Are cineva curajul sa nu sarbatoreasca 8 martie? intreaba Laura Leonte (Senior Copywriter, Publicis Romania). Ea vorbeste despre primul obiectiv al feminismul in Romania: informarea, despre taxa pe vagin si ruptura dintre publicitari si societatea in care traiesc.
Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame
Imi vine sa sun pe cineva de la strategie ca sa raspunda la intrebarea asta. Contactul majoritatii publicitarilor (printre care ma numar si eu) cu societatea romaneasca, se rezuma la studii.
Pentru ca traim intr-o bula din care nu prea ne vine sa evadam. O bula stralucitoare, parfumata, cu muzica misto, cu haine dragute si freze funky, cu glume smart si weekend-uri in Vama. Cred ca s-ar putea face un reality show cu publicitari exilati in lumea reala si nu s-ar plictisi nimeni.
Ca sa raspund totusi, in primul rand as imparti societatea romaneasca in doua: romanii actualizati (urban, dinamic, cu job si smartphone) si romanii neactualizati (targetul Tezaur Folcloric + Capatos). In prima categorie, machism-ul e la vale. In a doua, rezista si rezista si rezista...
In reclame schimbarea se vede cu ochiul liber. Au apus vremurile cand vedeam la televizor spoturi la Unirea. Acum vedem spoturi la bere in care baietii sunt ori cavaleri ori metrosexuali. Trendul asta cu barbi nu e intamplator. Se doreste salvarea unor aparente.
Feminismul
Feminismul e necesar oricand si oriunde exista misoginism sau discriminare.
Cat despre obiective, inteleg bine "obiectivele feminismului in Romania"? Grea intrebare! Chiar daca am dat subscribe la pagina Mighty Girl, nu merg la sedintele Pussy Riot. Cred ca suntem la inceput de tot.
Chiar si eu, pana nu demult, credeam ca feminismul e antonimul misoginismului si ca e ceva nasol. Dar nu! Feminismul are un sigur obiectiv, cat se poate de nevinovat: egalitatea drepturilor femeilor cu barbatii. Toti oamenii normali ar trebui sa fie feministi.
Asa ca primul pas ar fi informarea. Definirea termenilor si a normalitatii. Din scoala primara. Pentru ca istoria de sute de ani de discriminare si misoginism le-a facut si pe multe femei sa creada ca normalitatea e alta decat egalitatea. Am in jur fete care au stambat din nas la discursurile feministe ale lui Meryl Streep si al Patriciei Arquette din discursurile lor de acceptare.
Si nu e vorba numai despre salarii egale. Situatia e mult mai complexa. Dar o campanie in general e bine sa aiba obiective masurabile, de aceea in general se vorbeste despre salarii si numar de locuri in pozitii de conducere.
Nu stiu care sunt cifrele in Romania, dar din campania de mai jos am aflat ca, pe parcusul vietii ei complexe, o femeie e platita cu 500.000 de dolari mai putin doar pentru ca e femeie. 500.000 de dolari taxa de vagin, cum zice Sarah:
Lumea barbatilor in publicitate. Plafonul de sticla
Ca idee, nu prea imi place sa generalizez si am facut deja asta destul de mult pentru intrebarile anterioare asa ca vorbesc doar de curtea mea: in Publicis, plafonul a fost facut tandari. Acum cateva zile eram intr-un meeting cu 8 oameni din 4 departamente si unul singur era barbat. Nu pe Garnier.
Impartirea brandurilor in functie de sex
Am vazut mai multe femei lucrand pe bere si masini decat barbati lucrand pe tampoane si cosmetice.
Romancele: primul gand
Femei foarte frumoase care ar putea sa se respecte mai mult.
Ce ar intelege un strain despre femeile din Romania, daca s-ar uita doar la reclame
Depinde foarte tare de unde vine strainul asta. Una e din Japonia, alta e din SUA si cu totul altceva din Arabia Saudita, nu? Un olandez mi-a zis odata ca romancele au barbia mai ingusta decat femeile din vest. Si asa e!
Cea mai reprezentativa romanca din reclame
Andra.
Specificul romancelor din reclame
Brunete, cuminti.
Cele mai nesuferite clisee feminine din publicitate
Am prea putin timp sa ma gandesc la lucruri putin importante. Nu e niciunul care sa ma deranjeze atat de tare incat sa merite mentionat.
O reclama cu/despre/pentru femei
Ce ma bucur ca pot sa vorbesc aici despre campania de la Unirea. Cea care indeamna femeile sa mai faca si ele o prajitura (iata ce coincidenta grozava - exista si un brand Unirea pentru femei. Si se mai cheama si Unirea. Se inchid niste cercuri aici sau mi se pare mie? :)
Dupa ce am vazut reclama asta, nu am mai fost aceeasi Laura. Ce insight! Ce corect! Ce frumos! Bravo! FYI: chiar mi-am luat inima in dinti si am facut o prajitura cu margarina Unirea in vacanta de iarna. Am intampinat probleme la consistenta cremei, dar s-a mancat toata tava.
Reclama mea preferata-preferata cu fete mici si mari, la care ma uit din cand in cand cu mare placere e Set Free pentru OMO. Doamne, ce frumoasa e!
Femei din literatura
Citesc mai putina fictiune in ultima vreme, am imbatranit. Ce-i drept, am citit foarte putine romane cu femei sau scrise de femei la viata mea, ceea ce face ca intrebarea asta sa fie foarte buna. Undeva pe la 10%. Oare de ce? Un posibil raspuns mi-a dat initiativa acestei edituri peste care am dat acum 2 ani intr-o librarie din Londra.
Cu toate astea, am cel putin o scriitoare ca marcat: Ann Scott cu Superstars. Asta se intampla acum 10 ani. Citeam si nu imi venea sa cred ca se poate scrie asa de cool si despre astfel de subiecte. Chiar ca m-a marcat, pentru ca in timp ce o citeam m-am apucat sa scriu. Intamplator sau nu, cartea mi-a fost oferita de o tipa gay. Si Ann e gay. Va zic, au inca mult de recuperat femeile.
Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania :)
Orice carte. Dar daca vor sa isi largeasca perceptia asupra feminin-masculinului, am ceva numai bun de recomandat: Metagenealogia lui Jodorowsky. O carte absolut extraordinara, in care autorul vorbeste cu o imensa gratie despre tot, dar si despre barbati si femei.
Sarbatoresti 8 martie?
Are cineva curajul sa nu sarbatoreasca 8 martie? Eu il sarbatoresc dublu de 5 ani, de cand sunt mama. E o zi in care nu ma dau cu rimel.