Dar asta nu inseamna ca brandurile ar trebui sa vorbeasca non-stop pe internet. Din contra, e de pastrat o distanta kilometrica fata de "mult si prost", spune Alexa Anghel (Senior Account Manager, Tuio).
Cand intra un brand in conversatie pe net?
Brandurile functioneaza intocmai ca oamenii. Se exprima prin social media, isi arata personalitatea si isi consolideaza identitatea in randul fanilor.
Cred ca un brand intra in conversatie pe net atunci cand doreste sa se umanizeze si sa creeze o legatura cu comunitatea. Social media este personala, apropie si, poate cel mai important, creeaza povesti.
Cat de mult trebuie "sa vorbeasca" un brand
Ochii care nu se vad se uita - si fac reach altor branduri. Asta nu inseamna insa ca trebuie cazut in extrema cealalta, in care risti sa agasezi publicul cu zeci de mesaje pe zi. Nu exista o reteta dupa care brandurile stabilesc cat comunica.
Frecventa variaza de la o platforma la alta, de la un domeniu la altul, pana la subiectele trending din online. Foarte important este si ce "vorbesc", nu doar cat vorbesc. De pastrat distanta kilometrica de categoria "mult si prost". Specialistul in social media ar trebui sa vegheze asupra acestui aspect.
Procesul de lucru intre client / omul de social media
Cati clienti, atatea procese de lucru. Un om de social media poate trece prin adevarate aventuri cu clienti pretentiosi, clienti cu idei fixe sau isi poate testa rabdarea cu clienti care nu au nicio idee si care vor sa le faci "ceva frumos" (eventual 10 variante pana se hotarasc ce le place).
Asocierea unui brand cu un subiect "fierbinte" din online
Cred ca orice brand poate adapta un subiect fierbinte in comunicarea sa, atat timp cat o face in stilul propriu, nu lezeaza pe nimeni si nu incalca niste reguli elementare de etica.
Este riscant, o singura reactie negativa poate da nastere unei avalanse (stim cu totii cat de repede se mobilieaza masele cand trebuie sa condamne), insa daca reusesti sa eviti acest lucru, ai un loc asigurat in gasca brandurilor cool.
Cea mai controversata situatie gestionata in social media
Din fericire, nu am avut pana acum ocazia sa transpir in fata monitorului. Situatiile de criza m-au ocolit atat pe plan personal, cat si pe cel profesional.
Brandurile si nemultumirile din online
Oamenii vor avea intotdeauna ceva de obiectat - uneori intemeiat, alteori nu. Important este verifici informatiile, sa iei masuri si sa reglementezi situatia in cazul in care nemultumirile lor sunt indreptatite.
Raspunde-le intotdeauna, nu ii ignora si vino in intampinarea problemelor lor. Daca un brand face aceste lucruri, pana si cel mai indarjit internaut va fi recucerit.
Don'ts: ce nu trebuie sa faca niciodata un brand in social media
Un brand nu ar trebui niciodata sa isi minta sau sa isi pacaleasca consumatorii si nici sa se pozitioneze intr-o zona conflictuala, care sa ofenseze in orice fel pe cineva. Imi vine in minte exemplul celor de la F64. Au scandalizat toata blogosfera la aflarea vestii ca investitorul strain care i-a preluat era, de fapt, Mos Craciun.
Cea mai importanta regula de eticheta
Be politically correct. Always!
Relatia ta cu internetul
Facebook spune ca suntem impreuna din iulie 2008. Desi fetele tin mai bine minte datele aniversarilor, il voi crede pe cuvant. Ma mai puteti gasi pe Instagram, LinkedIn, Pinterest, VK si Ello (cel mai nou cont).
Facebook si Instagram sunt preferatele mele, insa febra postatului s-a diminuat in timp, iar acum prefer sa urmaresc pasiv ce se intampla in online.
De cand te ocupi cu social media pentru branduri?
Anul acesta se fac 2 ani plini de invataturi de cand activez in social media. Printre cele mai importante se numara:
- Poti deveni faimos cu o viteza fulgeratoare (ai mai multe sanse daca te cheama Izabela), insa la fel de repede alte stiri devin subiecte fierbinti si te scot din newsfeed;
- Cu un mesaj bun si apel la componenta emotionala poti mobiliza un numar impresionant de oameni indiferent de distanta, social media a devenit o noua putere (vezi campania Monicai Macovei si victoria lui Klaus Iohannis);
- Nu-ti face niciodata program mai devreme de 20:00, sigur va intra un mail urgent de la client exact cand te pregatesti sa pleci.