Ana-Maria Caia: Sapte Seri nu mai e un ghid urban in format mic, e o revista mare, cu mult continut premium. Apoi, este un saptamanal gratuit, care traieste din publicitate si branded content

Ana-Maria Caia: Sapte Seri nu mai e un ghid urban in format mic, e o revista mare, cu mult continut premium. Apoi, este un saptamanal gratuit, care traieste din publicitate si branded content
Foto: Florin Costache

Ana-Maria Caia a preluat luna aceasta managementul editorial al revistei Sapte Seri. Are 34 de ani, studii de filosofie si un trecut bogat si divers in media. Producator de televiziune, proprietarul companiei de productie INDIE STUDIO, a inventat, produs si scris emisiuni ca Bazar (TVR 2), Marfa, Saptamana de vreme (Realitatea TV), Fratia vinului (TVR 2), Salutare Natiune, cu Andrei Gheorghe (Prime TV, Republica Moldova), Cool Publika (Publika, Republica Moldova).

A realizat filme documentare si produse video pentru internet, a facut consultanta politica si de marketing, publica articole in The Industry, Esquire, Reader's Digest.

Anul acesta, Ana-Maria Caia a lansat impreuna cu sotul ei, Iulian ComanescuBrandedcont.net - o retea care realizeaza concepte de branded content-content marketing-native advertising-custom media.

Organizatia are 20 de autori, producatori, art directori si alti specialisti in continut si a lucrat cu branduri ca Procter & Gamble/Fairy, Finlandia, Romanian American Foundation, TAP Portugal, Oficiile de Turism ale Ciprului si Portugaliei, Paravion.


Sapte Seri

Sotul meu (n.a. – Iulian Comanescu) imi tot recita niste versuri de-ale lui Dinescu:

"Dati-mi mie pe mana un ziar de provincie
Si o baraca de scanduri cu o firma soioasa
Si-n trei zile orasele vor duhni a vanilie si porturi deschise."


Oamenii astia mi-au dat pe mana o revista mare, nu o gazeta de provincie, cu 10.000 de exemplare in Bucuresti pe saptamana si 94.000 lunar in orasele mari ale tarii, o mansarda misto in centrul capitalei, nu o baraca de scanduri si unul dintre cele mai cool branduri din publishingul romanesc. Acum, calculati ce-ar trebui sa fac eu in trei zile, vorba poeziei.

Sapte Seri nu mai e un ghid urban in format mic, e o revista mare, cu mult continut premium, care dintotdeauna a adunat in jurul ei o comunitate de specialisti si talente in diverse domenii. Avem de gand sa le sporim numarul si calitatea.

Apoi, Sapte Seri este un saptamanal gratuit, care traieste din publicitate si branded content, iar mie asta mi se pare o provocare grozava. E acel loc in care putem crea continut interesant pentru public legat de ADN-ul brandurilor.


Evolutia revistei

Andras Kovacs (Ownerul revistei) a decis, pe buna dreptate, sa iasa din formatul mic, care lista programe si anunturi, si sa faca o revista desteapta, mare si frumoasa. Unu, ca ghidurile in sens clasic sunt ucise de internet (noi avem toate programele din lume si anunturile de evenimente pe sapteseri.ro si pe aplicatie) si in al doilea rand, formatul mic iti conditioneaza si continutul.

Reviste axate pe consum cultural, hedonism, trenduri nu prea exista in Romania, dar in alte piete da. Asa ca avem un culoar confortabil pe care putem alerga.

Sapte Seri exista din 1998 si nu si-a pierdut nici o clipa appeal-ul sau coolness-ul pe piata de print, care de ceva ani se tot distruge si autodistruge. Asta pentru ca a avut tot timpul colaboratori foarte buni si un fost redactor-sef, in ultimii ani, Cristian Neagoe, unul dintre cei mai talentati si vii la minte oameni pe care ii cunosc.


Cresterea in randurile publicului tanar, urban. Cum:

In primul rand ne-am schimbat modul de distributie si locurile. Ajungem la aproape 2.000 de oameni din middle si top managementul companiilor din Bucuresti, cu adresare directa, prin curier. Apoi, suntem si in cladirile mari de birouri, institute culturale, mall-uri si alte locuri in care acest public tanar, urban, cu venituri si studii peste medie se afla.

In ceea ce priveste continutul, cred ca in acest moment suntem intr-o revolutie globala a formelor si a fondului. Companii de continut aparent de nisa s-au transformat in mamuti in termeni financiari (ma gandesc la Vice), vreme in care publisherii de renume si traditie fie s-au reformat si au crescut, fie sunt in pragul colapsului.

