Si asta nu din cauza prejudecatilor, cat a propriilor obstacole interne, spune Mihaela Barsan (CEO & Co-Founder, at FourHooks). Altfel, mediul de business este destul de deschis la minte. In ceea ce priveste feminismul, ea nu crede ca preconceptiile se modifica prin miscari feministe. In Romania este nevoie de mai multa educatie si respect.
Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame
In primul rand, definiti "macho". Per ansamblu, in societatea romaneasca, barbatul e capul familiei si femeia poarta responsabilitatea casei si a copiilor, dincolo de job. E asta macho? :)
Mediul de business este destul de deschis la minte, din punctul meu de vedere. Femeile in afaceri nu sunt o exceptie, ci o prezenta naturala, chiar daca poate au putin mai mult de tras decat colegii lor. Nu neaparat prin discriminare sau idei preconcepute, ci pentru ca au de depasit niste obstacole ale lor, interne, care tin de “apucaturi sau complexe” tipice feminine. S-ar putea ca aici sa fiu misogina :D
In reclame, avand in vedere trendul de a fi "politically correct", rezulta o comunicare neutra si egalitate in drepturi.
Feminismul
Feminismul mi se pare util acolo unde vorbim de miscari politice, care sa modifice niste drepturi constitutionale, ceea ce la noi nu este cazul. Nu cred ca preconceptiile se modifica prin miscari feministe. La noi este nevoie de mai multa educatie, respect, dezvoltare a competentelor, in ambele planuri: masculin si feminin.
E nevoie sa depasim anumite paradigme in care am fost crescuti, iar femeile sa aiba mai multa incredere si respect fata de ele insele. Daca tu nu te respecti si te simti inferior, atunci ceilalti nu au cum sa te priveasca altfel. Asa cum cred ca e nevoie de o educatie a tolerantei si a deschiderii la minte fata de toate segmentele sociale.
Cred in campaniile educative bine facute, nu doar sa fie bifate cu buget de la UE, care te incurajeaza sa nu mai fii "o victima". Victimizarea din pacate, am constatat si in mediul online, este o boala cu care se confrunta societatea romaneasca.
Lumea barbatilor in publicitate
Nu mi s-a parut niciodata ca publicitatea ar fi apanajul barbatilor. Mai degraba, Client Service-ul, ca ar fi fost apanajul femeilor.
Posibil ca procentul de femei CEO in agentii sa fie mai mic decat cel al barbatilor, posibil ca uneori femeile manager sa fi simtit ca discutiile ar evolua altfel daca ar fi barbati, dar cred ca revenim la ideea de siguranta de sine, respect si competente pe care le ai sau nu. Nu poti sa dai vina pe interlocutor, ci pe ce stii sau nu stii sa faci, ce esti capabil sau nu.
Impartirea brandurilor in functie de sex
Acum cativa ani, in Leo Burnett, grupul P&G era impartit in doua echipe - informal le numisem echipa 'detergenti' si echipa 'sampoane & tampoane'. Pe langa faptul ca in CS la sampoane & tampoane facea fata cu brio un baiat, am lucrat extraordinar de bine cu strategi si creativi baieti pe produse cu insight-uri foarte feminine. Deci nu.
Romancele: primul gand
Nu cred ca suntem nici mai frumoase, nici mai usoare si nici mai bune de… maritat decat femeile altor natii. As spune ca romancele sunt supravietuitoare, descurcarete, ambitioase si pline de resurse. Caror scopuri deservim aceste calitati… este o alta discutie.
Ce ar intelege un strain despre femei, din reclamele romanesti
In episoadele foarte-foarte rare cand televizorul e deschis in casa, ruleaza Disney Junior. Asa ca as putea sa iti recit "mazgalici fara murdarici" si ceva din Covalact de tara. Profit la maxim de confortul digital pentru a evita pauza publicitara la televizor.
Cea mai reprezentativa romanca din reclame
Simona Tache, Ana Morodan? (ca sa ma mentin in zona de confort digitala)
Specificul romancelor din reclame
Descurcarete, ambitioase si pline de resurse. Doar ca de aceasta data scopurile sunt mereu (sau mai mereu) onorabile.
Cele mai nesuferite clisee feminine din publicitate
Cliseele reflecta societatea in care traim si care sunt stimulii la care ea reactioneaza cel mai bine. Iar noi nu facem publicitate de amorul artei, ci urmarim maximizarea unor rezultate. Unde este cerere, acolo e oferta si, daca functioneaza cliseele, atunci e logic ca vor fi folosite pentru minimizarea riscurilor. Nu prea ai de ce sa te oftici.
Unde vad eu problema este in exploatarea unor temeri profunde materne - daca nu alaptezi, formula X e cea mai apropiata de cea a laptelui matern; daca are febra, antitermicul Y este solutia; apa pe care o consumi si cu care ii prepari formula poate fi plina de pericole, asa ca doar apa Z "este cea mai sigura" pentru bebelusi, samd.
Aici mi se pare ca marketing-ul si-a depasit cu mult atributiile si manipuleaza cu brio un segment de target extrem de vulnerabil. Orice mama ar face totul pentru binele copilului sau. Din pacate, in Romania principala sursa de informare este televizorul, iar nivelul de educatie in analiza surselor de informare nu este punctul nostru forte.
O reclama cu/despre/pentru femei
UN Women, Ogilvy & Mather Dubai - "The Autocomplete Truth".
Femei in literatura
Ayan Hirsi Ali - "Infidel: My Life". Nu este neaparat literatura, este o carte autobiografica citita "cu sare si piper". In ceea ce priveste cartile sunt undeva la extreme, cu preferinte fie in zona distopiana sau cele care au radacini foarte puternice in realitate.
Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania :)
Nu as putea sa fac o recomandare. Depinde de gusturi, interese, preferinte, moment.
Sarbatoresti 8 martie?
:)