"Odata cu puterea vine si o imensa responsabilitate". O duma inteleapta din Omul Paianjen care se aliniaza perfect cu situatia actuala a East European Comic Con (EECC), a carei amploare a tot crescut in ultimii 2 ani. In consecinta, Andreea Mitica (art-ul si directorul de creatie EECC) are mai multa libertate de a experimenta cu conceptele vizuale pentru eveniment, dar in acelasi timp e constienta ca trebuie sa "vanda" un lucru de calitate unui public mai numeros.
Andreea este si unul din fondatorii EECC; numele celuilalt e Mircea Muresan, actual director executiv al evenimentului. Ei doi au pornit o asociatie centrata pe cultura japoneza in 2012, sub umbrela careia au organizat si un festival cu specific japonez, ca apoi sa-si largeasca orizonturile si sa aduca publicului roman o conventie in stilul celei americane - dedicata, fara prejudecati, tuturor lucrurilor din sfera "geekery".
Andreea mai are un pic si intra in focurile datoriei, urmatoare editie a Comic Con avand loc intre 8-10 mai la Romexpo. Am reusit s-o prindem inainte si sa aflam mai multe despre ea. Spune ca cel mai dificil lucru pentru un absolvent de Arte in Romania este gestionarea freelancing-ului, in conditiile in care acest statut nu are o reglementare fiscala clara. Pe mai departe, isi doreste sa fie art director intr-o agentie de publicitate.
Andreea: o introducere
Am absolvit masteratul si licenta in Grafica la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti. Am inceput sa lucrez pentru Comic Con din timpul facultatii. Fiind un eveniment anual, in cea mai mare parte a timpului lucrez part-time. Cu o luna inainte de eveniment, insa, volumul de munca creste si treptat devine un job full-time.
In restul anului sunt freelancer si, cand imi permite timpul, ma ocup si de proiectele personale. Pana acum am lucrat doar pe cont propriu, insa imi doresc in viitorul apropiat sa fac parte dintr-o agentie de publicitate.
Primele desene
Desenez de cand ma stiu. Este lucrul care imi face placere si ma motiveaza cel mai mult. Cu toate acestea, mult timp am crezut ca nu voi face din asta o profesie. Asa ca am urmat un liceu teoretic, cu specializare filologie, bilingv germana. Tot timpul liber mi-l petreceam desenand.
Lucrurile s-au schimbat in momentul in care am decis sa urmez facultatea de arte plastice si sa studiez Grafica la UNArte. Acolo am invatat despre arta, graphic design si advertising. Asa ca acum, in lucrarile mele, incerc sa le imbin cat mai armonios.
In Romania inca exista conceptia ca prin desen nu poti ajunge decat sa expui ca artist. Exista insa atat de multe optiuni! De fapt, ceea ce ma surprinde cel mai placut, este ca in timp afli ca posibilitatile tale sunt foarte ample si in acest domeniu dispui de mai multa libertate decat crezi.
Inspiratie
Ma folosesc de tot ce vad in jurul meu. Ma inspira filme, obiecte, oameni, natura, animale. Am trei Husky Siberieni care ma fac sa rad in fiecare zi, asa ca vrand-nevrand tot ajung sa faca parte din proiectele mele. Apoi, mereu gasesc pe internet artisti care imi trezesc cheful de viata si imi fac pofta sa lucrez. De la graphic design impecabil, la ilustratii, animatii, pana la design de jucarii sau typography.
3 ilustratori care te-au influentat
Ar fi multi de enumerat, dar daca nu ma gandesc prea mult, as spune Irma Gruenholz pentru superbe ilustratii de lut, Aitch pentru acuarele si plante minunate si Ricardo Gonzalez, pentru ca datorita lui a ajuns sa ma pasioneze typography-ul.
Provocarile unui ilustrator in Romania
Problema majora, mai ales la inceput, este statutul de "freelancer", care nu are inca o reglementare fiscala foarte clara in Romania. Legislatia din Romania este haotica si, pentru un absolvent al unei Universitati de Arte, poate fi o limba straina. Fara un consultant bun sau cercetare in domeniul fiscal, multi ilustratori nu stiu cum sa procedeze si considera ca singura optiune este de a se angaja.
Facand parte din Clubul Ilustratorilor Romani, am avut posibilitatea sa cunosc multi artisti, de la care am reusit sa inteleg cum functioneaza piata, relatia dintre client si ilustrator, la ce detalii trebuie sa fiu atenta cand incep o colaborare, dar si cum sa estimez corect valoarea unei lucrari.
East European Comic Con
Colaborarea mea cu East European Comic Con a inceput in 2012 cand, impreuna cu Mircea Muresan, am fondat Asociatia Culturala Kesenai. Asociatia se ocupa de promovarea culturii japoneze, pentru care am avut mereu un interes aparte.
Asa am creat primul eveniment, Japan Play Transylvania, care avea ca centru de interes cultura japoneza traditionala si moderna. Evenimentul a avut loc la Cluj, in aprilie 2012 si s-a bucurat de un real succes, adunand peste 2.500 de persoane.
