Ema Prisca: Imaginea romancelor mi se pare o tema mai serioasa decat cea a tiganilor din Anglia

Ema Prisca: Imaginea romancelor mi se pare o tema mai serioasa decat cea a tiganilor din Anglia

Ema Prisca si-a dat seama cat sunt de violente relatiile dintre femeile si barbatii din Romania, dupa ce a plecat din tara. Nu e machism, spune ea, e primitivism. In ceea ce priveste imaginea lor din reclame, insa, camara cu clisee este la fel peste tot.

Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame

Nu cred ca machismul e o caracteristica a societatii romanesti. Nu exista un cult agresiv pentru dibacia masculina romaneasca. Comunismul ne-a pus in mod egal in fata strungului.

Nu e machism, dar e primitivism. Mi se pare ca relatiile femei-barbati/ barbati-femei chiar si in buricul capitalei sunt violente (verbal, emotional, atitudinal) si lipsite de respect. Am vazut asta, dupa ce am plecat din Romania. Inainte mi se parea ca suntem ok (nu, nu suntem).

Cat priveste reflectarea societatii romanesti in reclame, n-am mai vazut nimic in ultima vreme cu genius loci. In publicitatea proasta, grupul anost de prieteni la bere, amica balonata, femeia activa cu dureri de cap, copilul nazdravan si bancherul cu atitudine de psiholog arata peste tot la fel. Frecventam aceeasi camara de clisee ca francezii, spaniolii sau lituanienii.

Feminismul

Feminismul in Romania nu cred ca are vreo greutate sau niste ambasadori de luat in seama. Cand apare anemic in spatiul public e caricatural. Am vazut de curand o statistica, unde Romania era situata in primele trei locuri din Uniunea Europeana la prezenta femeilor in posturi de conducere. Nu cred ca femeile competente din Romania au accesul blocat la joburi sau pozitii din considerente de sex.

Lumea barbatilor in publicitate

Partea de creatie din publicitate este preponderant masculina. E si mult misoginism (normal, unde e primitivism…). Femeile cheltuie 80% din bugetul familial, dar numai 3% dintre directorii de creatie sunt femei, la nivel mondial. Iar in Romania cred ca e sub 3%.

In acest moment, nu cred ca mai e vreo agentie cu director de creatie femeie. In primul rand, baza de selectie este mult mai restransa, sunt mult mai putine fete la creatie decat baieti. Aici cred ca e o oportunitate de luptat cu gender gap-ul.

Nu te poti lipsi ca industrie de o perspectiva feminina de leadership creativ, caci e in detrimentul tau. Integrarea, colaborarea ca practici contemporane ale industriei noastre sunt veleitati feminine.

Impartirea brandurilor in functie de sex

Aparent, n-are nicio legatura cu sexul. Am facut campanii pentru toate categoriile. La Graffiti BBDO, ca director de creatie, am lucrat cu o echipa de fete campanii la Tuborg (Adina Basag & Diana Cristea), si tot o fata (Roxana Panaitescu) era mana mea dreapta pe creatia Dacia.

Pentru fete, nu-i nicio problema sa-si puna pantofii de taximetrist, student caminist fara buget sau domn ce urineaza frecvent. Nu stiu care-i treaba cu empatia baietilor nostri de la creatie, ca nu-mi vine in cap nicio campanie tare pe o categorie feminina, facuta de un baiat. Daca stiti, ziceti-mi si mie.

Romancele: primul gand

Ieftin. Imaginea romancelor mi se pare o tema mai serioasa decat cea a tiganilor din Anglia. Sloganul "romancele sunt frumoase" le-a facut o mare defavoare romancelor, le-a pozitionat la categoria "carne" si atat.

Nu te poti lauda cu ceva la care tu nu ai avut nicio contributie. In care umanitatea ta e invizibila. Aici se iteste perspectiva macho, unde femeia e o carne cu rol decorativ, daca tot ce ai de spus despre ea e ca e frumoasa.

Si inca ceva, daca ai cutreierat un pic lumea, ti-ai da seama ca romancele sunt pur si simplu normale, adica in norma.

Ce ar intelege un strain despre femeile din Romania, daca s-ar uita doar la reclame

Ca n-au bani sa-si cumpere haine misto si sa mearga la coafor. Ca apartamentele in care locuiesc sunt ieftine si fara gust. La cum arata bugetele de productie romanesti.

Cea mai reprezentativa romanca din reclame

Tanti Maria de la Bonux, isteata, sfatoasa, multitasking, intriganta, muncitoare, bine dispusa.

Specificul romancelor din reclame

Nu mi se pare ca am creat in publicitate o feminitate romaneasca.

Cele mai nesuferite clisee feminine din publicitate

Femeia balonata si prietena ei si mama extrem de zambitoare si reflexiva la micul dejun de parca-i pe opium.

O reclama cu/despre/pentru femei

Best job, oda P&G adresata mamelor. Sunt multe momente autentice in ea, care m-au facut sa ma gandesc cu dor la mama mea.


Femei din literatura

Ce-mi vine acuma in cap e Merry din Pastorala Americana a lui Philip Roth. Pentru ca e antisistem si antiautoritate.

Scriitoarea mea preferata este Iris Murdoch. Imi plac si literatura si personalitatea ei.

Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania :)

Sa citeasca ca sa ce? Ca sa fie tipi mai misto? Sa citeasca literatura buna (o carte pe saptamana) ca vor gandi, vorbi, fi mai bine.

Sarbatoresti 8 martie?

Da, o sun pe mama si-i spun la multi ani caci pentru mine ziua asta e a mamelor, brainwashed la gradinita.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related