E o piata sensibila si complicata, care are niste musterii din ce in ce mai pretentiosi. Ei te obliga sa fii tot timpul in alerta, sa gandesti tot timpul carlige cu care sa ii agati. In noul Sapte Seri o sa vedeti vedete, reportaje, pagini de consum si recomandari.

Sunt mandra ca nici una dintre pagini nu e facuta "cu google", "la telefon", "la calculator", ca oamenii care scriu despre filme, tehnologie, food, muzica, travel sunt specialisti in domeniile lor, iar scopul nostru e sa-i transformam in autoritati si sa facem din Sapte Seri, in ansamblu, o autoritate.


Impletirea editorialului cu vanzarile. Riscuri si avantaje

Nu vand propriu-zis revista, Valentin Ilioi, directorul executiv si departamentul de publicitate fac asta. Dar ma intalnesc cu acei clienti care vor sa faca proiecte de branded content, care e ceva diferit de continutul sponsorizat ori de plasarea de produs.

Brandurile sunt interesante in sine in acest moment, traim printre ele, cu ele, fac parte din viata noastra. Filosofia din spatele lor poate fi exploatata in mii de moduri creative, e o provocare grozava.

Aceasta revista se finanteaza exclusiv din publicitate si contracte comerciale, n-are pret pe coperta si nici mogul, asa ca noi lucram impreuna cu brandurile sa facem, spre binele nostru comun, un produs premium pentru public. Sunt doua tipuri de uzante in media.

Daca Travel Channel se duce in Israel pentru un documentar de calatorii, bineinteles ca poate accepta cazare si alte facilitati, inclusiv sponsorizari in bani, de la oficiul pentru turism israelian.

Daca Christiane Amanpour se duce la Tel Aviv sa-i ia un interviu lui Benjamin Netanyahu, desigur ca nu poate face toate acestea.

Iar Sapte Seri nu e Christiane Amanpour. Daca am fi o revista de investigatii ar fi riscant sa functionam in paradigma noastra. Dar nu suntem. Suntem un titlu care a incurajat intotdeauna consumul, am fost intotdeauna interesanti pentru public si bineinteles ca si pentru branduri.


Brandedcont.net

Faceam branded content de ani de zile, eu impreuna cu Iulian Comanescu. Chiar inainte de a se numi asa si a deveni trendy. Acum am organizat lucrurile intr-o mica retea, astfel incat sa putem lua mai multe contracte si sa lucram mai organizat.

E o nevoie mare de continut la branduri. Am dat un nume, Brandedcont.net, la unele din lucrurile pe care le facem tocmai pentru ca piata se deschide la asa ceva. Consumatorul e un rasfatat si e din ce in ce mai greu sa il stimulezi, asa ca iti trebuie oameni talentati si abili care sa produca valoare.

Nu de multa vreme m-am intalnit cu niste oameni care erau incantati pe de o parte ca intretinerea contului de Facebook ii costa 500 de euro pe luna, pe de alta parte contrariati ca nu au interactiune. M-am uitat sa vad ce fac si m-am speriat.

Aveau peste 5 milioane de like-uri pe pagina si cate 20 de like-uri pe post. Puneau poze cu produsul si intrebau publicul "nu-i asa ca sunt misto?" . Si da, produsul era misto. Daca de 500 de euro isi hraneau publicul cu povesti stoarse din propriul brand, aveau si sansa la o conexiune cu milioanele alea de like-uri.


Cine sunt producatorii de continut

Peste 20 de fosti ziaristi, actuali ziaristi, scriitori, fotografi, directori de imagine si editori, graficieni si art directori cu care am lucrat in trecut, despre care stim ce pot face. Romanii au mult talent, de-ala misto care nu se vede la televizor.

O buna parte din eforturile noastre tin de operationalizarea acestei comunitati. Livram specialistii necesari impreuna cu canalele de distributie, adica un serviciu/produs complet, la cheie, contra unei facturi.


Noile tipuri de publicitate si drumul lor prin Romania

Uneori, toti, suntem incremeniti in proiectul "the safest way possible". Nici nu stralucesc, nici nu o dau in bara. Nu incerc nimic nou pana nu vine o directiva apasata de la compania mama. Cumpar publicitate la kil pentru ca e foarte simplu.

Dar exista o clasa de profesionisti in companiile din Romania careia inca ii place la serviciu. Care se inhama la proiecte solicitante, care nu traieste cu "merge si-asa" si "de ce sa-mi complic viata". Si oamenii astia sunt din ce in ce mai multi si din ce in ce mai bine pregatiti. Ei se gasesc si-n agentii si-n alt tip de companii.