Lucrand la acest eveniment ne-am gandit ca ar fi interesant sa oferim publicului din Romania o experienta mult mai complexa, de ce nu, chiar un Comic Con precum cele din America. Astfel, dupa cateva luni de research si munca, am ajuns sa lansam prima editie EECC, in martie 2013 la Bucuresti, editie care a fost mai mult decat sold-out.
Responsabilitati
Initial, in calitate de Art Director aveam responsabilitatea de a concepe si dezvolta imaginea si identitatea vizuala a evenimentului. Pe parcurs insa, mi-am asumat mai multe sarcini in organizare, pentru a putea face evenimentul sa functioneze. Astfel am ajuns sa coordonez Aleea Artistilor, un spatiu unde artisti de banda desenata si ilustratori isi comercializeaza creatiile si interactioneaza direct cu publicul interesat.
Unul dintre lucrurile care m-au fascinat si m-au impins catre fondarea East European Comic Con a fost posibilitatea de a crea un eveniment omogen si unitar care sa poata totusi acoperi o gama atat de larga de interese. Cred ca orice persoana isi poate regasi in Comic Con cel putin o pasiune, fie ea banda desenata, film, jocuri sau cosplay.
Procesul tau de lucru pentru Comic Con
Se imparte in 4 etape. Prima etapa este conceperea identitatii vizuale reprezentative fiecarei editii si designul brosurilor de prezentare.
A doua etapa este dedicata promovarii evenimentului, cand punem accent atat pe mediul online, cat si pe outdoor. Lucrez la bannere online, cover-uri pentru Facebook, postere, flyere, machete pentru reviste si grafica pentru billboard-uri.
A treia etapa se refera la crearea materialelor pe care le vom folosi la eveniment: revista evenimentului cu program si harta, ilustratii pentru tricouri, ecusoane, lanyards, semnalistica, bannere, panouri si multe altele.
Iar a patra etapa consta in activitatea pe care o desfasor pe parcursul evenimentului. Mai intai coordonez voluntarii si ma asigur ca fiecare material conceput isi va indeplini scopul. Apoi, sunt responsabila de organizarea Aleii Artistilor si coordonarea panelurilor (conferintelor) sustinute de artistii invitati - atat romani, cat si straini.
Directia vizuala a Comic Con 2015
In acest an, am hotarat sa refac identitatea vizuala East European Comic Con, in favoarea unui aspect mai simplu, mai curat.
Pentru ca evenimentul a capatat amploare, depasind 22.000 de vizitatori anul trecut, nu mai poate fi considerat "de nisa". Acest lucru imi permite sa experimentez mai mult din punct de vedere vizual, dar pe de alta parte dificultatea de a "vinde" un lucru de calitate unui public larg este mult mai mare.
Vom merge pe un design ingrijit, vectorial, avand culorile predominante gri inchis, galben si alb. Ca elemente vizuale am creat ilustratii simple, colorate, intruchipand super-eroi sau icon-uri asociate acestora. Mesajul pe care vrem sa-l transmitem prin aceasta editie e: "Comic Con este fun, Comic Con este Entertainment".
Cum te promovezi ca ilustrator?
Desi mi-am conceput si un site personal pentru portofoliu, prefer sa am o prezenta activa pe platforme sociale precum Behance si Dribbble. Acolo comunic cu artisti si primesc feedback. In acest fel am deschidere catre posibili clienti si primesc oferte de colaborare, atat din Romania cat si din afara.
Colaborarea cu HBO
HBO este unul dintre cei mai importanti parteneri pe care ii are Comic Con. Ei au remarcat grafica pe care am realizat-o pentru editia de iarna ICE Comic Con si mi-au propus sa ilustrez coperta pentru agendele oferite partenerilor cu ocazia Craciunului.
Colaborarea cu HBO a fost una dintre cele mai placute pentru mine, pentru ca mi-au dat libertatea sa ilustrez asa, ca pentru sufletul meu. Si s-au aratat incantati de rezultat!
Alte proiecte din advertising
Pe langa HBO, am colaborat cu mai multi parteneri din cadrul Comic Con, pentru diverse proiecte, prezentari si produse promotionale. La editia de iarna ICE Comic Con, Sam Mills Tortilla Chips ne-a contractat pentru conceperea unui spatiu creativ de promovare in cadrul evenimentului. Astfel am ilustrat un set de personaje cu care am creat o zona atractiva si interesanta pentru publicul nostru.
Am desfasurat multe alte proiecte si in colaborare cu clienti straini, in special pe branding si ilustratie.
Mi se intampla sa primesc propuneri de colaborari complexe cu deadline-uri restranse, in aprilie-mai, cand este cea mai aglomerata perioada pentru Comic Con. Asa ca, din lipsa de timp, sunt nevoita fie sa le refuz, fie sa renegociez termenul de predare.
Pe viitor
Intentionez sa lucrez ca Art in advertising. Cunosc ritmul de lucru in publicitate, asa ca pentru a-mi putea continua si activitatea pentru Comic Con, voi pregati o mica echipa de designeri, care sa preia o parte din task-uri.
De asemenea, am o pasiune speciala pentru animatii si imi doresc sa realizez o mini-serie animata, care sa urmareasca nazdravaniile cateilor mei!