Cum s-a inchis o pizzerie din State din cauza furiei Internetului

Cum s-a inchis o pizzerie din State din cauza furiei Internetului

Nu stiu cati dintre voi accesati Yelp. Multi nu sunteti, n-ati avea ce cauta pe un site american de recenzii. Doar daca ne cititi din America, caz in care ati facut niste alegeri interesante la viata voastra si pentru care va felicitam. Eu azi am intrat pentru prima data pe Yelp ca sa vad cu ochii mei de ce o pizzerie din State s-a inchis in termen de 2 zile de la niste declaratii pe care le-a facut detinatoarea Crystal O'Connor - atentie - in acord cu o noua lege a statului american Indiana. Las aici un cuvant-cheie si decideti voi rapid daca va intereseaza subiectul: RELIGIE.

 

Scurt context. Zilele trecute, in statul Indiana s-a semnat si adoptat o lege asa-zis de restaurare a libertatii religioase - Religious Freedom Restoration Act se numeste. Ce face ea? Practic, permite detinatorului oricarui business din sectorul servicii sa poata refuza consumatorii care ii incalca principiile religioase personale. Daca toate restaurantele exotice ar avea owneri de specific aferent si mai sensibili de felul lor, ar insemna ca fiecare natie ar trebui sa-si cam manance propria mancare si atat. O tragedie.

Dar controversa de zilele trecute nu a implicat decat o pizzerie si nu avea treaba cu catolicismul italian. Memories Pizza se chema ea, iar numele ii era predestinat.

Complet de acord cu aceasta noua lege foarte rezonabila, proprietara pizzeriei a declarat ca, in cazul in care un cuplu de orientare homosexuala si-ar dori produsele Memories la nunta lor (pentru ca, nu-i asa, traditia meniului bazat pe pizza de la nunti dateaza de pe vremea primilor italieni pasiti pe taram american), ea si personalul ei s-ar vedea nevoiti sa refuze. 

Ce-a urmat? Internetul dezlantuit. Yelp a fost inundat de o sumedenie de meme-uri si recenzii de la consumatori indignati nu doar de discriminarea fatisa care e mascata sub norul libertatii, dar si de ideea ca cineva s-ar gandi vreodata ca pizza si nunta fac o pereche buna de tot.

 

 

Si inc-o chestie. Cele mai rapide si proaspete recenzii de pe Yelp (post declaratie) au fost sterse de administratorii site-ului, pe motiv ca nu reprezinta atat recenzii la experienta oferita de acel restaurant, cat comentarii si reactii la o stire din media, au spus reprezentantii Yelp pentru The Guardian. Experienta religioasa a pizzeriei era insa intalnita si la fata locului si era parte integranta din local.


Plus ca nu faci deloc bine nici daca ii "sugerezi" indirect Internetului sa taca.

 


Ca urmare directa, pizzeria s-a inchis pe termen nedefinit, cu toate ca exista si tabara credinciosilor care conlucreaza pentru a redeschide restaurantul.

 


Ce "luam" noi de aici? E clar ca acesti oameni nu aveau niciun fel de specialist in comunicare. Au reusit, de la Mama Natura, sa adune o comunitate in jurul brandului lor, comunitate care apoi s-a asigurat ca business-ul nu va mai functiona.

Exercitiu de imaginatie: daca proprietarii nu ar fi ales sa inchida portile fara sa dea vreun motiv si ar fi venit, in schimb, disperati la tine (om de marcom), cum ai fi gestionat situatia? Ai fi preluat fraiele acestei comunitati si sa o indrumi pe calea cea buna? Bine, e cam mission:impossible, ca ar fi trebuit sa schimbi toti oamenii din "organigrama" pizzeriei.

Sugeram si un spatiu de dezbatere a acestor idei: Brands & Communities 2015, programat pe 21 si 22 mai la UniCredit Tower. Revenim cu detalii in curand.


P.S. Comentariile continua pe Yelp, dar s-a trecut si pe Facebook.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related