect pentru scoala. Care pe Vlad l-a enervat.

Si si-a croit drum spre una din cele 13 instante ale Miami Ad School din aceasta lume, cea din Hamburg, unde studiaza Art Direction-ul in prezent.

Despre cum si-a continuat studentia acolo, il lasam pe el sa povesteasca mai jos. Dar mentionam inca un mic mare detaliu. Foarte recent, Vlad si cativa colegi de-ai lui (de acolo din Hamburg) au castigat Bronze la Young Guns Award cu un proiect facut la scoala.

Titlu: "Vibrate My Way".
Echipa implicata: Vlad Tarziu, Daniel Duhn, Siddharth Karthik Rajan, Jonathan-Kevin Chekpo.
Misiune: sustinerea biciclistilor exploratori aflati intr-un oras necunoscut.

 

Mai multe povesti despre competitie si premiu, dar si despre Vlad va asteapta mai jos:


Facem cunostinta?

Sunt Vlad Tarziu (si da, chiar intarzii de obicei oriunde merg) si am 23 de ani. Am terminat F.S.P.A.C (Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii) specializarea Publicitate la Cluj. In Cluj am descoperit si suita de la Adobe si am bagat nopti intregi de tutoriale.

Vlad e Tarziu, dar si precoce in art direction


Cu cativa prieteni am inceput sa facem tot felul de reclame, video-uri, poze si animatii din care, din cand in cand, mai faceam si ceva bani. Dar in general le faceam pentru ca ne distram. In primele 3 luni, dormeam 3 baieti intr-un pat de o persoana intr-un apartament in Cluj. Nu ca ceilalti doi nu aveau unde sta, doar ca asa puteam face proiectele impreuna mai usor si mai rapid. Bine, si era si mult mai distractiv asa.

Ce-i drept, devenisem o mini-secta, mergeam sa mancam toti 3, mergeam la facultate toti 3 impreuna ba chiar pana si la frizer mergeam toti 3. Daca am fi avut si Biblii in mana ne-ar fi luat lumea drept Martorii lui Iehova.  

 

Cum de ai ales Miami Ad School?

Intr-o seara, la FSPAC, eram eu suparat pe un proiect pe care il aveam pentru facultate si am inceput sa caut pe Google mai in gluma, mai in serios "best advertising school". No, si atunci mi s-a pus pata pe Miami Ad School Hamburg. De ce Hamburg? Gasisem eu pe ceva forumuri, dupa ceva sapaturi de vreo 2-3 ore pe net, ca filiala de la Hamburg ar fi cea mai buna. Si sora mea locuia in Hamburg de 10 ani asa ca am zis gata, stau la ea!

Dar, cu o luna inainte sa ajung eu, s-a mutat in Anglia. M-a primit in schimb un prieten de-ai ei pana mi-am gasit eu ceva de locuit la un pret care sa imi permita sa mai mananc si cate un Donner Kebab si sa beau o bere-doua din cand in cand.

Stiam de prin liceu de Miami Ad School dar am lasat-o balta pe atunci ca era prea scump si "cum sa ajung eu acolo". Noroc ca i-am redescoperit mai tarziu la facultate si m-am incapatanat sa ajung.

Ceva mai tarziu, am facut toate cerintele pe care le aveau pe atunci (de fapt, si acum sunt aceleasi) cei de la Miami Ad School Hamburg. Printre care si video-ul de prezentare: 

 

Making of

Mai aveam aproximativ 2 saptamani pana la deadline (fara sa iau in calcul cat o sa dureze pana ajunge tot pachetul acolo) si eu aveam doar in cap ce vreau sa fac, ca de produs nu facusem inca nimic. Tocmai venisem dintr-o excursie cu trenul prin Europa cu prietena mea (care apare si in video) si mi-am dat seama ca trebuie sa bag viteza. Dupa ce am terminat aproape totul, mai aveam cateva zile sa fac si un video de prezentare de 5 minute.

Am intrebat prin tot Brasovul sa fac rost de o camera sa filmeze macar un 720p si am facut rost de un GoPro. M-am apucat de filmat la foc rapid, totul intr-o zi, pe unde am apucat: in gradina, "pe cetate", in bucatarie, in baie sau pe strada. Adica peste tot unde puteam sa ajung fara sa ard prea multe calorii, ca sa pot termina filmul.  