Cum ar arata un scenariu optimist in media din Romania

Sa incepem sa lucram pentru public, in mod serios. In fiecare clipa a existentei noastre profesionale trebuie sa ne intrebam cu ce suntem noi mai interesanti decat cei carora ne adresam.

De ce mi-ar citi mie articolul despre Andrei Gheorghe un CEO dintr-o companie sau un profesor universitar sau un pusti la facultate sau un junior in sales? Cu ce sunt eu mai speciala si ce ii dau lui atat de captivant sa ma bage in seama?

Sper, pentru ca l-am scris dintr-o perspectiva personala, nefalsificata, il cunosc pe Andrei din 1998 si am trait destule alaturi de el. Incerc sa livrez un Gheorghe cat mai aproape de esenta, "adevaratul" Gheorghe, inevitabil subiectiv dar altfel decat perceptia epidermica pe care ti-o da un interviu sau un research clasic despre un om, fie el si celebru. (Gheorghe e subiect in editia de 20 martie)

Sigur, pe de alta parte, ideal ar fi sa dispara finantarile netransparente (mai ales in televiziune) care perturba piata. Ideal ar fi sa ne putem face planuri pe termen lung: unde ajung in cinci ani, in zece ani? Lipsa banilor face acest lucru imposibil.


Foto: Matei Buta


Jurnalisti/proiecte media pe care ii urmaresti cu invidie

N-am invidie, dar admiratie si curiozitate, gramezi!

Vice.com, vox.com, buzzfeed.com (un model de business fresh si adaptat lumii noastre), atlasobscura.com (in zona de travel).

Casa Jurnalistului, niste foarte tineri jurnalisti care sunt atat de destepti si generosi cat sa stranga in jurul lor alti jurnalisti, mai tineri. De altfel, lucrez la Sapte Seri cu Matei Barbulescu si Valentina Nicolae, "rezidenti" la Casa Jurnalistului.

Tolo.ro, RFI Romania (unde am si eu o emisiune de "Calatorii"), hotnews.ro, Esquire. Sigur, ma uit cu interes spre oameni care nu mai sunt in presa, dar pe care ii admir: Mihnea Maruta si Mona Dirtu ar fi doi dintre ei.


Cel mai frumos lucru si cel mai urat pe care le-ai invatat in media

Ca te poti juca usor cu existentele celorlati, esti intr-o pozitie de mare putere. Asta e cel mai frumos si mai urat lucru invatat in media.


Cea mai importanta schimbare din ultimii ani, in peisajul TV

Probabil asaltul DNA din ultimul an. Va scadea implicarea politicului si se vor cerne televiziunile.

Vor supravietui cei care au vreun sens pentru public, poate vom scapa de blestemul celor cinci oameni care stau in fund pe scaune si vorbesc aiureli, sub genericul de talk show. Apoi, a fost valul de formate mari de entertainment, importate.

Sunt dezamagita ca la noi nu incap si formate de nisa pe posturile tv si nu incap nici formate originale.


Blog: spatiul cel mai confortabil

Nu foarte mult timp, e printre toate celelalte lucruri pe care le fac, dar e spatiul in care, fireste, ma simt cel mai confortabil. Scrisoarea am scris-o pe genunchi, la finalul unei zile complicate. Am vrut sa fie acolo, pentru prietenii mei, cunoscuti etc.

A fost o surpriza sa o primesc pe mail, la ceva timp de la publicare, sub forma de scrisoare in lant cu titlul "se potriveste si la mamele de baiat". Stii, e placut sa te trezesti dimineata si propriul tau feed de Facebook sa fie plin de propriul tau articol. Am mai incercat de cateva ori, de data asta cu premeditare, si mi-a iesit.


Filosofia

Speram sa il studiez pe Kant si sa ma fac filosof. Am ajuns acolo dintr-o pasiune devoratoare, care m-a impins pana la medalia de argint la Olimpiada Internationala de Filosofie.

Eram o fata din Targu Neamt care se caznea sa puna mana pe o carte de Deleuze cate doua luni. Vorbim de 1996-1998.


Ce fac filosofii in 2015

Scriu manuale de brand, platforme politice, sunt ganditori in firmele de IT, nascocesc noi idei si concepte media.

Filosofii o duc bine, ca filosofia iti suceste mintea in toate felurile, ajungi un fel de acrobat intelectual daca te antrenezi bine cativa ani. Si sigur, poate lasa in urma ei multa frumusete si noblete spirituala.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related