Cand Nefirescul devine firesc

Cand Nefirescul devine firesc

[Update] Mutandu-si joaca din IKEA in Baneasa Shopping City, grupul Nefiresc s-a lovit de un nou refuz, instituind planul C: parcul Herastrau. In cazul in care si aceasta incercare va fi impiedicata de autoritati, asa cum cei de la Nefiresc se asteapta, evenimentul va fi anulat.

V-ati fi gandit ca Metrorex ar putea fi responsabil pentru un naming reusit? Ei bine, asta s-a intamplat in cazul grupului Nefiresc. Metrorex nu si-a propus tocmai asta, ci s-a intamplat involuntar printr-un comunicat de presa care se dezicea de evenimentul #NoPantsDay. Fondatorului grupului, Florin Badita, i s-a parut ca un cuvant ca nefiresc i se potriveste ca o manusa initiativei de a face lucrurile un pic diferit.

Pornind de la ideea newyorkezilor de la ImprovEverywhere, Nefiresc isi propune sa foloseasca spatiile publice ca un teren de joaca pentru copiii mai mari. Asa au luat nastere si cateva initiative autohtone, puse la cale de o echipa numeroasa, in continua evolutie.

Noua ne-au atras atentia prin urmatorul eveniment, De-a v-ati ascunselea in IKEA. Sigur il stiti de pe Facebook. Ati aflat deja si raspunsul IKEA Romania, care nu vor sa strice nimanui distractia, dar tin la siguranta clientilor lor. Pana una alta, hai sa aflam ce e mai exact Nefiresc, ce misiune au si care este planul B pentru 25 aprilie direct de la Florin:

 

De unde a pornit grupul Nefiresc

Nefiresc este, momentan, un grup informal, fondat de catre mine, Florin Badita. A aparut in ianuarie 2015, dupa ce a fost anuntat evenimentul "Fara Pantaloni la Metrou". In jurul evenimentului, s-au strans o mana de oameni cu un mindset comun, care isi doresc sa faca mai multe evenimente, flashmob-uri sau happening-uri. 

Scopul e sa aducem buna dispozitie in locuri in mod obisnuit lipsite de asta, sa oferim oamenilor o experienta ceva mai diferita si ocazia de a socializa. Avem valori comune cu cei de la ImprovEverywhere, precum si cu Universitatea Alternativa CROS, unde sunt student.


Misiune

Ne dorim sa demonstram ca o farsa sau simpla exprimare libera nu trebuie sa implice umilinta sau jena, scopul lor fiind sa faca oamenii din jur mai atenti, mai buni cu cei din preajma lor si sa zambeasca. Vrem sa cream evenimente de tip happening/flashmob, unde oamenii sa dea frau liber creativitatii si veseliei si sa creeze legaturi unii cu altii.

Charlie Todd (fondatorul ImprovEverywhere) spunea ca, daca ar fi sa o ia de la capat, ar alege alt nume pentru grupul lui. Doar ca acum toata lumea stie de ImprovEverywhere, asa ca o sa ramana cu acest nume.


Naming

Numele a venit dintr-un comunicat de presa oferit de Metrorex care, observand ca nu au cum sa interzica evenimentul "No Pants Subway Ride", au spus doar: "Iarna in chiloti, cam nefiresc".

Ce facem noi mai diferit este partea de reclaiming the public space, multe dintre evenimentele intamplandu-se in spatiu public; spatiu care pana acum in Bucuresti era folosit mai mult ca zona de tranzit. Dorim sa aducem in discutie ideea de spatiu public, sa redevina un spatiu de relaxare, de socializare.

Momentan, daca iesi in parc ca adult, ai doar posibilitatea sa te plimbi prin parc sau sa stai pe banca. Cateodata, in unele parcuri, poti sa stai si pe iarba. De ce sa ne limitam ? Putem duce acest concept mai departe, si putem sa il facem un spatiu de socializare.

Echipa nefireasca

In echipa noastra avem oameni cu varste incepand de la 15 ani pana la 50+ , acest lucru fiind un avantaj, prin faptul ca formam un think-tank de idei diverse, adaptate in functie de nevoile misiuni noastre. Nu exista echipa completa, fiecare membru se implica cat doreste, in functie de interesele fiecaruia. Avem grupurile de baza :

Process coordinator: Florin Badita;
Copywriting: Karina, Ilinca, Ticu Adrian;
Presa: Raluca Cojocaru;
Grafica: Adok Victor;
Foto: Ioannis Stamatogiannis, Adok Victor, Ticu Adrian.