Am trimis aplicatia in ultima secunda, ca no, ma cheama Tarziu. Tin minte si acum ca eram cu mama in Brasov (dublu Tarziu, deci clar) si cautam la toate firmele de curierat sa vedmn cum am putea trimite pachetul de aplicare pentru scoala ca sa ajunga la timp.

Din fericire, a ajuns in ultima zi posibila in Hamburg. Si tot din fericire, nu i-a deranjat accentul de puerto rican din video-ul meu, asa ca am fost acceptat. Le-am scris si eu o scrisoare ca nu stau prea bine cu banii si ca nu prea am de unde sa scot suma pe care o cer ei fara sa lucrez part-time in timp ce studiez. Asa ca mi-au oferit o bursa. 

3 luni mai tarziu, cu un ghiozdan in spate si un credit de student de la o banca, am plecat spre Hamburg.

 

Si cum e la Miami Ad School?

Cand am ajuns acolo, m-a cam lovit ca o palma de Hodor in fata cate teme si proiecte aveam. Nu prea mai mergea totul pe ultima suta de metri, ca la Cluj. Chiar daca aici nu am mai dormit cu colegii in acelasi pat, am avut multe-multe nopti nedormite cu ei in scoala.

In primele doua-trei luni, am crezut ca e asa din cauza ca suntem noi abia la inceput. Dar devenea din ce in ce mai mult. In perioada cand aveam "Face to Face" (examenele, cum ar veni) aveam si 2-3 zile in care nu dormeam nici o secunda si singurii pasi pe care ii faceam din fata laptopului erau ca sa mergem la toaleta.

In schimb, scoala e cel mai amuzant si fain loc unde am fost vreodata. Cladirea e un fost spital plin de postere si de reclame. Sunt in total 40-50 de studenti in scoala, iar holurile sunt absolut tot timpul agitate de cate unii sau altii care se dau cu skate-ul, altii care canta la chitara undeva intr-o clasa. Studioul foto e mai tot timpul ocupat, singurul loc care e mai des ocupat decat studioul e masa de ping pong.

Profesorii nu sunt chiar profesori, ci mai degraba oameni care lucreaza in agentii de publicitate care ne predau noua (job secundar). Cursurile difera un pic in functie de ce specializare ai ales - Art Direction, Copywriting sau Digital Design.

Eu studiez Art Direction si am de la laboratoare de Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects la cursuri de integrated advertising, Typography, Foto si stand-up comedy.

E mult de lucru, dar e in acelasi timp extrem de distractiv si amuzant. In ultimul quarter am luat si Top Dog Award (premiul pentru cele mai bune rezultate din toata scoala pe acel quarter). Cred ca se vede si in poza ca nu dormisem de ceva timp.


Mai pe scurt, primul an il faci la base school, dupa care ai 9 luni sa aplici la 3 agentii diferite. Daca te accepta, poti sa faci 3 internship-uri de aproximativ 3 luni. Dupa toate internship-urile, trebuie sa te intorci la base school ca sa iti termini portofoliul. Eu am terminat primul an de scoala, am facut un internship la Y&R Prague si, de pe 7 aprilie, o sa incep un nou internship la Ogilvy & Mather Paris.

 

Work

Asta e portofoliul meu acum [intrati pe visitor access], dar mai am de adaugat si schimbat vreo 5-6 proiecte pe care le-am facut mai recent. Estimez ca in cam doua saptamani o sa schimb site-ul si o sa adaug lucrarile noi, asa ca puteti sa il mai accesati in doua saptamani :)

Unul dintre proiectele pe care o sa le adaug e o alta campanie pentru Sennheiser, terminata saptamana trecuta.


Restul sunt campanii de la scoala si de la Y&R Prague: doua aplicatii pentru smartphone-uri, un direct mail de la Doctors without Borders, un ambient pentru Lego Museum Prague si o campanie pentru o firma de bere din Germania.

