Dan Dumitrescu (Platitor TVA, Funvertising) ne vorbeste despre neveste. Nu din pofte nesabuite, ci pentru ca a atins intelepciunea analogiilor intre lucruri care, aparent, nu au legatura intre ele. De fapt, vorbesc prostii: bineinteles ca nevestele au legatura cu clientii - amandoi iti pot face viata mai usoara sau, dimpotriva, mai grea.
Am stat de vorba cu Dan despre momentele pasionale si tensionate dintr-o relatie, despre neplacutele divorturi si despre calmul general care ar trebui sa se instaleze in fiecare dintre noi:
Greseli in relatia client-agentie care au dus la incetarea colaborarii
Cred ca e ca la divort, una dintre parti nu mai este multumita de ce primeste pentru efortul “prestat”. Ea vrea vacanta in Mikonos, el ii spune ca au buget de maxim Halkidiki si asta daca merg cu masina - de aici incep niste tensiuni pe teme inutile, pentru ca de fapt au un copil (brand) impreuna si amandoi il iubesc la fel de mult. Dar, ca de multe ori in viata, forma bate fondul.
Atributele clientilor “dificili”
Clientul e ca o nevasta; si cand ai vazut tu o nevasta care sa si asculte? Rili. Cand ai vazut o nevasta care sa nu stie ce vrea sa auda cand pune o intrebare? Cand ai castigat vreo lupta cu nevasta? Hai sa fim seriosi. E dificil. Iar daca la un moment dat te aude, iti explica frumos ca asta e procedura si ca trebuie sa mai si taie din buget. Si sigur te scoala cu noaptea in cap si vrea ceva bun, repede, inovator, viral daca se poate. A si am uitat, are ea niste prietene cu care poate face niste bartere sa iasa si ieftin.
Zen-ul si divortul
Problemele se rezolva cu rabdare, un ceai bun, o plimbare in parc la soare sau un pic de yoga se rezolva orice. Furia nu e decat o fluctuatie mentala, trece, asa ca respira adanc si relax. Nu divortezi doar din atat, nu rezolvi nimic astfel. Daca incepe sa te scuipe si sa te insele, atunci e nasol.
Dos and don'ts
Exact ca in casnicie:
1. Nu te certi cu nevasta, nu ai cum sa castigi.
2. Nevasta are intotdeauna dreptate, iar cand nu are dreptate se aplica punctul 1, ca sa nu-ti poarte ranchiuna.
3. It takes two to tango, asa ca atata timp cat o scoti la dans, incet-incet, invatati sa nu va mai calcati pe picioare.
4. Ascult-o, ascult-o orice ti-ar zice, oricat de mult nu te intereseaza culoarea anului sau care hainuta e in ton cu moda, tu ascult-o pana cand ajungi sa devii empatic cu ea cand isi rupe tocul de la Louboutin. Empatia te va ajuta sa stii cum sa construiesti relatia cu ea.
Best practices
Plec de la premiza ca este un client dificil, scuze, o nevasta dificila.
1. Pune totul pe hartie/e-mail. Chiar daca ati agreat la telefon, da-i un mail reminder ca in 2 saptamani aveti un eveniment la care ati agreat masa, dansul si oaspetii…
2. Ascult-o: stiu ca ma repet, dar nu ai idee cat de mult te ajuta asta.
3. Da-i cadou cartea lui Tranca - “Brief”, dar subtil, ascunde-o intre doua carti despre moda sau retete de slabit.
4. Fa un reality check din cand in cand. Sunt sanse sa fie dintr-o industrie cu o capacitate de productie dezvoltata in anii buni 2006-2008, iar acum piata a cazut cu 30% si se bat toti in preturi, in loc sa creasca categoria sau valoarea ei. Scuze, am dat-o in business. Am uitat ca vorbeam de neveste.
5. Nu te stresa! Daca vrea sa te insele sau sa te paraseasca, nu prea poti sa faci mare lucru, deci respira, incet...