In rest, pentru fiecare proces se formeaza o echipa care lucreza pentru misiunea respectiva. De exemplu, o data la 2 saptamani organizam un free hugs, unde oferim imbratisari gratuite persoanelor. De acest proces se ocupa Daniela Dumitriu, impreuna cu Victor Vlad si Adrian Ticu. Grafica este realizata de Adok Victor.


Misiuni autohtone

Intalnirea animalelor de plus @Nefiresc 
In cadru evenimentului Noaptea Agentiilor de Publicitate, o sa organizam Intalnirea animalelor de plus. Invitam toate animalele de plus la un tur al agentiilor, alaturi de detinatorii lor.

Misiunea X si O la metrou
Am vrut sa facem drumul spre job diferit pentru cei care folosesc in general metroul ca mijloc de transport. Calatorii au fost intampinati cu peste 80 de cartonase agatate cu o sfoara de barele de sustinere. De ce? Pentru a juca un mic joc de X si 0! Am dorit sa provocam calatorii la putina socializare offline si ne-am gandit sa ii sprijinim cu cel mai popular si simplu joc.

Pentru a sparge gheata, am avut un grup sau doua de voluntari amplasati in fiecare vagon, ca sa dea startul. S-au purtat natural, ca si cand ar fi fost la prima interactiune cu restul coechipierilor, au facut cunostinta si au inceput sa joace X si 0.

Reactia oamenilor a fost destul de diversa, incepand cu aceia pe care aceasta activitate i-a destresat, pana la aceia care au ramas pe tot parcursul calatoriei neinfluentati in vreun fel de zambetele ceorlalti. De asemenea, cei de la paza Metrorex au fost extrem de cooperanti, acceptand sa participe si ei la micul nostru experiment social, lasandu-ne sa le facem chiar si poze.

Misiunea Leagane pentru adulti
Aici avem probleme cu Administratia Lacurilor si a Parcurilor de Agrement Bucuresti, care ne pun bete in roate, invocand niste motive aberante, desi noi respectam toate prevederile legii. Am sugerat-o si Primariei din Cluj, care a fost deschisa ideii. Acum cautam finantare pentru a monta doua leagane in Cluj. 

Doar pentru ca am crescut, nu inseamna ca leganatul nu mai este distractiv. Ba din contra, leganatul ne destreseaza si ne binedispune, deci, de ce trebuie sa ne pierdem acest "drept"? Fiindca in parcuri nu se gasesc leagane destinate si adultilor, Nefiresc promoveaza o noua idee, aceea de a gasi cateva locuri numai bune pentru a atarna niste leagane.

Misiunea Jam Session
Dorim sa organizam un massive jam session, unde lumea sa vina cu instrumente de acasa - fie ele improvizate sau nu - si sa cantam cu totii in Parcul Izvor, sa vedem ce iese! Putem folosi drept instrumente de la toba pana la linguri, furculite si sticle de plastic umplute cu pietricele. Inainte de "premiera spectacolului", Jean Baptiste si echipa Nefiresc vor sustine un atelier unde doritorii vor putea sa isi asambleze diferite instrumente.


Cel mai mare success de pana acum

Daca ne gandim la expunere si numar de participanti, cel mai de succes eveniment a fost "Fara Pantaloni la Metrou". Daca ne gandim la partea de Artivism, o forma de activism prin arta, ar fi Vernisajul de comemorare a cartelei de 62 de calatorii.


Misiunile nefiresti: de la idee la executie

Noi suntem un process-oriented organization, bazat pe modelul Universitatii Alternative CROS. Avem un grup de Facebook unde discutam urmatoarele idei, precum si un folder de Google Drive unde lucram colaborativ. Primul pas este propunerea unei idei. La care persoanele interesate pot adera. Cel mai important este sa fie o persoana sau un grup de oameni care sa isi asume ideea, care mai apoi fac descrierea evenimentului, gandesc necesarul material si uman pentru eveniment.