 

Despre creativitate

Cea mai grea parte a creativitatii e sa iei inceputul ala de idee pe care il ai in cap si sa il faci sa functioneze. Chiar daca vezi ca nu iese chiar ce vrei la inceput, stii ca e ceva in ideea aia. Ideea era acolo tot timpul de fapt, doar ca acum ai descoperit-o. Partea mai grea e s-o faci sa mearga si sa fie potrivita pentru produs. De multe ori am ajuns cu colegii mei la idei - dupa parerea noastra - faine, dar ne trezisem ca plecasem mult prea departe de la produs.

In cele mai multe cazuri nu o sa ajungi cu idea undeva imediat intr-o secunda la final. Daca stai un pic si o lucrezi, si nu o ucizi in capul tau imediat ce a aparut ("nu are cum sa mearga", "e o prostie", "nu pot sa prezint asa ceva" sau alte ganduri criminale de idei) si o discuti cu team partner-ul tau, de multe ori am fost surprinsi ce a iesit la final. Mai am multe de invatat si multe de facut pana sa imi dau cu parerea despre creativitate.

 

Se exclud pentru tine filmul si publicitatea?

Cred ca tot timpul am oscilat intre film si publicitate ca intre Kebab sau Shaorma la facultate.

Amandoua imi plac la fel de mult si fiecare are plus-urile si minus-urile ei. Pe viitor as vrea sa incerc un pic din amandoua sau cine stie, sa le combin (ma refeream la Sharoma si Kebab, adica cine nu ar vrea sa manance o combinatie intre Shaorma si Kebab).

 

Competitia Young Guns Award / Student

Brieful de la scoala a fost asemanator cu cel de Future Lions: sa facem ceva ce nu era posibil acum 5 ani.

In timp ce eram in fata scolii cu Siddharth Karthik Rajan, un coleg din India, ne-a venit ideea sa facem bratari care vibreaza in ce directie sa mergi cand esti pe bicicleta, deoarece este destul de complicat sa mergi cu telefonul in mana pe bicicleta, mai ales daca esti intr-un oras nou.

Apoi un alt coleg, Jonathan-Kevin Chekpo, care nu se hotareste daca este din Germania, Franta sau Benin, a venit cu ideea sa incorporam niste motoare care vibreaza direct in ghidonul bicicletelor, si sa excludem astfel bratarile.

Am prezentat ideea profesorului, Thomas Heinz de la Interone Hamburg, care a zis sa nu mai stam pe ganduri , sa ne apucam sa facem un case video. Tot el ne-a ajutat cu partea de tehnologie, si ne-a propus sa folosim Arduino Computer.


Daniel Duhn, copywriter-ul echipei (restul studiam toti Art Direction) din Germania a scris script-ul apoi eu m-am apucat sa ilustrez, iar cateva zile mai tarziu sa animez. Am trimis script-ul pe un site unde, pentru aproximativ 10 dolari, un american ne-a oferit Voice Over-ul.

Dupa cateva zile, am terminat prima varianta a video-ului. Normal, a trebuit sa schimbam mai multe detalii din video. Mai exact la sfarsit, fisierul de After Effects era denumit "Video ULTIMUL FINAL FINAL GATA". Per total, de la idee pana la video-ul final cred ca au fost aproximativ 3-4 saptamani.

Proiectul a fost un concept pentru scoala si nu este in acest moment folosit, dar cine stie, pe viitor poate cei de la Deutsche Bahn o sa il ia in considerare.

 

Ce reprezinta premiul pentru un tanar creativ?

Este in primul rand un "first door stopper" pentru viitoare joburi. Normal ca ne-am bucurat enorm cand l-am castigat si ne-a dat motivatie sa facem si mai multe proiecte pe care sa le inscriem la concursuri. Am fost extrem de fericiti inca de cand am primit vestea ca a ajuns pe Shortlist. Cand am vazut ca am primit si premiu, am inceput sa sar in pat (la propriu ca de-abia ma trezisem- "Tarziu", evident).

Si cum sa nu fim fericiti cand suntem pe aceasi pagina cu unele din cele mai bune campanii de publicitate din 2014 ca #Likeagirl sau Proud Whopper?

 

Premiul suprem in creativitate

Cred ca toti cei care sunt la inceput in publicitate viseaza la Cannes Lions. Si da, si eu visez ca intr-o zi sa ajung acolo. Pana una alta, cred ca premiul suprem e sa fii tu multumit cu ce ai facut. Si de obicei, nu esti niciodata multumit (cel putin nu la inceput).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related