Provocari

Probleme am intalnit pana acum din partea autoritatilor care, din pacate, nu arata atat de multa deschidere fata de evenimentele noastre. De exemplu, pentru proiectul Music Jam Session, unde dorim sa ne strangem vreo 200 de oameni si sa cantam la diverse instrumente in parc, cand am fost sa anuntam si sa obtinem autorizatie de la Primaria Capitalei, ne-au pus in imposibilitatea de a face acel eveniment.

Ne-au obligat sa platim 1.7 lei pentru fiecare persoana care ar fi venit la eveniment, desi acest eveniment nu are un scop comercial, precum si faptul ca ne-au interzis sa stam pe iarba, intr-un parc. Am refuzat sa luam autorizatie, nu ni se pare normal sa ai nevoie de autorizatie ca sa ne intalnim intr-un spatiu public.

In cazul proiectului cu leagane destinate adultilor in parcurile din Bucuresti ne pun bete in roate ALPAB, cei care se ocupa de avize pentru astfel de lucruri, care ne-au spus ca nu putem face acest lucru. Chiar daca respectam toate normele legale, motivatia a fost ca, in timp, acel copac tot o sa aiba de suferit. In situatia in care anual sunt taiati peste 8000 de copaci in Bucuresti, ni se pare un act de rea-vointa din partea reprezentatiilor ALPAB.

Cu Metrorex, avem un fel de love-hate relationship.


Dimensiunea comerciala

Noi vedem partea de sustenabilitate a proiectului prin parteneriate cu diferite firme/organizatii, agentii de publicitate unde putem sa ii ajutam prin consultarea/organizarea unor evenimente creative. Drop a line aici. La fel, daca o firma sau o organizatie are un surplus de ceva, fie ca este vorba de 1000 de cutii sau altceva, ni-l poate oferi, urmand ca noi sa gandim o actiune creativa. Plus oameni care au bani si doresc sa ii ofere pentru o cauza faina. Te-ai trezit de dimineata cu ideea ca vrei sa dai 500 de ron cadou unei organizatii care face lucruri faine. Fa un gest Nefiresc.


Parteneriate

Momentan avem un parteneriat cu Federatia Romana de Fotbal. De 8 luni s-a schimbat total conducerea, iar acum in echipa de Marketing sunt foarte multi oameni tineri, iar FRF are un nou presedinte, care are 29 de ani. Ei au auzit de evenimentele noastre, li se par misto si vor sa avem o colaborare utila. Noi venim cu o abordare diferita, creativa, prin care dorim sa producem o schimbare la nivel de perceptie despre fotbalul din Romania. Ei isi doresc ca fotbalul sa redevina o activitate placuta, unde lumea poate sa vina cu copii pe stadion.

Suntem in discutii acum pentru mai multe festivaluri (Electric Castle, Untold Festival, Street Delivery, BlajaLive) unde o sa facem flashmob-uri sau happening-uri cu participanti de la festival.

Avem expertiza si dorim sa oferim consultanta pentru ONG-urile din Romania, unde sa le invatam cum pot folosi partea de Artivism (protest prin arta) pentru a face awareness asupra unor probleme cu care se confrunta. 

Spre exemplu, am avut un proiect pentru o dezbatere in legatura cu defrisarile ilegale din Romania. Am gandit o instalatie unde sa fie lipiti 1000 de copaci din hartie, pe un perete, chiar unde avea loc dezbaterea, iar o data la 3 secunde un copac va fi taiat, ca sa aratam ca acest lucru se intampla in timp real. La sfarsitul dezbateri, peste o ora, din copaci vor ramane doar 1000 de tulpini.


Pana la urma, ce se intampla cu event-ul De-a v-ati ascunselea in IKEA?

Noi ne asteptam sa vina cel putin 500 de oameni plini de entuziasm care sa participe la evenimentul nostru din incinta magazinului IKEA. In cazul in care nu vom putea sub nici o forma sa ne desfasuram evenimentul acolo, vom merge in Baneasa Shopping City sau in Carrefour Baneasa si ne vom vedea de jocul nostru.

Evenimentul va avea loc chiar daca vom fi sau nu lasati sa ne jucam in IKEA, asa ca va asteptam sa veniti in numar cat mai mare. Vom alege un grup de cautatori, iar ceilalti vor avea fix 60 de secunde sa se ascunda in incinta magazinului (sau a mall-ului).

Speram sa nu avem incidente neplacute, sa iasa totul cum trebuie si sa va oferim o seara memorabila pe parcursul careia sa uitati de probleme si griji.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related